Vad köper du till läraren?
Hej,
Idag köpte vi en presentförpackning med väldoftande hudvårdsprodukter till vårat barns lärare i avslutningspresent. Vad tänker ni köpa/har ni köpt till era barns lärare?
Hej,
Idag köpte vi en presentförpackning med väldoftande hudvårdsprodukter till vårat barns lärare i avslutningspresent. Vad tänker ni köpa/har ni köpt till era barns lärare?
Jag tycker detta är ett intressant ämne. Jag håller med (...) om att man borde lägga lite tanke bakom om man ska ge något.
Bara i en facebookgrupp jag är med i såg jag dagligen för några veckor sedan (det har börja minska nu) hur folk efterfrågade nyckelringar, fröpåsar och chokladkakor med "bästa läraren" skrivet på.
Jag tror alla blir glad för ansträngningen och tanken att i huvudtaget köpa någonting men knappast för själva fröpåsen (som de själva kan köpa för en femma utan text på ICA ifall odling intresserar de) den trettiofemte nyckelringen (säger sig självt) eller chokladen (om de nu inte älskar choklad).
Jag tror uppskattningen skulle vara mycket större ifall presenten var mer personlig och genomtänkt (alltså att förstå att en lärare antagligen redan har minst 7 nyckelringar liggandes hemma och att läraren aldrig kan använda de eftersom det skulle signalera dåliga saker till de barn som inte givit något). Alternativt ge något som gynnar verksamheten så som ex leksaker, material, lämpliga växter till gården utomhus eller utbildande böcker för personalen mm.
När jag hade barn i skolan så fick läraren en blombukett och det tycker jag är tillräckligt. Jag tycker det verkar insmickrande och fånigt att komma med personliga presenter. Det är ju fullt möjligt att skriva ett kort där klassens föräldrar uttrycker sin tacksamhet om man nu vill ha ngt extra.
Inget
Det är fånigt att muta läraren.
Lärare har LÖN! Numera rätt bra lön. De ska inte ha presenter vid avslutningar, det är ett oskick. Däremot ska de ha den ovärderliga "presenten" av att föräldrar uppfostrar sina barn till hänsynstagande personer som kan delta i klassrumsarbetet utan gap, skrik och annat störande, samt att föräldrarna själva med respekt kan lyssna på läraren vid klassmöten och utvecklingssamtal.
Lärare har LÖN! Numera rätt bra lön.
Vi ska ge varsin ros och choklad med tillhörande kort inslaget i cellofan. Fint, enkelt och symboliskt tycker jag.
Sen jobbar min man på skola och vad jag förstått blir både han och kollegorna glada för det barnen ger och även kollegorna mellan ger kort och godis när någon fyller år. Är det något min man inte gillar tex choklad så är vi ju flera i hushållet som tycker det är gott och äter upp det då så nästan aldrig något slängs eller pratas illa om. Har tom haft teckningar liggandes här hemma i över året men till sist slängs det klart..
Vi tänkte köpa gåvobrev hos rädda barnen så fattiga barn får gå i skolan. Bra present åt en lärare tycker jag. Och de slipper krimskrams.