• Emhy89

BF Februari 2019

Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF Februari 2019
  • LeyasMamma
    Farsta2014 skrev 2019-01-17 18:20:56 följande:

Var på TUL idag, fick bekräftat att vi väntar en pojke och det var bra för jag har köpt massor av killkläder eftersom vi har 2 tjejer sen tidigare. Är i v 36+0 enligt tidigare UL och pojken uppskattas väga 3500gr just nu, vilket är + 25,9%. Så har nu fått remiss till SÖS för förlossningsplanering. Jag har ingen diabetes eller dylikt, detta är bara genetiskt, arvsmassa.... Min BM visste inte alls om jag får tid om 1 eller 3 veckor för planeringsmötet. Jag hoppas på planeringsmöte inom 2v och igångsättning senast om 3 veckor, då bebis kan väga ca 4100 gr redan då... men får se vad läkaren säger.... ny väntan...

Vi har också haft lite magsjuka hemma men än så länge bara 1 barn drabbat, ingen annan. Hon är 3 och hanterade det förvånansvärt bra, vid andra spyan sa hon: mamma, det är inget roligt att kräkas och sen böjde hon sig över hinken för att kräkas. Sorry för detaljerna men jag var på nåt konstigt sätt stolt att hon var så duktig och spydde i hinken....

Det va en rejäl liten klump :) hoppas på att du kan få en igångsättning snart då. Vore jobbigt med en över 4kg.

Vilken redig tjej! Min lilla är för liten för att förstå alls vad som händer och kan inte alls förmedla sig än. Men nu ska vi förhoppningsvis va på bättringsvägen :)
  • MR8692

Är nu i v 38 och har totalt gått upp 5kg under hela graviditeten. BMI 21 vid inskrivning. Känns så lite! Tycker ändå att jag äter som jag brukar, dvs 4 mål om dagen. Går 2h promenad med hunden varje dag och äter visserligen en hälsosam kost. Men detta oroar mig lite.

• Liten 2018
    MR8692 skrev 2019-01-18 06:30:27 följande:

Är nu i v 38 och har totalt gått upp 5kg under hela graviditeten. BMI 21 vid inskrivning. Känns så lite! Tycker ändå att jag äter som jag brukar, dvs 4 mål om dagen. Går 2h promenad med hunden varje dag och äter visserligen en hälsosam kost. Men detta oroar mig lite.

Man går upp så olika under graviditeten. Jag har gått upp ca 14kg med mina 2 tidigare graviditeter. Gått ner det mesta ganska snart efteråt, med nåt kilo kvar. Denna graviditet har jag hitintills gått upp 16 kg, V 35. Jag har varit sjukskriven nästan hela graviditeten så rörelse är nästan obefintlig pga kraftig foglossning. Aktiv träning innan graviditeten. Äter nästan mindre än vanligt pga dålig aptit. Har tanke på hälsosam kost i vardagen. Haft två korta perioder då hungern varit mer under graviditeten. Hormoner antar jag :)

Jag tänker så här. Så länge kosten är balanserad, man inte tuggar i sig massa onyttigt eller alldeles för lite och rör sig efter förmåga så är jag övertygad om att kroppen reglerar kilona som den behöver. Är du väldigt orolig kan du ju ta upp det med din BM

Men finns ju normalspann på - kilon och 30kg + efter en graviditet.

Lycka till med kommande liten som snart tittar ut <3
  • LeyasMamma
    MR8692 skrev 2019-01-18 06:30:27 följande:

Tror absolut inte du behöver oroa dig för själva bebisens vikt även om du inte gått upp så mycket. Det är ju bra att inte stiga allt för mycket i vikt under en graviditet oavsett startvikt. Däremot kanske du bör hålla lite koll på din egen vikt framöver om du tänkt amma då många går ner i vikt utav det. Du har sedan starten ett lägre men normalt BMI så kanske kan vara bra att se över kosten lite och sätta in lite extra fett och långsamma kolhydrater :) prata med din bm om bästa kostråd för att inte tappa för mycket efteråt :)
  • LeyasMamma
    Emhy89 skrev 2019-01-22 14:38:49 följande:

Sex dagar kvar till bf. Känns som om tiden går baklänges.

Förstår att du väntar nu! Men du ska se att när mini väl kommit så har du glömt väntan! Här är det 34 (!) dagar kvar....
  • T90
    Emhy89 skrev 2019-01-22 14:38:49 följande:

Sex dagar kvar till bf. Känns som om tiden går baklänges.

Har också 6 dagar till bf idag. Japp tiden står still...
  • Emhy89
    T90 skrev 2019-01-22 18:28:49 följande:

Har också 6 dagar till bf idag. Japp tiden står still...

Visst är det hopplöst?
  • T90
    Emhy89 skrev 2019-01-22 19:51:06 följande:

Visst är det hopplöst?

Konstigt att ju närmre det blir desto längre bort känns det
  • Emhy89
    T90 skrev 2019-01-23 09:11:57 följande:

Konstigt att ju närmre det blir desto längre bort känns det

Hahaha ja precis så!
Svar på tråden BF Februari 2019