Inlägg från: Anonym (Sherlock) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sherlock)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 16:42:35 följande:
    Då säger han att jag domderar och att han inte låter sig tofflas. Han säger att han måste få göra det i sin tid (en tid som aldrig tycks inträffa) eller att det är jag som är pedant och kräver onödigt mycket..
    Jag kan liksom inte se hur torka diskbänk och bord efter måltid, plocka från bord till diskmaskin, sätta igång en underklädestvätt eller lägga smutskläder i tvättkorg skulle vara extremt pedantiskt... dammsuga och skura toalett och handfat glr jg varje lördag morgon.
    No shit Sherlock! Han tycker du domderar om du ger honom en lista på vad han ska göra under dagen?!  Saker som du tycker är viktiga att göra, dessutom.

Tungan ute

Ja, det skulle vara att domdera och det är bra för honom att han inte köper den stilen.

Av allt det du skriver så framgår det att du har höga krav på hur det ska se ut hemma och hur livet skall planeras. "Pedant" är ett ord man skulle kunna tänka sig.

Han har inte lika höga krav. Uppenbarligen.

Så är det i alla familjer. En har högre krav på sig själv kring hur det skall vara städat och ordnat. Den personen kommer alltid att störa sig på att den andre "inte gör någonting".

En lösning är att du lär dig att lägga mindre energi på att störa dig på att diskbänken inte är renstädad efter varje måltid.
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-13 11:31:34 följande:
    Sätt er ner och prata igenom allt som måste göras på en dag: frukost, två mål mat (lunch behöver ju inte vara varm men den ska ju fram på bordet), plocka undan, ha hand om barnen osv osv. Det är bra att få överblick eftersom alla (läs: killar) oftast inte fattar hur mycket man måste fixa i ett hem och med barn.

Sen delar ni helt enkelt upp detta mellan er! En kan ha ansvar för all mat och en annan för tvätten & utflykterna, eller ta det vecka för vecka som nån annan skrev. Hemma hos oss kör vi med en app som heter Our Home där man skriver in allt som ska göras och sen får man poäng för det man gjort. Först till tex 1000 poäng får ett pris (plus att det är väldigt enkelt att se vem.som gjort mest).

Vägrar han detta får du nog skaffa en ny man

.
    Och däruti ligger problemet.

TS har en helt annan bild av vad som "måste" göras än hennes man.
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-07-13 13:06:37 följande:
    Grejen med att göra en lista är ju just att man bestämmer vad som ska göras - tycker den ena mer och den andra mindre får man kompromissa och mötas på mitten :)
    Något i inläggen i tråden säger mig att TS kommer att ha svårt att avvika från sin bild av vad som är "viktigt".

Men kan TS anpassa sig en del till mannens åsikter om detsamma så kan det kanske fungera.
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-13 13:36:07 följande:
    Något i inläggen i tråden säger mig att TS man kommer att ha svårt att avvika från sin bild av vad som är viktigt.

Men kan TS man anpassa sig en del till TS åsikter om detsamma så kan det kanske fungera.
    Skrattande

Det tror jag inte. TS man har nämligen inte skrivit i tråden så hur han egentligen är och tycker och tänker - det vet vi inte.

TS däremot har beskrivit att det är viktigt att diskbänken är städad och inget får lämnas framme på bordet efter varje måltid. Att handfatet och toaletten skall skrubbas varje lördag och att det är jobbigt att det ligger saker på golvet i ett hem där man har två småbarn.

Alla hennes svar i tråden är skrivna på ett sådant sätt att det framstår som att hon faktiskt tycker att hon har rätt.
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-13 17:31:10 följande:
    Men snälla förklara då för mig hur ofta man ska ställa ner disk i diskmaskinen, hur ofta man ska torka av kladdiga ytor i köket eller hur ofta man ska plocka bort använda tallrikar från matbordet. Hur ofta ska man tvätta sina underkläder då? Och om man inte gör det, ska man återanvända dem eller få och köpa nya?

Vi bor i lägenhet. Med två småbarn. Golvet blir grusat och smutsigt på en dag men jag dammsuger endast en gång i veckan. Skurar smutsig toalettlock handfat en gång i veckan. Menar du att detta är för mycket och pedant?

Jag släpper gärna detta men jg vill ju inte att barnen blir sjuka eller att jag drabbas a infektion i underlivet av gamla trosor.
    Det är inte viktigt att städa diskbänken efter varje måltid.

Det gör inget om koppen står kvar på bordet efter frukost. Smöret ställer du in i kylskåpet så det inte smälter.

Hur ofta man ska tvätta? Hur ofta behöver man tvätta? Har man 14 par underkläder så behöver man tvätta en gång var annan vecka.

Ni två har olika nivåer på vad som är "viktigt" när det kommer till hushållet. Det du beskriver att du vill göra ser ut som hög nivå. Särskilt för småbarnsföräldrar.

Barnen kommer inte att bli sjuka av att ni låter bli att ta bort koppen efter frukost och struntar i att städa diskbänken
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Tesla) skrev 2018-07-13 22:48:16 följande:
    Jag blir nyfiken på vad en man som du tycker måste göras i ett hem. 

Hur ofta städar du toaletten eller dammsuger ? Hur ofta tycker du man bör ge sina barn mat på en dag? Diska tallrikar och kastruller mellan måltider, behövs det enligt dig? Hur ofta är rimligt att byta underkläder och lakan?
    Vi. Vi är två vuxna i vårt hem.

Ja, inte städar vi diskbänken och köket efter varje måltid i alla fall. Inte heller dukar vi alltid av bordet. Det fungerar ändå på något sätt.

Av oss är det jag som är den som stör sig först på att det är stökigt. Jag är i TS situation. Men jag också vet att jag kan inte lägga energi på att störa mig på detta hela tiden. Om jag sänker mina krav en aning så blir det bättre.

Det enda som i slutänden är viktigt är att ungarna är friska, mätta, har tak över huvudet och är någorlunda hela och rena.

Allt annat är bara detaljer.
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Tesla) skrev 2018-07-14 14:34:17 följande:
    Fast Ts har två barn och de är två vuxna så om ingen plockar undan efter frukost så står det betydligt mycket mer än en kopp på bordet när man ska äta mellis och till lunchen tror jag det börjar bli svårt att få plats om man inte har ett ovanligt stort bord. 

Om man har två småbarn och väntar med att tvätta i två veckor så får man ett berg av tvätt. De flesta är begränsade av tre - fyra timmars tvättid eller en liten maskin i källaren. Det blir svårt att få till tvätt och torkning på en dag varannan vecka. 

Jag gissar att du inte har småbarn eller så har du någon annan som tar större delen av marktjänsten. Plockar man inte undan kontinuerligt när man har så små barn som två och fyra så blir det snabbt väldigt jobbigt. De flesta småbarn låter inte saker vara ifred när de står framme. De vill leka och undersöka det mesta. Enligt min erfarenhet genererar det mer jobb i slutändan att inte plocka undan efter sig.

Är fortfarande nyfiken på vad du personligen tycker är en rimlig nivå, skulle vara kul om du svarade på mitt tidigare inlägg smile5.gif
    Jag har redan svarat på din fråga även om du inte uppfattat det: rimlig nivå är att göra det som behövs, när det behövs. Inte mer. Särskilt när man har ledigt och ska koppla av.

Man gör inte saker bara för att det gått en viss tid eller har skett något specifikt. Det är där TS ställer till det för sig själv. Hon säger att om man har lagat mat så måste man, efter varje gång, städa köket. Som om en odiskad kastrull på spisen vore ett problem.

TS man har sagt att han visst kan göra saker, men i sin takt och (får man anta) på sitt sätt. Det duger inte för TS. 

Nähä.

Då får väl TS ta hand om saken själv då.
  • Anonym (Sherlock)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-17 20:12:32 följande:
    Du har alltså inga barn? Vet du,då tycker jag du bör lämna den här tråden för du kan omöjligen veta hur mycket kladd, grus och smutskläder som bildas typ varje dag. Och jag prata inte om att jag stör mig på en kastrull som står odiskad. Tro mig vi har flera stycken som står. Men man kan inte ha ett bord nerkladdat av smör, ost, sylt, bananskal och cornflex *100 på bordet och sedan servera middag på det. Vi kan inte vänta veckor med att tvätta för barnens kläder är totalt nersvettade och grusade varje dag. Att jag dammsuger en gång i veckan är nästan på gränsen till misär för det är så mycket grus, så mycket flingor, så många pärlor och delar från modelllera som ligger överallt och det gör ju inte saken bättre att svärmor rynkade på näsan idag och konstaterade nu är det väl dags att städa? Och gissa vad, det var inte till mannen hon riktade sig till. Så nu känner jag mig än mer nere..
    Jo, jag har barn. Flera stycken. Det är därför jag ser hur galet du resonerar när du säger att diskbänken skall städas efter varje måltid. Vem fan orkar det i längden?

Mannen din har sagt att han ska göra saker men "i sin tid" som du skrev. Han har en annan uppfattning än du om hur bråttom och viktigt saker och ting är.

Så du tar åt dig av vad svärmor säger? Låter jobbigt. Ett svar till henne vore: "Ja, det har du kanske rätt i men du vet ju hur körigt det är med småbarn ..."
  • Anonym (Sherlock)
    MsFry skrev 2018-07-21 08:45:00 följande:
    Men nu skrev hon ju inte att diskbänken ska städas efter varje måltid. Däremot så behöver ju matbordet städas av för att det ska gå att använda det vid nästa måltid.
    Du resonerar galet om du tror att arbetsbördan och tidsåtgången blir mindre bara för att man skjuter det framför sig. Snarare går det åt mer energi om man gör så eftersom man då även måste jobba runt allt stök vid måltiderna.
    Inlägg 57:

"Jag kan liksom inte se hur torka diskbänk och bord efter måltid ..."

Som både jag och "Man på semester" skriver är det förstås situationsanpassat. OCH, som småbarnsförälder tjänar man nog på att sänka kraven.

TS klagar på att hon är stressad över allt som hon tycker måste göras hela tiden och som hennes man har en annan åsikt om.

Då kan det vara en idé att strunta i att frukost-attiraljerna står framme på bord och diskbänk och istället gå ut och lägga sig i hängmattan en timme.

• Anonym (Sherlock)
    MsFry skrev 2018-07-22 10:36:46 följande:
    Med vetskapen om att frukostattiraljerna inte kommer att plockas undan av sig själva utan kommer att stå kvar där, och då behöva plockas undan, till nästa måltid. Och då med frukostflingorna lite mer intorkade i skålarna och lite svårare att få bort. Eftersom mannen inte kommer att ta hand om det.
    Ja, ligger man i hängmattan och stressar över det så gör man. Då har man god nytta av att sänka sina krav.
  • Anonym (Sherlock)
    MsFry skrev 2018-07-24 15:20:39 följande:
    Sänka sina krav och strunta i att göra sakerna alls? Förr eller senare måste de göras och vissa saker blir vmbaa jobbigare om man skjuter upp det.
    Precis. Göra det senare och istället koppla av en stund. Det är trots allt ledigt.

Objektiv så måste man inte städa diskbänken efter varje måltid.

Subjektivt kan man vara stressad över att diskbänken är ostädad.
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar