• Kärleksbo

Blir SD Sveriges största parti efter valet?

Vissa opinion mätningar tyder på det, blir det ordning och reda i landet då?  

• Svar på tråden Blir SD Sveriges största parti efter valet?
  • Daimstruten
    FDFMGA skrev 2018-08-04 16:28:45 följande:

Nej, jag har inte dömt ut alla sverigedemokrater som okunniga, jag har använt det relativa begreppet många, i bemärkelsen oproportielerligt många. Många sverigedemokrater har t ex dömts för brott, med många avser jag då en stor andel om man jämför med de övriga riksdagspartiernas ledamöter.

Däremot skulle jag inte gå så långt att jag påstod att de som röstar på SD gör det i avsikt att få in brottslingar i riksdagen. Jämför gärna med ett vanligt SD-svanspåstående att de som röstat på andra partier än SD har röstat för hederskultur och gruppvåldtäkter.

Jag har väl också skrivit att många sverigedemokrater har svårigheter att förstå eller att föra ett resonemang som hänger ihop.

Många sverigedemokrater har också fått för sig att Sveriges ekonomi är på gränsen till katastrofalt dålig på grund av invandringen. Det stämmer förstås inte, vilket den som är intresserad av statistik och fakta enkelt kan konstatera.

Jag tycker att Croneman skrev en intressant krönika om detta i DN häromdagen där han menade att de anständiga partierna har sig själva att skylla, att det är deras retorik som bäddat för att vi har ett högerpopulistiskt parti med rasistiska förtecken i riksdagen, ett parti som dessutom förmodligen kommer att locka en större andel än 13 procent i det kommande valet.

Jag ska se om jag hittar artikeln, dock kan det vara en låst artikel. Men jag brukar länka till sådana ändå, en orsak tillokunnigheten inom SD är att många enbart  läser sådant som stryker de egna åsikterna medhårs. En trist utveckling, tycker jag - att läsa vad åsiktsmotståndare anser kan innebära att man blir mer benägen till självständigtt tänkande.

www.dn.se/kultur-noje/johan-croneman-inte-konstigt-att-sd-havar-in-roster-efter-ar-av-politikerlogner/

Anser du det konstigt att många av oss som kommer rösta SD kommer att göra det just för att vi tycker att skattepengarna ska gå till annat? Är det fel av oss att hellre se mer pengar till skola, vård och omsorg? Eller är du möjligtvis en av dom som tror att det hela är en pluspost för Sverige som vissa hävdade länge tills dom blev överbevisade?

Är det omotiverat att många av oss vill ha fler utvisningar av kriminella brottslingar med utländska namn då dom bevisligen är överrepresenterade i vissa typer av brott?
  • FDFMGA
    Daimstruten skrev 2018-08-04 17:18:45 följande:
    Anser du det konstigt att många av oss som kommer rösta SD kommer att göra det just för att vi tycker att skattepengarna ska gå till annat? Är det fel av oss att hellre se mer pengar till skola, vård och omsorg? Eller är du möjligtvis en av dom som tror att det hela är en pluspost för Sverige som vissa hävdade länge tills dom blev överbevisade?

Är det omotiverat att många av oss vill ha fler utvisningar av kriminella brottslingar med utländska namn då dom bevisligen är överrepresenterade i vissa typer av brott?
    Nej, jag tycker inte att det är omotiverat att utvisa kriminella brottslingar som saknar svenskt medborgarskap, men till skillnad från dig anser jag att det är gärningen som ska bedömas inte namnet på brottslingen.

Jag reagerar också med viss förtjusning, vi vill ju alla i viss mån ha våra "fördomar" bekräftade över att du skriver att de är överrepresenterade. Där blir det lite av det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. En brottsling ska dömas för sina gärningar, inte för att den grupp han anses representera är överrepresenterad.

Jag tycker till exempel inte att man ska fördöma samtliga SD-riksdagsledamöter bara för att SD-gruppen är kraftigt överrepresenterad avseende brottsdomar.

Käbblet om allt vi får försaka på grund av invandringens kostnader går jag inte på, oavsett hur många tunnelseende ekonomer som tagit fram kulramen och kommit fram till en minuspost.

Ser man till Europas ekonomier så är två av de mest framgångsrika Sverige och Tyskland, också de länder som tagit emot en stor andel invandrare. Precis som Croneman i artikeln jag länkade till anser jag att Sverige är ett oerhört rikt land, men där klasskillnaderna tyvärr har blivit större och större.

Förr brukade man tala om ett tvåtredjedelssamhälle, det stämmer ganska bra även idag. Vi som tillhör majoriteten har det bättre ekonomiskt nu än någonsin, medan de sämst ställda har fått det sämre.

Har du hört talas om arbetslinjen. Kanske det var dem du kallade kds som kom på den utifrån det bibliska "Den som inte arbetar skall heller inte äta".

Men hur har SD agerat i riksdagen hittills. Tja, som förväntat: De har gett sitt stöd till i stort sett alla försämringar som drabbar sjuka, arbetslösa och fattiga.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • zingo försvinnand gott
    FDFMGA skrev 2018-08-04 18:11:27 följande:
    Ser man till Europas ekonomier så är två av de mest framgångsrika Sverige och Tyskland, också de länder som tagit emot en stor andel invandrare. Precis som Croneman i artikeln jag länkade till anser jag att Sverige är ett oerhört rikt land, men där klasskillnaderna tyvärr har blivit större och större.
    Kanske borde fler etniska svenskar lämna Sverige. Då skulle nog ekonomin gå ännu bättre.
  • misil

Det finns en stor chans/risk beroende på hur man ser det att SD kommer bli största parti vilket kommer låsa upp en mentallåsning som många svenskar har om att S har alltid varit och ska alltid förbli största parti,jag är inte SDare men ser detta som något vällovligt och bra för den svenska demokratin.

• Maya84
    Thorax skrev 2018-08-04 06:57:34 följande:

Hoppas verkligen att de inte finns så många idiotier i Sverige att de vinner, skrämmande tanke.

För att dom är "rasister" menar du då eller?
  • FDFMGA
    zingo försvinnand gott skrev 2018-08-05 00:12:25 följande:
    Kanske borde fler etniska svenskar lämna Sverige. Då skulle nog ekonomin gå ännu bättre.
    Jaha, du får nog utveckla dina taankar.

Alltid lika intressant att få följa dina associationer.

Försvinnade god ska det vara, förresten - inte försvinnande gott, alltså den gamla reklamklassikern om Zingo.

Håller du på att forska om vad barnen i Bullerbyn drack för läskedryck? Jag  tror, att Zingoreklamen är lite senare i tiden än Bullerbyn - men jag kan ha fel.
  • Daimstruten
    FDFMGA skrev 2018-08-05 05:03:03 följande:

Nja, nu var det ju du som i ditt förra inlägg ansåg att det har betydelse vilket namn en person har för hur ett brott ska bedömas. Jag kopierar in din text där du också nämner överrepresentation som en faktor. Märkligt osvenska ni är många av er sverigedemokrater. Svensken och västerlänningar överhuvudtaget anser att personer endast är ansvariga för sina egna handlingar, inte andras medan många sverigedemokrater bekänner sig till ett mycket mer primitivt klantänkande . Näväl följande skrev du

"Är det omotiverat att många av oss vill ha fler utvisningar av kriminella brottslingar med utländska namn då dom bevisligen är överrepresenterade i vissa typer av brott?"

Är det verkligen sant det du hävdar. Att SD menar att svenska medborgare ska kunna utvisas om de begår brott?

Jag är mycket tveksam och gissar att du bara är okunnig om SD:s politik.

Men har jag bommat denna mycket väsentliga förändring i SD:s syn på medborgarskap så kan du väl vänligen länka.

Angående ekonomiska aspekter av invandringen så förstod du inte  mitt svar 

SD vill utvisa alla som inte är svenska medborgare och begår ett grovt brott till att börja med men det är klart att mer än så kan bli aktuellt efter att lagar eventuellt ändrats i framtiden.

Du går på ovidkommande detaljer och tolkar svar som det passar dig i vanlig ordning vad gäller namn och ekonomiska aspekter.... Skrev jag att alla med konstiga namn skulle utvisas? Nej. Och jag förstod vad du skrev om ekonomi så varför förneka att svenskar skulle gynnas av att dessa skattepengar kanske skulle komma dom till mer nytta om dom satsades på annat? Eller du kanske anser att det funkar så förträffligt i Sverige ändå att behovet för dessa pengar inte finns?

Förnekar du att det finns en överrepresentation av folk med utländsk härkomst vad gäller vissa typer av brott? Är det dåligt om sådan statistik tas fram så man kan utreda bakomliggande orsaker?
  • zingo försvinnand gott
    FDFMGA skrev 2018-08-05 05:09:27 följande:
    Jaha, du får nog utveckla dina taankar.

Alltid lika intressant att få följa dina associationer.

Försvinnade god ska det vara, förresten - inte försvinnande gott, alltså den gamla reklamklassikern om Zingo.

Håller du på att forska om vad barnen i Bullerbyn drack för läskedryck? Jag  tror, att Zingoreklamen är lite senare i tiden än Bullerbyn - men jag kan ha fel.
    Det var dina tankar som utvecklades. Om Sverige blir så oerhört mycket bättre p.g.a invandringen (vilket jag inte betvivlar) så är det ju ett faktum att det är de etniska svenskarna som drar ner snittet. Eller hur? Så om de etniska svenskarna lämnar landet så slipper invandrarna försörja dem. Eller hur?
  • FDFMGA
    Daimstruten skrev 2018-08-04 17:18:45 följande:

Daimstruten skrev 2018-08-05 10:05:50 följande:
    Du går på ovidkommande detaljer och tolkar svar som det passar dig i vanlig ordning vad gäller namn och ekonomiska aspekter.... 

Nja, en av mina teser är att många sverigedemokrater ännu inte har lärt sig behärska vårt fina svenska språk.

Om du ser till det övre av de inlägg jag citerar så kan du se att du såväl lägger till "utländska namn" som överrepresentation i din text.

Som svensk, Sverigevän och som en del av västerländska traditioner påpekade jag att vårt rättssystem bygger på att en enskild individ är ansvarig för sina egna handlingar, men inte ansvarig för andra.

Vad folk heter eller om någon anser att de ingår i en grupp som anses vara överrepresenterad saknar däremot betydelse för västerländskt rättstänkande, medan detta däremot kan spela en avgörande roll inom klanbefrämjande subkulturer.

Vad gäller ekonomiska aspekter av invandringen så har jag konstaerat att Sverige och Tyskland, två av Europas mest öppna länder också är två av de mest framgångsrika ekonomierna i Europa.

Att du sen i inlägget jag citerar nedan kommer med en lika märklig som irrelevant fråga förvånar mig inte.

Jag delar alltså inte SD:s variant av klantänkande och frågan om huruvida en person ingår i en överrepresenterad grupp eller inte saknar för mig betydelse för hur personen ska behandlas. Det gäller för övrigt även min syn på SD-riksdagsledamöter. 

Menar du verkligen att enskilda SD-ledamöter som har ett klanderfritt förflutet enligt brottsregistret ska behöva lida för att SD-gruppen är kraftigt överrepresenterad med avseende på brottsdomar.

Det tycker inte jagSkrattande
    Daimstruten skrev 2018-08-05 10:05:50 följande:
    SD vill utvisa alla som inte är svenska medborgare och begår ett grovt brott till att börja med men det är klart att mer än så kan bli aktuellt efter att lagar eventuellt ändrats i framtiden.

Förnekar du att det finns en överrepresentation av folk med utländsk härkomst vad gäller vissa typer av brott? Är det dåligt om sådan statistik tas fram så man kan utreda bakomliggande orsaker?

Däremot var det både intressant och relevant att du anser att många sverigedemokrater anser att man ska kunna utvisa svenska medborgare.

Tror du att den uppfattning är vanlig även bland SD-riksdagsledamöter? Och i så fall - tror du att det är vanligare bland SD-ledamöterna med ett brottsligt förflutet än bland dem som är ostraffadeSkrattande
  • FDFMGA
    zingo försvinnand gott skrev 2018-08-05 14:39:55 följande:
    Det var dina tankar som utvecklades. Om Sverige blir så oerhört mycket bättre p.g.a invandringen (vilket jag inte betvivlar) så är det ju ett faktum att det är de etniska svenskarna som drar ner snittet. Eller hur? Så om de etniska svenskarna lämnar landet så slipper invandrarna försörja dem. Eller hur?
    Det var kul att du försökte utveckla mina tankar, och resultatet blev än roligare.

Som jag skrev tidigare så anser jag att det stundtals är  lite si och så med vissas förmåga att föra ett stringent resonemang.

Du kan möjligen inte tänka dig andra faktorer än att de invandrare som kommit till Sverige är mer dugliga än svenskföddaGlad
Svar på tråden Blir SD Sveriges största parti efter valet?