Inlägg från: Anonym (Sandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sandra)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Sätt er ner och prata igenom allt som måste göras på en dag: frukost, två mål mat (lunch behöver ju inte vara varm men den ska ju fram på bordet), plocka undan, ha hand om barnen osv osv. Det är bra att få överblick eftersom alla (läs: killar) oftast inte fattar hur mycket man måste fixa i ett hem och med barn.

Sen delar ni helt enkelt upp detta mellan er! En kan ha ansvar för all mat och en annan för tvätten & utflykterna, eller ta det vecka för vecka som nån annan skrev. Hemma hos oss kör vi med en app som heter Our Home där man skriver in allt som ska göras och sen får man poäng för det man gjort. Först till tex 1000 poäng får ett pris (plus att det är väldigt enkelt att se vem.som gjort mest).

Vägrar han detta får du nog skaffa en ny man

.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-13 12:51:07 följande:

Och däruti ligger problemet.

TS har en helt annan bild av vad som "måste" göras än hennes man.

Grejen med att göra en lista är ju just att man bestämmer vad som ska göras - tycker den ena mer och den andra mindre får man kompromissa och mötas på mitten :)
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-13 13:09:25 följande:

Något i inläggen i tråden säger mig att TS kommer att ha svårt att avvika från sin bild av vad som är "viktigt".

Men kan TS anpassa sig en del till mannens åsikter om detsamma så kan det kanske fungera.

Jag vet ingenting om vem kan/inte kan eller vill/inte vill kompromissa, vet bara att man måste göra det. Min poäng är att det viktiga är att man skriver ned allt man kommit överens om så att det finns något att hänvisa till när ena parten inte sköter det man kommit överens om.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 18:42:47 följande:

Detta är väldigt bra exempel på hur kvinnor överarbetar. Du skapar alltså en arbetsuppgift som är helt onödig.

Att bara be den part som har högst krav att sänka dem låter varken speciellt rättvist eller som en bra grund för en bra relation. Det enklaste är som sagt båda definierar det de tycker borde göras och sen möts man på mitten.

Hur tycker du att man ska lösa en rättvis fördelning av hushållssysslorna?
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-13 20:54:56 följande:

Ett jättebra förslag! Tack. Jag är absolut redo att kompromissa och mötas på mitten. Ska föreslå detta och att vi har ett stående schema.

Gör det! Har funkat rätt bra för oss faktiskt. Kan även tipsa om appen Our Home där man kan föra in allt man kommit överens om och få poäng för det man gör. På så och sätt är det enkelt att se vem som gör mest! Eller så kan man ha fasta uppgifter, som du själv säger. Lycka till! Inte alls kul att vara morsa åt sin partner.
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar