• Anonym (Slut..)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Jag orkar inte..

Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

Terapi?

Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

• Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
  • Anonym (Martin)
    Bananböjaren skrev 2018-07-13 12:26:34 följande:
    Så den egentliga orsaken till varför du tog barnen till ett lekland var att du ville göra en statusuppdatering på sociala medier?

Nej, anledningen var att jag har många kompisar med barn i samma ålder. Vi brukar ofta skriva ut när vi är där och ibland resulterar det i att kompisar kommer.
  • Anonym (Slut..)
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-13 09:26:11 följande:

No shit Sherlock! Han tycker du domderar om du ger honom en lista på vad han ska göra under dagen?!  Saker som du tycker är viktiga att göra, dessutom.

Ja, det skulle vara att domdera och det är bra för honom att han inte köper den stilen.

Av allt det du skriver så framgår det att du har höga krav på hur det ska se ut hemma och hur livet skall planeras. "Pedant" är ett ord man skulle kunna tänka sig.

Han har inte lika höga krav. Uppenbarligen.

Så är det i alla familjer. En har högre krav på sig själv kring hur det skall vara städat och ordnat. Den personen kommer alltid att störa sig på att den andre "inte gör någonting".

En lösning är att du lär dig att lägga mindre energi på att störa dig på att diskbänken inte är renstädad efter varje måltid.

Men snälla förklara då för mig hur ofta man ska ställa ner disk i diskmaskinen, hur ofta man ska torka av kladdiga ytor i köket eller hur ofta man ska plocka bort använda tallrikar från matbordet. Hur ofta ska man tvätta sina underkläder då? Och om man inte gör det, ska man återanvända dem eller få och köpa nya?

Vi bor i lägenhet. Med två småbarn. Golvet blir grusat och smutsigt på en dag men jag dammsuger endast en gång i veckan. Skurar smutsig toalettlock handfat en gång i veckan. Menar du att detta är för mycket och pedant?

Jag släpper gärna detta men jg vill ju inte att barnen blir sjuka eller att jag drabbas a infektion i underlivet av gamla trosor.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Martin) skrev 2018-07-13 16:16:57 följande:
    Nej, anledningen var att jag har många kompisar med barn i samma ålder. Vi brukar ofta skriva ut när vi är där och ibland resulterar det i att kompisar kommer.

Alltså anledningen till att skriva på sociala medier. Att skriva på sociala medier var självklart sekundärt. Att få en heldag på leklandet var det primära. Hur kan någon tro att man är en heldag på ett lekland bara för att kunna skriva på sociala medier. Man skulle ju faktiskt kunna skriva att man är där utan att vara det, om det nu var det som var viktigt. Bilder på barn tycker inte jag man ska lägga ut på Internet hur som helst, så vi har faktiskt aldrig gjort det.
  • Anonym (Man på semester)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-13 11:31:34 följande:

Sätt er ner och prata igenom allt som måste göras på en dag: frukost, två mål mat (lunch behöver ju inte vara varm men den ska ju fram på bordet), plocka undan, ha hand om barnen osv osv. Det är bra att få överblick eftersom alla (läs: killar) oftast inte fattar hur mycket man måste fixa i ett hem och med barn.

Sen delar ni helt enkelt upp detta mellan er! En kan ha ansvar för all mat och en annan för tvätten & utflykterna, eller ta det vecka för vecka som nån annan skrev. Hemma hos oss kör vi med en app som heter Our Home där man skriver in allt som ska göras och sen får man poäng för det man gjort. Först till tex 1000 poäng får ett pris (plus att det är väldigt enkelt att se vem.som gjort mest).

Vägrar han detta får du nog skaffa en ny man

.

Detta är väldigt bra exempel på hur kvinnor överarbetar. Du skapar alltså en arbetsuppgift som är helt onödig.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 18:42:47 följande:

Detta är väldigt bra exempel på hur kvinnor överarbetar. Du skapar alltså en arbetsuppgift som är helt onödig.

Att bara be den part som har högst krav att sänka dem låter varken speciellt rättvist eller som en bra grund för en bra relation. Det enklaste är som sagt båda definierar det de tycker borde göras och sen möts man på mitten.

Hur tycker du att man ska lösa en rättvis fördelning av hushållssysslorna?
  • Anonym (Martin)

Jobbar du? Hur kommer du fram till vad som behöver göras på jobbet och i vilken prio-ordning och av vem? Hur gör man saker effektivt?
  • Anonym (Me X)

Prova med att sänka dina krav. Ett dåligt förlag kanske, men det hade mildrat situationen lite. Han har kanske inte samma kravbild som du har. Du ska kanske inte ska ha en förväntan att han ska leva efter dina ideal till 100 %. Hans ideal är kanske att det är ok med skit i hörnet och att softa lite.

För att sammanfatta det bör han speeda upp sig lite och du tagga ner lite så att ni möts på halva vägen. Det är kanske först då det blir rättvist.

• Anonym (Trams)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-13 13:06:37 följande:

Grejen med att göra en lista är ju just att man bestämmer vad som ska göras - tycker den ena mer och den andra mindre får man kompromissa och mötas på mitten :)

Ska en kvinna behöva göra en lista för att få en vuxen man att fatta vad som behöver göras i ett hushåll med små barn? Man baxnar när man hör hur kvinnor ska tvingas curla sina män för att få minsta lilla ansvarstagande. Hur jävla svårt kan det vara att sköta hem och familj?
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-13 13:06:37 följande:

Grejen med att göra en lista är ju just att man bestämmer vad som ska göras - tycker den ena mer och den andra mindre får man kompromissa och mötas på mitten :)

Ska en kvinna behöva göra en lista för att få en vuxen man att fatta vad som behöver göras i ett hushåll med små barn? Man baxnar när man hör hur kvinnor ska tvingas curla sina män för att få minsta lilla ansvarstagande. Hur jävla svårt kan det vara att sköta hem och familj?
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-13 17:31:10 följande:

Men snälla förklara då för mig hur ofta man ska ställa ner disk i diskmaskinen, hur ofta man ska torka av kladdiga ytor i köket eller hur ofta man ska plocka bort använda tallrikar från matbordet. Hur ofta ska man tvätta sina underkläder då? Och om man inte gör det, ska man återanvända dem eller få och köpa nya?

Vi bor i lägenhet. Med två småbarn. Golvet blir grusat och smutsigt på en dag men jag dammsuger endast en gång i veckan. Skurar smutsig toalettlock handfat en gång i veckan. Menar du att detta är för mycket och pedant?

Jag släpper gärna detta men jg vill ju inte att barnen blir sjuka eller att jag drabbas a infektion i underlivet av gamla trosor.

Berätta för oss överkursare vad i ts beskrivning som är kvinnligt överarbete? Är det disken? Underkläderna? Toastädningen? Använder mannen inte toan, äter inte i hemmet, klär sig inte i kläder? Är inte barnen hans? Använder de inte heller toan, äter mat och har kläder på sig? Varför ska då bara kvinnan ta ansvar förvar områdena medan mannen sitter i soffan framför fotbollen?
  • Anonym (???)

TS, läs noga igenom den här skribentens inlägg (förutom det där han förstörde den varmrökta laxen). Det finns massor av tid att spara genom att följa hans råd! Män behöver uppenbarligen inte rena kläder, handdukar eller lakan, vips har du sparat tre maskiner tvätt i veckan. Män behöver heller inte tre mål mat om dagen, här sparar du en massa tid genom att inte behöva duka,duka av eller torka av bordet på hans plats. Du sparar även in på disken genom att använda färre tallrikar. Men den mesta tiden runt maten sparar du nog genom att slippa fundera på vad han vill äta, barnen äter gärna samma mat varje dag vilket gör handling och matlagning enklare. Om ni har två badrum är det ännu bättre, män behöver ju tydligen inte någon ren toalett eller handfat så då kan du och barnen använda den som görs ren varje vecka medan mannen använder den som inte behöver hållas ren.

Du ser, du kommer spara massa tid och massor av ansträngning!
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar