Anonym (Elakingen) skrev 2018-03-17 13:24:31 följande:
Jag har ett barn själv med autism och Adhd. Bemöter lågaffektivt och försöker ge honom förutsägbarhet. Rutiner, rutiner och rutiner.
Och jag misstänker faktiskt att han har adhd eller autism. Kanske båda. Men pappan vill inte se det alls.
Och jag kan inte initiera något.
Någon skrev att jag inte ska försöka ändra något som är ett generellt problem och det är faktiskt sant. Så då har jag ändå inte gjort något tokigt igår.
Är bara orolig över hur det går ska bli.
Så trist när en förälder inte vill inse (alltså pappan), det blir ju verkligen tokigt om en förälder inte vill ta reda på om de eventuellt finns en orsak bakom ett beteende. Kan du ta upp det med pojkens mamma?
Eftersom du har ett eget barn med diagnos så bör ni ju kunna se om det finns något i det andra barnets beteende som är liknande? (nu är mina barn rätt olika sinsemellan trots "samma" diagnos så jag vet att det inte behöver vara så, men om det kan få pappan att öppna ögonen). Att du försöker bemöta pojken så som du bemöter ditt eget barn är nog en bra strategi, jobba på det själv om inte pappan fattar.
Dessutom är barnet 10 år. Det kan öka markant med problem ju äldre han blir om man inte tar detta på allvar nu (mina barn fick diagnoser under högstadietiden och jag kan säga att hade man förstått tidigare så hade de klarat skolan hundra gånger bättre än det nu blev, då skolan inte riktigt visste hur de skulle hantera - mina barn är supersmarta (särbegåvade) båda två men autismen satte käppar i hjulen).
Tycker pappan borde vilja det bästa för sitt barn och det bästa är inte att blunda och låtsas som ingenting.