Inlägg från: Anonym (Skönt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skönt)

Insättningsproblem

Skönt att det blir bättre för er! Håller också på med en insättningen just nu..

• Anonym (Skönt)

Jag är inne på dag 3 och redan känner av insättningsbesvär (!) Trodde att det skulle dröja en vecka innan man kände nåt, så jag är förvånad!

Kraftig ångest och lite stissighet och muntorrhet.

Är det möjligt att känna det så snabbt?

• Anonym (Skönt)
    Anonym (Skönt) skrev 2018-09-10 15:18:13 följande:

Jag är inne på dag 3 och redan känner av insättningsbesvär (!) Trodde att det skulle dröja en vecka innan man kände nåt, så jag är förvånad!

Kraftig ångest och lite stissighet och muntorrhet.

Är det möjligt att känna det så snabbt?

Dock har jag inte lika nära till gråt som bara för ett par dagar sedan...så skönt!
  • Anonym (Skönt)

Hur går det ts?

Jag ska ev börja med paroxetin.... tycker du den är ett bra alternativ mot ångest? Har provat andra ssri utan så bra resultat.

• Anonym (Skönt)

Jag har fått sätta in lyrica istället, som tydligen ska vara väldigt effektivt mot just ångest... bara ätit ett par dagar så svårt att säga nåt ännu.

• Anonym (Skönt)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-23 09:06:26 följande:

Hur funkar lyrica? Jag har hört att den ska vara vidrig att sätta in?

Varför har läkarna inte kunnat utveckla ett läkemedel utan biverkningar än? I kand känns det bara hopplöst!

Den är inte alls känd för att ha insättningsbesvär... var har du hört det?
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-29 20:19:15 följande:

Darrig och skakig var jag också de två första veckorna, hade en otrolig jobbig rastlöshet som inte ville släppa. Jag trodde helt seriöst att jag höll på att bli galen. Rastlösheten i kombination med starka ångesten och självmordstankar är nog det värsta jag varit med om i mitt liv.

Nu efter två veckor med 5 mg och fyra veckor med 10 mg så har jag börjat få starka biverkningar igen. Stark kroppslig ångest, huvudvärk och muskelvärk och spänningar. Idag träffade jag psykologen som sa att det är 20% av befolkningen som svarar bra på ssri. Detta fick mig att fundera, att sannolikheten för att jag ska vara en av de 20% är ganska låg, och framförallt nu när jag börjar känna av starkarw biverkningar igen. Medicinen kanseinte hjälper mig, utan endast ger mig jobbiga biverkningar? Psykologen tyckte ändå att jag skulle ha is i magen och försöka härda ut lite till, kanske vänder det snart. Eller så gör det inte! Vad gör jag då? Byter man preparat? Måste man gå igenom den vidriga insättningsperioden igen? Herregud vilken ångest!

Jag känner igen en hel del av vad du skriver... och jag är nog en av dom som inte svarar bra på ssri.

Går typ igenom samma som dig just nu...
  • Anonym (Skönt)

Därför prövar jag lyrica nu. Som inte är ett ssri. Utan just är godkänd för ångest specifikt.

Jag känner också att min ångrst är mera ett kemiskt/fysiskt ?fel? i min hjärna så att säga.

Jag hoppas mkt på lyrican... har inte tagit den så länge och inte ens kommit upp i startdos än...så jag får ha lite tålamod.

• Anonym (Skönt)

Och just escitalopram var hemsk för mig...fick såna enorma spänningar i kroppen av den...och vidrig ångest

• Anonym (Skönt)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-30 18:45:31 följande:

Hur länge gick du på escitalopram innan du märkte att den inte hjälpte dig? Jag har aldrig haft sådan ångest som jag har nu! Innan jag började med ssri så hade jag ångest ytterst sällan, och när jag hade det så var det panikångest på kvällarna. Men nu har jag jobbiga spänningar i hela kroppen och armarna blir liksom varma och jag får som stark träningsvärk på armarna. Jätteskumt!

På vilket sätt är lyrica bättre? Vilka substanser jobbar den mot?

Jag gick på escitalopram ( cipralex ) i 3 veckor.... eftersom jag provat så många olika mediciner så har hag blivit expert på ?att känna efter? ( både på gott å ont dock ) efter biverkningar då jag misstänker att ssri inte riktigt funkar på min ångest... efter 1 vecka på 5 mg och 2 veckor på 10 mg fick jag nog! Jag mådde ju bara sämre... vi bytte, igen (!!) Nu äter jag sertralin, vi provade att höja och samma hände där... men skillnaden med sertralin att den kan jag äta i lågdos utan svåra biverkningar som förvärras ångest samtidigts den hjälper lite mot Depp/nedstämdhet... men inte ett skit mot ångesten. Ssri funkar inte alls på min ångest! Jag har provat nästan alla nu! Några till å med 2 ggr bara för att vara säker.

Fick nu Lyrica som tillägg och är ff på lågdos men nåt har hänt de sista dagarna.... liiite förbättring på ångesten känner jag faktiskt.... ska höja i nästa vecka och tror jag kommer märka effekt.

Lyrica har flera användningsområden, eg är det en epilepsi-medicin från början, nu även ges mot smärta samt mot Gad.

Jag känner igen så mkt i det du skriver i hur du tänker och känner....<3
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-30 19:08:01 följande:

Tar du alltså ssri och lyrica samtidigt?

Japp, se inlägget ovan.

Dock bara ssri för att hålla gråten/ledsamheten i schack...hjälper inte ett dyft mot min plågsamma ångest.
Svar på tråden Insättningsproblem