Inlägg från: äldreochklokare |Visa alla inlägg
  • äldreochklokare

14 åring som inget äter...

Läs på om selektiv ätstörning. Vanligt vid autism men man kan ha det ändå

Det handlar ofta om konsistenser, att inte vilja blanda mat osv. Man "fastnar" gärna i barnmenyn, lite som du beskriver. 

För en del handlar det om känslan när man tuggar eller när man sväljer - det känns helt enkelt jobbigt/otäckt osv så det behöver inte alls handla om smaken på maten (jag har en son som är så, han är snart myndig) 

Det finns näringslösningar att ge till barn som är så magra som du säger så tycker ni ska kontakta en dietist igen. Om du/ni inte misstänker anorexi så tippar jag på selektiv ätstörning. 

Men du ska veta att det finns barn/ungdomar med autism som tex äter pasta morgon, lunch och middag - vecka efter vecka för inget annat går. Inte idealiskt men vill man inte att barnen ska svälta så måste man ge dem det de faktiskt äter. 

Tacos i sig är ju inte så illa, det är ju många olika tillbehör (om ho n inte bara tar köttfärsen) 

• äldreochklokare
    scrapparlotta skrev 2018-08-19 19:18:34 följande:
    Ska absolut läsa på om selektiv ätstörning...även om då hon inte har autism.

Man märker att hon ofta tycker det är jobbigt att äta...nästan kväljer henne. Vi har funderat på att kontakta en dietist igen, men hon har ju ändå fått i sig lite. Men man märker nu att det blir mindre och mindre saker hon äter. Dock när hon äter nåt om verkligen gillar så äter hon bra. Till lunch idag åt vi hemmagjorda biffar med potatis....och hon åt typ två små tuggor potatis som hon fick kämpa ner. Nu har hon ju gått hela em och varit hungrig och tjurig. Nu ikväll åt vi då tacos....och hon åt typ två mjuka tacoskal. Så då äter hon ju bra. Att hon bara tar köttfärs är ingen risk, det är ju det hon tar minst....helt inget alls. Kött är hon typ "allergisk" mot. Är nästan bara när hon äter tacos och korv då som hon får i sig kött... (hur mycket kött det nu är i hotdogs...)

Men tack för tipset om att läsa om selektiv ätstörning.
    Min son äter malet kött, dvs köttfärs, varm korv, hamburgare, köttfärssås men absolut inga riktiga bitar som tex fläskfile eller liknande. Inte heller kyckling eller fisk - bara om det är friterat/panerat.  (han får som kväljningar när han ska svälja riktiga köttbitar) 

Han äter pasta, nudlar, mos, pommes 

Smörgås (bara vissa sorter) utan pålägg (han äter kokt ägg så det kan han ha på).

Bananer går bra, sparsamt med godis eller fikabröd. 
    Leverpastej kan funka, stekt ägg också. 

Ja, det är ungefär det han äter och då blir det så att han ibland tröttnar på olika saker och då kan det kännas svår att få ihop veckans meny. 
  • äldreochklokare
    scrapparlotta skrev 2018-08-19 19:28:49 följande:
    Jo, ibland äter hon ju...

Vi försöker prata med henne om detta massor av gånger... och hon säger ju att hon inte kan hjälpa det...hon kan inte göra nåt åt att hon tycker allt är äckligt.

Vi har provat med smakbitar....ända sen hon var typ 2 år. Oftast....nästan alltid så vägrar hon ens smaka. Jag tror att för det mesta har hon fått för sig att det är äckligt....hon går liksom in med den inställningen.
    Jag frågar henne jätteofta vad hon vill äta istället, och förr kunde hon ju då säga korv med bröd, macka eller panpizza som hon faktiskt åt förr åxå (Men nu ätit så hon tröttnat på det) Men nu säger hon att hon vet inte....hon vet alltså inte själv vad hon vill ha, även om hon är hungrig. Men allt är då äckligt.

Hos kompisar petar hon väl i sig nån liten bit av det som erbjuds, men brukar peta bort mycket. På restauranger tar hon väl ofta pannkakor, eller pommes som hon kan äta ibland om hon måste.

Hon har sedan hon var typ 2 år fått extra fett på maten i form av grädde, smör eller olja. Får hon fortfarande ibland. Extra grädde på pannkakorna, smör och grädde på potatisen som hon får i sig lite av med stor möda. Men inte går hon upp i vikt för det...
    Tycker nog hon är tillräckligt gammal för att själv också läsa om selektiv ätstörning och se om hon tycker att hon känner igen sig i detta och också läsa vad folk gör åt saken. 

Sen får man helt enkelt acceptera att de alltid kommer ha en "smal" meny. 
    Min som har uttryckt att om han måste äta något som han verkligen inte kan äta, så är det samma som om man skulle tvinga någon av oss andra att äta lera! Tänker man så förstår man hur jobbigt dessa barn har med att alla hela tiden ska få dem att bredda sitt ätande. Det leder lätt till stress och dåligt samvete 
Svar på tråden 14 åring som inget äter...