• Sommartider2018

Vad köper du till läraren?

Hej,

Idag köpte vi en presentförpackning med väldoftande hudvårdsprodukter till vårat barns lärare i avslutningspresent. Vad tänker ni köpa/har ni köpt till era barns lärare?

• Svar på tråden Vad köper du till läraren?
  • zdudmwml
    Sommartider2018 skrev 2018-06-12 19:50:14 följande:
    Tagga ner! Det är ju precis det jag menar, att alla är olika. Det är därför omöjligt att veta vad personen gillar om man inte känner denne väl. Läs om, läs rätt.
    Tagga ner som att sluta diskutera på ett diskussionsforum?
    Skärp dig.
  • zdudmwml
    Anonym (NN) skrev 2018-06-13 01:18:47 följande:
    Jäklar...du brinner verkligen för den här frågan! Jag har flera gånger gett bort set med tvål & handkräm som gå-bortpresent. Även...håll i dig...doftljus vid några tillfällen. Det har aldrig föresvävat mig att gåvor med doft skulle vara som ett rött skynke för en tjur!

Allt som är ätbart går väl också bort då, utifrån olika preferenser och evt allergier / intoleranser? Alkohol dricker inte alla och många blommor doftar ju också. Vad tusan ger man för 2-300 som inte riskerar att få personen att gå i taket, frågar jag mig bekymrat..
    Allt är ju inte sådär svart och vitt som du vill ha det till. Visst personen kanske inte blir sådär ASFÖRBANNAD som du får det att låta här men ändå. Jag tror att den där tanken skaver lite att det kan vara väldigt obetänksamt att ge saker som är kända för att vara allergiframkallande till människor man inte känner så väl. Och vad är det då värt att ge om man ändå vet att risken finns att det faktiskt inte uppskattas speciellt utan bara skickas vidare eller slängs? Tanken som räknas när det inte finns speciellt mycket tanke bakom?

Vad man kan ge beror ju på vem, var och varför. Det krävs alltså lite tanke bakom snarare än att det finns en patentlösning. Frukt och fikabröd KAN vara bra när man ger till en personalgrupp till exempel.
  • Anonym (g)
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 01:05:04 följande:

Vad är en "neutral doft"?

Det är faktiskt subjektivt vad som klassas som "neutral doft", och att en s.k neutral doft "faller andra i smaken2 för att det faller dig i smaken.

Så jag köper inte det svaret med att "det går nog bra".

Sedan så brydde du dig inte ens att reflektera över att jag påtalade för dig att personen kan vara doftallergiker/-överkänslig. Men jag antar att det inte är viktigt för dig att ta med det i beräkningen. För det doftar ju såå gott.

Hur skall du kunna veta detta när du inte känner människan väl?

Såja, såja. Hon läste garanterat din text och avfärdade det som inte var viktigt för henne. Om någon nu råkar vara doftkänslig eller allergisk så är det fullt möjligt att ge presenten vidare eller kasta den.

Visst är det trist för mottagaren om presenten blir en miss, trist för givaren också ifall mottagaren inte lyckas hålla masken. Men knappast hela världen. De flesta lyckas nog förstå att gåvan inhandlades i syfte att glädja och nöjer sig med den vetskapen.
  • EnAnonumius
    Anonym (g) skrev 2018-06-13 09:32:29 följande:
    Såja, såja.
    Efter dessa två orden så försvann intresset att läsa vidare...Kan du gissa varför? Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (NN) skrev 2018-06-13 01:18:47 följande:
    Jäklar...du brinner verkligen för den här frågan! Jag har flera gånger gett bort set med tvål & handkräm som gå-bortpresent. Även...håll i dig...doftljus vid några tillfällen. Det har aldrig föresvävat mig att gåvor med doft skulle vara som ett rött skynke för en tjur!

Allt som är ätbart går väl också bort då, utifrån olika preferenser och evt allergier / intoleranser? Alkohol dricker inte alla och många blommor doftar ju också. Vad tusan ger man för 2-300 som inte riskerar att få personen att gå i taket, frågar jag mig bekymrat..
    Det är tydligare att det är viktigare för folk att kunna klappa sig själva på axeln över hur duktiga och präktiga de är som ger fina dyra presenter, och visa att de kan slösa pengar med på gåvor, sedan skita i att man kan riskera hälsan på mottagaren. Nej varför skall man behöva tänka på sådant?

Var det tillräckligt sarkastiskt bra bemötande på ditt sarkastiska "jag bryr mig inte" inlägg?

• Anonym (g)
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 10:07:50 följande:

Efter dessa två orden så försvann intresset att läsa vidare...Kan du gissa varför?

Jag gissar att de fick önskad effekt och du lugnade ner dig och insåg hur onödigt aggressiv du varit mot någon som bara försökt vara snäll.

Du behöver inte tacka mig.
  • zdudmwml
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 10:25:25 följande:
    Det är tydligare att det är viktigare för folk att kunna klappa sig själva på axeln över hur duktiga och präktiga de är som ger fina dyra presenter, och visa att de kan slösa pengar med på gåvor, sedan skita i att man kan riskera hälsan på mottagaren. Nej varför skall man behöva tänka på sådant?

Var det tillräckligt sarkastiskt bra bemötande på ditt sarkastiska "jag bryr mig inte" inlägg?

Håller med dig här.
  • EnAnonumius
    zdudmwml skrev 2018-06-13 10:31:52 följande:
    Håller med dig här.

• Anonym (NN)
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 10:25:25 följande:

Nu pratade vi ju inte om dyra gåvor utan små symboliska saker för ett par hundra eller så att ge som värdinnegåva eller vid tex skolavslutning. Jag är genuint nyfiken på vad du anser vara en lämplig gåva till någon man inte känner så väl, i den prisklassen?

Dyra gåvor, som du nämner, är ju betydligt lättare. Dels då utbudet blir större men även då man väl oftast (iaf jag) känner en person väl om man ger vederbörande en dyr gåva. Oavsett prisklass håller jag dock inte med om att pengar som går till gåvor är "slösade". Oaktat tillfälle och prisklass är en gåva ämnad att väcka glädje hos och visa uppskattning gentemot mottagaren. Det är inte slöseri utan en trevlig gest i min värld..
  • EnAnonumius
    Anonym (g) skrev 2018-06-13 10:26:36 följande:
    Jag gissar att de fick önskad effekt och du lugnade ner dig och insåg hur onödigt aggressiv du varit mot någon som bara försökt vara snäll.

Du behöver inte tacka mig.
    Bra att jag slipper att tacka dig, för du har inget att tacka för med dina kommentarer mot mig. 
    Du hade inget vettigt att komma med till mig alls.

Det du tillförde var bara ett  ytterligare ett tydligt bevis att det är mycket viktigare för vissa folk att de kan klappa sig själva på axeln, visa sig präktiga, skryta med att slösa pengar, och skita i att ta hänsyn till att mottagaren KAN vara allergisk/överkänslig.

Något mer du vill tillföra för att rättfärdiga hänsynslöshet, vid gåvogivande?

Svar på tråden Vad köper du till läraren?