• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • LissaE

Hej! Hur har ni det med era små? Min kille kryper snabbt och hela tiden. Han är så nöjd. Dock sover han katastrofdåligt. Han har ju snuttat på mig hela tiden innan men nu bökar han och skriker, vänder sig om, sätter sig upp. Och jag har fortfarande inte listat ut om han ens är vaken. Jag är SÅ trött. Som att 8 månaders sömnbrist kom ikapp iom hans stökiga nätter sista veckorna. Längtar till helg när min man kan gå upp med honom och jag ligga kvar ett tag, själv och ifred. En bra sak är att han hellre väljer att sova i vagnen på dagtid än att ligga och snutta på mig. Önskar att jag kunde få ro och lägga mig den stunden men misslyckas varje dag. Som att jag är stressad över att han snart vaknar. Och måste njuta av att bara vara ifred. Så dumt.

Han är en tokglad prick på sin vakna tid det är så härligt!

Tror att han har flera tänder på g. Hur många har era? Vad ger ni dem att äta nu? :)

• Iowhannah
    LissaE skrev 2019-03-21 14:28:03 följande:

Hej! Hur har ni det med era små? Min kille kryper snabbt och hela tiden. Han är så nöjd. Dock sover han katastrofdåligt. Han har ju snuttat på mig hela tiden innan men nu bökar han och skriker, vänder sig om, sätter sig upp. Och jag har fortfarande inte listat ut om han ens är vaken. Jag är SÅ trött. Som att 8 månaders sömnbrist kom ikapp iom hans stökiga nätter sista veckorna. Längtar till helg när min man kan gå upp med honom och jag ligga kvar ett tag, själv och ifred. En bra sak är att han hellre väljer att sova i vagnen på dagtid än att ligga och snutta på mig. Önskar att jag kunde få ro och lägga mig den stunden men misslyckas varje dag. Som att jag är stressad över att han snart vaknar. Och måste njuta av att bara vara ifred. Så dumt.

Tror att han har flera tänder på g. Hur många har era? Vad ger ni dem att äta nu? :)

Alice kryper fortfarande inte. Hon hasar fram på rumpan, dock oftast bakåt och hon har noll kontroll på vart hon tar vägen. Vi får se hur det där utvecklar sig, jag tror stenhårt på att hon kommer gå innan hon kryper.

Vi har också haft struliga nätter iom utvecklingssprånget men förhoppningsvis släpper det snart. Enligt sambon, som är den som varit ledig denna månad, så har hon slutat äta på tidig morgon nu. Hon äter nån gång runt 23 och sen sover hon till typ 07, så jag ser fram emot att få det någorlunda lugnt nästa månad.

Tänderna är väl på g här men inget som stör än. Ingen har ploppat upp men enligt bvc så verkar det vara närstående.

I matväg så får hon allt. Favoriterna är bröd, pannkakor och spaghetti och köttfärssås, men hon äter allt. Och mycket! Vi får liksom bestämma när det räcker för annars äter hon tills det inte finns nåt att äta längre. Helt tvärtemot sin bror, som man nästan får truga i mat.

Har ni andra märkt nån skillnad på sömnen när barnet äter mer vanlig mat? Jag tycker det verkar som att Alice inte alls blir lika mätt på flaska längre, det märks framför allt de kvällar då hon inte fått riktig kvällsmat innan kvällsflaskan. Funderar lite på om mer vanlig mat under dagen kan göra att hon sover bättre och längre på natten.
  • jennie08

Här är det också riktigt struligt med nattsömnen. Han vaknar i stort sett varje timme hela natten. Jag är så trött på eftermiddagarna så jag somnar varje gång jag lägger Edward. Jag hoppas innerligt att det blir bättre snart. Oftast ger han sig inte förrän han får bröstet också så det blir ju jag som tar varje natt. Jag hoppas på att få lite sovmorgon imorgon.

Edward äter väl iaf en till två måltider med riktig mat. Han har gått över till 8-månaders burkar med mer bitar i. Han gillar endast Hipps burkmat så vi kör med det ;) och pannkakor! Det gillar han riktigt mycket. Problemet är bara att han blir så förstoppad. Men nu har vi fått telefonnr till en barnläkare som kan skriva ut laxermedel till honom. Annars ammar jag bara.

Edward kryper inte alls. Han har inte ens kommit på att han kan stå på knäna och armarna. Om han vill någonstans så vänder han sig från rygg till mage osv tills han är framme. Men oftast blir han mest arg när han måste ligga på golvet. Han har sånt stort närhetsbehov så jag har aldrig varit med maken :-P

Annars känns det som att han är upptagen med att klappa händerna, vinka, öva pincettgrepp och titta efter lampor. Han har riktigt fin finmotorik så jag antar att han övar på det istället för att krypa :)

Han har två tänder i underkäken. Inga andra på g just nu iaf.

• Kellie13

min son är 8 månader och har 4 tänder. Jag mosar egen mat och köper burkmat, till frukost får han yoghurt som han älskar! Men nu har han varit sjuk ett bra tag så vi har inte gett han vanlig mat på rätt länge, bara yoghurt.
  • Kellie13

Milo kan inte krypa än men man märker att han är otroligt stark i kroppen, han ställer sig liksom på knäna som att han ska ställa sig upp (typ gungar fram o tillbaka) o sen kan han ramla ihop och han blir då så frustrerad att han inte klarar att ställa sig upp och börjar då skrika. Känner på mig att han kommer börja gå och hoppa över krypandet men vi får se. Annars e nätterna förjävliga för min stackars sambo eftersom det e han som e pappaledig får han gå upp på nätterna och Milo vaknar var och varannan timme! Men jag vet hur d känns för det var likadant när jag var hemma. Tycker det e sååå skönt att ha börjat jobba igen så man får sova på nätterna! Visst jag får gå upp några gånger o säga till sambon att han skriker för han e så slutkörd att han inte vaknar av hans skrik men sen kan jag ju gå å lägga mig igen.

min son är 8 månader och har 4 tänder. Jag mosar egen mat och köper burkmat, till frukost får han yoghurt som han älskar! Men nu har han varit sjuk ett bra tag så vi har inte gett han vanlig mat på rätt länge, bara yoghurt.
  • jennie08
    Kellie13 skrev 2019-03-22 20:07:04 följande:

Milo kan inte krypa än men man märker att han är otroligt stark i kroppen, han ställer sig liksom på knäna som att han ska ställa sig upp (typ gungar fram o tillbaka) o sen kan han ramla ihop och han blir då så frustrerad att han inte klarar att ställa sig upp och börjar då skrika. Känner på mig att han kommer börja gå och hoppa över krypandet men vi får se. Annars e nätterna förjävliga för min stackars sambo eftersom det e han som e pappaledig får han gå upp på nätterna och Milo vaknar var och varannan timme! Men jag vet hur d känns för det var likadant när jag var hemma. Tycker det e sååå skönt att ha börjat jobba igen så man får sova på nätterna! Visst jag får gå upp några gånger o säga till sambon att han skriker för han e så slutkörd att han inte vaknar av hans skrik men sen kan jag ju gå å lägga mig igen.min son är 8 månader och har 4 tänder. Jag mosar egen mat och köper burkmat, till frukost får han yoghurt som han älskar! Men nu har han varit sjuk ett bra tag så vi har inte gett han vanlig mat på rätt länge, bara yoghurt.

Har ni gått över till välling eller kör ni ersättning? E vägrar flaska men det vore skönt om han kunde vänja sig vid att kunna äta något annat än bröstmjölk på natten. Så pappan kan ta honom ibland.
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2019-03-24 07:20:10 följande:
    Har ni gått över till välling eller kör ni ersättning? E vägrar flaska men det vore skönt om han kunde vänja sig vid att kunna äta något annat än bröstmjölk på natten. Så pappan kan ta honom ibland.
    Jo det måste vara jobbigt när han vägrar flaskan. Vi kör på ersättning men vill att han ska börja dricka välling faktiskt, köpte majsvälling en gång men det var inte populärt så ska köpa vanlig välling nästa gång.
  • LissaE
    jennie08 skrev 2019-03-24 07:20:10 följande:

Våra bebisar påminner om varandra (visst är de båda tjockisar också eller blandar jag ihop?) Otto vägrar också flaska. Jag kör pipmugg med välling. Går sådär dock. Ersättning spottar han ut (det enda han spottar ut). Tänker erbjuda välling oavsett om han dricker eller ej. Plötsligt kanske det händer. Och tänker som du att då kan mannen ta helgnätterna.
  • LissaE
    Iowhannah skrev 2019-03-22 05:25:46 följande:

Alice kryper fortfarande inte. Hon hasar fram på rumpan, dock oftast bakåt och hon har noll kontroll på vart hon tar vägen. Vi får se hur det där utvecklar sig, jag tror stenhårt på att hon kommer gå innan hon kryper.

Vi har också haft struliga nätter iom utvecklingssprånget men förhoppningsvis släpper det snart. Enligt sambon, som är den som varit ledig denna månad, så har hon slutat äta på tidig morgon nu. Hon äter nån gång runt 23 och sen sover hon till typ 07, så jag ser fram emot att få det någorlunda lugnt nästa månad.

Tänderna är väl på g här men inget som stör än. Ingen har ploppat upp men enligt bvc så verkar det vara närstående.

I matväg så får hon allt. Favoriterna är bröd, pannkakor och spaghetti och köttfärssås, men hon äter allt. Och mycket! Vi får liksom bestämma när det räcker för annars äter hon tills det inte finns nåt att äta längre. Helt tvärtemot sin bror, som man nästan får truga i mat.

Har ni andra märkt nån skillnad på sömnen när barnet äter mer vanlig mat? Jag tycker det verkar som att Alice inte alls blir lika mätt på flaska längre, det märks framför allt de kvällar då hon inte fått riktig kvällsmat innan kvällsflaskan. Funderar lite på om mer vanlig mat under dagen kan göra att hon sover bättre och längre på natten.

Skönt att hon äter allt! O har ju alltid varit matintresserad men nu tycker jag att han äter lite. Han vill helat ha bröd. Och måste ha något att plocka med (typ smörgåsrån) annars blir han otroligt frustrerad. Ungefär hur mycket i mängd ska de äta nu egentligen? O erbjuds men tycker att han dissar en hel del av måltiderna. Han har väldigt många tänder på g i överkäken så kanske därför iof skulle han väl dissa rån och mackor då också..

Jag har inte märkt något mönster i att han sover bättre efter bra matdag men just för tillfället så är en natt av sju bättre och då vaknar han nog varannan timme den natten ändå.
  • LissaE
    jennie08 skrev 2019-03-22 16:24:38 följande:

Här är det också riktigt struligt med nattsömnen. Han vaknar i stort sett varje timme hela natten. Jag är så trött på eftermiddagarna så jag somnar varje gång jag lägger Edward. Jag hoppas innerligt att det blir bättre snart. Oftast ger han sig inte förrän han får bröstet också så det blir ju jag som tar varje natt. Jag hoppas på att få lite sovmorgon imorgon.

Edward äter väl iaf en till två måltider med riktig mat. Han har gått över till 8-månaders burkar med mer bitar i. Han gillar endast Hipps burkmat så vi kör med det ;) och pannkakor! Det gillar han riktigt mycket. Problemet är bara att han blir så förstoppad. Men nu har vi fått telefonnr till en barnläkare som kan skriva ut laxermedel till honom. Annars ammar jag bara.

Edward kryper inte alls. Han har inte ens kommit på att han kan stå på knäna och armarna. Om han vill någonstans så vänder han sig från rygg till mage osv tills han är framme. Men oftast blir han mest arg när han måste ligga på golvet. Han har sånt stort närhetsbehov så jag har aldrig varit med maken :-P

Annars känns det som att han är upptagen med att klappa händerna, vinka, öva pincettgrepp och titta efter lampor. Han har riktigt fin finmotorik så jag antar att han övar på det istället för att krypa :)

Han har två tänder i underkäken. Inga andra på g just nu iaf.

O är också lite tjorvig med magen. Väldigt hård. Hur ofta bajsar Edward? Jag ger massa katrinplommon men tycker inte de hjälper så bra. Googlade att päron kan ge bättre effekt så ska köra det ett tag. Vet dock inte vilka mängder som ska till för att få effekt på plommon och pären. Någon annan som vet?
Svar på tråden Julibebisar 2018