• Anonym (Ts)

Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?

Det verkar som att det är jättevanligt att gå till grannen så fort man behöver socker, ägg eller andra liknande matvanor.

Själv tycker jag att det är skitskumt att gå till grannen och be om något när man lika gärna kan gå till affären och köpa.

Eller är det jag som är konstig? Brukar ni gå till era grannar och be dem om saker?

• Svar på tråden Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-10 23:08:16 följande:

Nej, upptäckte det i en stor grupp på fb där frågan löd vad det konstigaste man lånat av en granne var.. upplevde av kommentarerna att det inte var ovanligt att låna.

Personligen kollar jag att jag har allt innan jag påbörjar någonting.. har jag inte det och inte kan gå till affären så skippar jag att göra det. Har jag redan påbörjat maten så utesluter jag saken bara.. aldrig att jag gått och lånat av en granne jag knappt har kontakt med. Tycker det känns gränslöst.

Jag tycker också det är gränslöst att låna av någon man knappt har haft kontakt med, men jag har haft kontakt med alla i min port. Jag vet vad de heter, vad de jobbar med mm och jag har varit hemma hos hälften av dem vid något tillfälle. När vi springer på varann ute pratar vi en stund. Det är oftast en granne som passar mina katter, vattnar blommor mm när jag åker iväg och jag gör samma sak för dem.

Det konstigaste jag lånat av en granne är en gräsklippare.
  • smulpaj01
    Anonym (whut) skrev 2018-07-12 16:27:31 följande:
    Du är alltså rädd för dina grannar och orolig att dom ska skada dig på något sätt för att dom ringer på dörren? Det tycker du låter helt normalt och hälsosamt..? 
    Ja jag tycker det är hur normalt som helst. Att gå hem till någon inbjuden är däremot inte normalt utan bara gränslöst och märkligt.

En gång har jag ringt på hos en granne men det vara pga höga skrik från en misshandlad kvinna.

Jag är med andra ord inte rädd men ser ingen som helst anledning att öppna för oinbjudna.
  • Anonym (whut)
    smulpaj01 skrev 2018-07-12 16:45:51 följande:
    Ja jag tycker det är hur normalt som helst. Att gå hem till någon inbjuden är däremot inte normalt utan bara gränslöst och märkligt.

En gång har jag ringt på hos en granne men det vara pga höga skrik från en misshandlad kvinna.

Jag är med andra ord inte rädd men ser ingen som helst anledning att öppna för oinbjudna.
    Ingen anledning? För att det är otroligt otrevligt att inte öppna dörren när någon vill dig något, det är som att inte svara när någon tilltalar dig. Det är inte normalt på något plan att vara så rädd för andra människor att man inte ens vågar öppna dörren när en granne ringer på. Vi pratar liksom inte om att bjuda in folk på fika i ditt hem, men är man en civiliserad vettig människa öppnar man dörren för att kolla vad personen vill. Du låter som någon crazy cat lady. 
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (whut) skrev 2018-07-12 20:03:12 följande:

Ingen anledning? För att det är otroligt otrevligt att inte öppna dörren när någon vill dig något, det är som att inte svara när någon tilltalar dig. Det är inte normalt på något plan att vara så rädd för andra människor att man inte ens vågar öppna dörren när en granne ringer på. Vi pratar liksom inte om att bjuda in folk på fika i ditt hem, men är man en civiliserad vettig människa öppnar man dörren för att kolla vad personen vill. Du låter som någon crazy cat lady. 

• Anonym (Sthlm)

[quote=78880408][quote-nick]Anonym (Sthlm) skrev 2018-07-13 15:00:08 följande:[/quote-nick][/quote]

Nej, hon låter som en stadsbo och du låter som en lantis. Folk i stan bokar tid när de ska ses och öppnar inte åt kreti och pleti. Fullt normalt.

På 80-90-talet när jag växte upp hade mamma kontakt med grannarna i huset. Jag vet inte ens vem som bor där och skulle inte känt igen min granne på stan. Antar att det är annorlunda i brf.

• Anonym (whut)
    Anonym (Sthlm) skrev 2018-07-13 15:02:07 följande:

[quote=78880408][quote-nick]Anonym (Sthlm) skrev 2018-07-13 15:00:08 följande:[/quote-nick][/quote]

Nej, hon låter som en stadsbo och du låter som en lantis. Folk i stan bokar tid när de ska ses och öppnar inte åt kreti och pleti. Fullt normalt.

På 80-90-talet när jag växte upp hade mamma kontakt med grannarna i huset. Jag vet inte ens vem som bor där och skulle inte känt igen min granne på stan. Antar att det är annorlunda i brf.

Nej vi i stockholm öppnar dörren när folk ringer på som vettiga civiliserade människor. Vi ringer inte våra grannar en meter bort och bokar tid för att fråga en granne något. Jag känner ingen människa som beter sig så anti socialt över huvud taget. 
  • smulpaj01
    Anonym (whut) skrev 2018-07-13 15:40:32 följande:

Nej vi i stockholm öppnar dörren när folk ringer på som vettiga civiliserade människor. Vi ringer inte våra grannar en meter bort och bokar tid för att fråga en granne något. Jag känner ingen människa som beter sig så anti socialt över huvud taget. 

Jag skulle självklart aldrig försöka leta upp numret till en helt okänd människa (granne eller annan random människa) och ringa heller. Det är ju hur stört som helst!

Jag har ingen som helst anledning att ringa på hos en granne och inte dem hos mig heller.
  • Anonym (Maria)

Ja det har hänt när jag upptäckt mitt i ett bak att sockret varit slut eller det fattas ett ägg. Då har jag ringt på hos en granne. Vi umgås inte direkt med grannarna men känner varandra lite och hjälper varann med att ställa ut soptunnor och ta post vid semester och så. Jag är uppväxt i ett litet samhälle på landet där det var helt normalt och bor nu i en radhusförort. Jag gör också som de vuxna gjorde när jag var barn- har jag lånat lite socker som fattades till bullarna så lämnar jag tillbaka sockerpåsen ihop med en liten påse nybakade bullar.

Jag tror att det har att göra med om man bor, eller är uppvuxen, i stan eller på landet och att hjälpas åt är en sak som jag tycker är bättre på landsbygden. En radhusförort är lite mittemellan, fördelarna från båda sidor skulle jag säja.

• Anonym (08)
    Anonym (D) skrev 2018-07-12 15:42:43 följande:

Bor på en liten ort i lägenhet. Här kan vi lätt fråga varandra om något saknas i skafferiet. Och vi gör mer än så. Vi håller koll på gamlingarna i trappuppgångarna. Varnar varandra om det är skumma typer i krokarna. Håller koll på gårdens barn tillsammans. Jag är ensamstående (inga barn) och jobbar hemifrån och det händer då och då att något av grannarnas barn hellre vill sitta inne hos mig och vänta tills föräldrarna kommer hem från jobbet. Det är bara trevligt att ha bra kontakt med grannarna. Väldigt gemytlig stämning här, utan att det känns påträngande.

Har det likadant. Bor i lägenhet i Stockholm innerstad. Har extranyckel till grannen, passar varandras barn/katter/blommor ibland, dricker kaffe eller ett glas vin tillsammans nån gång ibland på gemensamma gården. Lånar sällan något av en granne men det har hänt ett par gånger iallafall, tvärtom likaså.
  • Anonym (Jänta)

Öppnar aldrig eller ringer på någon annans dörr om inte möte bestämts tidigare via telefon.

Svar på tråden Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?