14 åring som inget äter...
Hon äter, fast väldigt begränsat. Jag hade låtit henne äta det hon äter (varvat det för att introducera konceptet med att variation är viktigt).
Kan du prata med henne om att det är ett problem och att livet kommer att bli lättare om hon kan äta mer varierat? Om hon visar upp minsta lilla vilja och förståelse för det så kommer processen att gå mycket lättare.
Börja med smakprovning av nya grejer, fast inte vid måltiderna. Testa olika sorters äpplen, bröd, pasta, chips, morötter, smoothies, korvar, yoghurtar... Små smakbitar, så att de inte ser så skrämmande ut. Är det för mycket att äta så ta det bara så långt hon kan: lukta, peta, slicka, hålla i munnen eller tugga och sedan spotta ut. Det gäller bara att bryta dödläget och påbörja en, kanske väldigt långsam, resa mot att kunna äta fler saker. Gör en lista med alla olika saker hon testar och be henne lista tre saker om hur de smakar (acceptera negativa kommentarer men be henne vara mer informativ än "äckligt"). Du försöker introducera nya saker hon kan äta, men det är bara bra att testa samma saker flera gånger om (smaklökarna vänjer sig). Fråga henne vad hon kan tänka sig äta på riktigt efter att hon har smakat dem några gånger. Hon måste inte älska dem eller ens tycka om dem, bara kunna hantera smaken och konsistensen. Var inte rädd för att ta till riktigt lätta saker i början, som godis och glass. Det viktiga är att på ett tryggt och säkert sätt få henne att testa nya saker. Testa saker som liknar de hon redan äter: chicken nuggets till fiskpinnar, rösti till rotfrukts-rårakor, flera varianter på samma grönsak (rå, kokt, skivad, hackad, bakad, frusen). Skynda långsamt, men om hon accepterar en ny sak så servera den ofta efter det så att den etableras.
Prata med henne om hur hon kan hantera sociala situationer som har med mat att göra. Hur gör hon hos kompisar och på restauranger? För min matstrulare var det en stor motivation att kunna delta.
Kan du hitta något som du kan göda henne med? Något som kan ge henne lite extra energi och marginaler under tiden. Näringsdryck, "nyttigare" milkshakes eller smoothies eller nötter är det som jag kommer att tänka på först, men vilka extrakalorier som helst hade nog varit bra så att din dotter kan växa och orka med. Ett extramål innan läggdags kanske? Så att de inte stör övriga måltider.