Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?

Anonym (Ts) skrev 2018-07-10 23:08:16 följande:

Nej, upptäckte det i en stor grupp på fb där frågan löd vad det konstigaste man lånat av en granne var.. upplevde av kommentarerna att det inte var ovanligt att låna.

Personligen kollar jag att jag har allt innan jag påbörjar någonting.. har jag inte det och inte kan gå till affären så skippar jag att göra det. Har jag redan påbörjat maten så utesluter jag saken bara.. aldrig att jag gått och lånat av en granne jag knappt har kontakt med. Tycker det känns gränslöst.

Jag tycker också det är gränslöst att låna av någon man knappt har haft kontakt med, men jag har haft kontakt med alla i min port. Jag vet vad de heter, vad de jobbar med mm och jag har varit hemma hos hälften av dem vid något tillfälle. När vi springer på varann ute pratar vi en stund. Det är oftast en granne som passar mina katter, vattnar blommor mm när jag åker iväg och jag gör samma sak för dem.

Det konstigaste jag lånat av en granne är en gräsklippare.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Jänta) skrev 2018-07-13 17:44:26 följande:

Öppnar aldrig eller ringer på någon annans dörr om inte möte bestämts tidigare via telefon.

Vad skulle hända om du öppnade tror du? Det kan ha hänt något, skulle du kunna leva med dig själv då? Jag har varit med om att en gammal dam ringde på när hennes man fallit ihop och slagit i huvudet ordentligt. Det var mitt på dagen och hon hade ringt på, på flera ställen. Tänk om jag inte öppnat dörren då hade han kanske dött.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Jänta) skrev 2018-07-13 21:45:20 följande:

Tänk om du inte varit hemma då när hon ringde på..hade varit världens misstag..112 kan väl alla slå..är man gammal bör man ha ett hemlarm inkopplat till en larmcentral..hade inte öppnat om ens kungen ringt på..!

Jag kan Inter hjälpa om jag inte är hemma men jag kan göra något åt att jag inte öppnade dörren. Hur tänker du att man ska ringa 112 utan telefon? Alla (särskillt äldre personer) har inte en mobil. Jag tror inte hemlarm funkar om man är flera mil hemifrån. Som sagt vad skulle hända om du öppnade?
  • Glinda från Oz
    Anonym (h) skrev 2018-07-14 12:19:26 följande:

Låter väl rimligare att ringa ambulansen än att springa runt i trapphuset och ringa på varenda dörr?

Hur ringer man en ambulans utan telefon?
Svar på tråden Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?