• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • jennie08
    LissaE skrev 2019-03-25 21:32:38 följande:

O är också lite tjorvig med magen. Väldigt hård. Hur ofta bajsar Edward? Jag ger massa katrinplommon men tycker inte de hjälper så bra. Googlade att päron kan ge bättre effekt så ska köra det ett tag. Vet dock inte vilka mängder som ska till för att få effekt på plommon och pären. Någon annan som vet?

Nu har han inte bajsat på flera dagar. Annars kan han bajsa lite varje dag men bara små hårda pluttar. Han kämpar och kämpar men det kommer knappt något. Jag fick ett telefonnr till en barnläkare som kan skriva ut laxerande. Tänker att det kan vara bra att ha hemma. Jag kör med både plommon och päron men det hjälper nämnvärt. Det enda som hjälper är att minska på maten och amma mer vilket jag helst undviker. Men ibland har det varit nödvändigt.

Inatt sov E lite bättre, vaknade bara varannnan timme.

Edward vill inte dricka ur pupmugg heller. Hehe Men jag tänkte pröva med välling så småningom så att han får vänja sig vid smaken. Jag fortsätter ju gärna amma några månader till men jag önskar att han inte åt så ofta på natten. De målen behöver han ju egentligen inte.

Hur ser era barns mat och sovtider ut?

Edwards ser ut ungefär såhär:

Vaknar ca 06.30

Ammar 07.30

Sover 08.30-09.30

Äter frukt 10.00

Lunch 11.30-12.00

Sover 13-14.30

Ammar 15

Sover 16-17

Middag 17-18

Ammar 19.30

Sover för natten 20.00

Tiderna är inte exakta såklart men ungefär så ser hans dag ut. Jag läste någonstans att en 8-månaders kan börja sova 2 ggr per dag men Edward är helt slut när jag lägger honom så det känns som att 3 sovpass får gå bra ett tag till.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-03-26 09:49:16 följande:

Nu har han inte bajsat på flera dagar. Annars kan han bajsa lite varje dag men bara små hårda pluttar. Han kämpar och kämpar men det kommer knappt något. Jag fick ett telefonnr till en barnläkare som kan skriva ut laxerande. Tänker att det kan vara bra att ha hemma. Jag kör med både plommon och päron men det hjälper nämnvärt. Det enda som hjälper är att minska på maten och amma mer vilket jag helst undviker. Men ibland har det varit nödvändigt.

Edward vill inte dricka ur pupmugg heller. Hehe Men jag tänkte pröva med välling så småningom så att han får vänja sig vid smaken. Jag fortsätter ju gärna amma några månader till men jag önskar att han inte åt så ofta på natten. De målen behöver han ju egentligen inte.

Vaknar ca 06.30

Ammar 07.30

Sover 08.30-09.30

Äter frukt 10.00

Lunch 11.30-12.00

Sover 13-14.30

Ammar 15

Sover 16-17

Middag 17-18

Ammar 19.30

Sover för natten 20.00

Tiderna är inte exakta såklart men ungefär så ser hans dag ut. Jag läste någonstans att en 8-månaders kan börja sova 2 ggr per dag men Edward är helt slut när jag lägger honom så det känns som att 3 sovpass får gå bra ett tag till.

Två sovpass blir nog lite för lite nu, Alice blir väldigt övertrött och svårsövd om hon inte sover vid 16-tiden. Dock brukar den luren bli rätt kort, typ en halvtimme, men då är det ju snart läggdags ändå.

Hennes tider ser väl typ ut som Edwards.

0700 - vaknar.

0730/0800 - frukost.

0900/0930 - sover i 1-2 timmar.

1100 - lunch.

1230/1300 - sover ca 1 timme.

1430 - mellis.

1600 - sover ca en halvtimme.

1700 - middag.

1830/1900 - läggdags.

2300/2400 - nattmål.

Hon äter 120-210 ml (beroende på hur lång tid som gått sedan förestående måltid, samt att hon äter lite mer inför natten) innan varje sovstund.

Är vi iväg så sover hon i bilen, vi brukar försöka tajma det med hennes sovstunder men det är svårt när vi samtidigt har en 3,5-åring som inte FÅR (men gärna gör det ändå) somna i bilen, så vi undviker gärna att åka nånstans på sen eftermiddag.
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-03-26 21:38:45 följande:

Två sovpass blir nog lite för lite nu, Alice blir väldigt övertrött och svårsövd om hon inte sover vid 16-tiden. Dock brukar den luren bli rätt kort, typ en halvtimme, men då är det ju snart läggdags ändå.

Hennes tider ser väl typ ut som Edwards.

0700 - vaknar.

0730/0800 - frukost.

0900/0930 - sover i 1-2 timmar.

1100 - lunch.

1230/1300 - sover ca 1 timme.

1430 - mellis.

1600 - sover ca en halvtimme.

1700 - middag.

1830/1900 - läggdags.

2300/2400 - nattmål.

Hon äter 120-210 ml (beroende på hur lång tid som gått sedan förestående måltid, samt att hon äter lite mer inför natten) innan varje sovstund.

Är vi iväg så sover hon i bilen, vi brukar försöka tajma det med hennes sovstunder men det är svårt när vi samtidigt har en 3,5-åring som inte FÅR (men gärna gör det ändå) somna i bilen, så vi undviker gärna att åka nånstans på sen eftermiddag.

Wow, så hon sover från kl 19-07 och vaknar en gång för att äta. Lite annorlunda mot Edwards vakna-en-gång-i-timmen (och ibland ännu oftare) haha
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-03-27 22:28:39 följande:

Wow, så hon sover från kl 19-07 och vaknar en gång för att äta. Lite annorlunda mot Edwards vakna-en-gång-i-timmen (och ibland ännu oftare) haha

Haha, ja det är lite annat. Själv tycker jag att hon ska sluta äta på natten men vi får väl jobba på den biten. Sambon har börjat skjuta på nattmålet så jag ska fortsätta med det nästa månad. Hon äter så mycket och varierat på dagarna så nattmålet är egentligen helt överflödigt.
  • Oah

Clara har precis börjat krypa nu. Följer efter mig överallt och gnäller mamma mamma. 5 tänder har hon fått, sista sprack igenom idag så nu hoppas jag på en lite lugnare natt. Annars har hon ammat hela nätterna en period och sen varit skitsur när det inte finns något kvar till "frukost".

• LissaE
    jennie08 skrev 2019-03-26 09:49:16 följande:

Vaknar ca 06.30

Ammar 07.30

Sover 08.30-09.30

Äter frukt 10.00

Lunch 11.30-12.00

Sover 13-14.30

Ammar 15

Sover 16-17

Middag 17-18

Ammar 19.30

Sover för natten 20.00

Oj vad här jagad runt. Fullt ös på O nu. Kryper och ställer sigmat saker. Många veckor nu där han sovit urkasst. Ibland får jag nån natt där det ?bara? är 4-5 amningstillfällen.. annars är det typ hela tiden.

Dock är rutinerna lite bättre. O vaknar runt 7.30, äter då lite frukost macka och rån. Försöker pilla i lite gröt.

Sen sover han 9.30 (alltid två timmar efter att han vaknat). Sover ca 1-1 1/2 timme i vagnen.

Lunch efter sovning. Just nu vill han inte ha något utan vill ha grötklämmis (som jag gör själv) eller amma. Vet inte om det är alla tänder som gör att han dissar maten.

Frukt och/eller amma

Sen sover han ca 3-3 1/2 timme efter förra sovningen, då sover han 1 -1 1/2 timme.

Middag runt 17

Provar välling ur pipmugg i matstolen

Sovdags runt 19.30. Det sker genom att han ligger vid bröstet. Önskar så att den nattningen kan förändras men jag vet inte hur. Kanske genom sele eller promenad men då måste man ju orka det varje gång.. jag kan aldrig vara borta efter 19 då skriks det i panik.

Hur ser era nattningsrutiner ut?
  • Iowhannah

Vi nattar med en flaska ersättning. Jag ser inget problem med det eftersom hon fortsätter sova när vi har lagt henne i sängen. Hennes bror somnade med flaska tills han var ett och ett halvt.

Alice har börjat pussas nu. Jag märkte det i går när jag pussade på henne, plötsligt kastade hon sig emot mig och gav mig en riktigt blöt puss med öppen mun :) Mysigt men kladdigt.

• jennie08

Vi tar varannan nattning ungefär. Jag ammar i soffan vid 19-19.30 tiden, han somnar aldrig längre när jag ammar för det finns alldeles för mycket att titta på. Sen lägger vi honom i vår sång och ligger bredvid tills han somnar. Det brukar gå ganska fort men i förrgår somnade han sent på eftermiddagen och sov alldeles för länge. Så kl 21 var han superpigg när jag försökte lägga honom. Pust... han somnade 22.20. Men han sover bättre nu. Vaknar kanske 4-5 ggr per natt.

Lowhannah, Edward pussas också. Haha så gosigt men man blir ju så blöt. Han vet också att man vill ha en puss när man frågar ?kan jag få en puss?. Han är så väldigt kramgo, pussig och älskar att bara sitta och mysa.

Annars har vi fullt upp att leta efter lampor, klappa händerna, vinka och prata prata prata. Så tid för att krypa har vi inte!

Han har ju haft såna problem med sin mage också, han har varit så förstoppad. Så till slut så ringde jag till en barnläkare så vi fick komma samma dag. Så nu får Edward movicol varje dag och vi fick även klyx för att ha hemma om det blir nödfall. Känns skönt att ha hemma.

• jennie08
    Oah skrev 2019-04-02 19:25:43 följande:

Clara har precis börjat krypa nu. Följer efter mig överallt och gnäller mamma mamma. 5 tänder har hon fått, sista sprack igenom idag så nu hoppas jag på en lite lugnare natt. Annars har hon ammat hela nätterna en period och sen varit skitsur när det inte finns något kvar till "frukost".

Edward tycker om att bita på en kall bitring. Tror faktiskt det är lite lindrande när de får tänder. Rekommenderas :)
  • LissaE
    Iowhannah skrev 2019-04-04 06:29:50 följande:

Vi nattar med en flaska ersättning. Jag ser inget problem med det eftersom hon fortsätter sova när vi har lagt henne i sängen. Hennes bror somnade med flaska tills han var ett och ett halvt.

Alice har börjat pussas nu. Jag märkte det i går när jag pussade på henne, plötsligt kastade hon sig emot mig och gav mig en riktigt blöt puss med öppen mun :) Mysigt men kladdigt.

Problemet är att hans pappa aldrig kan natta honom eftersom han använder mig som napp tills han somnar, han vaknar direkt vi försöker bära honom till sängen. Och nu är han så rörlig så vågar inte låta honom sova själv i vår säng som är hög. Jaja det löser sig väl med tiden. Inte många 10-åringar som har mamma som napp :) ;)

Hans pussar är de bästa, om än lite blöta som ni skriver :)
Svar på tråden Julibebisar 2018