Hur mycket tjat som bonusförälder?
Det jag tycker ni bör prova är att aktivera Föräldrakontroll på datorn som låser grabbens konto (era fungerar fortfarande såklart) vid vissa tidpunkter. T.ex är datorn låst när han kommer hem från skolan tills efter ni har ätit middag. Sen låses den automatiskt igen vid typ 20:00 när han ska duscha och borsta tänderna. Om ni äter middag mellan 16 till 17 så får han spela i 3 timmar per dag som max. Ni kan ju bestämma tider själva beroende på vardagar/helger osv.
Under middagen kan ni fråga honom om han gjort alla läxor, och om han inte har det så låser ni den tills han har gjort dom. Han kommer avsky er i början för det så det är kanske bättre att pappan gör detta, men så småningom så vänjer han sig.
Ett annat tips är också att prova engagera och visa lite intresse för det han spelar. Sätt er ner med honom när han börjar spela (inte mitt i, då kommer han bara skrika åt er) och fråga lite vad det är han spelar och vad man gör. Ni kommer säkert märka att han lyser upp och bli jätteglad av att förklara och visa för er, istället för att väsnas och vara otrevlig.
Angående Föräldrakontroll så kan ni aktivera det genom att söka i Windows efter det (lilla förstoringsglaset längst ner till vänster). Om jag minns rätt så kan ni också ändra tider osv direkt från mobilen på Microsofts hemsida. Här finns en guide, tyvärr endast på Engelska: kidlogger.net/blog/parental-control-in-windows-10.html
Hoppas det löser sig!