• Anonym (R)

Han gör slut om jag blir gravid...

Hej. För ungefär exakt ett år sedan fick jag reda på att jag var gravid, det var ingen planerat och både jag och min pojkvän blev väldigt chockade då vi skyddade oss och inte tänkt att skaffa barn just då. Det tog ett par veckor för mig att få en tid för abort och under tiden hann jag tänka en massa, är detta rätt? Ska jag behålla? All min vakna tid gick till att reflektera över detta. Min pojkvän var helt emot tanken att jag ens skulle behålla det men jag började ångra mig mer och mer. Dagen kom och aborten genomfördes och jag har aldrig ångrat mig så mycket i mitt liv. Jag berättade detta för min pojkvän och han tröstade med att säga att det var det bästa för oss båda. Han kanske hade rätt, jag vet inte. Nu till saken, jag har under det senaste året fått sån extrem barnlängtan, jag tänker på det väldigt ofta och följer många på instagram och youtube som är gravida eller har barn och känner mig så avundsjuk... Eftersom den tidigare aborten var det värsta jag gått igenom har jag sagt till min pojkvän att om jag skulle bli gravid igen så skulle jag behålla det. Han blir arg och sur och hotar med att göra slut om det skulle hända. Jag tvivlar inte på oss att vi inte skulle klara att ta hand om ett barn, jag är 22 fyller snart 23 och han är 24 år. Vi har båda jobb och bor för tillfället i en lägenhet. Vi letar hus men pga dåligt utbud där vi bor har vi inte hittat något som är intressant. Jag tycker förstås att om vi skulle bo kvar i lägenheten och få barn här så är inte det hela värden. Det är en stor lägenhet (2 rum+kök) och vi skulle få plats. Min fråga är då, älskar han inte mig tillräckligt mycket för att skaffa barn med mig? Är han rädd för att få livet ?förstört? eller är han helt enkelt inte mogen än?

Vi har varit tillsammans snart 6 år och bott tillsammans 3 år, är förlovad och har rest och upplevt massor tillsammans! Jag är redo om jag skulle bli med barn nu även om det inte är något vi planerar. Men att han hotar med att lämna mig om jag skulle bli det gör mig så ofattbart ledsen...

• Svar på tråden Han gör slut om jag blir gravid...
  • Anonym (K)

Alltså snälla nån du är UNG, och har massor med år på dig! Jag fattar att det är spännande med barn osv, det tycker jag med. Men passa på att ha ett eget liv nu, göra saker du vill, utvecklas inom nått område du är intresserad av osv.

Att han reagerar på det sättet är omoget ja men inte konstigt att han inte vill ha barn!

• Anonym (R)
    Anonym (K) skrev 2018-08-02 21:30:47 följande:

Alltså snälla nån du är UNG, och har massor med år på dig! Jag fattar att det är spännande med barn osv, det tycker jag med. Men passa på att ha ett eget liv nu, göra saker du vill, utvecklas inom nått område du är intresserad av osv.

Att han reagerar på det sättet är omoget ja men inte konstigt att han inte vill ha barn!

Visst är jag ung men man kan väl ändå ha barnlängtan och känna att man är redo? Där jag bor är det även normalt att få barn runt 22-26. Finns även många som varit tidigare än så, bla min pojkväns syster som endast var 18 (kan tycka det är lite för tidigt). Hon är gravid igen nu med andra barnet som kommer om en månad, hon är nu 20.
  • toughshit
    Anonym (R) skrev 2018-08-03 07:15:38 följande:

Visst är jag ung men man kan väl ändå ha barnlängtan och känna att man är redo? Där jag bor är det även normalt att få barn runt 22-26. Finns även många som varit tidigare än så, bla min pojkväns syster som endast var 18 (kan tycka det är lite för tidigt). Hon är gravid igen nu med andra barnet som kommer om en månad, hon är nu 20.

Nu orkar jag inte gå igenom det som du har skrivit igen för att läsa om du har svarat på detta innan, men det kanske är läge för din pojkvän att överväga om han vill vara tillsammans med någon som inte vill genomgå ännu en abort? Inte för att verka hård eller så, men det är väl bästa sättet för honom att undvika att bli ofrivillig förälder. Om han stannar kvar så har han ju valt att riskera det ändå, och får då stå sitt kast. Barn är underbara, men alla vill ju inte ha egna. Ni borde prata om det, och vilka alternativ som finns.
  • Anonym (Nina)

Jag skulle aldrig acceptera att en partner skulle kräva abort av mig under hot att göra slut annars (även rent hypotetiskt). Hade hellre avstått sex eller gjort slut än att leva på de premisserna.

• Anonym (Alice)

Just såna där hot om "jag kommer lämna dig om du inte gör abort" skulle nog ge mig en helt annan syn på honom som person. Fine att man inte är redo för barn, det kan jag köpa. Men att försöka pressa och ställa ultimatum... Nja. Inte så hett.

Skulle nog ta mig ett snack med honom. Fråga om han verkligen menade vad han sa. Och sen såklart fråga hur han ser på barnfrågan alls. Vill han bara inte ha barn nu, eller är det något han inte vill ha alls?

Du säger att ni är förlovade och letar (att köpa?) hus. Om det visar sig att ni kanske inte passar ihop speciellt bra ändå (t.ex. om han aldrig vill ha barn), skulle det ju vara bättre att komma på det nu innan ni köpt ett hus tillsammans och kanske även gift er.

• Anonym (K)
    Anonym (R) skrev 2018-08-03 07:15:38 följande:

Okej ja då förstår jag lite mer. Det är intresssant hur det kan vara så stora skillnader vart i landet man bor kring just den här frågan (är 24 och bor i storstad).

Klart du kan ha barnlängtan trots att du är ung och det låter absolut som att ni har allt ordnat med job och boende och hela den biten och du känner dig mentalt redo. Men han gör inte det vilket inte är konstigt då ni ändå är unga. Vore han tio år äldre hade du fått helt andra reaktioner i den här tråden. Kan du inte försöka stilla din barnlängtan ett par år med att umgås med din pojkvän systers barn? :)
  • Anonym (Mm)
    Anonym (K) skrev 2018-08-03 10:52:34 följande:

Okej ja då förstår jag lite mer. Det är intresssant hur det kan vara så stora skillnader vart i landet man bor kring just den här frågan (är 24 och bor i storstad).

Klart du kan ha barnlängtan trots att du är ung och det låter absolut som att ni har allt ordnat med job och boende och hela den biten och du känner dig mentalt redo. Men han gör inte det vilket inte är konstigt då ni ändå är unga. Vore han tio år äldre hade du fått helt andra reaktioner i den här tråden. Kan du inte försöka stilla din barnlängtan ett par år med att umgås med din pojkvän systers barn? :)

Fast hon skriver ju inte att hon vill/ska ha barn nu. Bara att om hon skulle råka bli gravid igen så skulle hon inte göra abort. Det är nått som hennes sambo borde förstå och respektera också. Inte hålla på och hota med att göra slut.
  • Richard1986
    Anonym (Mm) skrev 2018-08-03 12:04:37 följande:

Fast hon skriver ju inte att hon vill/ska ha barn nu. Bara att om hon skulle råka bli gravid igen så skulle hon inte göra abort. Det är nått som hennes sambo borde förstå och respektera också. Inte hålla på och hota med att göra slut.

Det kan ju också vara så att han inte alls är så säker på att han vill ha barn överhuvudtaget och att det på honom tar sig i uttryck i rädsla och irrationella hot. Omoget kan tyckas men människan fungerar sällan logiskt....

Därför vore det bra om dom tog några ordentliga snack om detta i lugn miljö innan något oplanerat händer (och innan dom bundit upp sig vid husköp och kanske gift sig). För bådas skull. Annars kommer ju framför allt sexlivet bli en enda stor ångest till slut.
  • Richard1986
    Anonym (R) skrev 2018-08-02 21:21:47 följande:

Tack för ett mycket klokt svar. Jag förstår honom om han inte är redo trots jag känner mig redo och tänker absolut inte tvinga honom till något han inte vill, jag älskar honom och vill att båda ska vilja (för allas skull) Men just dom orden om jag skulle bli gravid igen så skulle han lämna mig.. Jag äter P-piller och gjorde det sist också. Vissa gånger har vi även kondom om jag tagit lite sent eller missat men chansen att bli gravid finns trots att den är väldigt liten. Är även rädd för att bli gravid för då lär jag välja mellan honom eller barnet. Får som sagt prata med honom om detta som flera av er skriver...

Ja prata ut om barn och föräldrafrågan i lugn och ro i lugna miljöer då frågan helt klart gör honom så rädd att han hotar med att lämna dig om du blir oplanerat gravid igen. Då får du också bättre underlag till att besluta hur du vill göra i framtiden. Och kanske också upptäcka om det finns något sätt som han kan göras lugnare på, så han inte hotar att göra slut hela tiden.

Annars kommer ju framför allt sexlivet och i långa loppet även hela förhållandet bli en enda jättejobbig ångest för er båda till slut.
  • Inga bekymmer

Jag tycker att det faktum att han hotar med att lämna dig om du skulle bli gravid och inte gör abort säger en del om honom som person.. I synnerhet då du gjort en tidigare, tyvärr, eftersom du gjorde det mot din vilja och han måste väl ha märkt hur dåligt du mådde? Det är mycket manipulativt av honom att hota med det, såvida han inte verkligen är säker på att han skulle lämna dig då. Om han är säker på det, är det en person du vill dela ditt liv med och som du vill ha som pappa till dina framtida barn?

Svar på tråden Han gör slut om jag blir gravid...