Inlägg från: smulpaj01 |Visa alla inlägg
  • smulpaj01

Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?

Jag har aldrig lånat av en granne och heller aldrig lånat ut. Affären ligger nära och är öppen dygnet runt så det finns inget behov. Jag skulle bli väldigt förvånad om en granne ens ringde på hos mig och hade troligen inte ens öppnat dörren.

• smulpaj01
    Anonym (whut) skrev 2018-07-12 15:32:46 följande:
    Du ser ingenting konstigt eller fel i att ha en så ansträngd och avståndstagande relation till dina grannar att du inte ens hade öppnat dörren om någon ringde på? Det är ju extremt. 
    Nej vad är konstigt med det? Har öppnat för uniformerad polis vid två tillfällen, aldrig för någon random människa jag inte känner. Finns så många farliga idioter!
    Varken vänner eller pojkvänner är välkomna om vi inte bokat det innan. Jag ger samma respekt tillbaka.
  • smulpaj01
    Anonym (whut) skrev 2018-07-12 16:27:31 följande:
    Du är alltså rädd för dina grannar och orolig att dom ska skada dig på något sätt för att dom ringer på dörren? Det tycker du låter helt normalt och hälsosamt..? 
    Ja jag tycker det är hur normalt som helst. Att gå hem till någon inbjuden är däremot inte normalt utan bara gränslöst och märkligt.

En gång har jag ringt på hos en granne men det vara pga höga skrik från en misshandlad kvinna.

Jag är med andra ord inte rädd men ser ingen som helst anledning att öppna för oinbjudna.
  • smulpaj01
    Anonym (whut) skrev 2018-07-13 15:40:32 följande:

Nej vi i stockholm öppnar dörren när folk ringer på som vettiga civiliserade människor. Vi ringer inte våra grannar en meter bort och bokar tid för att fråga en granne något. Jag känner ingen människa som beter sig så anti socialt över huvud taget. 

Jag skulle självklart aldrig försöka leta upp numret till en helt okänd människa (granne eller annan random människa) och ringa heller. Det är ju hur stört som helst!

Jag har ingen som helst anledning att ringa på hos en granne och inte dem hos mig heller.
Svar på tråden Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?