Anonym (NN) skrev 2018-06-13 11:32:40 följande:
Jag hör vad du säger och ser din poäng i att det alltid finns orsaker att folk blir provocerade. Hade det inte varit för det fenomenet hade det nog inte funnits så många diskussionsforum!
Är dock - utöver provocerad - väldigt frågande till när / under vilka omständigheter en gåva uppfattas mer som självberöm än något annat? Att det är olämpligt att köpa väldigt dyra gåvor till någon man inte känner såväl är nog de flesta av oss eniga i men därutöver?
Jag erkänner villigt att jag känner mig glad och nöjd när jag köpt en gåva jag tror att mottagaren kommer att uppskatta. Hade jag inte velat glädja vederbörande hade jag inte köpt någonting alls. Att jag sedan freestyle'ar och utgår ifrån vad jag tror vederbörande skulle kunna bli glad över i de fall jag inte känner honom/henne så väl är inte av ondsinthet på något sätt..
Åh vad jag så önskade att du inte skulle göra en
familjelivare... men till min besvikelse var det precis så du avslutade:
'av ondsinthet på något sätt'.
Ditt inlägg var nyanserat och insiktsfullt och det gjorde mig faktiskt glad. Glad för att du tänker och reflekterar istället för att göra som så många andra här, tolkar allt som inte stämmer till dess yttersta motsats. Om jag inte är snäll så är jag psykopatiskt ondsint om jag inte visar att jag blir glad så är jag otroligt otacksam. Ja du fattar?
Nåväl, slutbladdrat om det.
Jag tror att de flesta är glada och förhoppningsvis rätt nöjda med att ge gåvor, liksom att jag tror att de allra flesta uppfattar och uppskattar gesten. Men när man försvarar sig slentrianmässigt med att det är tanken som räknas eller att alla uppskattar gesten så uppfattar jag det mer som självberöm. Det är ju aldrig så noga med hur mottagaren upplever det. Otroligt många utgår från sig själva när de ger något:
det här uppskattar jag därför ger jag det och sen tänker de inte så mycket längre.
(Jag hoppas nu att ingen gör en klassisk
familjelivare och tolkar den sista meningen med dess yttersta motsats och svarar i stil med '
Men man ger väl aldrig något man tror att den ska avsky')