14 åring som inget äter...
Jag har en tjej på snart 14 år. Ända sedan hon började äta riktig mat så har hon ätit extremt lite. Och den största anledningen till detta är att hon är så kräsen. INGET är gott i stort sett...jag kan räkna upp på en hand det hon äter.. Det är tacos, korv (hotdogs) med bröd, pannkakor och rösti med kycklingnuggets. Det är väl i stort sett vad hon äter sig mätt på under en måltid. Förr, när hon var mindre så åt hon gärna macka åxå...men alltid utan pålägg, bara smör.
När hon var mindre hade vi kontakt med en dietist för att hon åt så dåligt, hon är ju som en speta åxå. Men då hon är frisk och pigg så var det ändå ok.
Men det sista halvåret nu känner jag att det har blivit värre....nu äter hon i stort sett inget förutom dom sakerna jag skrev här uppe. Men hon kan ju inte bara äta detta dag ut och dag in. Hon lär ju tröttna på det snart åxå om hon äter det för ofta. Så var det med korv och bröd för nåt år sen....då åt hon det för ofta och hon tröttnade på det. Dock kom det tillbaka sen. Macka äter hon inte längre.... Så nu när jag lagar mat så sitter hon och petar i maten, får i sig nån liten smula potatis och sen kan hon inte äta mer för det är så äckligt. Frågar jag vad jag ska göra istället så vet hon inte själv.... Vad ska vi göra åt det? Hon är så smal så hon kan inte bli smalare. Hon är 1,60 lång och väger 36 kg. Jag är rädd för att hon kommer bli sjuk. Och att hela tiden ge henne tacos eller kycklingnuggets känns inte bra heller. Ibland har jag lust att bara ge henne tacos, frukost, middag, kväll...för att det är det enda hon vill äta säger hon.
Vi har hållt på i stort sett i 13 år med att kämpa med hennes mat. Och kört alla varianter. Allt från att hon får äta vad som lagas, till att ge henne macka eller korv med bröd. Alla säger att det blir bättre när hon blir större....men det har bara blivit värre.
Nån som har nåt tips? Att detta beror på nåt utseendefixering eller nåt sånt är det inte, hon äcklas helt enkelt av maten. Hon tycker allt är äckligt.