Anonym (Bibsan) skrev 2018-07-10 22:57:58 följande:
Lånar aldrig nåt av mina grannar. Å vilket sätt upplever du att det är vanligt? Ber ofta dina grannar om att få låna saker av dig?
Jag och mina syskon tvekade inte att låna ägg eller nån deciliter mjöl av våra grannar när vi var barn men har tänkt på det i efterhand att det var lite gränslöst... Vi fick alltid låna och grannarna car snälla men jag undrar om de nånsin fick tillbaka när vi lånat saker? Det var mamma som sa att man kan fråga grannen.
Generellt sett tror jag inte det är vanligt i Sverige. Kanske vanligare i mindre orter (som där jag växte upp) men har aldrig lånat nåt av grannen sen jag blev tonåring (nu 30 år).
Nej, upptäckte det i en stor grupp på fb där frågan löd vad det konstigaste man lånat av en granne var.. upplevde av kommentarerna att det inte var ovanligt att låna.
Personligen kollar jag att jag har allt innan jag påbörjar någonting.. har jag inte det och inte kan gå till affären så skippar jag att göra det. Har jag redan påbörjat maten så utesluter jag saken bara.. aldrig att jag gått och lånat av en granne jag knappt har kontakt med. Tycker det känns gränslöst.