• Anonym (R)

Han gör slut om jag blir gravid...

Hej. För ungefär exakt ett år sedan fick jag reda på att jag var gravid, det var ingen planerat och både jag och min pojkvän blev väldigt chockade då vi skyddade oss och inte tänkt att skaffa barn just då. Det tog ett par veckor för mig att få en tid för abort och under tiden hann jag tänka en massa, är detta rätt? Ska jag behålla? All min vakna tid gick till att reflektera över detta. Min pojkvän var helt emot tanken att jag ens skulle behålla det men jag började ångra mig mer och mer. Dagen kom och aborten genomfördes och jag har aldrig ångrat mig så mycket i mitt liv. Jag berättade detta för min pojkvän och han tröstade med att säga att det var det bästa för oss båda. Han kanske hade rätt, jag vet inte. Nu till saken, jag har under det senaste året fått sån extrem barnlängtan, jag tänker på det väldigt ofta och följer många på instagram och youtube som är gravida eller har barn och känner mig så avundsjuk... Eftersom den tidigare aborten var det värsta jag gått igenom har jag sagt till min pojkvän att om jag skulle bli gravid igen så skulle jag behålla det. Han blir arg och sur och hotar med att göra slut om det skulle hända. Jag tvivlar inte på oss att vi inte skulle klara att ta hand om ett barn, jag är 22 fyller snart 23 och han är 24 år. Vi har båda jobb och bor för tillfället i en lägenhet. Vi letar hus men pga dåligt utbud där vi bor har vi inte hittat något som är intressant. Jag tycker förstås att om vi skulle bo kvar i lägenheten och få barn här så är inte det hela värden. Det är en stor lägenhet (2 rum+kök) och vi skulle få plats. Min fråga är då, älskar han inte mig tillräckligt mycket för att skaffa barn med mig? Är han rädd för att få livet ?förstört? eller är han helt enkelt inte mogen än?

Vi har varit tillsammans snart 6 år och bott tillsammans 3 år, är förlovad och har rest och upplevt massor tillsammans! Jag är redo om jag skulle bli med barn nu även om det inte är något vi planerar. Men att han hotar med att lämna mig om jag skulle bli det gör mig så ofattbart ledsen...

• Svar på tråden Han gör slut om jag blir gravid...
  • Anonym (Jonas)

Svarar lite på olika här nu. Börjar med er som anser att dem är för unga. Jo dem är unga men sen finns det en del som vill ha barn när de är unga. Jag hade gärna velat haft barn för några år sedan. Man kan inte säga att någon är för ung för att skaffa barn eller jo innan man är myndig möjligen då. Vi alla är olika redo för barn.

Med det sagt så håller jag med om de andra att du behöver prata med din pojkvän om hur du känner när han säger så till dig. Sedan måste du fråga om han vill ha barn överhuvudtaget. Vill han inte har du 2 alternativ. 1 att du väljer att stanna och leva utan egna barn 2. Du får lämna honom direkt eftersom du vill ha barn och då slösar du bara bort tid med någon annan kille som vill ha barn och är säkert lika underbar som din kille som du säkert tycker.

Men sedan får du fundera på om det är rätt att han hotar om sånt för det är inte okej och se till att han inte utnyttjar det och gör det fler gånger för då är han inte rätt för dig.

• Anonym (R)
    Anonym (Jonas) skrev 2018-08-03 14:52:10 följande:

Svarar lite på olika här nu. Börjar med er som anser att dem är för unga. Jo dem är unga men sen finns det en del som vill ha barn när de är unga. Jag hade gärna velat haft barn för några år sedan. Man kan inte säga att någon är för ung för att skaffa barn eller jo innan man är myndig möjligen då. Vi alla är olika redo för barn.

Med det sagt så håller jag med om de andra att du behöver prata med din pojkvän om hur du känner när han säger så till dig. Sedan måste du fråga om han vill ha barn överhuvudtaget. Vill han inte har du 2 alternativ. 1 att du väljer att stanna och leva utan egna barn 2. Du får lämna honom direkt eftersom du vill ha barn och då slösar du bara bort tid med någon annan kille som vill ha barn och är säkert lika underbar som din kille som du säkert tycker.

Men sedan får du fundera på om det är rätt att han hotar om sånt för det är inte okej och se till att han inte utnyttjar det och gör det fler gånger för då är han inte rätt för dig.

Tack för bra råd av alla. Jag ska försöka prata med min pojkvän vid ett lugnt tillfälle. Känner mig lättad att få ha skrivit av mig detta och fått lite olika svar och perspektiv. Vi får se hur det blir. Men håller ju såklart tummarna på att han någon gång vill ha barn eftersom jag tycker om honom så mycket! Även våra familjer umgås mycket och har fått höra många gånger av hans mamma att hon ser framemot fler barnbarn. Han blir mest irriterad när han får såna frågor.. Håller er uppdaterade!
  • Anonym (K)
    Anonym (Mm) skrev 2018-08-03 12:04:37 följande:

Fast hon skriver ju inte att hon vill/ska ha barn nu. Bara att om hon skulle råka bli gravid igen så skulle hon inte göra abort. Det är nått som hennes sambo borde förstå och respektera också. Inte hålla på och hota med att göra slut.

Beroende på hur man uttrycker sig så tycker jag visst man kan göra det klart och tydligt att man absolut inte vill ha barn nu och om det händer så kommer man antagligen lämna för att man inte vill leva familjeliv när man är 23 år gammal. Klart och tydligt från början är definitivt bäst istället för att inte ha en aning och sen i vecka 25 ändra sig totalt och lämna sin gravida tjej som trodde de var två om detta?
  • Anonym (R)
    Anonym (K) skrev 2018-08-04 11:17:16 följande:

Beroende på hur man uttrycker sig så tycker jag visst man kan göra det klart och tydligt att man absolut inte vill ha barn nu och om det händer så kommer man antagligen lämna för att man inte vill leva familjeliv när man är 23 år gammal. Klart och tydligt från början är definitivt bäst istället för att inte ha en aning och sen i vecka 25 ändra sig totalt och lämna sin gravida tjej som trodde de var två om detta?

Absolut, men sättet han säger det på är elakt. Han får absolut säga att han inte vill ha barn NU och det är heller inget vi planerar. Han vet att jag tyckte den tidigare aborten var mycket jobbig för mig och därför har jag sagt att jag inte tänker göra det igen om jag skulle bli oplanerat gravid. (VI SKYDDAR OSS NU!) Grejen är att han är väldigt barnkär och älskar att umgås med mina brorsbarn och hans systersbarn och det känns lite som att han inte vill ha barn med just mig när han säger att han tänker lämna mig. Barn tycker väldigt mycket om honom också, han är rolig och påhittig och jag tvivlar inte på att han skulle bli en bra pappa, så känns inte riktigt som det beror på det heller. Jag vet inte, jag ska prata med honom för att ta reda mer på detta.
  • Jemp

Han vill inte ha barn (iaf inte än). Behöver inte ha något med hans känslor för dig att göra.

Däremot är det som sagt en konstig anledning till att lämna när skadan redan är skedd sas. (Biologisk) pappa kommer han ju vara. Med försörjningsansvar och iaf moraliskt ansvar. Hade ju varit vettigare att avstå sex nu.

• Richard1986
    Anonym (R) skrev 2018-08-04 13:40:23 följande:

Absolut, men sättet han säger det på är elakt. Han får absolut säga att han inte vill ha barn NU och det är heller inget vi planerar. Han vet att jag tyckte den tidigare aborten var mycket jobbig för mig och därför har jag sagt att jag inte tänker göra det igen om jag skulle bli oplanerat gravid. (VI SKYDDAR OSS NU!) Grejen är att han är väldigt barnkär och älskar att umgås med mina brorsbarn och hans systersbarn och det känns lite som att han inte vill ha barn med just mig när han säger att han tänker lämna mig. Barn tycker väldigt mycket om honom också, han är rolig och påhittig och jag tvivlar inte på att han skulle bli en bra pappa, så känns inte riktigt som det beror på det heller. Jag vet inte, jag ska prata med honom för att ta reda mer på detta.

Man ska aldrig hota någon. Man kan prata med varandra ändå. Hotar man så är man uppenbart rädd av någon anledning. Det verkar uppenbart i mina ögon iallafall att frågan om egna barn och eget föräldraskap skrämmer honom och gör honom väldigt rädd. Det kan det göra även fast man gillar att umgås med andras barn och är populär hos dom. Och antagligen förstärks hans rädsla av att du redan blivit oplanerat gravid en gång så han har fått se och känna på hur det kan gå när man är sexuellt aktiv (oavsett skydd eller ej).

Som sagt, försök prata med varandra i lugn miljö. Reagerar han med ilska och hot så backa och ta upp det igen lite senare när han har lugnat ner sig. Blir det riktigt jobbigt att prata så kan kanske brevform vara ett alternativ ? Förklara lugnt och sansat att du ser hur han känner det och respekterar hans känslor men att du vill kunna prata om framtiden ändå. Och få veta om han verkligen vill ha barn överhuvudtaget så du vet om ni delar den drömmen överhuvudtaget (eller om du bör fundera på att försöka hitta någon som vill ha barn). Klargör att du inte pressar honom men försök få honom att prata så du får veta hur han ser på saken, om ni överhuvudtaget delar dessa drömmar och hur han ser på framtiden (så du får veta om du ens har något att se fram emot tillsammans med honom)...
  • Anonym (Mm)
    Anonym (K) skrev 2018-08-04 11:17:16 följande:

Man kan absolut vara klar och tydlig med att man inte är redo för barn och inte vill ha några nu. Jätte bra om man är tydlig med det ifrån början. Men om man skyddar sig och ändå blir gravida så kan man inte begära att en tjej ska göra abort efter abort. Har man sex så finns alltid chansen att bli gravid, även med skydd. Att hålla på att hota någon man påstår sig älska och vill bygga ett liv tillsammans med att man ska lämna om hon inte gör abort om det skulle hända igen är inte bra.
  • Anonym (K)
    Anonym (R) skrev 2018-08-04 13:40:23 följande:

Jag håller helt med om att han uttrycker sig elakt och dessutom omoget, inte nödvändigt. Ja det låter som en bra idé att ta upp frågan med honom.
  • Inga bekymmer
    Anonym (K) skrev 2018-08-02 21:30:47 följande:

Alltså snälla nån du är UNG, och har massor med år på dig! Jag fattar att det är spännande med barn osv, det tycker jag med. Men passa på att ha ett eget liv nu, göra saker du vill, utvecklas inom nått område du är intresserad av osv.

Att han reagerar på det sättet är omoget ja men inte konstigt att han inte vill ha barn!

Ts kanske inte känner det som att hennes personliga utveckling måste ta slut om hon får barn. Lite märkligt att du och många med dig lägger så stort fokus på att TS är ung och att hon har lång tid på sig när det inte är det tråden eg handlar om. TS vet nog att hon är ung.. men det finns ju många fördelar också att få barn när man är ung. TS verkar känna det som att hon haf levt och redan hunnit en massa saker man kan tänkas vilja innan man får barn. Och mannens reaktion skulle jag inte kalla omoget... utan manipulativt!! Det säger mer om honom som person än det gör om hans mognad, tycker jag!
  • Anonym (Du kör över din sambo)

Det känns som om du kör över din sambo en del. Kan vara därför han funderar på att lämna dig.

Du skriver att du är övertygad om att ni klarar av ett barn. Samtidigt så säger han klart och tydligt motsatsen. Du spånar om att ni bor bra och att allt skulle gå bra. Du lyssnar ju inte alls på honom. Allt skulle inte gå bra! Allt skulle gå så extremt dåligt men du vägrar se det. Kanske därför han måste prata klarspråk? Han vill få dig att fatta att ni inte skulle klara av att få ett barn tillsammans. Han skulle inte klara av att leva med dig och ett barn.

Du skriver också att han skulle bli en bra pappa. Släpp den tanken genast. Han vill verkligen inte ha ett barn. Hans motvilja ändå stor att han lämnar dig om det blir ett barn. Han är motsatsen till en bra pappa. Han vill inte och känner sig inte redo! Han skulle bli en usel pappa! Inget barn ska behöva födas oönskat.

Att han är bra med syskonbarn är heller inget argument. Många är svar ned andras barn nen usla föräldrar. Det är lätt att leka med barn ibland. Det är något helt annat att leva genom år av ex: svår sömnbrist, sexbrist, sämre ekonomi, ingen egentid, ingen partid. Samtidigt som ett barn gör det svårare att studera, resa, köpa hus osv.

Du kan inte jämföra att leka med andrasbarn med det livslånga uppoffrandet i att skaffa egna.

Så jag tror att han måste vara ärlig och rak för att försöka få dig att lämna drömlandet och se verkligheten. Du tror att ni skulle klara att få ett barn ihop och att han skulle bli en bra pappa. Han måste ju skrika ut motsatsen till dig för att du ska lyssna.

Svar på tråden Han gör slut om jag blir gravid...