• Anonym (Slut..)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Jag orkar inte..

Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

Terapi?

Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

• Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Morsan) skrev 2018-07-13 22:04:46 följande:
    Hur många barn har ni och hur gamla? Är de stora nog att behöva krångliga aktiviteter så behöver de väl inte passas varje minut? Jag har två barn och oj vad sköna de extra veckorna med föräldrapenning var som jag hade varje sommar utöver vår semester. Jag tog barnen på enklare utflykter som 4Hgården och utomhusbassängen och de lekte och jag drack kaffe på altanen och läste romaner. Så skönt att vara ledig och varva ner. Jag hade mera semester än min man på den tiden och vi hade sparat fpdagar. Låt gubben sitta i soffan och sätt dej själv i fåtöljen en stund. Låna en jättetrave böcker till kidsen på Bibblan eller ta fram några bortglömda leksaker. Efter tre dagar kommer alla varvat ner, inkl du.

Jag tror du har glömt bort hur det är att ha en 2-åring. Förståligt eftersom det verkar ha varit så länge sen för dig. Kom ihåg att ta barnbarnen några dagar när de är 2 och 4. Det blir väl troligen om något år. Dina barn kommer uppskatta det.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Tesla) skrev 2018-07-13 22:42:14 följande:
    Hur kommer det att du inte tror det? Det finns tyvärr gott om män i detta avlånga land som inte drar sin del av lasset. Jag har hört flera som har fått mycket mindre hemarbete att ta hand om när de blivit ensamstående. 

Finns gott om undersökningar som visar att antalet skilsmässor i ojämställda förhållanden är långt högre än i jämställda. Kvinnan blir lyckligare efter skilsmässan och mannen olycklig. Undrar just hur det hänger ihop?
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Me X) skrev 2018-07-13 23:04:37 följande:
    Hon får till viss del skylla sig själv om hon arbetar så mycket som hon gör samtidigt som han latar sig, så länge hon arbetar över den genomsnittliga kravbilden - dvs det de gemensamt bör komma överens om. Hon kan förstås kräva mer av honom men inte att han ska inte behöva leva upp till hennes ideal till 100 %. Det måste tas hänsyn till barn förstås. Om hon inte står ut med den överenskomna kravbilden så får hon antingen göra mer på egen hand, och stå ut med det, alt bli singel eller träffa någon annan.

Hur ska de kunna komma överens om de inte får göra en lista? Det var ju onödigt arbete kvinnan skapade när hon ville sitta ned och prata igenom kravbilden. Betänk att listan kan skrivas ned på papper, digitalt på datorn, i en app eller bara kommas ihåg av de båda. Varför är det nu OK att prata igenom kraven men förut när Sandra föreslog det så var det "typiskt exempel på kvinnors onödiga merarbete".
  • Trallen
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-14 04:17:39 följande:
    Du överarbetar. Jag förstår att din man inte vill vara med på det.

Ta några minuter per dag och städa. Ta hem städhjälp en gång i veckan.

Några minuter på matlagning.

Osv osv

Folk gör det så svårt för sig helt i onödan.
    Men asså, TS har helt normala rutiner på hemsysslor! Det där är inte att ställa höga krav alls!

Så typiskt att det alltid ska handla om kvinnans anpassning till mannen.

Några minuter på matlagning? Wtf lagar man då? Öppnar en burk ravioli? Beställer pizza varje dag?

Vem ska planera matlagningen? Skriva inköpslista? Handla? Förbereda maten? Ta sig igenom kriget vid matbordet? Duka av? Diska kastruller??

Man bor ju under en stor jäkla sten om man kommer med ett sånt påstående.

Visst att man kan slappa till lite med städning under semestern - men vanligt varje-dag-bestyr finns det ingen paus ifrån, semester eller inte. Lata farsor (eller morsor) måste helt enkelt skärpa till sig och ta sitt jävla ansvar som vuxen. Eller flytta och skapa sig sin egna svinstia.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Chilla) skrev 2018-07-14 00:40:59 följande:
    Hey hey hey ta ett chill-pill! Känner mig stressad bara av att läsa allt du tror ni måste göra, det heter faktiskt SEMESTER av en anledning. Låt det vara lite skitigt ett par veckor, skippa dammsug o att torka bord och tvätta bara dina kläder/underkläder om din man inte hjälper till med tvätt. Lämna barnen till nanny som nån föreslog. Det enda ni egentligen måste göra är handling o tvätt vad jag kan se, ta ett par veckor off från resten.

Skulle du lämna din 2-åring till en främling som barnet aldrig träffat förut? När barn i den åldern börjar förskolan brukar det vara en inskolning på 1-2 veckor. Har du barn?
  • Anonym (???)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 20:32:10 följande:

Du tycker uppenbarligen att det är kul och fantisera. Finns inget i det du påstår som kommer från mig.

Som vanligt när man pratar med kvinnor har de inga sakliga argument. Deras intellektuella nivå är helt enkelt för låg.

Du tappade din trovärdighet när du skrev att du skulle stoppa den varmrökt laxen i ugnen. Efter det tas alla dina inlägg som ren provokation, dvs inte på allvar.
  • Anonym (Man på semester)
    Anonym (???) skrev 2018-07-14 08:05:11 följande:

Du tappade din trovärdighet när du skrev att du skulle stoppa den varmrökt laxen i ugnen. Efter det tas alla dina inlägg som ren provokation, dvs inte på allvar.

Vad pratar du om? Även det ett bra exempel på kvinnors problem med människor som inte gör som dem.

En sådan struntsak som om man föredrar kall eller varm varmrökt lax var tydligen tillräckligt för att du skulle sätta igång och agera normpolis. Pinsamt!
  • Anonym (Man på semester)
    Trallen skrev 2018-07-14 06:57:02 följande:

Men asså, TS har helt normala rutiner på hemsysslor! Det där är inte att ställa höga krav alls!

Så typiskt att det alltid ska handla om kvinnans anpassning till mannen.

Några minuter på matlagning? Wtf lagar man då? Öppnar en burk ravioli? Beställer pizza varje dag?

Vem ska planera matlagningen? Skriva inköpslista? Handla? Förbereda maten? Ta sig igenom kriget vid matbordet? Duka av? Diska kastruller??

Man bor ju under en stor jäkla sten om man kommer med ett sånt påstående.

Visst att man kan slappa till lite med städning under semestern - men vanligt varje-dag-bestyr finns det ingen paus ifrån, semester eller inte. Lata farsor (eller morsor) måste helt enkelt skärpa till sig och ta sitt jävla ansvar som vuxen. Eller flytta och skapa sig sin egna svinstia.

Vadå normalt. Återigen kvinnors rädsla för att inte vara som andra kvinnor. Vissa är till och med så rädda för att framstå som icke perfekta mammor att de inte ens vill ha städhjälp.

Använda det ekonomiska överflödet som man får när man lever tillsammans,till städhjälp. Alternativet är skilsmässa och utgiftsökningar betydligt större än kostnaden för städerskan.
  • Anonym (Morsan)

]Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-14 04:17:39 följande:[/quote-nick]Du överarbetar. Jag förstår att din man inte vill vara med på det.

Ta några minuter per dag och städa. Ta hem städhjälp en gång i veckan.

Några minuter på matlagning.

Osv osv

Folk gör det så svårt för sig helt i onödan.[/quote]

Jag är inte ts, du fattar det va? Jag räknade för att visa att det inte tar hela dagen att fixa hemmet. Jag kan laga mat på några minuter numera men en 2åring och en 4åring som ts har behöver mer näringstät mat och mellis så det kommer ta mer tid vissa dagar. Svårt att grilla en skön sommarkväll på några minuter. Jag fattar att du driver men du vänder dej till fel person, jag har inga som helst problem att fixa hemarbetet, ensam när jag var mammaledig och delat med min man sen dess.

• Anonym (Martin)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-14 09:30:53 följande:
    Vad pratar du om? Även det ett bra exempel på kvinnors problem med människor som inte gör som dem. En sådan struntsak som om man föredrar kall eller varm varmrökt lax var tydligen tillräckligt för att du skulle sätta igång och agera normpolis. Pinsamt!

I inlägget innan det skrev du att du lagar mat från grunden på någon minut. Sedan gjorde du bort dig med ditt exempel på recept. Du borde bara inse dina begränsningar, ta lärdom och gå vidare.
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar