• Anonym (Slut..)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Jag orkar inte..

Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

Terapi?

Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

• Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
  • Anonym (Man på semester)
    MsFry skrev 2018-07-24 15:20:39 följande:

Sänka sina krav och strunta i att göra sakerna alls? Förr eller senare måste de göras och vissa saker blir vmbaa jobbigare om man skjuter upp det.

Fast kvinnors problem kommer av överarbete och ineffektivitet.

Som exempel. Jag och lillsonen ska bada. Jag säger till honom att ta på sig badbyxorna och sandalerna, så går vi ner. Vi badar, har det skönt och går hem.

Frun och lillsonen ska bada. Hon hjälper honom att klä sig. Hjälper honom att ta på sig skorna. Väl nere vid stranden hjälper hon honom att byta om till badbyxor. De badar. Därefter hjälper hon honom att torka sig, byta kläder mm mm. Därefter går de tillbaka.

Dvs hon åstadkommer sämre resultat med betydligt mer tidsåtgång än mig. Med mig får sonen öva på mer saker eftersom jag ger honom större ansvar.
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-24 16:34:13 följande:

Fast kvinnors problem kommer av överarbete och ineffektivitet.

Som exempel. Jag och lillsonen ska bada. Jag säger till honom att ta på sig badbyxorna och sandalerna, så går vi ner. Vi badar, har det skönt och går hem.

Frun och lillsonen ska bada. Hon hjälper honom att klä sig. Hjälper honom att ta på sig skorna. Väl nere vid stranden hjälper hon honom att byta om till badbyxor. De badar. Därefter hjälper hon honom att torka sig, byta kläder mm mm. Därefter går de tillbaka.

Dvs hon åstadkommer sämre resultat med betydligt mer tidsåtgång än mig. Med mig får sonen öva på mer saker eftersom jag ger honom större ansvar.

Detta gäller även hushållssysslor ska tilläggas. Frun städar åt barnen. Jag säger till barnen att städa efter sig själva.
  • Anonym (Sherlock)
    MsFry skrev 2018-07-24 15:20:39 följande:
    Sänka sina krav och strunta i att göra sakerna alls? Förr eller senare måste de göras och vissa saker blir vmbaa jobbigare om man skjuter upp det.
    Precis. Göra det senare och istället koppla av en stund. Det är trots allt ledigt.

Objektiv så måste man inte städa diskbänken efter varje måltid.

Subjektivt kan man vara stressad över att diskbänken är ostädad.
  • sextiotalist
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-23 07:58:45 följande:

Får man fråga om du är äldre?

Vet flera äldre damer som gör allt. De har lärt sig att vara oberoende eftersom deras män så sällan varit hemma. De fixar och kan göra allt. Imponerande! Det männen bidrar med är pengar och trivsel vid matbordet men där stannar det.

Yngre kvinnor ger jag dock inte mycket för. Sköra, mesiga, rädda för att ta tag i problem samtidigt som de har en skev självbild. Till skillnad från äldre kvinnor är de yngre kvinnorna vana att ropa på mannen så fort det blir kris. De är dessutom uppfostrade med att de är offer.

Eller att vi växte upp i en annan tid. Jag är "äldre", men hemmafruar är väldigt ovanligt i min generation, det är något som kommit upp de senaste 10-15 åren. Det är nog snarare generation äldre än mig som hade en frånvarande man.

Jag bodde själv i många år och dessutom under flera år från mina syskon och föräldrar. Så skulle något bli gjort så fick jag fixa det själv, jag behärskar nog samtliga områden i hemmet som min sambo gör, utom snickeri, där slår han mig med hästlängder (ja, jag klipper gräs, skottar snö, fixar det mesta med min egen bil, äldre kvinna, men inte så gammal som generationen med hemmafruar)
    sextiotalist skrev 2018-07-25 10:33:53 följande:

Eller att vi växte upp i en annan tid. Jag är "äldre", men hemmafruar är väldigt ovanligt i min generation, det är något som kommit upp de senaste 10-15 åren. Det är nog snarare generation äldre än mig som hade en frånvarande man.

Jag bodde själv i många år och dessutom under flera år från mina syskon och föräldrar. Så skulle något bli gjort så fick jag fixa det själv, jag behärskar nog samtliga områden i hemmet som min sambo gör, utom snickeri, där slår han mig med hästlängder (ja, jag klipper gräs, skottar snö, fixar det mesta med min egen bil, äldre kvinna, men inte så gammal som generationen med hemmafruar)

De flesta kvinnor 40+ har tagit större ansvar för hem och hushåll och varit mer hemma. De har lärt sig.

Sedan har du även den yngre generationen kvinnor som lärt sig att de är offer och att det alltid är synd om dem.
  • Anonym (rävhatt)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-22 14:53:09 följande:

Beträffande uppfostran lär sig barnen att inte lyssna på kvinnorna eftersom de smågnäller på dem hela tiden. När en man säger till lyssnar de, eftersom de då vet att det är allvar. Det är ingen slump att fängelserna är fulla av söner från ensamstående mammor.

Det där är väl knappast med sanningen överensstämmande.

Faktorer som har stor betydelse för om ungdomar blir kriminella är föräldrarnas ålder och intelligens, fattigdom samt medfödda diagnoser/inlärningshinder/missbruksgener/anlag för psykisk sjukdom mm hos individen. Separation hos föräldrar ger i sig upphov till psykisk ohälsa hos barn.

Har man en instabil farsa som drar från en ung fattig mor och lämnar taskiga gener efter sig är det knappast konstigt om det inte blir lysande. Men det är fortfarande bara en liten del även av barn till ensamstående mödrar som blir karriärkriminella.

"Barn som bor mest eller enbart med en förälder uppgav lägre nivåer av psykiskt välbefinnande och högre nivåer av psykosomatiska och psykiatriska symtom i jämförelse med barn i växelvis boende. Andelen barn i skolåldern med ADHD-medicinering var också betydligt högre bland barn till separerade föräldrar i jämförelse med barn i kärnfamilj. I vår studie visar analyser av skolprestationer för barn födda 1987-1996 stora skillnader mellan barn i kärnfamilj och barn med separerade föräldrar. Barn med separerade föräldrar hade -0.4 standardavvikelse lägre genomsnittliga betyg i årskurs 9 och slutade dubbelt så ofta grundskolan utan gymnasiebehörighet, efter att analysen standardiserats för föräldrarnas utbildningsnivå. Det var mer än dubbelt så vanligt att barn till separerade föräldrar inte gick ut gymnasiet. Bland dem som avslutade ett gymnasieprogram var det 30 procent färre som gick ett program som gav behörighet till högskoleutbildning. De barn som var yngre än fem år då föräldrarna separerade eller som aldrig hade bott med båda föräldrarna hade lägre meritvärden och gick i större utsträckning ut grundskolan utan gymnasiebehörighet än barn till föräldrar som separerade när barnen var äldre. "

www.chess.su.se/polopoly_fs/1.294352.1472542775!/menu/standard/file/Barn%20till%20separerade%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20CHESS%202016.pdf
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-23 07:58:45 följande:
    Får man fråga om du är äldre?

Vet flera äldre damer som gör allt. De har lärt sig att vara oberoende eftersom deras män så sällan varit hemma. De fixar och kan göra allt. Imponerande! Det männen bidrar med är pengar och trivsel vid matbordet men där stannar det.

Yngre kvinnor ger jag dock inte mycket för. Sköra, mesiga, rädda för att ta tag i problem samtidigt som de har en skev självbild. Till skillnad från äldre kvinnor är de yngre kvinnorna vana att ropa på mannen så fort det blir kris. De är dessutom uppfostrade med att de är offer.
    Här generaliseras det friskt. Drar alla över en och samma kam.

Vad definierar du som "äldre dam" och "yngre kvinna"?
    Anonym (rävhatt) skrev 2018-07-27 18:39:08 följande:

Separation hos föräldrar ger i sig upphov till psykisk ohälsa hos barn.

Har man en instabil farsa som drar från en ung fattig mor och lämnar taskiga gener efter sig är det knappast konstigt om det inte blir lysande. Men det är fortfarande bara en liten del även av barn till ensamstående mödrar som blir karriärkriminella.

"Barn som bor mest eller enbart med en förälder uppgav lägre nivåer av psykiskt välbefinnande och högre nivåer av psykosomatiska och psykiatriska symtom i jämförelse med barn i växelvis boende. Andelen barn i skolåldern med ADHD-medicinering var också betydligt högre bland barn till separerade föräldrar i jämförelse med barn i kärnfamilj. I vår studie visar analyser av skolprestationer för barn födda 1987-1996 stora skillnader mellan barn i kärnfamilj och barn med separerade föräldrar. Barn med separerade föräldrar hade -0.4 standardavvikelse lägre genomsnittliga betyg i årskurs 9 och slutade dubbelt så ofta grundskolan utan gymnasiebehörighet, efter att analysen standardiserats för föräldrarnas utbildningsnivå. Det var mer än dubbelt så vanligt att barn till separerade föräldrar inte gick ut gymnasiet. Bland dem som avslutade ett gymnasieprogram var det 30 procent färre som gick ett program som gav behörighet till högskoleutbildning. De barn som var yngre än fem år då föräldrarna separerade eller som aldrig hade bott med båda föräldrarna hade lägre meritvärden och gick i större utsträckning ut grundskolan utan gymnasiebehörighet än barn till föräldrar som separerade när barnen var äldre. "

www.chess.su.se/polopoly_fs/1.294352.1472542775!/menu/standard/file/Barn%20till%20separerade%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20CHESS%202016.pdf

Tack för att du gav argument för att skilsmässa är en dålig idé.

Jag instämmer helt!
  • Anonym (Martin)
    Studentpappa skrev 2018-07-23 14:55:49 följande:
    Ja utför man knappt något praktiskt arbete är det ju enkelt att göra det. Ta det på rätt sätt nu och inte som någon diss, jag är van att man gör väldigt mycket på egen hand. Jag har byggt garage, altaner, lekstuga, gjutit plattor och renoverat inomhus. Garaget tog all min lediga tid i över ett halvår, det gjorde jag innan vi fick barn ska väl tilläggas. Så det handlar inte om några timmar i några månader som någon skrev om tidigare.

Lekstugan lämnade jag omålad inomhus för tre år sedan och lämnade över till sambon att hon och dottern skulle göra tillsammans, den är fortfarande omålad smile2.gif
    Varför jobbar du inte mer och köper in tjänsterna istället? Jag antar att du tycker det är roligare att bygga och måla hemma, än vad du tycker ditt jobb är?

Många, med bra utbildning, har möjlighet att jobba många övertidstimmar med bra lön om de vill. Sen kan man köpa vad man vill.

Du fru kanske inte riktigt har samma prioritering som du?
    Anonym (Martin) skrev 2018-07-27 18:59:29 följande:

Här generaliseras det friskt. Drar alla över en och samma kam.

Nej, det gör jag inte. Det borde t.o.m. en känslodriven man som dig kunna klara av att se.
  • Anonym (???)
    Anonym (rävhatt) skrev 2018-07-27 18:39:08 följande:

Det där är väl knappast med sanningen överensstämmande.

Faktorer som har stor betydelse för om ungdomar blir kriminella är föräldrarnas ålder och intelligens, fattigdom samt medfödda diagnoser/inlärningshinder/missbruksgener/anlag för psykisk sjukdom mm hos individen. Separation hos föräldrar ger i sig upphov till psykisk ohälsa hos barn.

Frågan är vad som är hönan och vad som är ägget. Föräldrar som bidrar med gener av missbruk, kognitiva funktionsvariationer, inlärningssvårigheter, osv, är förmodligen överrepresenterade i skilsmässostatistiken.

Ungefär som när de gjorde en studie och kom fram till att små barn som fick sitta mycket framför Tv:n fick adhd. Fast det snarare är föräldrar med adhd som i större utsträckning låter sina barn sitta länge framför Tv:n. Den studien är väl typ 20 år gammal, dagens barn tillbringar mycket mer tid framför Tv:n...
  • Nonym
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-25 19:24:01 följande:

Sedan har du även den yngre generationen kvinnor som lärt sig att de är offer och att det alltid är synd om dem.

Yngre generationen kvinnor? Som jag då (30+)?

Vad är det som gör att vi skulle vara offer och att det skulle vara synd om oss?
    Nonym skrev 2018-07-27 19:41:52 följande:

Yngre generationen kvinnor? Som jag då (30+)?

Vad är det som gör att vi skulle vara offer och att det skulle vara synd om oss?

Ja, det undrar jag också och svaren man hör imponerar inte.
  • Nonym
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-27 20:35:07 följande:

Ja, det undrar jag också och svaren man hör imponerar inte.

Fast det var dig jag citerade när du skrev att vi är offer och tycker synd om oss själva, så jag skulle vilja att du vidareutvecklar det där.
    Nonym skrev 2018-07-28 01:10:11 följande:

Fast det var dig jag citerade när du skrev att vi är offer och tycker synd om oss själva, så jag skulle vilja att du vidareutvecklar det där.

Jag skrev att ni lärts att ni är offer. Inte att ni är offer.

Med det menar jag att ni fostrats enligt feministiska förtecken, där kvinnan ses som förtryckt av mannen. Kvinnors problem beror enligt feminismens logik på män medan det i realiteten i regel beror på kvinnors val.
  • Studentpappa
    Anonym (Martin) skrev 2018-07-27 19:03:33 följande:

Varför jobbar du inte mer och köper in tjänsterna istället? Jag antar att du tycker det är roligare att bygga och måla hemma, än vad du tycker ditt jobb är?

Många, med bra utbildning, har möjlighet att jobba många övertidstimmar med bra lön om de vill. Sen kan man köpa vad man vill.

Du fru kanske inte riktigt har samma prioritering som du?

Det ena behöver inte utesluta det andra, sen har vi bott här i snart tio år. Jag har betydligt bättre ekonomi nu än som student, och även om jag tjänar bra är jag ju på inget sätt så tät att vi kan köpa all hjälp som behövs.

Många med bra utbildning har inlöst övertid så det spelar ingen roll hur mycket de jobbar lönen är densamma är min bild. Om man inte är konsult då som jag var tidigare, mitt jobb är kanon men det hindrar inte mig från att gilla mitt hem och att förvalta det på bästa sätt heller.

Senaste renoveringen köpte vi 100%, den var för stor och jag kände inte att vi kunde bo i ett bygge i 6-12 mån och all min lediga tid skulle gå dit.
    Whose motorcycle is this? It's a chopper baby. Whose chopper is this? It's Zed's. Who's Zed? Zed's dead baby, Zed's dead.
  • Nonym
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-28 07:02:57 följande:

Jag skrev att ni lärts att ni är offer. Inte att ni är offer.

Med det menar jag att ni fostrats enligt feministiska förtecken, där kvinnan ses som förtryckt av mannen. Kvinnors problem beror enligt feminismens logik på män medan det i realiteten i regel beror på kvinnors val.

Nja.. jag är fostrad enligt principen ?en bra kvinna reder sig själv? det där du pratar om gäller nog snarare till viss del båda könen idag. Tyvärr blir alltför många bortskämda och curlade av sina föräldrar under sin uppväxt, och vid minsta motgång som vuxna så vet de inte vad de ska göra..
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar