• Anonym (Elakingen)

Hur mycket tjat som bonusförälder?

Hej!

Jag är lyckligt lottad och har förutom egna barn, även tre bonusar på 10, 11 och 14-år.

Vi hjälps åt med läxor, körningar, mat och allt annat basalt.

Vissa saker som vi upplever måste nötas in tar vi med respektive barn så långt det går. Vi har samma regler för barnen, men anpassat åldersmässigt.

Mannens barn är väldigt slarviga med tandborstning och personlig hygien och det fast vi börjat få in rutiner med hjälp av veckoschema.

Ibland blir det dock förändringar och som idag när pappan inte är hemma så ansvarar jag för detta.

Det går bra med de två äldre men 10-åringen går det skit dåligt rent ut sagt.

Han spelar dator hela dagarna och har börjat bli riktigt otrevlig mot alla i familjen om han inte får spela. Jag upplever det som ett problem, pappan inte.

Så idag var det duschdag. De ska göra det efter middagen. Han vägrade. Sen, sen, sen... Var det och så fortsatte han att spela.

Tre ggr påminde jag honom och jag honom duscha. Fjärde gången var klockan 20.30 och då sa jag att nu är det för sent att duscha.

Jag nattar mina små efter fredagsmys I soffan, som han inte vill delta i, någonsin pga spelandet.

21.15 går jag upp och vill pratar om att 22 ska han sluta spela. Nej!blir svaret. Du är taskig. 23! Nej, kl 22 är det varannan vecka så att alla kan få sin vila.

Det hörs ju inget när jag spelar, säger han.

Jo, för du skriker i mikrofonen och hör inte utanför dina lurar.

Han börjar gnälla och skrika å mig att jag ska gå. Jag blir ledsen och vill att han stänger av datorn nu istället. Då säger han ok till 22.

21.15 hoppar han I badet. Jag ber honom kliva upp eftersom det är för sent för bad här hemma. First om han vill ha något att äta eftersom jag vet att han brukar bli hungrig men det vill han inte.

22 går jag upp och ber honom stänga datorn och borsta tänderna. 22.30 slutar han spela lägger sig i sängen med kläderna på och kan att borsta. Knackar på och ber honom att borsta innan han lägger sig och påminner om kläderna. Sen stänger jag dörren och påminner hans systrar om tandborstning. Äldsta systern påminner också honom om tandborstningen och ber honom att inte vara så oförskämd mot mig.

Gååååååå, gå, gå skriker han på henne.

Jag känner mig ledsen då jag bad pappan pratade med honom om tider ikväll när han skulle vara borta, vilket han också gjorde och ändå blir det så här

Jag försöker vara vuxen men tar det så hårt och känner att jag inte orkar ta striden.

Han ligger Fortf I sin säng med kläder och oborstade tänder. Han kommer inte gå upp mer idag.

Bör jag ta striden, eller är det ok att det blir så här som ett undantag? Så får pappan ta det med honom imorgon.

Är jag för sträng?

• Svar på tråden Hur mycket tjat som bonusförälder?
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (Så här) skrev 2018-03-17 10:15:10 följande:

Sluta spela vid 22 när man är 10 år??? En 10-åring behöver dels varva ner innan läggdags och dels sova minst 10 timmar. Visst kan jag förstå att det inte alltid blir så men som jämförelse kan jag säga att min 10-åring får lägga ifrån sig mobilen vid 19.30 och lägger sig vid 20. Nu stiger vi upp rätt tidigt men lägg på någon timme så har du nog en mer rimlig läggtid.

Så nej, du är inte för tuff på det sättet. Men som någon annan skriver, försök prata när ni är vänner om vad som gäller så att det blir ett positivt samtal. Tycker också pappan ska ta hand om sina barn själv i detta läge. Så din och bonusbarnens relation kan få växa fram.

Hur länge har ni bott tillsammans?

Det är dina tider jag hade velat ha. Eller närmre iaf. 20.30 hade varit jättebra och stänga allt en timme innan.

Vi har bott ihop I 2 äår. När vi träffades så var barnen uppe till 24 varje dag. Ångest och sömnproblem hos mellantjejen. Första året hjälpte jag med rutiner och ramar som pappan kunde få igenom. Då fick de och lade sig 22. Sömnproble och ångest blev obefintligt.

Allt började läsa sig tillrätta. Vi kände oss lyckliga och starka ihop och pratade om att flytta ihop.

Och nu har vi bott ihop i två år och det har väl gått sådär. Han tycker inte jag kan ändra på rutinerna mer än vad jag gjort och han tror att jag bara vill ändra på honom och att han inte duger.

Han är världens underbaraste man och pappa men lyckas liksom inte med rutinerna.

Jag å andra sidan har ett hetsigt temperament, inte så mycket tålamod och vill gärna att allt ska funka direkt. Men jag jobbar på det. Och är uppenbarligen värdelös på detta. Att vara bonusförälder.
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (rrr) skrev 2018-03-17 11:06:36 följande:

Jag har barn med autismspekturm, båda kan bete sig exakt så där och just att avbryta mitt i spel går nästan inte (det blir som ett "övergrepp" för dem, som att de måste göra våld på sig själva för att kunna sluta - och för er som tror det handlar om att vara spelberoende så handlar det inte om det). Att duscha eller bada/borsta tänder är heller inte prioriterade aktiviteter för de flesta med autism. Jag säger inte att barnet har autism men eftersom du noterat att det bara är det här barnet som har svårt följa reglerna så kanske ni bör fundera på hur hela vardagen för detta barn ser ut? (kan ju vara annat också, eller bara trots) 

Det jag lärt mig som förälder till dessa barn är att lågaffektivt bemötande fungerar bättre än tjat. Googla om du inte vet vad det är. 

Jag har ett barn själv med autism och Adhd. Bemöter lågaffektivt och försöker ge honom förutsägbarhet. Rutiner, rutiner och rutiner.

Och jag misstänker faktiskt att han har adhd eller autism. Kanske båda. Men pappan vill inte se det alls.

Och jag kan inte initiera något.

Någon skrev att jag inte ska försöka ändra något som är ett generellt problem och det är faktiskt sant. Så då har jag ändå inte gjort något tokigt igår.

Är bara orolig över hur det går ska bli.
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2018-03-17 11:34:37 följande:

Jag tycker inte du ska fostra dina bonusbarn, deras biologiska föräldrar får göra det. Rent allmänt är det oftast otacksamt att fostra andras barn, det kan leda till konflikt med föräldrarna. Tänk på att ni aldrig kommer att bli en familj, ni är två familjer under samma tak. Du får koncentrera dig på dina egna barn och sluta tjata på mannens barn. Du kan säga en gång, om det inte hjälper, får pappan ta tag i saken.

Så har vi agerat, alltid, men blir svårt när inte pappan är hemma. De är nästan inte alls hos sin mamma.
  • Anonym (Elakingen)
    MammaKajsa skrev 2018-03-17 12:05:53 följande:

Vi har också en son som verkligen gillar att sitta vid datorn och spela. Det är på så sätt han umgås med sina kompisar, dom spelar spel gemensamt online.

Men när det bara blev tjat hela tiden när det var dags att göra läxor, äta mm, och sonen var snäsig och inte ville lämna datorn - då satt vi in skärmtidsbegränsningar på hans datorspelande. Detta gjorde vi för att vi kände att han var på väg in i ett datorspelsberoende, vilket vi även pratade med honom om så han förstod varför vi gjorde förändringar.

Nu får han spela två timmar när han kommer hem från skolan och sen går "låset" på och då kan han inte använda datorn. Sen blir det ingen mer datortid om inte läxorna är gjorda, duschen avklarad etc.

Fungerar mycket bättre än tidigare, även om det ibland blir tjat om att han vill ha mer speltid.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Vi bestämmer via en Microsoft-konto inställning hur många timmar och när han får ha speltid - du kan läsa mer om hur det fungerar här:

support.microsoft.com/sv-se/help/4028244

Detta är nog precis vad vi behöver! Tack för tipset!

Stänga av internet har vi försökt men alla drabbas ju och så kan vi inte ha det.

Jag har tänkt mycket på konsekvenser. Jag är för konsekvenser men som for min dotter med autism så funderar inte det på det viset jag vill. Och jag tror att 10 åringen inte heller klarar konsekvenser så bra.

Eller vad är en bra konsekvens?
  • Anonym (Så här)
    Anonym (Elakingen) skrev 2018-03-17 13:29:37 följande:

Detta är nog precis vad vi behöver! Tack för tipset!

Stänga av internet har vi försökt men alla drabbas ju och så kan vi inte ha det.

Jag har tänkt mycket på konsekvenser. Jag är för konsekvenser men som for min dotter med autism så funderar inte det på det viset jag vill. Och jag tror att 10 åringen inte heller klarar konsekvenser så bra.

Eller vad är en bra konsekvens?

Jag tror inte att ni ska börja med konsekvenser i första hand utan fasta rutiner som ni faktiskt håller. Jag hade lätt stängt av dator och uppkoppling till exempel vid den tid då de ska sluta spela. Det är liksom inget tjafs utan handling som gäller. Lugnt och tydligt att nu är det dags att stänga av.

En viktig sak som du säkert känner till är att förbereda för avstängning en stund innan. Kanske tio minuter innan, att snart är det dags att stänga av. Då hinner barnet förbereda sig.
  • Anonym (Bonusförälder)
    Anonym (Elakingen) skrev 2018-03-17 13:25:48 följande:
    Så har vi agerat, alltid, men blir svårt när inte pappan är hemma. De är nästan inte alls hos sin mamma.
    Då får han sitta och spela så mycket han vill. Du har sagt och han har inte lyssnat på dig, i så fall får pappa ta diskussion med honom senare. Pappa får försöka vara hemma oftare och sköta sin son. Annars får sonen göra som han vill. Jag vet hur det är, är bonusmamma själv. Jag lägger mig inte alls i deras rutiner. Tur att mitt barn är vuxet och bor själv. När hon var mindre, hade vi helt annorlunda rutiner. 
  • Anonym (T)

Det jag tycker ni bör prova är att aktivera Föräldrakontroll på datorn som låser grabbens konto (era fungerar fortfarande såklart) vid vissa tidpunkter. T.ex är datorn låst när han kommer hem från skolan tills efter ni har ätit middag. Sen låses den automatiskt igen vid typ 20:00 när han ska duscha och borsta tänderna. Om ni äter middag mellan 16 till 17 så får han spela i 3 timmar per dag som max. Ni kan ju bestämma tider själva beroende på vardagar/helger osv.
    Under middagen kan ni fråga honom om han gjort alla läxor, och om han inte har det så låser ni den tills han har gjort dom. Han kommer avsky er i början för det så det är kanske bättre att pappan gör detta, men så småningom så vänjer han sig.

Ett annat tips är också att prova engagera och visa lite intresse för det han spelar. Sätt er ner med honom när han börjar spela (inte mitt i, då kommer han bara skrika åt er) och fråga lite vad det är han spelar och vad man gör. Ni kommer säkert märka att han lyser upp och bli jätteglad av att förklara och visa för er, istället för att väsnas och vara otrevlig.

Angående Föräldrakontroll så kan ni aktivera det genom att söka i Windows efter det (lilla förstoringsglaset längst ner till vänster). Om jag minns rätt så kan ni också ändra tider osv direkt från mobilen på Microsofts hemsida. Här finns en guide, tyvärr endast på Engelska: kidlogger.net/blog/parental-control-in-windows-10.html

Hoppas det löser sig!

• Anonym (T)

Oj ursäkta, jag såg inte att någon redan hade rekommenderat datorlås! Men då har du två som rekommenderar det iallfall Skrattande

• NELJ
    Anonym (Elakingen) skrev 2018-03-17 13:13:54 följande:

Alltså ni är så kloka här och jag tycker ni kommer med jättebra förslag. Grejen är också när vi är med honom och inte spelar så förstör han för alla andra.

Spelar vi spel så ska han förstöra I det. Läser vi bok sitter han och gör konstiga ljud.

Gör vi en utflykt vägrar kan gå ur bilen, alternativt drar benen efter sig och bidrar till tråkig stämning. Han får välja, komma med förslag osv men inte hjälper det.

Mutor funkar inte.

Han är så himla välkommen I allt vi gör och igår ville jag verkligen att vi skulle göra något tillsammans när mina minsta gått och lagt sig. Jag behandlar alla barn lika och mina barn kryper gärna upp hos sin bonuspappa likadant som hans barn gör det hos mig. Utom killen. Jag har låtit det bero men är ändå inbjudande i samtal osv. Men det är mycket "när för jag spela". Sitter av tiden.

När han slutade äta sig mätt vid måltiderna och slängde i sig lite grann för att springa upp på rummet, så satte vi en regel att 30 min skulle en måltid ta. Så att han visste att så länge måste han ändå sitta med vid bordet så han fick i sig maten.

Då räknat han ner tiden och stör de andra.

Vi har gjort så många anpassningar för honom så att han ska trivas och nu ballar jag snart ur.

Har precis haft ett jättebråk med sambon om detta för han tycker att jag har alldeles för höga krav på dom. Att jag inte duger är dom.

Och jag vet inte vad som är vad längre.

Vi har känt varandra i 4 år. Bott ihop i två. Han har nog alltid varit så här mer eller mindre men han behandlar alla sämre nu och Sitter vid datorn 06 till 21 varje dag med undantag från skola och de ggr vi tvingat honom att göra annat.

Jag känner att det är ett stort misslyckande att det var blivit så här och har börjat fundera I banor som att flytta härifrån. Är det pga mig som det har blivit så här?

Tänk inte att det är ditt fel, det blir inget bättre av. Däremot kan ju den förändrade familjesituationen gjort att han mår dåligt, eller förvärrat problem som redan fanns där. De kan ju inte haft det helt enkelt med tanke på mammans problem.

Det låter som att ni behöver stöd, som familjerådgivning, du och sambon själva för att hitta en gemensam syn om familjen och med sonen (och kanske övriga barn). Sen ta det vidare beroende på vad som kommer fram. Han kanske behöver prata med någon på bup till exempel. Det låter inte bra att han försöker fly från verkligheten så där mycket.
  • Anonym (Ålder)

Du har fått många bra råd här i tråden ,det är inte lätt att förhålla sig till bonusbarn alla gånger just för att man inte har den där självklara rollen ,man är inte förälder man är Bonusförälder.... Sedan kan jag säga att även om killen har en ev diagnos så behöver det inte vara hela förklaringen till hans beteende ..jag har själv flera barn ,äldsta har autism och add ,just att komma igång med vissa saker tex förstå att man behövde duscha regelbundet var avårt, att byta från en aktivitet till en annan etc.. Men jag har också en 11 -åring utan diagnoser ( och definitivt inga misstankar om diagnoser heller) som kan uppföra sig liknande din bonus..ber man om hjälp är det suck och stön och snäsiga svar."JAAA JAG SKA !!!!" I sur och grinig ton bara man ber honom att ta hand om sin gympapåse. Snäser och beter sig allmält illa åt både föräldrar och syskon - däremot i skolan och borta bland andra beter sig han på ett bra och väluppfostrat sätt mot dem ( dvs om någon utanför familjen tilltalar honom,ber honom hjälpa dem med något får de ett trevligt bemötande..) Eftersom detta är minstingen i en större barnaskara så gör vi inte så stor affär av det...han håller på att frigöra sig både från oss som föräldrar och från att vara i " skuggan" av sina äldre syskon och deras försök till " uppfostran" ( sedan ryker datatid,mobil och andra förmåner med jämna mellanrum när han går över gränsen här hemma ) Han är på väg in i tonåren och många hormoner börjar röra sig runt inom honom ,han är stor och liten samtidigt , livet är inte alltid så lätt och då är det mot dem han är trygg med som han "trotsar "mest Här hemma tänker vi som så att han just nu behöver extra tid och uppmärksamhet av oss vuxna - egen tid utan syskon men en eller båda föräldrarna Har ni testat att ge bonus egentid med sin pappa i första hand och dig i andra hand utan syskon? Om jag fattat det hela rätt har bonus varit yngst i sin " ursprungsfamilj" och så när ni flyttade ihop blev han " storebror" till dina barn som är yngre?? Detta kan isåfall också spela in i hans attityd ,om man varit van vid att vara " bebisen"/minstingen i 6 år och den som man " måste" anpassa efter eftersom han är minst och så helt plötsligt får man en annan roll med andra krav på sig ( ålders advekata men ovana )så kan det också förklara en del av beteendet Det gör det INTE ok..men det förklarar lite varför det kan bli så och ett sätt att bryta det kan vara att under en period ge honom lite mera uppmärksamhet och förstärka de positiva saker han faktiskt gör ,lytfta honom när han gör något bra

• Anonym (hej hopp)

Men hej hopp. När du är hemma som enda vuxen med en tioåring så är det du som är boss. En sådan liten en behöver barnvakt för att han är för liten att själv klara av att ta hand om sig själv (går och lägger sig med kläderna på och oborstade tänder visar ju klart och tydligt att han inte själv är mogen att ta på sig det ansvaret). Även om du i vanliga fall har roll som "bara" bonusförälder så kan det inte vara din roll när ingen annan ansvarig är hemma. Precis som vilken annan barnvakt som helst. Jag skulle bett pappan gå igenom vad som förväntas av pojken med honom när du är ansvarig. Kanske skriva en lista? Och sedan ingen dator tills det var avklarat. Eller om han inte kan vara schyst mot dig när han är på datorn så kan han helt skippa att spela när du är ensam med honom tills han kan klara av att vara både schyst och spela. Det och fem gånger mer kärlek - dvs för varje gång du kommer med något negativt så behöver du uppmärksamma 5 bra saker. Eller för varje bråkig situation så behöver ni 5 kärleksfulla. Och att hålla kvoten rätt ligger på vuxenansvaret - inte på barnet.

• Anonym (Bonusförälder)

Att flytta ihop med någon som har barn är inte alltid en bra idé, att slå ihop två familjer är sällan en bra idé. Ts, om du känner att du inte klarar av situationen, flytt och bli särbo med den mannen. Det är inte värt att kämpa, ni kommer aldrig att bli en familj som lever enligt samma värderingar. Ta hand om dig och dina barn i ert egna hem, så att ni kan leva i lugn och ro på ett sätt som passar er. Mannen får fostra sina barn som han vill.

• Anonym (Elakingen)
    Anonym (Så här) skrev 2018-03-17 13:37:15 följande:

Jag tror inte att ni ska börja med konsekvenser i första hand utan fasta rutiner som ni faktiskt håller. Jag hade lätt stängt av dator och uppkoppling till exempel vid den tid då de ska sluta spela. Det är liksom inget tjafs utan handling som gäller. Lugnt och tydligt att nu är det dags att stänga av.

En viktig sak som du säkert känner till är att förbereda för avstängning en stund innan. Kanske tio minuter innan, att snart är det dags att stänga av. Då hinner barnet förbereda sig.

Förbereda funkar inte heller. Vi brukar säga till 30, 15 och 5 min innan på allt. Funkar inte. Det är som att han verkligen ska bestämma själv även om vi tex alltid har en bestämd tid på vardagar. Det ska alltid skjutas på tider. Jag rör mig mellan tanken att han har en svårighet eller att han är ouppfostrad.
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (T) skrev 2018-03-17 14:58:20 följande:

Oj ursäkta, jag såg inte att någon redan hade rekommenderat datorlås! Men då har du två som rekommenderar det iallfall 

Ingen fara! Det är verkligen något sånt vi behöver göra. Igår pratade vi med honom och diskuterade fram tider som vi kommer låsa datorn. Han lyssnade nog med ett halvt öra och vi bad honom komma med sina tankar så sa han bara okeeeeeej.

Vi har engagerat oss mycket I spelandet då vi också att Det har utvecklat hans engelska.bland annat. Han blir jätteglad när vi tttar på så det känns inte som att det är det som är problemet. När han inte spelar så försöker vi få honom att berätta om spelet och på så vis köpa honom fortsätta med sitt spel kan at spela. Inget funkar.

Mannen pratar om någon jäkla router som låser datorn men då behövs alltså inte det?
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (Ålder) skrev 2018-03-17 18:07:35 följande:

Du har fått många bra råd här i tråden ,det är inte lätt att förhålla sig till bonusbarn alla gånger just för att man inte har den där självklara rollen ,man är inte förälder man är Bonusförälder.... Sedan kan jag säga att även om killen har en ev diagnos så behöver det inte vara hela förklaringen till hans beteende ..jag har själv flera barn ,äldsta har autism och add ,just att komma igång med vissa saker tex förstå att man behövde duscha regelbundet var avårt, att byta från en aktivitet till en annan etc.. Men jag har också en 11 -åring utan diagnoser ( och definitivt inga misstankar om diagnoser heller) som kan uppföra sig liknande din bonus..ber man om hjälp är det suck och stön och snäsiga svar."JAAA JAG SKA !!!!" I sur och grinig ton bara man ber honom att ta hand om sin gympapåse. Snäser och beter sig allmält illa åt både föräldrar och syskon - däremot i skolan och borta bland andra beter sig han på ett bra och väluppfostrat sätt mot dem ( dvs om någon utanför familjen tilltalar honom,ber honom hjälpa dem med något får de ett trevligt bemötande..) Eftersom detta är minstingen i en större barnaskara så gör vi inte så stor affär av det...han håller på att frigöra sig både från oss som föräldrar och från att vara i " skuggan" av sina äldre syskon och deras försök till " uppfostran" ( sedan ryker datatid,mobil och andra förmåner med jämna mellanrum när han går över gränsen här hemma ) Han är på väg in i tonåren och många hormoner börjar röra sig runt inom honom ,han är stor och liten samtidigt , livet är inte alltid så lätt och då är det mot dem han är trygg med som han "trotsar "mest Här hemma tänker vi som så att han just nu behöver extra tid och uppmärksamhet av oss vuxna - egen tid utan syskon men en eller båda föräldrarna Har ni testat att ge bonus egentid med sin pappa i första hand och dig i andra hand utan syskon? Om jag fattat det hela rätt har bonus varit yngst i sin " ursprungsfamilj" och så när ni flyttade ihop blev han " storebror" till dina barn som är yngre?? Detta kan isåfall också spela in i hans attityd ,om man varit van vid att vara " bebisen"/minstingen i 6 år och den som man " måste" anpassa efter eftersom han är minst och så helt plötsligt får man en annan roll med andra krav på sig ( ålders advekata men ovana )så kan det också förklara en del av beteendet Det gör det INTE ok..men det förklarar lite varför det kan bli så och ett sätt att bryta det kan vara att under en period ge honom lite mera uppmärksamhet och förstärka de positiva saker han faktiskt gör ,lytfta honom när han gör något bra

Har inte alls tänkt så!! Jättebra tänkt! At han alltid blivit anpassad efter och nu är det annorlunda!

Vi ska definitivt bli bättre på att ägna honom ensam uppmärksamhet! Alltså! Jag är så glad att jag bokade prata här. Ibland kommer en dömande skara, men hör har jag bara fått råd!
  • Anonym (rrr)
    Anonym (Elakingen) skrev 2018-03-17 13:24:31 följande:
    Jag har ett barn själv med autism och Adhd. Bemöter lågaffektivt och försöker ge honom förutsägbarhet. Rutiner, rutiner och rutiner.

Och jag misstänker faktiskt att han har adhd eller autism. Kanske båda. Men pappan vill inte se det alls.

Och jag kan inte initiera något.

Någon skrev att jag inte ska försöka ändra något som är ett generellt problem och det är faktiskt sant. Så då har jag ändå inte gjort något tokigt igår.

Är bara orolig över hur det går ska bli.
    Så trist när en förälder inte vill inse (alltså pappan), det blir ju verkligen tokigt om en förälder inte vill ta reda på om de eventuellt finns en orsak bakom ett beteende. Kan du ta upp det med pojkens mamma? 

Eftersom du har ett eget barn med diagnos så bör ni ju kunna se om det finns något i det andra barnets beteende som är liknande? (nu är mina barn rätt olika sinsemellan trots "samma" diagnos så jag vet att det inte behöver vara så, men om det kan få pappan att öppna ögonen). Att du försöker bemöta pojken så som du bemöter ditt eget barn är nog en bra strategi, jobba på det själv om inte pappan fattar.

Dessutom är barnet 10 år. Det kan öka markant med problem ju äldre han blir om man inte tar detta på allvar nu (mina barn fick diagnoser under högstadietiden och jag kan säga att hade man förstått tidigare så hade de klarat skolan hundra gånger bättre än det nu blev, då skolan inte riktigt visste hur de skulle hantera - mina barn är supersmarta (särbegåvade) båda två men autismen satte käppar i hjulen).
    Tycker pappan borde vilja det bästa för sitt barn och det bästa är inte att blunda och låtsas som ingenting. 
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (rrr) skrev 2018-03-18 09:36:25 följande:

Så trist när en förälder inte vill inse (alltså pappan), det blir ju verkligen tokigt om en förälder inte vill ta reda på om de eventuellt finns en orsak bakom ett beteende. Kan du ta upp det med pojkens mamma? 

Eftersom du har ett eget barn med diagnos så bör ni ju kunna se om det finns något i det andra barnets beteende som är liknande? (nu är mina barn rätt olika sinsemellan trots "samma" diagnos så jag vet att det inte behöver vara så, men om det kan få pappan att öppna ögonen). Att du försöker bemöta pojken så som du bemöter ditt eget barn är nog en bra strategi, jobba på det själv om inte pappan fattar.

Dessutom är barnet 10 år. Det kan öka markant med problem ju äldre han blir om man inte tar detta på allvar nu (mina barn fick diagnoser under högstadietiden och jag kan säga att hade man förstått tidigare så hade de klarat skolan hundra gånger bättre än det nu blev, då skolan inte riktigt visste hur de skulle hantera - mina barn är supersmarta (särbegåvade) båda två men autismen satte käppar i hjulen).

Tycker pappan borde vilja det bästa för sitt barn och det bästa är inte att blunda och låtsas som ingenting. 

Jag vet det är väldigt frustrerande att pappan inte förstår varför man kanske utreder en ev diagnos. Jag har börjat prata om att vi kanske ska göra det for att han isf kan få mer anpassning på vägen, större förståelse osv.

Att utreda för att se OM... Har han inte något så är det ju lugnt. Då kan vi jobba vidare på andra sätt.

Jag tror att pappan är rädd. I familjen pratade man mycket om adhd som ett skällsord och något farligt och dåligt och alla som har adhd slåss. Det tog ett tag innan jag berättade att min tjej har dessa diagnoser och då trodde dom det knappt just för att vi kommer så långt med anpassningar och medicin.

Nu när vi blir ihop märker de det lite mer när medicinen är ur kroppen och när hon har dåliga dagar. Men de är väldigt lugna med henne och tar det bra!

At prata med mamman är omöjligt då anledningen till att de blir här på heltid är för att hon är missbrukare.

Jag har tänkt mycket på att hon kanske har någon diagnos. Och själv medicinerar. Hon är väldigt igång och kreativ och fantastisk men kan tyvärr inte vara mamma just nu.

Jag har absolut inte tagit över hennes roll så att ni inte börja hacka på mig nu utan tänker, som jag skrev innan, att detta kan vara en reaktion på att de inte får träffa mamma så mycket just nu...

Usch stackars barn. Jag vill faktiskt bara de väl.
  • Anonym (rrr)
    Anonym (Elakingen) skrev 2018-03-18 13:02:57 följande:
    Jag vet det är väldigt frustrerande att pappan inte förstår varför man kanske utreder en ev diagnos. Jag har börjat prata om att vi kanske ska göra det for att han isf kan få mer anpassning på vägen, större förståelse osv.

Att utreda för att se OM... Har han inte något så är det ju lugnt. Då kan vi jobba vidare på andra sätt.

Jag tror att pappan är rädd. I familjen pratade man mycket om adhd som ett skällsord och något farligt och dåligt och alla som har adhd slåss. Det tog ett tag innan jag berättade att min tjej har dessa diagnoser och då trodde dom det knappt just för att vi kommer så långt med anpassningar och medicin.

Nu när vi blir ihop märker de det lite mer när medicinen är ur kroppen och när hon har dåliga dagar. Men de är väldigt lugna med henne och tar det bra!

At prata med mamman är omöjligt då anledningen till att de blir här på heltid är för att hon är missbrukare.

Jag har tänkt mycket på att hon kanske har någon diagnos. Och själv medicinerar. Hon är väldigt igång och kreativ och fantastisk men kan tyvärr inte vara mamma just nu.

Jag har absolut inte tagit över hennes roll så att ni inte börja hacka på mig nu utan tänker, som jag skrev innan, att detta kan vara en reaktion på att de inte får träffa mamma så mycket just nu...

Usch stackars barn. Jag vill faktiskt bara de väl.
    Och jag tycker du verkar göra en massa bra saker i frågan. Fortsätt bearbeta pappan! 
  • Anonym (Elakingen)

Liten uppdatering!

Vi har infört strikta tider för spelande, vilket genererat mer good med barnen. Inte utan gnäll givetvis men det har gett en positiv effekt! Dessutom kan vi styra pojken lite genom att förklara att om man inte håller tiderna så kan spelstoppet bli längre.

Vi har låst datorn vissa tider för det absolut inte ska spelas och det går framåt! Tänk att det skulle vara så enkelt (svårt att genomföra, men vi gör likadant varje dag nu i början så alla vet vad som gäller!)

Tack för alla råd och att ni inte dömt!

Svar på tråden Hur mycket tjat som bonusförälder?