Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?

Ja det har hänt när jag upptäckt mitt i ett bak att sockret varit slut eller det fattas ett ägg. Då har jag ringt på hos en granne. Vi umgås inte direkt med grannarna men känner varandra lite och hjälper varann med att ställa ut soptunnor och ta post vid semester och så. Jag är uppväxt i ett litet samhälle på landet där det var helt normalt och bor nu i en radhusförort. Jag gör också som de vuxna gjorde när jag var barn- har jag lånat lite socker som fattades till bullarna så lämnar jag tillbaka sockerpåsen ihop med en liten påse nybakade bullar.

Jag tror att det har att göra med om man bor, eller är uppvuxen, i stan eller på landet och att hjälpas åt är en sak som jag tycker är bättre på landsbygden. En radhusförort är lite mittemellan, fördelarna från båda sidor skulle jag säja.

• Anonym (Maria)

]smulpaj01 skrev 2018-07-13 16:09:43 följande:[/quote-nick]Jag skulle självklart aldrig försöka leta upp numret till en helt okänd människa (granne eller annan random människa) och ringa heller. Det är ju hur stört som helst!

Jag har ingen som helst anledning att ringa på hos en granne och inte dem hos mig heller.[/quote]

Tråkigt när det är så. Bor du i hyreshus ?Jag har ringt på hos grannar för att jag sett deras hund på rymmen, sett glömd öppen garagedörr, för att be dem ta posten....vi ringer på hos varandra för att kolla varandras nya fönster och kök när någon ska bygga om för att se exempel på lösningar....somliga med barn i samma ålder umgås mera men alla pratar lite ändå, det är trevligt ! Jag tycker jag har lite kontakt med grannarna jämfört med vad jag är uppväxt med men tydligen mycket jämfört med andra som tex du. Stört tycker jag inte om något av fallen, det beror väl på vilka grannar man har antar jag och hur man bor.

• Anonym (Maria)

Glinda från Oz skrev 2018-07-13 21:00:34 följande:[/quote-nick]Vad skulle hända om du öppnade tror du? Det kan ha hänt något, skulle du kunna leva med dig själv då? Jag har varit med om att en gammal dam ringde på när hennes man fallit ihop och slagit i huvudet ordentligt. Det var mitt på dagen och hon hade ringt på, på flera ställen. Tänk om jag inte öppnat dörren då hade han kanske dött.[/quote]

Jag har varit med om nästan precis samma, när jag bodde i lägenhet och var 21. Den gamla damen behövde stöd även om ambulansen kom. Dessutom var jag själv tvungen att ringa på hos en annan granne straxt efter för att låna en propp, det var min första lägenhet och jag hade inte riktigt koll på allt man behövde ha hemma. Den granne visade sej vara alkis och satt och spelade kort och drack med polarna men de var gentlemen och fixade fram rätt propp till jäntan. Minns nu dessutom att jag under samma år var tvungen att ringa på hos tredje grannen på våningsplan för att låna telefonen när jag hade brutit av min nyckel i låset och måste ringa låssmeden. Jag har inte bott jättemycket i lägenhet men det funkade fint också med att hjälpas åt. Anonym jäntan, tänk på att det kan vara du som behöver hjälp en vacker dag.

Svar på tråden Be grannar om matvaror istället för att själv köpa?