Inlägg från: Anonym (Morsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Morsan)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Hur många barn har ni och hur gamla? Är de stora nog att behöva krångliga aktiviteter så behöver de väl inte passas varje minut?

Jag har två barn och oj vad sköna de extra veckorna med föräldrapenning var som jag hade varje sommar utöver vår semester. Jag tog barnen på enklare utflykter som 4Hgården och utomhusbassängen och de lekte och jag drack kaffe på altanen och läste romaner. Så skönt att vara ledig och varva ner. Jag hade mera semester än min man på den tiden och vi hade sparat fpdagar. Låt gubben sitta i soffan och sätt dej själv i fåtöljen en stund. Låna en jättetrave böcker till kidsen på Bibblan eller ta fram några bortglömda leksaker. Efter tre dagar kommer alla varvat ner, inkl du.

• Anonym (Morsan)
    Anonym (Tesla) skrev 2018-07-13 22:48:16 följande:

Jag blir nyfiken på vad en man som du tycker måste göras i ett hem. 

Hur ofta städar du toaletten eller dammsuger ? Hur ofta tycker du man bör ge sina barn mat på en dag? Diska tallrikar och kastruller mellan måltider, behövs det enligt dig? Hur ofta är rimligt att byta underkläder och lakan?

Jag kan svara. Toa och dammsug: Normalt en gång i veckan fast under en så här varm semester varannan.= 1 timme i veckan snitt. Snabbstäd av toa mm däremellan.= 2×5 min=10min i veckan, säj 15.. Sätta på diskmaskin en gång per dag. = 10 minuter per dag, med i och urplockning= 70 minuter i veckan, avrundar till 1 timme och en kvart.

Underkläder varje dag, kanske mer för en tvååring. Lakan varje vecka, påslakan varannan. Tröjor med matfläckar.... Enklare att säja fem maskiner i veckan, 5× 10 minuter per vecka. Säj en timme. Då är jag uppe i 3 Tim 30 min per vecka. Plocka legobitar och tröjor och småkrafs 10 min om dagen= knappt 1, 25 tim i veckan och handla en timme i veckan plus en kompletteringshandel på halvtimme så blir det 6,25 timmar på sju dagar. Laga mat en timme per dag så är vi uppe i 13,25 timmar per vecka nästan två timmar per dag om jag har räknat ihop det rätt. Jag har säkert glömt något.
  • Anonym (Morsan)

]Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-14 04:17:39 följande:[/quote-nick]Du överarbetar. Jag förstår att din man inte vill vara med på det.

Ta några minuter per dag och städa. Ta hem städhjälp en gång i veckan.

Några minuter på matlagning.

Osv osv

Folk gör det så svårt för sig helt i onödan.[/quote]

Jag är inte ts, du fattar det va? Jag räknade för att visa att det inte tar hela dagen att fixa hemmet. Jag kan laga mat på några minuter numera men en 2åring och en 4åring som ts har behöver mer näringstät mat och mellis så det kommer ta mer tid vissa dagar. Svårt att grilla en skön sommarkväll på några minuter. Jag fattar att du driver men du vänder dej till fel person, jag har inga som helst problem att fixa hemarbetet, ensam när jag var mammaledig och delat med min man sen dess.

• Anonym (Morsan)

Anonym (Martin) skrev 2018-07-14 06:38:40 följande:[/quote-nick] Jag tror du har glömt bort hur det är att ha en 2-åring. Förståligt eftersom det verkar ha varit så länge sen för dig. Kom ihåg att ta barnbarnen några dagar när de är 2 och 4. Det blir väl troligen om något år. Dina barn kommer uppskatta det.[/quote]

Nädå jag har inte glömt, i alla fall inte mer än vad jag förträngde redan efter ett par år. De måste passas och vara ute och ha hjälp med det mesta, massa tid, och just därför måste man passa på och ta det lugnt så fort man kan , när de leker med duplo en stund så kan man faktiskt ta en kopp kaffe istället för att städa. Jag var hellre ute en stund till och tog pulvermos till fiskpinnarna, makaroner o falukorv o ärtermajspaprika för att tinade i ett durkslag. Man hinner laga hemlagat ett par år senare. Jag o mina jämnåriga ser på småbarnsföräldrar idag och de är väldigt duktiga men väldigt stressade. De jobbar mer, tränar mer, har finare kalas med dyrare presenter, de har snyggare kläder på barnen och finare hemma. Jag säjer inte att det är fel. Men om man blir trött och utmattad så man inte kan se på fotbolls-VM utan ska aktivera en 2åring och en 4åring hela tiden så kanske man ska tänka på att man ska ta på syrgasen först innan man hjälper barnen. Alltså, om man är ute och härjar av kidsen i en park först så kan de leka själva medan både mamma o pappa sitter i soffan och ser fotboll/ läser tidning. Och när pappan sett sin fotboll o mamma läst så är det lättare att handla medan den andra röjer köket . Kompromissa mellan barnens och föräldrarnas behov litegrann. Pappan ska förstås göra saker hemma men man kan kanske skippa städning och köpa fryst färdigmat just när Sverige är i VM och man kan köpa ett gäng extra underkläder så man har lite marginaler. Jag tror helt enkelt att båda parter behöver ha förståelse för hur den andra hanterar stress och trötthet. Ts skriver "att vara ledig med barn är ingen semester " men det är ju så det är att vara småbarnsfamilj, att man har barn även på sin semester.

Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar