• Sommartider2018

Vad köper du till läraren?

Hej,

Idag köpte vi en presentförpackning med väldoftande hudvårdsprodukter till vårat barns lärare i avslutningspresent. Vad tänker ni köpa/har ni köpt till era barns lärare?

• Svar på tråden Vad köper du till läraren?
  • zdudmwml
    Anonym (Mathilda) skrev 2018-06-12 10:20:39 följande:
    Aja, vi tycker olika och de i min umgängeskrets och de jag har gett liknande gåvor till har tackat och tagit emot. Till och med sett glada ut. Att de sedan slänger det bakom ryggen det är ju egentligen inte mitt problem, i så fall var det gåvan och tanken var det som räknades.
    Många ger till exempel matvaror i korg, det är minst lika riskabelt. Ingen vet ju vad någon annan gillar. Det är inte det som är poängen tycker jag.
    Helt ok för mig att vi tycker olika.

Om man ger något så tycker jag man verkligen missar poängen om det inte spelar någon roll om mottagaren slänger den eller blir glad på riktigt.
  • Anonym (fruktkorg)
    zdudmwml skrev 2018-06-12 10:03:45 följande:

Jag tror ytterst få hånar de som försöker ge något. Det tror jag mer är lättkränkta personer som oftast väljer att känna sig kränkta så fort de inte får bekräftelse.

Jag tror inte heller det är så vanligt. Men det lät lite så i början av tråden. Jag menade mer att jag gör mitt bästa för att hitta något som ska uppskattas av de flesta av mottagarna ex frukt eller fikabröd (och försöker göra det så allergivänligt jag kan ex glutenfritt/utan nötter osv) och går det ändå inte hem så har jag iaf gjort mitt bästa och känner mig rätt nöjd ändå med mitt försök att visa uppskattning. Men jag vet också att inte alla tänker så. Det hade tex funkat på mig men inte min man. Jag blir glad av att någon "ser" mig och kommer med en present. Sedan att jag inte har användning av det/inte äter det gör mig inget. Medan min man tycker att om det inte är precis vad han har tänkt så är uppskattas det inte och han ser inte att man försökt.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mathilda) skrev 2018-06-11 20:13:23 följande:
    Fast hudvårdsprodukter är ofta fint inpackade i kartong och kommer i ett fint set. Tycker det är en söt och rolig gåva att få, även från folk man inte känner så väl. Alla är inte så kräsna när det kommer till tvål och hudkrämer och det är alltid kul att prova något nytt.
    Så kör på, TS.
    Själv så köper jag inget. Har fyra barn med olika klassföreståndare. Jag tänker mer att det kan vänta till barnen byter Stadium, alltså från låg till mellan eller från mellan till hög och de kanske inte får träffa läraren igen.
    Ursäkta?
    Bara för att något är "fint inpackad" kommer i ett "fint set", så är det just detta, bara "snygg förpackad", på vardagliga produkter. Och detta med dofter, jag anser att det är med all rätta att folk är kräsna, finns inget som luktar så illa om doften från produkten inte går ihop med personens egna doft. Alla passar inte i "cocos doft", eller "doft av blommor", etc etc..

Missförstå mig inte, jag kan ge tråkiga vardagsprodukter (hudkrämer/tvål etc) i "fina förpackningar"till folk, men då skall jag vara absolut säker med på att mottagaren gillar aktuell doft (och passar i den) och man vet att personen verkligen uppskattar detta innan jag ger bort det.

När jag köper presenter så använder jag aldrig min personliga "mall" (smak, tycke), för det är något individuellt, utan jag tar reda på vad mottagaren tycker om och ger sedan baserat på mottagaren.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • zdudmwml
    Anonym (fruktkorg) skrev 2018-06-12 11:06:17 följande:
    Jag tror inte heller det är så vanligt. Men det lät lite så i början av tråden. Jag menade mer att jag gör mitt bästa för att hitta något som ska uppskattas av de flesta av mottagarna ex frukt eller fikabröd (och försöker göra det så allergivänligt jag kan ex glutenfritt/utan nötter osv) och går det ändå inte hem så har jag iaf gjort mitt bästa och känner mig rätt nöjd ändå med mitt försök att visa uppskattning. Men jag vet också att inte alla tänker så. Det hade tex funkat på mig men inte min man. Jag blir glad av att någon "ser" mig och kommer med en present. Sedan att jag inte har användning av det/inte äter det gör mig inget. Medan min man tycker att om det inte är precis vad han har tänkt så är uppskattas det inte och han ser inte att man försökt.
    Så tycker jag inte alls att det lär. Jag uppfattade det som rakt och ärligt utan krusiduller.
    Så olika man kan tolka det men jag hävdar envist att mycket av det som folk hävdar är kränkande beror på tolkningar och lättkränkthet.

Tycker personligen att frukt och fikabröd är strålande. De som inte vill eller kan äta avstår och de som vill äter. Samtidigt kan alla berörda känna uppskattningen och resten kan uppskatta omtanken.
  • Sommartider2018
    zdudmwml skrev 2018-06-12 07:31:07 följande:

Håller med.

Jag tycker det verkar som att de allra flesta är kräsna när det gäller tvål och hudvårdsprodukter när man pratar med folk om det.Ja men om det är kartongen och paketet som är det viktiga så kan man ju ge bara den.Så bara för att DU vill ha hudvårdsprodukter så ger du det till andra. Okej. Det låter som att ditt främsta mål är att ge något som du och inte läraren uppskattar. Vill läraren också hellre ha handcreme än chutney och rabarbersaft? Som du ser av tråden är alla olika så man kan inte utgå från att alla i sin omgivning tycker likadant som 'mig'.

Tagga ner! Det är ju precis det jag menar, att alla är olika. Det är därför omöjligt att veta vad personen gillar om man inte känner denne väl. Läs om, läs rätt.
  • Sommartider2018
    EnAnonumius skrev 2018-06-12 09:29:43 följande:

Hur tänkte du när du köper "väldoftande hudvårdsprodukter"?

DU tycker de kanske är väldoftande.

Fast gav du någonsin tanken på att läraren kanske inte gillar den typen av doft, eller ännu värre läraren kanske är rent av doftallergiker/-överkänslig.

Det var en neutral doft, så det är nog inga problem. I värsta fall får hon ge den vidare. Alltid finns en risk.
  • Anonym (MLC)

Blommor och en flaska lyxig rom. (Inga problem, var vänner privat långt innan skolstart.)

• EnAnonumius
    Sommartider2018 skrev 2018-06-12 19:59:26 följande:
    Det var en neutral doft, så det är nog inga problem. I värsta fall får hon ge den vidare. Alltid finns en risk.
    Vad är en "neutral doft"?
    Det är faktiskt subjektivt vad som klassas som "neutral doft", och att en s.k neutral doft "faller andra i smaken2 för att det faller dig i smaken.
    Så jag köper inte det svaret med att "det går nog bra".

Sedan så brydde du dig inte ens att reflektera över att jag påtalade för dig att personen kan vara doftallergiker/-överkänslig. Men jag antar att det inte är viktigt för dig att ta med det i beräkningen. För det doftar ju såå gott.

Hur skall du kunna veta detta när du inte känner människan väl?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (NN)
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 01:05:04 följande:

Det är faktiskt subjektivt vad som klassas som "neutral doft", och att en s.k neutral doft "faller andra i smaken2 för att det faller dig i smaken.

Sedan så brydde du dig inte ens att reflektera över att jag påtalade för dig att personen kan vara doftallergiker/-överkänslig. Men jag antar att det inte är viktigt för dig att ta med det i beräkningen. För det doftar ju såå gott.

Jäklar...du brinner verkligen för den här frågan! Jag har flera gånger gett bort set med tvål & handkräm som gå-bortpresent. Även...håll i dig...doftljus vid några tillfällen. Det har aldrig föresvävat mig att gåvor med doft skulle vara som ett rött skynke för en tjur!

Allt som är ätbart går väl också bort då, utifrån olika preferenser och evt allergier / intoleranser? Alkohol dricker inte alla och många blommor doftar ju också. Vad tusan ger man för 2-300 som inte riskerar att få personen att gå i taket, frågar jag mig bekymrat..
  • Sommartider2018
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 01:05:04 följande:

Med ditt resonemang är det bäst att inte ge bort någon gåva öht eftersom det alltid finns en risk att mottagaren är allergisk/inte gillar presenten etc (om man inte känner personen utan och innan).

Eftersom jag inte resonerar som du så fortsätter jag ge en väl uttänkt gåva (som jag hoppas och tror utifrån vad jag vet om mitt barns lärare att denne uppskattar.)

Jag och många andra tycker ditt synsätt på gåvor är TRIST och TORFTIGT. Lättare för en mottagare med ditt synsätt att slänga/ge bort gåvan än att sluta göra mottagare av gåvor glada.
Svar på tråden Vad köper du till läraren?