• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • jennie08
    LissaE skrev 2019-06-06 21:20:51 följande:

Jag läste också om babyn som satte i halsen och dog. Det lugnade mig inte. Vad gäller maten är jag coolare. Och inne håller jag golvet i princip kliniskt (överdrift!- hundhår finns). Och några äldre syskon finns inte så det behöver jag inte noja över. Dock är det ute. Kan inte hålla kliniskt där :) Idag var vi på firande i en park. Massa ekollon. Höll på att få slag tillslut. Vagnen vägrar han när den står still så det var bara att traska (snabbt måste det gå också- ingen skön avkopplad promenad här inte) runt i 30-graders hetta. Vi är dessutom på besök där det inte finns bebisar och då självklart inte anpassat. Nu längtar jag hem till att inte passa lika mycket och kunna bli avbytt av mannen.

Smiter inte Edward ur sängen om/när han vaknar och vill amma? O sätter sig upp och kryper på (tjock är han också så han plöjer liksom igenom kuddar som en bulldozer). Utan ett gnäll. Urläskigt så sen dess vågar jag inte ha honom själv i sängen. Min man funderade på att såga av benen på spjälsängen och ställa över honom som en bur :) :)

Han brukar ropa om han vaknar :) Han ligger alltid snällt och väntar tills vi kommer. Hehe men jag är rädd att missa att han vaknar och att han ska krypa iväg så jag har lite extra koll. Har så hög säng så fallet blir långt. Äldsta sonen bröt armen när han ramlade ner från soffan när han var 1 år. Soffan är betydligt lägre än vår säng.
    Iowhannah skrev 2019-06-08 21:45:20 följande:

I dag tog vi sjöpremiär! Det var 23 grader i vattnet och helt underbart skönt! Alice älskade att bada i sjön, nästan mer än hon älskar badkaret och barnpoolen :)

Bad och mycket utomhusvistelse genererade trötta barn som somnade vid halv sju. Och sambon jobbar natt. Jag har m a o haft en lååååång kväll, så himla skönt!

Vi har också badat idag. Fast vi åkte till en utomhuspool. Edward älskade att bada i poolen. I torsdags var vi vid ett bad men där var det bara 14 grader i vattnet så där vägrade han ens känna på vattnet.

Han var så trött när vi kom hem så han kunde inte hålla upp ögonen. Så han sov mellan 16.30-18 - dumt! Han somnade för natten 21.20. Hoppas natten blir bättre än förra. Edward vaknade hela tiden och var sjöblöt och någon granne hade fest och alla sjöng svenska låtar HELA natten. De slutade festa strax innan vi gick upp 06.45!!!
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-06-08 22:38:02 följande:

Han brukar ropa om han vaknar :) Han ligger alltid snällt och väntar tills vi kommer. Hehe men jag är rädd att missa att han vaknar och att han ska krypa iväg så jag har lite extra koll. Har så hög säng så fallet blir långt. Äldsta sonen bröt armen när han ramlade ner från soffan när han var 1 år. Soffan är betydligt lägre än vår säng.Vi har också badat idag. Fast vi åkte till en utomhuspool. Edward älskade att bada i poolen. I torsdags var vi vid ett bad men där var det bara 14 grader i vattnet så där vägrade han ens känna på vattnet.

Han var så trött när vi kom hem så han kunde inte hålla upp ögonen. Så han sov mellan 16.30-18 - dumt! Han somnade för natten 21.20. Hoppas natten blir bättre än förra. Edward vaknade hela tiden och var sjöblöt och någon granne hade fest och alla sjöng svenska låtar HELA natten. De slutade festa strax innan vi gick upp 06.45!!!

Åh fy! Vilka skitgrannar! Det räcker liksom med att barnen sover dåligt pga värmen, man behöver inte fler anledningar. Alice hade också en jättedålig natt i går. Hon vaknade vid 21 och var vaken till typ 22:30 och sen gnydde/grät hon flertalet gånger natten igenom. Jag tog av henne pyjamasen vid 22 (eller 21:30, svårt att hålla koll på tiderna) och jag tror att hon sov lite bättre än om hon hade haft den på.

Alice har förresten tydligt börjat visa när hon är för varm, då börjar hon dra i kläderna och gnälla och blir inte nöjd förrän hon har fått hjälp att klä av sig. Det har blivit mycket häng i bara blöja de senaste dagarna.
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-06-08 22:49:45 följande:

Åh fy! Vilka skitgrannar! Det räcker liksom med att barnen sover dåligt pga värmen, man behöver inte fler anledningar. Alice hade också en jättedålig natt i går. Hon vaknade vid 21 och var vaken till typ 22:30 och sen gnydde/grät hon flertalet gånger natten igenom. Jag tog av henne pyjamasen vid 22 (eller 21:30, svårt att hålla koll på tiderna) och jag tror att hon sov lite bättre än om hon hade haft den på.

Alice har förresten tydligt börjat visa när hon är för varm, då börjar hon dra i kläderna och gnälla och blir inte nöjd förrän hon har fått hjälp att klä av sig. Det har blivit mycket häng i bara blöja de senaste dagarna.

Här är det likadant. Bara blöja de senaste dagarna och nätterna. Han sparkar av sig täcket på en gång och man ser att han tycker det är jobbigt när det blir för varmt. Mellan mig och mannen blir det väl extra varmt. Hade sovrumsfönstret öppet vilket var skönt men var tvungen att stänga pga oljudet från festen.

Har det gått bra den här veckan? Visst var det nu du skulle vara själv några dagar?
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-06-08 23:37:27 följande:

Här är det likadant. Bara blöja de senaste dagarna och nätterna. Han sparkar av sig täcket på en gång och man ser att han tycker det är jobbigt när det blir för varmt. Mellan mig och mannen blir det väl extra varmt. Hade sovrumsfönstret öppet vilket var skönt men var tvungen att stänga pga oljudet från festen.

Har det gått bra den här veckan? Visst var det nu du skulle vara själv några dagar?

Det var förra veckan och det fick faktiskt över förväntan. Sonen har alla kompisar inom 500 meter så vi hittade på nåt varje dag och båda barnen var väldigt pappiga när pappan väl kom hem :)
  • jennie08

Lowhannah, skönt att det gick bra. När mina stora barn var små kunde jag tycka att det var skönt att vara själv ibland med barnen. De var lugnare då på något vis.

Edward har fått ett jäkla temperament. Han blir så förbannad och hittar bara på bus hela tiden. Han har noll intresse för sina leksaker utan ska bara hålla på med sånt som han inte får röra.

Dessutom har han börjat skrika, alltså verkligen gallskrika i falsett. Han är inte ledsen eller så utan skriker om han blir irriterad eller bara vill ha uppmärksamhet. Oftast när vi sitter och äter tillsammans hela familjen. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra när han skriker så.

Någon mer bebis som är bestämd med ett jäkla humör?

• Iowhannah

Jag håller med om att barnen är lugnare när man är själv med dem. Nu har de blivit så pappiga så när pappan är hemma så är det bara han som gäller, för båda två.

• Iowhannah

Efter två jobbiga nätter, den senaste riktigt tuff med gråt och skrik och oro, så har äntligen första tanden spruckit igenom! Hon snorar och har sig men verkar må bra i övrigt, det var nog som värst i natt.

• jennie08
    Iowhannah skrev 2019-06-17 11:21:32 följande:

Efter två jobbiga nätter, den senaste riktigt tuff med gråt och skrik och oro, så har äntligen första tanden spruckit igenom! Hon snorar och har sig men verkar må bra i övrigt, det var nog som värst i natt.

Ja att få tänder är inte kul. Desto roligare sen när man kan börja tugga med tänderna. Edward har 4 där nere och 4 där uppe.

Ha har varit så gnällig idag, vill bara göra sånt han inte får och tycker så synd om sig själv när han inte får. Hehe - det blir inte mycket annat gjort än att jaga honom. Riktig liten busunge är vad han är.

Nätterna är fortfarande jobbiga. Det jobbigaste av allt är att han numera totalvägrar napp på natten. Vill bara ha bröstet annars skriker han hysteriskt. Vet inte riktigt vad vi ska ta oss till mer än att stå ut. Men jag börjar bli riktigt trött. Nu när barnen har sommarlov också så blir det ju inte så att jag sover på dagen heller.

Men men, det blir nog bättre snart.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-06-17 21:17:11 följande:

Ja att få tänder är inte kul. Desto roligare sen när man kan börja tugga med tänderna. Edward har 4 där nere och 4 där uppe.

Ha har varit så gnällig idag, vill bara göra sånt han inte får och tycker så synd om sig själv när han inte får. Hehe - det blir inte mycket annat gjort än att jaga honom. Riktig liten busunge är vad han är.

Nätterna är fortfarande jobbiga. Det jobbigaste av allt är att han numera totalvägrar napp på natten. Vill bara ha bröstet annars skriker han hysteriskt. Vet inte riktigt vad vi ska ta oss till mer än att stå ut. Men jag börjar bli riktigt trött. Nu när barnen har sommarlov också så blir det ju inte så att jag sover på dagen heller.

Men men, det blir nog bättre snart.

Jag tänker att hon kommer bita sig mycket nu, hon har ju definitivt vant sig vid att äta utan tänder.

Vad jobbiga nätter ni verkar ha! Och när han bara vill ha bröstet så kan ju ingen annan ta honom heller. Får du chans till barnvakt nåt? Så du kan sova lite på dagen nån gång.
  • jennie08

Halloj. Hur är det med alla?

Här går dagarna i ett. Barnen har sommarlov och jag försöker få allt att gå ihop.

Edward har börjat bli så himla rädd för saker. Häromdagen träffade vi en liten hundvalp som råkade komma lite för nära. Edward bara satt och skakade i hela kroppen för att sen gallskrika. Varje gång han såg hunden så började han gråta. Samma sak för leksaker som låter. Han hade hittat storebrors bil som gör olika ljud, den blev han så rädd för så vi var tvungna att ta bort den.

Han har alltid varit känslig för ljud men det här känns extremt.

Annars kämpar vi på med sömnen och amningen. Det har egentligen inte hänt så mycket där. Han sover dåligt och ammar jämt :P

Hur mår era små?

Svar på tråden Julibebisar 2018