Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 16:42:35 följande:
Då säger han att jag domderar och att han inte låter sig tofflas. Han säger att han måste få göra det i sin tid (en tid som aldrig tycks inträffa) eller att det är jag som är pedant och kräver onödigt mycket.. Jag kan liksom inte se hur torka diskbänk och bord efter måltid, plocka från bord till diskmaskin, sätta igång en underklädestvätt eller lägga smutskläder i tvättkorg skulle vara extremt pedantiskt... dammsuga och skura toalett och handfat glr jg varje lördag morgon.
Ja, det skulle vara att domdera och det är bra för honom att han inte köper den stilen.
Av allt det du skriver så framgår det att du har höga krav på hur det ska se ut hemma och hur livet skall planeras. "Pedant" är ett ord man skulle kunna tänka sig.
Han har inte lika höga krav. Uppenbarligen.
Så är det i alla familjer. En har högre krav på sig själv kring hur det skall vara städat och ordnat. Den personen kommer alltid att störa sig på att den andre "inte gör någonting".
En lösning är att du lär dig att lägga mindre energi på att störa dig på att diskbänken inte är renstädad efter varje måltid.