Inlägg från: Meriall |Visa alla inlägg
  • Meriall

14 åring som inget äter...

Min son har typ samma bmi som din dotter men är 2 år yngre. Han har selektiv ätstörning och äter enbart fiskpinnar, potatiskroketter, pommes, nuggets och ketchup. Och så några få sorters chips och malteser-choklad.

Ge henne det hon vill ha är viktigaste tipset. Ju mer hon äter i mängd desto hungrigare blir hon och desto lättare har hon för att prova nya grejer. Testa sedan ge ngt som ligger nära det hon vanligtvis äter. Äter hon rösti prova potatiskroketter. Äter hon nuggets prova fiskpinnar, äter hon tacos prova tacogratäng eller nachos i ugn med köttfärs etc. Om hon godkänner en maträtt så ge den ofta tills hon riktigt vant sig och accepterar den fullt ut. Jobba på så sätt upp antalet matgrejer hon äter.

• Meriall
    scrapparlotta skrev 2018-08-19 19:33:43 följande:

Ja ibland gör vi ju så att hon får den mat hon vill ha och äter av....men så ibland tänker jag att då lär hon ju sig aldrig äta nåt annat.

Tröttnar inte din son på att äta samma hela tiden? Då Tindra ibland bara har fått det hon då äter så har det gjort att hon har tröttnat på det tillslut. Hon åt tex förr panpizza, och fick ofta det istället...men nu är hon trött på panpizza. Likaså när det gäller mackor. Och även korv med bröd, fast det kan hon äta nu igen. Så jag är lite rädd för att om hon nu kommer få tacos och pannkakor så tröttnar hon på det åxå och då är det banne mig inte mycket kvar hon kan äta...

Se det som en fobi mot ny mat. Erbjud gärna annat men ge alltid det hon säkert äter så att hon får i sig tillräckligt. Att smaka nytt är en extremsport för henne och inte samma som att äta vanligt.

Mm min son tröttnar också och ibland tillkommer något nytt och ibland försvinner något. Jag försöker variera hans säkra mat så bra det går.
Svar på tråden 14 åring som inget äter...