Inlägg från: Anonym (Martin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Martin)

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Prata med honom. Förklara att ni båda behöver få lite tid att vila upp. Föreslå att ni tar någon heldag i var med barnen gärna borta från hemmet så får den andra vara hemma en heldag och bara vara, ta ett bad se på TV osv. Sedan tar ni någon heldag alla tillsammans. Finns massor att hitta på.

Om han tar en heldag själv kommer han kanske börja göra mer med barnen sen. Hur var det när han var föräldraledig? Vad gjorde han då?

• Anonym (Martin)

Om du lagar all mat, så laga till honom varannan gång. Varannan gång kanske han då undrar varför du inte lagade till honom. Då kan du säga att det var hans tur att laga till dig och barnen, men när det inte hände så lagade du till slut mat till dig och barnen.

Om du tvättar hans tvätt, sluta omedelbart med det. OM det finns platser som mest han nyttjar, om t.ex hans sida av sängen är längst in i sovrummet så sluta städa där. Det borde inte störa dig så mycket eftersom du inte behöver gå förbi där. Diska inte efter honom, lämna hans disk. Till slut kommer det väl bli så att ni måste diska varje gång ni behöver något rent, men det kommer ju gälla honom också.

Prata om att ta barnen varannan dag som sagt. OM han vägrar så dra iväg med barnen ena dagen och lämna honom med dem nästa. Jag antar att du skaffat barn med en man du kan lämna barnen med... Jag vet att det inte gäller alla, men då borde du kanske överväga att skilja dig.

Sådana här situationer uppstår sällan i jämställda förhållanden där man t.ex delat lika på föräldraledigheten.

• Anonym (Martin)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 16:44:35 följande:
    Kan inte göra så mot barnen. Hade det bara varit vi så inga problem. Men jag vill att de får en bra sommar nu när vi jobbat så mycket och haft så lite tid med varandra .. umgås som en familj och ha det mysigt tillsammans
    Dra iväg med barnen. Han gör ju inget så om du ställer in dig på det kommer det psykiskt bli lättare för dig. Han kanske vaknar upp och om han inte gör det så kommer du få det lättare helt ensam. Då slipper du plocka och städa och tvätta efter honom också!
  • Anonym (Martin)

Åkte iväg till ett lekland med vårt barn. En heldag och skrev om det på sociala medier. Fars respons. "Jag trodde du hade semester?" Det är den gamla mannens föråldrade syn på en mans semester. Han, farfar, tog aldrig hand om barn och är inte särskilt intresseard av barnbarn heller. En annan tid en annan värld. Jag är glad att barn idag får tillgång till båda sina föräldrar!

• Anonym (Martin)
    Bananböjaren skrev 2018-07-13 11:57:50 följande:
    Gubben får skärpa sig men varför tror du att du hela tiden måste hitta på aktiviteter åt barnen? Hur gamla är dom, kan dom inte leka själva ibland? Jag förstår inte varför alla barn idag ska ha fullbokat schema hela tiden, dom lär ju sig aldrig att ta några egna initiativ.

Har du aldrig tagit hand om en 2 och 4-åring? Det krävs inget avancerat, men man kan inte bara sitta i soffan framför fotbolls-VM.
  • Anonym (Martin)
    Bananböjaren skrev 2018-07-13 12:26:34 följande:
    Så den egentliga orsaken till varför du tog barnen till ett lekland var att du ville göra en statusuppdatering på sociala medier?

Nej, anledningen var att jag har många kompisar med barn i samma ålder. Vi brukar ofta skriva ut när vi är där och ibland resulterar det i att kompisar kommer.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Martin) skrev 2018-07-13 16:16:57 följande:
    Nej, anledningen var att jag har många kompisar med barn i samma ålder. Vi brukar ofta skriva ut när vi är där och ibland resulterar det i att kompisar kommer.

Alltså anledningen till att skriva på sociala medier. Att skriva på sociala medier var självklart sekundärt. Att få en heldag på leklandet var det primära. Hur kan någon tro att man är en heldag på ett lekland bara för att kunna skriva på sociala medier. Man skulle ju faktiskt kunna skriva att man är där utan att vara det, om det nu var det som var viktigt. Bilder på barn tycker inte jag man ska lägga ut på Internet hur som helst, så vi har faktiskt aldrig gjort det.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-13 18:42:47 följande:
    Detta är väldigt bra exempel på hur kvinnor överarbetar. Du skapar alltså en arbetsuppgift som är helt onödig.

Jobbar du? Hur kommer du fram till vad som behöver göras på jobbet och i vilken prio-ordning och av vem? Hur gör man saker effektivt?
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Morsan) skrev 2018-07-13 22:04:46 följande:
    Hur många barn har ni och hur gamla? Är de stora nog att behöva krångliga aktiviteter så behöver de väl inte passas varje minut? Jag har två barn och oj vad sköna de extra veckorna med föräldrapenning var som jag hade varje sommar utöver vår semester. Jag tog barnen på enklare utflykter som 4Hgården och utomhusbassängen och de lekte och jag drack kaffe på altanen och läste romaner. Så skönt att vara ledig och varva ner. Jag hade mera semester än min man på den tiden och vi hade sparat fpdagar. Låt gubben sitta i soffan och sätt dej själv i fåtöljen en stund. Låna en jättetrave böcker till kidsen på Bibblan eller ta fram några bortglömda leksaker. Efter tre dagar kommer alla varvat ner, inkl du.

Jag tror du har glömt bort hur det är att ha en 2-åring. Förståligt eftersom det verkar ha varit så länge sen för dig. Kom ihåg att ta barnbarnen några dagar när de är 2 och 4. Det blir väl troligen om något år. Dina barn kommer uppskatta det.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Tesla) skrev 2018-07-13 22:42:14 följande:
    Hur kommer det att du inte tror det? Det finns tyvärr gott om män i detta avlånga land som inte drar sin del av lasset. Jag har hört flera som har fått mycket mindre hemarbete att ta hand om när de blivit ensamstående. 

Finns gott om undersökningar som visar att antalet skilsmässor i ojämställda förhållanden är långt högre än i jämställda. Kvinnan blir lyckligare efter skilsmässan och mannen olycklig. Undrar just hur det hänger ihop?
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Me X) skrev 2018-07-13 23:04:37 följande:
    Hon får till viss del skylla sig själv om hon arbetar så mycket som hon gör samtidigt som han latar sig, så länge hon arbetar över den genomsnittliga kravbilden - dvs det de gemensamt bör komma överens om. Hon kan förstås kräva mer av honom men inte att han ska inte behöva leva upp till hennes ideal till 100 %. Det måste tas hänsyn till barn förstås. Om hon inte står ut med den överenskomna kravbilden så får hon antingen göra mer på egen hand, och stå ut med det, alt bli singel eller träffa någon annan.

Hur ska de kunna komma överens om de inte får göra en lista? Det var ju onödigt arbete kvinnan skapade när hon ville sitta ned och prata igenom kravbilden. Betänk att listan kan skrivas ned på papper, digitalt på datorn, i en app eller bara kommas ihåg av de båda. Varför är det nu OK att prata igenom kraven men förut när Sandra föreslog det så var det "typiskt exempel på kvinnors onödiga merarbete".
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Chilla) skrev 2018-07-14 00:40:59 följande:
    Hey hey hey ta ett chill-pill! Känner mig stressad bara av att läsa allt du tror ni måste göra, det heter faktiskt SEMESTER av en anledning. Låt det vara lite skitigt ett par veckor, skippa dammsug o att torka bord och tvätta bara dina kläder/underkläder om din man inte hjälper till med tvätt. Lämna barnen till nanny som nån föreslog. Det enda ni egentligen måste göra är handling o tvätt vad jag kan se, ta ett par veckor off från resten.

Skulle du lämna din 2-åring till en främling som barnet aldrig träffat förut? När barn i den åldern börjar förskolan brukar det vara en inskolning på 1-2 veckor. Har du barn?
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-14 09:30:53 följande:
    Vad pratar du om? Även det ett bra exempel på kvinnors problem med människor som inte gör som dem. En sådan struntsak som om man föredrar kall eller varm varmrökt lax var tydligen tillräckligt för att du skulle sätta igång och agera normpolis. Pinsamt!

I inlägget innan det skrev du att du lagar mat från grunden på någon minut. Sedan gjorde du bort dig med ditt exempel på recept. Du borde bara inse dina begränsningar, ta lärdom och gå vidare.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-14 13:07:33 följande:
    Det tror jag inte. TS man har nämligen inte skrivit i tråden så hur han egentligen är och tycker och tänker - det vet vi inte. TS däremot har beskrivit att det är viktigt att diskbänken är städad och inget får lämnas framme på bordet efter varje måltid. Att handfatet och toaletten skall skrubbas varje lördag och att det är jobbigt att det ligger saker på golvet i ett hem där man har två småbarn. Alla hennes svar i tråden är skrivna på ett sådant sätt att det framstår som att hon faktiskt tycker att hon har rätt.

Jag tyckte hon skrev att handfat och toalett skuras en gång i veckan, lördagmornar? Om hennes man gjorde det en gång i veckan skulle hon bara behöva göre det en gång varannan vecka.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-17 20:12:32 följande:
    [quote=78882465][quote-nick]Anonym (Sherlock) skrev 2018-07-14 14:05:45 följande:[/quote-nick]Vi. Vi är två vuxna i vårt hem.

Ja, inte städar vi diskbänken och köket efter varje måltid i alla fall. Inte heller dukar vi alltid av bordet. Det fungerar ändå på något sätt.

Av oss är det jag som är den som stör sig först på att det är stökigt. Jag är i TS situation. Men jag också vet att jag kan inte lägga energi på att störa mig på detta hela tiden. Om jag sänker mina krav en aning så blir det bättre.

Det enda som i slutänden är viktigt är att ungarna är friska, mätta, har tak över huvudet och är någorlunda hela och rena.

Allt annat är bara detaljer.[/quote

Du har alltså inga barn? Vet du,då tycker jag du bör lämna den här tråden för du kan omöjligen veta hur mycket kladd, grus och smutskläder som bildas typ varje dag. Och jag prata inte om att jag stör mig på en kastrull som står odiskad. Tro mig vi har flera stycken som står. Men man kan inte ha ett bord nerkladdat av smör, ost, sylt, bananskal och cornflex *100 på bordet och sedan servera middag på det. Vi kan inte vänta veckor med att tvätta för barnens kläder är totalt nersvettade och grusade varje dag. Att jag dammsuger en gång i veckan är nästan på gränsen till misär för det är så mycket grus, så mycket flingor, så många pärlor och delar från modelllera som ligger överallt och det gör ju inte saken bättre att svärmor rynkade på näsan idag och konstaterade nu är det väl dags att städa? Och gissa vad, det var inte till mannen hon riktade sig till. Så nu känner jag mig än mer nere..
    Du borde ha sagt till svärmor att hon borde ha uppfostrat sin son till att åtminstone städa efter sig själv, men helst också i alla fall någon gång efter sina barn! Vad sa din man när hon sa så?
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-23 07:58:45 följande:
    Får man fråga om du är äldre?

Vet flera äldre damer som gör allt. De har lärt sig att vara oberoende eftersom deras män så sällan varit hemma. De fixar och kan göra allt. Imponerande! Det männen bidrar med är pengar och trivsel vid matbordet men där stannar det.

Yngre kvinnor ger jag dock inte mycket för. Sköra, mesiga, rädda för att ta tag i problem samtidigt som de har en skev självbild. Till skillnad från äldre kvinnor är de yngre kvinnorna vana att ropa på mannen så fort det blir kris. De är dessutom uppfostrade med att de är offer.
    Här generaliseras det friskt. Drar alla över en och samma kam.

Vad definierar du som "äldre dam" och "yngre kvinna"?
  • Anonym (Martin)
    Studentpappa skrev 2018-07-23 14:55:49 följande:
    Ja utför man knappt något praktiskt arbete är det ju enkelt att göra det. Ta det på rätt sätt nu och inte som någon diss, jag är van att man gör väldigt mycket på egen hand. Jag har byggt garage, altaner, lekstuga, gjutit plattor och renoverat inomhus. Garaget tog all min lediga tid i över ett halvår, det gjorde jag innan vi fick barn ska väl tilläggas. Så det handlar inte om några timmar i några månader som någon skrev om tidigare.

Lekstugan lämnade jag omålad inomhus för tre år sedan och lämnade över till sambon att hon och dottern skulle göra tillsammans, den är fortfarande omålad smile2.gif
    Varför jobbar du inte mer och köper in tjänsterna istället? Jag antar att du tycker det är roligare att bygga och måla hemma, än vad du tycker ditt jobb är?

Många, med bra utbildning, har möjlighet att jobba många övertidstimmar med bra lön om de vill. Sen kan man köpa vad man vill.

Du fru kanske inte riktigt har samma prioritering som du?
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar