• zdudmwml

Vad köper du till läraren?

Anonym (Fråga) skrev 2018-06-11 15:35:35 följande:
    Men alla står inte bakom dessa typer av organisationer. Som lärare skulle jag inte uppskatta detta. Kolla upp bakgrunden så finns det mycket skumt med de flesta organisationer.
    Visst finns det anledning att ifrågasätta organisationerna MEN det är verkligen inte ett bättre alternativ att inte ge alls för då blir barnen helt utan.

Dessutom ska chefer även i sådana organisationer få en avtalsenlig lön. De allra flesta avlönade inom dessa organisationer har redan nu  LÄGRE löner än motsvarande i privat och offentlig verksamhet.

Man kan helt enkelt inte kräva att de ska jobba gratis bara för att de jobbar för en god sak lika lite som man kan kräva att du ska göra det.
  • zdudmwml
    Anonym (Fråga) skrev 2018-06-11 15:33:20 följande:
    Hudvårdsprodukter måste vara sämsta gåvan. Vuxna människor brukar ha märken de gillar. Jag skulle tex aldrig använda annat än eko och rena produkter utan sls, parabener o parfym. Använder tex rent sheasmör.

Då måste man känna en person väl om det ska gå hem.

Brukar köpa tex eko lokalproducerad rabarbersaft, lyxig choklad, presentkort, en tavla på en viktig del av staden där vi bor, grillshutney osv
    Håller med.
    Jag tycker det verkar som att de allra flesta är kräsna när det gäller tvål och hudvårdsprodukter när man pratar med folk om det.
    Anonym (Mathilda) skrev 2018-06-11 20:13:23 följande:
    Fast hudvårdsprodukter är ofta fint inpackade i kartong och kommer i ett fint set. Tycker det är en söt och rolig gåva att få, även från folk man inte känner så väl. Alla är inte så kräsna när det kommer till tvål och hudkrämer och det är alltid kul att prova något nytt.
    Så kör på, TS.
    Själv så köper jag inget. Har fyra barn med olika klassföreståndare. Jag tänker mer att det kan vänta till barnen byter Stadium, alltså från låg till mellan eller från mellan till hög och de kanske inte får träffa läraren igen.
    Ja men om det är kartongen och paketet som är det viktiga så kan man ju ge bara den.
    Sommartider2018 skrev 2018-06-11 19:00:37 följande:
    Ja det är ju en risk. Men jag håller inte med om att det är sämsta gåvan. Jag skulle hellre få en skön handcreme än grillshutney eftersom jag inte grillar eller rabarbersaft eftersom jag inte gillar det. Men det är ju tanken som räknas och det finns nog alltid någon att ge vidare till. :)
    Så bara för att DU vill ha hudvårdsprodukter så ger du det till andra. Okej. Det låter som att ditt främsta mål är att ge något som du och inte läraren uppskattar. Vill läraren också hellre ha handcreme än chutney och rabarbersaft? Som du ser av tråden är alla olika så man kan inte utgå från att alla i sin omgivning tycker likadant som 'mig'.

• zdudmwml
    Anonym (Mathilda) skrev 2018-06-12 08:57:00 följande:
    Fast det känns rätt respektlöst att ge en tom kartong. Det är tanken på gåvan som räknas, jag tror inte att någon blir stött av att få tvål.
    Det var inte min poäng men när argumentet att ge något de flesta är kräsna med är att det är en fin kartong ja då kan man lika gärna ge kartongen för allvarligt är det lika respektlöst att ge något som inte är uppskattat och just tvålar där de flesta är mycket kräsna med är den risken mycket stor. Många försvarar sin oförmåga med att tänka till att det är tanken som räknas. Det är bara delvis så för det är tanken bakom som räknas, dvs att man har en tanke mer än att kartongen är fin eller jag gillar det här.
  • zdudmwml
    Anonym (fruktkorg) skrev 2018-06-12 09:30:29 följande:
    Jag har märkt att reaktionen på gåvor oftast beror på vad man är van vid. Min mans familj har aldrig varit förtjusta i presenter utan ger (och får) nästan under protest vid jul/födelsedagar. Medan i min familj har det alltid varit en viktig grej vid bemärkelsedagar eller bara "tänkte på dig" presenter (aldrig dyra då vi inte haft så mycket pengar men).
    Jag tänker ge förskolan en fruktkorg så att alla (inkl kök och städ) kan få något. Jag brukar ge brevbäraren en liten påse med ätbart kring jul och när vi blev utskrivna efter vi legat inne på sjukhuset i 2veckor fick avdelningen lite fikabröd. Jag uppskattar det och vill försöka visa det på ngt litet sätt. Om dom sedan kastar det och hånar försöket så få det väl vara så, men då har jag iaf försökt visa att jag uppskattar det dom gör
    Jag tror ytterst få hånar de som försöker ge något. Det tror jag mer är lättkränkta personer som oftast väljer att känna sig kränkta så fort de inte får bekräftelse.
  • zdudmwml
    Anonym (Mathilda) skrev 2018-06-12 10:20:39 följande:
    Aja, vi tycker olika och de i min umgängeskrets och de jag har gett liknande gåvor till har tackat och tagit emot. Till och med sett glada ut. Att de sedan slänger det bakom ryggen det är ju egentligen inte mitt problem, i så fall var det gåvan och tanken var det som räknades.
    Många ger till exempel matvaror i korg, det är minst lika riskabelt. Ingen vet ju vad någon annan gillar. Det är inte det som är poängen tycker jag.
    Helt ok för mig att vi tycker olika.

Om man ger något så tycker jag man verkligen missar poängen om det inte spelar någon roll om mottagaren slänger den eller blir glad på riktigt.
  • zdudmwml
    Anonym (fruktkorg) skrev 2018-06-12 11:06:17 följande:
    Jag tror inte heller det är så vanligt. Men det lät lite så i början av tråden. Jag menade mer att jag gör mitt bästa för att hitta något som ska uppskattas av de flesta av mottagarna ex frukt eller fikabröd (och försöker göra det så allergivänligt jag kan ex glutenfritt/utan nötter osv) och går det ändå inte hem så har jag iaf gjort mitt bästa och känner mig rätt nöjd ändå med mitt försök att visa uppskattning. Men jag vet också att inte alla tänker så. Det hade tex funkat på mig men inte min man. Jag blir glad av att någon "ser" mig och kommer med en present. Sedan att jag inte har användning av det/inte äter det gör mig inget. Medan min man tycker att om det inte är precis vad han har tänkt så är uppskattas det inte och han ser inte att man försökt.
    Så tycker jag inte alls att det lär. Jag uppfattade det som rakt och ärligt utan krusiduller.
    Så olika man kan tolka det men jag hävdar envist att mycket av det som folk hävdar är kränkande beror på tolkningar och lättkränkthet.

Tycker personligen att frukt och fikabröd är strålande. De som inte vill eller kan äta avstår och de som vill äter. Samtidigt kan alla berörda känna uppskattningen och resten kan uppskatta omtanken.
  • zdudmwml
    Sommartider2018 skrev 2018-06-12 19:50:14 följande:
    Tagga ner! Det är ju precis det jag menar, att alla är olika. Det är därför omöjligt att veta vad personen gillar om man inte känner denne väl. Läs om, läs rätt.
    Tagga ner som att sluta diskutera på ett diskussionsforum?
    Skärp dig.
  • zdudmwml
    Anonym (NN) skrev 2018-06-13 01:18:47 följande:
    Jäklar...du brinner verkligen för den här frågan! Jag har flera gånger gett bort set med tvål & handkräm som gå-bortpresent. Även...håll i dig...doftljus vid några tillfällen. Det har aldrig föresvävat mig att gåvor med doft skulle vara som ett rött skynke för en tjur!

Allt som är ätbart går väl också bort då, utifrån olika preferenser och evt allergier / intoleranser? Alkohol dricker inte alla och många blommor doftar ju också. Vad tusan ger man för 2-300 som inte riskerar att få personen att gå i taket, frågar jag mig bekymrat..
    Allt är ju inte sådär svart och vitt som du vill ha det till. Visst personen kanske inte blir sådär ASFÖRBANNAD som du får det att låta här men ändå. Jag tror att den där tanken skaver lite att det kan vara väldigt obetänksamt att ge saker som är kända för att vara allergiframkallande till människor man inte känner så väl. Och vad är det då värt att ge om man ändå vet att risken finns att det faktiskt inte uppskattas speciellt utan bara skickas vidare eller slängs? Tanken som räknas när det inte finns speciellt mycket tanke bakom?

Vad man kan ge beror ju på vem, var och varför. Det krävs alltså lite tanke bakom snarare än att det finns en patentlösning. Frukt och fikabröd KAN vara bra när man ger till en personalgrupp till exempel.
  • zdudmwml
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 10:25:25 följande:
    Det är tydligare att det är viktigare för folk att kunna klappa sig själva på axeln över hur duktiga och präktiga de är som ger fina dyra presenter, och visa att de kan slösa pengar med på gåvor, sedan skita i att man kan riskera hälsan på mottagaren. Nej varför skall man behöva tänka på sådant?

Var det tillräckligt sarkastiskt bra bemötande på ditt sarkastiska "jag bryr mig inte" inlägg?

Håller med dig här.
  • zdudmwml
    Anonym (NN) skrev 2018-06-13 10:58:47 följande:
    Nu pratade vi ju inte om dyra gåvor utan små symboliska saker för ett par hundra eller så att ge som värdinnegåva eller vid tex skolavslutning. Jag är genuint nyfiken på vad du anser vara en lämplig gåva till någon man inte känner så väl, i den prisklassen?

Dyra gåvor, som du nämner, är ju betydligt lättare. Dels då utbudet blir större men även då man väl oftast (iaf jag) känner en person väl om man ger vederbörande en dyr gåva. Oavsett prisklass håller jag dock inte med om att pengar som går till gåvor är "slösade". Oaktat tillfälle och prisklass är en gåva ämnad att väcka glädje hos och visa uppskattning gentemot mottagaren. Det är inte slöseri utan en trevlig gest i min värld..
    Visst är det en trevlig gest men EnAnonumius har uppenbart rätt i att gesten och självberömmet är det viktiga, mycket viktigare än att ta hänsyn till mottagarens önskemål och behov. Och så kan man konstatera att några blir otroligt provocerade av att få den trevliga gesten ifrågasatt. Jag har insett efter många års deltagande i olika forum att det alltid finns orsaker varför folk blir provocerade. De känner sig alltid träffade för att budskapet alltid har rätt men i varierande grad givetvis.

EnAnonumius skrev 2018-06-13 11:03:31 följande:
    Bra att jag slipper att tacka dig, för du har inget att tacka för med dina kommentarer mot mig. 
    Du hade inget vettigt att komma med till mig alls.

Det du tillförde var bara ett  ytterligare ett tydligt bevis att det är mycket viktigare för vissa folk att de kan klappa sig själva på axeln, visa sig präktiga, skryta med att slösa pengar, och skita i att ta hänsyn till att mottagaren KAN vara allergisk/överkänslig.

• zdudmwml
    Anonym (NN) skrev 2018-06-13 11:32:40 följande:
    Jag hör vad du säger och ser din poäng i att det alltid finns orsaker att folk blir provocerade. Hade det inte varit för det fenomenet hade det nog inte funnits så många diskussionsforum!

Är dock - utöver provocerad - väldigt frågande till när / under vilka omständigheter en gåva uppfattas mer som självberöm än något annat? Att det är olämpligt att köpa väldigt dyra gåvor till någon man inte känner såväl är nog de flesta av oss eniga i men därutöver?

Jag erkänner villigt att jag känner mig glad och nöjd när jag köpt en gåva jag tror att mottagaren kommer att uppskatta. Hade jag inte velat glädja vederbörande hade jag inte köpt någonting alls. Att jag sedan freestyle'ar och utgår ifrån vad jag tror vederbörande skulle kunna bli glad över i de fall jag inte känner honom/henne så väl är inte av ondsinthet på något sätt..
    Åh vad jag så önskade att du inte skulle göra en familjelivare... men till min besvikelse var det precis så du avslutade: 'av ondsinthet på något sätt'.

Ditt inlägg var nyanserat och insiktsfullt och det gjorde mig faktiskt glad. Glad för att du tänker och reflekterar istället för att göra som så många andra här, tolkar allt som inte stämmer till dess yttersta motsats. Om jag inte är snäll så är jag psykopatiskt ondsint om jag inte visar att jag blir glad så är jag otroligt otacksam. Ja du fattar?

Nåväl, slutbladdrat om det.

Jag tror att de flesta är glada och förhoppningsvis rätt nöjda med att ge gåvor, liksom att jag tror att de allra flesta uppfattar och uppskattar gesten. Men när man försvarar sig slentrianmässigt med att det är tanken som räknas eller att alla uppskattar gesten så uppfattar jag det mer som självberöm. Det är ju aldrig så noga med hur mottagaren upplever det. Otroligt många utgår från sig själva när de ger något: det här uppskattar jag därför ger jag det och sen tänker de inte så mycket längre.

(Jag hoppas nu att ingen gör en klassisk familjelivare och tolkar den sista meningen med dess yttersta motsats och svarar i stil med 'Men man ger väl aldrig något man tror att den ska avsky') Flört
  • zdudmwml
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 11:40:55 följande:
    Ta bort ordet buga, missade att få bort det när jag raderade lite in meningen.

Äh, jag är inte så knusslig. Skrattande
    Tack för tacket. Kyss
  • zdudmwml
    Sommartider2018 skrev 2018-06-13 18:47:19 följande:
    Ja, just det, tagga ner! Vet inte vart du fick idén om att jag avsett att du ska sluta diskutera?

Läs om inlägget igen, när du taggat ner, så ser du ju att det är precis det jag säger: alla uppskattar olika saker och man kan som givare bara göra sitt bästa för att ge det man tror att mottagaren skulle uppskatta. Säker kan man ju inte vara.
    Om du inte förstår att ett frågetecken betyder en fråga och inte ett påstående så är inte jag rätt person att förklara skillnaden för dig.

Att alla gillar olika går åt två håll och gäller även öppna textbaserade forum. Att man tycker att någon tar för mycket plats betyder inte att man har rätt att vara spydig och otrevlig utan det betyder att man får ta sitt eget ansvar och ta mer plats och skriva fler inlägg där man delger sina åsikter utan att för den skull bete sig som att man saknar all social kompetens, dvs uppträda som en normal vuxen med normalt sunt förnuft. Man kan uttrycka det på ett mer handgripligt sätt: man uppträder precis lika spydigt som man gör i fikarummet med kollegorna när man diskuterar saker man tycker olika om.

Som du ser tycker alla olika om speciellt doftande saker. Det i sig talar ju för att riskerna är rätt stora att 'väldoftande' produkter inte alls uppskattas och då landar man åter i att det är viktigare med självberöm än att glädja mottagaren.
Svar på tråden Vad köper du till läraren?