• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah
    LissaE skrev 2019-05-03 12:38:56 följande:

Ja det låter väl väldigt bra! Jordnötssmör är väl väldigt nyttigt fett. Jag är så feg så har inte gett honom nötter än. Hans kusin är nötallergiker. Dock äter jag nätter med honom bredvid så borde inte vara något. Kanske ska ta med honom till sjukhusentrén och ge honom där :) Nojjig mamma. Otto vill äta all mat själv så han får all gröt i klämmasförpackning. Har återanvändningsbara så det funkar superbra!

Visst hade Edward bekymmer med magen? Vi har börjat med potta på Otto och han har så mycket lättare att bajsa klart. Annars klämmer han men orkar inte fokusera klart så han far iväg vilket gör att processen blir lååång. På pottan går det superlätt. Så ett tips!

Jag har också funderat på att ta fram pottan. Dock har vi då problemet att storebror kommer ta den -.- Alice är ofta trög i magen och bajsar bäst när hon ligger på skötbordet med benen uppdragna till magen, så jag har tänkt att hon förmodligen skulle må bra av potta. Men än så länge avvaktar jag lite, hon brukar dessutom bajsa när hon äter (till allas icke-glädje) så hon kanske skulle behöva integrera en potta i matstolen.
  • jennie08
    LissaE skrev 2019-05-03 12:38:56 följande:

Ja det låter väl väldigt bra! Jordnötssmör är väl väldigt nyttigt fett. Jag är så feg så har inte gett honom nötter än. Hans kusin är nötallergiker. Dock äter jag nätter med honom bredvid så borde inte vara något. Kanske ska ta med honom till sjukhusentrén och ge honom där :) Nojjig mamma. Otto vill äta all mat själv så han får all gröt i klämmasförpackning. Har återanvändningsbara så det funkar superbra!

Visst hade Edward bekymmer med magen? Vi har börjat med potta på Otto och han har så mycket lättare att bajsa klart. Annars klämmer han men orkar inte fokusera klart så han far iväg vilket gör att processen blir lååång. På pottan går det superlätt. Så ett tips!

Ja Edward har jättemycket problem med sin mage. Ska testa potta faktiskt. Funkar det så är det ju hur skönt som helst. Nu har jag ju ammat mest de senaste dagarna och då blir ju bajset mer löst. Men så fort han börjar äta fast föda igen så blir han helförstoppad.

Läste på Livsmedelverket om nötter där de faktiskt rekommenderar att man börjar tidigt för att förebygga just allergi :)
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-05-04 20:54:33 följande:

Ja Edward har jättemycket problem med sin mage. Ska testa potta faktiskt. Funkar det så är det ju hur skönt som helst. Nu har jag ju ammat mest de senaste dagarna och då blir ju bajset mer löst. Men så fort han börjar äta fast föda igen så blir han helförstoppad.

Läste på Livsmedelverket om nötter där de faktiskt rekommenderar att man börjar tidigt för att förebygga just allergi :)

Nötter, mandlar, jordnötter och de allra flesta allergener är bra att introducera tidigt MEN om barnet löper risk för allergi så bör man vänta. Men det är om föräldrarna är allergiska, en kusin är nog för avlägset släkt så jag tror iaf inte att det är någon fara, LissaE :) Har du frågat på BVC?
  • LissaE
    Iowhannah skrev 2019-05-04 23:42:04 följande:

Nötter, mandlar, jordnötter och de allra flesta allergener är bra att introducera tidigt MEN om barnet löper risk för allergi så bör man vänta. Men det är om föräldrarna är allergiska, en kusin är nog för avlägset släkt så jag tror iaf inte att det är någon fara, LissaE :) Har du frågat på BVC?

Ja jag har också läst det. Är bara väldigt orolig. Bvc säger att det ska testas tidigt. Ingen annan i släkten är nötallergiker och som sagt har vi käkat nötter så han skulle ju ha blivit dålig då.

Vi renoverade badrummet under våren och då var vi på badhuset. Det var så fantastiskt kul, Otto var överlycklig!

Idag har Otto sovit rätt tider igen. Jag är så glad att han är frisk igen! Dock ammas han betydligt oftare än innan förkylningen. Försöker peta i honom lite broccoli och nyttigheter så han iaf får järnet i sig. Vi är vegetarianer.
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-05-04 23:42:04 följande:

Hmm vad konstigt. Jag läste nyligen i en läkartidning att de rekommendationerna var borttagna just för att det inte finns någon forskning som visar på att det hjälper att vänta. Tvärtom så stod det att de barnen skulle utsättas för små mängder nötprotein för att bygga upp en tolerans.

Men ändå. En allergisk reaktion på nötter kan ju livsfarligt så jag förstår din oro LissaE.

Här matvägras det. Sen han blev sjuk så har han i princip slutat äta. Bara amma hela tiden. Igår fick jag i honom en halv burk men idag bara 2-3 tuggor. Så jag ammar och ammar. Hopplöst.
  • LissaE
    jennie08 skrev 2019-05-06 15:41:02 följande:

Hmm vad konstigt. Jag läste nyligen i en läkartidning att de rekommendationerna var borttagna just för att det inte finns någon forskning som visar på att det hjälper att vänta. Tvärtom så stod det att de barnen skulle utsättas för små mängder nötprotein för att bygga upp en tolerans.

Men ändå. En allergisk reaktion på nötter kan ju livsfarligt så jag förstår din oro LissaE.

Här matvägras det. Sen han blev sjuk så har han i princip slutat äta. Bara amma hela tiden. Igår fick jag i honom en halv burk men idag bara 2-3 tuggor. Så jag ammar och ammar. Hopplöst.

Jag blev taggad så igår tog vi mod till oss och bjöd på jordnötssmör. Ingen reaktion tack och lov!

Otto äter sällan mycket mat och han ska äta allt själv så det mesta kladdas runt. Ändå är han en tjockis! Han äter också mer bröstmjölk efter förkylningen. Innan åt han bara på kvällar och nätter.
  • jennie08
    LissaE skrev 2019-05-07 13:39:43 följande:

Jag blev taggad så igår tog vi mod till oss och bjöd på jordnötssmör. Ingen reaktion tack och lov!

Otto äter sällan mycket mat och han ska äta allt själv så det mesta kladdas runt. Ändå är han en tjockis! Han äter också mer bröstmjölk efter förkylningen. Innan åt han bara på kvällar och nätter.

Vad skönt att det gick bra :)

Hur gör ni då när Otto ska äta? Äter han bara plockmat eller äter han burkmat också? Edward fattar ju inte alls att han ska ha ner skeden i maten och sen lyckas få den till munnen. Han får en egen sked när han ska äta men med den bankas det mest.

Igår lyckades jag få i honom en burk mat men sen ammar han resten. Han är ju också en liten söt tjockis så det verkar ju inte gå någon nöd på honom. Hehe :)
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-05-06 15:41:02 följande:

Jaha, men dåså. Även om båda föräldrarna är allergiska? Fast då kanske det finns andra anledningar till att man inte introducerar tidigt (typ kontaktallergi osv).
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-05-09 07:03:44 följande:

Jaha, men dåså. Även om båda föräldrarna är allergiska? Fast då kanske det finns andra anledningar till att man inte introducerar tidigt (typ kontaktallergi osv).

Det vet jag inte faktiskt. Googlade runt en del för jag blev lite nojig innan jag började ge Edward jordnötssmör och det stod allt som oftast att det var bra att introducera nötter tidigt. Även för de barn med hög risk att utveckla nötallergi. Men exakt vad man ger för råd vet jag ju inte såklart. Och om båda föräldrarna är allergiska så är det ju svårt att ge barnet.

Idag har iaf den här killen äntligen lärt sig krypa. Men han fattar inte alls hur han ska kunna resa sig upp från liggande till krypställning eller till sittande så han ligger där helt plötsligt ändå och skriker. Haha. Men krypa börjar han få grepp om. High five på den. Haha :)
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-05-09 18:01:12 följande:

Det vet jag inte faktiskt. Googlade runt en del för jag blev lite nojig innan jag började ge Edward jordnötssmör och det stod allt som oftast att det var bra att introducera nötter tidigt. Även för de barn med hög risk att utveckla nötallergi. Men exakt vad man ger för råd vet jag ju inte såklart. Och om båda föräldrarna är allergiska så är det ju svårt att ge barnet.

Idag har iaf den här killen äntligen lärt sig krypa. Men han fattar inte alls hur han ska kunna resa sig upp från liggande till krypställning eller till sittande så han ligger där helt plötsligt ändå och skriker. Haha. Men krypa börjar han få grepp om. High five på den. Haha :)

För Alice tog det ett par veckor innan hon lärde sig att ta sig från magläge till sittande, det kommer nog snart för Edward också :) Men vad skönt att han har lärt sig! Det är rätt befriande när de själva kan bestämma vad de ska göra och vart de ska krypa, trots att det innebär en helt annan uppmärksamhet för oss föräldrar. Plötsligt måste man komma ihåg att stänga trappgrinden och hålla koll på att det inte ligger små leksaker inom räckhåll på bord och soffa.
Svar på tråden Julibebisar 2018