• Kärleksbo

Blir SD Sveriges största parti efter valet?

Vissa opinion mätningar tyder på det, blir det ordning och reda i landet då?  

• Svar på tråden Blir SD Sveriges största parti efter valet?
  • Arvid P
    KillBill skrev 2018-08-11 16:06:24 följande:

I senaste SIFO är tydligaste trenden att SD tappar och Liberalerna ökar. Det är mycket glädjande om SDs vikande trend fortsätter fram till valet.

Institut klarar inte att mäta opinionen så här nära valet. Som Alliansväljare vill jag ju inte att både KD och L trillar ur riksdagen, men mycket tyder på att det är vad som kommer hända.

Debatten står mellan S, SD och i viss mån M. C och L riskerar bli bortglömda. Mycket tyder dessutom på att C's framgångssaga är över. Det var längesen de hade över 10% i någon undersökning. 6% är mer troligt att de kommer få.

• KillBill
    Arvid P skrev 2018-08-11 16:10:08 följande:

Institut klarar inte att mäta opinionen så här nära valet. Som Alliansväljare vill jag ju inte att både KD och L trillar ur riksdagen, men mycket tyder på att det är vad som kommer hända.

Debatten står mellan S, SD och i viss mån M. C och L riskerar bli bortglömda. Mycket tyder dessutom på att C's framgångssaga är över. Det var längesen de hade över 10% i någon undersökning. 6% är mer troligt att de kommer få.

Du hänger inte med. Centerpartiet fick 10,3% i den Sifoundersökning som publicerades i går.

Varför skulle inte opinionsinstituten kunna klara att mäta oppunionen nära ett val? När SCB gjorde en kontrollmätning några veckor innan valet 2014 prickade man resultatet nästan helt rätt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Arvid P
    KillBill skrev 2018-08-11 16:19:54 följande:
    Du hänger inte med. Centerpartiet fick 10,3% i den Sifoundersökning som publicerades i går.

Varför skulle inte opinionsinstituten kunna klara att mäta oppunionen nära ett val? När SCB gjorde en kontrollmätning några veckor innan valet 2014 prickade man resultatet nästan helt rätt.
    De har en historia av att misslyckas kopiöst nära val. Speciellt SIFO är riktigt dåliga. Läs gärna Marcus Oscarssons analyser om du tvivlar.

Gäller inte bara Sverige. Instituten i England och USA var vansinnigt snett ute när det gällde både Brexit och Trump.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-08-11 11:14:12 följande:
    Popperi ska nog inte förväxlas med svenskans potpurri utan är nog mer ett uttryck för en känsla, en hybrid mellan underdogmentalitet och hybris, kanske en nedärvd essens inom SD-subkulturen.

Den här tråden borde kunna utgöra en guldgruva för den som är intresserad av att förstå centrala psykologiska mekanismer inom subkulturen - en stor del av inläggen handlar ju om hur pk-sverige, läs vuxenvärlden, ska reagera när SD firar triumfer på valnatten.
    Då ska de minsann få se, de kommer att skrika och gråta av skräck, typTomte
    Arvid P skrev 2018-08-11 15:07:37 följande:

I mitt fall syftarpopperi på popcorn-poppandet. Det kommer gå åt mycket popcorn när de tvärsäkra vänstermupparna ska förklara varför sd vinner så mycket mark.

Rösta på Alliansen istället om ni vill ha bort SD.

Sure. "Tror valkvällen blir ett popcorn-poppande av gråtande över ett visst partis vinningar.

Makes sense!

Varför ska det vara så svårt att erkänna att man inte har koll?

Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Arvid P skrev 2018-08-11 16:40:33 följande:
    De har en historia av att misslyckas kopiöst nära val. Speciellt SIFO är riktigt dåliga. Läs gärna Marcus Oscarssons analyser om du tvivlar.

Gäller inte bara Sverige. Instituten i England och USA var vansinnigt snett ute när det gällde både Brexit och Trump.
    SIFOs undersökningar håller hög kvalitet. En nackdel är att de inte genomförs varje månad utan med fasta intervaller mer sällan och därför finns ibland ingen undersökning precis före exempelvis ett riksdagsval.

Ja, få trodde på den utgången som blev med Brexit och Trump, men så är både Brexit och Trump hårt kritiserade så här efteråt.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mongoliet

Största partiet med noll makt.

• KillBill
    Arvid P skrev 2018-08-11 16:40:33 följande:

Många opinionsinstitut missade SDs snabba uppgång i förra valet men det innebär inte med självklarhet att felet kommer att upprepas. Alla oppunionsinstitut har förfinat metoderna för att bättre fånga upp SDs väljare.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Mongoliet skrev 2018-08-11 21:22:40 följande:

Största partiet med noll makt.

Vänta uppror då SD-svansen kräver regeringsbildning om de blir störst. Att S inte bildat regering då alliansen varit större kan de naturligtvis inte riktigt relatera till.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-11 20:20:35 följande:

I mitt fall syftarpopperi på popcorn-poppandet. Det kommer gå åt mycket popcorn när de tvärsäkra vänstermupparna ska förklara varför sd vinner så mycket mark.

Sure. "Tror valkvällen blir ett popcorn-poppande av gråtande över ett visst partis vinningar.

Makes sense!

Tänkte inte så. Tänkte mig mer att jag poppar popcorn medan jag njuter av ett popperi av vänsterpartister som gått i spinn. Tro mig, SVT kan sälja dessa som pay-per-view.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-11 20:20:35 följande:

Makes sense!

Eller kanske............ja, det tror jag det kommer bli. Ser fram emot det t.o.m. Även om jag inte gillar SD så kan jag njuta av när deras antagonister går i spinn.
Svar på tråden Blir SD Sveriges största parti efter valet?