Inlägg från: Anonym (whut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (whut)

Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?

Fast man ber ju om ingredienser när man är mitt uppe i något och det inte riktigt funkar eller vore så himla smidigt att dra iväg 20 minuter till affären. T.ex. om man bakar och mitt i märker att det saknas en dl mjöl. Det är ju knappast så att folk tänker att man vill ha ägg om en vecka och tar grannens istället för att gå till affären. 

Ser inte varför det skulle vara konstigt eller negativt. 

• Anonym (whut)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-10 23:08:16 följande:
    Nej, upptäckte det i en stor grupp på fb där frågan löd vad det konstigaste man lånat av en granne var.. upplevde av kommentarerna att det inte var ovanligt att låna.

Personligen kollar jag att jag har allt innan jag påbörjar någonting.. har jag inte det och inte kan gå till affären så skippar jag att göra det. Har jag redan påbörjat maten så utesluter jag saken bara.. aldrig att jag gått och lånat av en granne jag knappt har kontakt med. Tycker det känns gränslöst.
    Varför skulle det vara gränslöst? Ogillar du dina grannar? Växte du upp fattig och tycker det är en jättestor grej att fråga om t.ex. ägg? 
  • Anonym (whut)
    Anonym (h) skrev 2018-07-11 23:26:25 följande:

Nej man går inte och frågar grannen. Ingen kommer att avlida om jag inte bakar sockerkakan.

Det är nog inte vanligt. Jag är femtio år och har bara varit med om det en gång. Då sa jag nej tyvärr. Då slipper man ha en snål granne springandes fler gånger.

Vem avlider när du frågar grannen?
  • Anonym (whut)
    smulpaj01 skrev 2018-07-12 13:15:10 följande:

Jag har aldrig lånat av en granne och heller aldrig lånat ut. Affären ligger nära och är öppen dygnet runt så det finns inget behov. Jag skulle bli väldigt förvånad om en granne ens ringde på hos mig och hade troligen inte ens öppnat dörren.

Du ser ingenting konstigt eller fel i att ha en så ansträngd och avståndstagande relation till dina grannar att du inte ens hade öppnat dörren om någon ringde på? Det är ju extremt. 
  • Anonym (whut)
    smulpaj01 skrev 2018-07-12 15:52:45 följande:
    Nej vad är konstigt med det? Har öppnat för uniformerad polis vid två tillfällen, aldrig för någon random människa jag inte känner. Finns så många farliga idioter!
    Varken vänner eller pojkvänner är välkomna om vi inte bokat det innan. Jag ger samma respekt tillbaka.
    Du är alltså rädd för dina grannar och orolig att dom ska skada dig på något sätt för att dom ringer på dörren? Det tycker du låter helt normalt och hälsosamt..? 
  • Anonym (whut)
    smulpaj01 skrev 2018-07-12 16:45:51 följande:
    Ja jag tycker det är hur normalt som helst. Att gå hem till någon inbjuden är däremot inte normalt utan bara gränslöst och märkligt.

En gång har jag ringt på hos en granne men det vara pga höga skrik från en misshandlad kvinna.

Jag är med andra ord inte rädd men ser ingen som helst anledning att öppna för oinbjudna.
    Ingen anledning? För att det är otroligt otrevligt att inte öppna dörren när någon vill dig något, det är som att inte svara när någon tilltalar dig. Det är inte normalt på något plan att vara så rädd för andra människor att man inte ens vågar öppna dörren när en granne ringer på. Vi pratar liksom inte om att bjuda in folk på fika i ditt hem, men är man en civiliserad vettig människa öppnar man dörren för att kolla vad personen vill. Du låter som någon crazy cat lady. 
  • Anonym (whut)
    Anonym (Sthlm) skrev 2018-07-13 15:02:07 följande:

[quote=78880408][quote-nick]Anonym (Sthlm) skrev 2018-07-13 15:00:08 följande:[/quote-nick][/quote]

Nej, hon låter som en stadsbo och du låter som en lantis. Folk i stan bokar tid när de ska ses och öppnar inte åt kreti och pleti. Fullt normalt.

På 80-90-talet när jag växte upp hade mamma kontakt med grannarna i huset. Jag vet inte ens vem som bor där och skulle inte känt igen min granne på stan. Antar att det är annorlunda i brf.

Nej vi i stockholm öppnar dörren när folk ringer på som vettiga civiliserade människor. Vi ringer inte våra grannar en meter bort och bokar tid för att fråga en granne något. Jag känner ingen människa som beter sig så anti socialt över huvud taget. 
Svar på tråden Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?