Inlägg från: Anonym (Elakingen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elakingen)

Hur mycket tjat som bonusförälder?

Hej!

Jag är lyckligt lottad och har förutom egna barn, även tre bonusar på 10, 11 och 14-år.

Vi hjälps åt med läxor, körningar, mat och allt annat basalt.

Vissa saker som vi upplever måste nötas in tar vi med respektive barn så långt det går. Vi har samma regler för barnen, men anpassat åldersmässigt.

Mannens barn är väldigt slarviga med tandborstning och personlig hygien och det fast vi börjat få in rutiner med hjälp av veckoschema.

Ibland blir det dock förändringar och som idag när pappan inte är hemma så ansvarar jag för detta.

Det går bra med de två äldre men 10-åringen går det skit dåligt rent ut sagt.

Han spelar dator hela dagarna och har börjat bli riktigt otrevlig mot alla i familjen om han inte får spela. Jag upplever det som ett problem, pappan inte.

Så idag var det duschdag. De ska göra det efter middagen. Han vägrade. Sen, sen, sen... Var det och så fortsatte han att spela.

Tre ggr påminde jag honom och jag honom duscha. Fjärde gången var klockan 20.30 och då sa jag att nu är det för sent att duscha.

Jag nattar mina små efter fredagsmys I soffan, som han inte vill delta i, någonsin pga spelandet.

21.15 går jag upp och vill pratar om att 22 ska han sluta spela. Nej!blir svaret. Du är taskig. 23! Nej, kl 22 är det varannan vecka så att alla kan få sin vila.

Det hörs ju inget när jag spelar, säger han.

Jo, för du skriker i mikrofonen och hör inte utanför dina lurar.

Han börjar gnälla och skrika å mig att jag ska gå. Jag blir ledsen och vill att han stänger av datorn nu istället. Då säger han ok till 22.

21.15 hoppar han I badet. Jag ber honom kliva upp eftersom det är för sent för bad här hemma. First om han vill ha något att äta eftersom jag vet att han brukar bli hungrig men det vill han inte.

22 går jag upp och ber honom stänga datorn och borsta tänderna. 22.30 slutar han spela lägger sig i sängen med kläderna på och kan att borsta. Knackar på och ber honom att borsta innan han lägger sig och påminner om kläderna. Sen stänger jag dörren och påminner hans systrar om tandborstning. Äldsta systern påminner också honom om tandborstningen och ber honom att inte vara så oförskämd mot mig.

Gååååååå, gå, gå skriker han på henne.

Jag känner mig ledsen då jag bad pappan pratade med honom om tider ikväll när han skulle vara borta, vilket han också gjorde och ändå blir det så här

Jag försöker vara vuxen men tar det så hårt och känner att jag inte orkar ta striden.

Han ligger Fortf I sin säng med kläder och oborstade tänder. Han kommer inte gå upp mer idag.

Bör jag ta striden, eller är det ok att det blir så här som ett undantag? Så får pappan ta det med honom imorgon.

Är jag för sträng?

• Svar på tråden Hur mycket tjat som bonusförälder?
  • Anonym (Elakingen)
    Pope Joan II skrev 2018-03-17 08:23:12 följande:

Ja, mannens barn är säkert lortgrisar varav i alla fall en dessutom är en otrevlig spelmissbrukare men om vi bortser från det  och istället tittar på själva situationen och hur man kunde tänkt sig hantera den så tycker jag som följer. 

Ja, det är mycket tjat. Det är troligt, tycker jag utifrån hur situationen utspelade sig, att det dessutom åtminstone till viss del handlar om något annat än spelvansinne. 10-åringen markerar att det inte känns bra, och jag tycker att det verkar som om du gått in relationen till barnen med en förväntan på dem att de ska reagera som dina egna barn, trots att du till de senare förstås haft och har en livslång relation med ett helt annat förtroendekapital och med andra känslomässiga investeringar. 

Jag tycker att när han tog ett bad, som verkar ha varit ännu en missnöjesdemonstration men som ändå ledde till din önskan att han skulle göra sig ren, så var det väldigt onödigt och opåkallat att meddela att det också var fel. Att det "var för sent för det här hemma". 

Där tycker jag att du istället skulle tagit tillfället i akt att tycka att han gjorde något bra och sagt det. Om jag hade varit i din sits hade jag efter det där badet tagit chansen att snacka med honom. 

"Jag tycker att det verkar som om du tycker att det är jobbigt när jag ber dig göra saker? Kanske till och med så irriterande att du just av den orsaken låter bli att göra dem? Har jag förstått det rätt, är det så? Du kanske tycker att jag är tjatig? Hur tycker du att vi ska göra när vi är ensamma här hemma och behöver få saker gjorda, livet att funka och kroppen och tänderna att bli så rena att andra människor vill fortsätta att umgås med oss?"

Alltså, något sorts samtal som syftar till att förståelse och närmande i relationen och som inte bara handlar om tillrättavisningar och besvikelser över att han inte gör som du menar är riktigt och viktigt. Om du låtit bli att skjuta ner honom när han väl tvagade sig så hade han förmodligen också gärna käkat något eftersom den mer positiva stämningen troligen medgett det och så kunde ni haft ett schysst snack om hur det blev hur det kunde ha blivit och hur ni kan göra en annan gång.

Hur är hans relation med sina äldre systrar? Tjatar de mycket på honom och kör med honom? Det är inte ovanligt att det är så och sådant kan bidra till att öronen stängs igen och att "minstingen" som dessutom är kille kan bli väldigt mån om att demonstrera sin självständighet. när en ny vuxen kommer in i bilden så kan sådant leda till en av två saker. Han kunde ha kunnat lyssna mer på dig och sagt till syrrorna att bara du fick bestämma över honom, eller så kunde - som han verkar göra - bara tycka att du är en ny tjatig röst i kören. 

Skulle vara roligt att få veta lite mer om honom som person så att man lättare kan förstå honom. Kanske döljer sig en riktigt kul liten killen under lorten och spelandet.

Jätteintressanta reflektioner. Så här i efterhand borde jag kanske sagt "vad bra att du tog ett bad, men nästa gång kanske du skulle kunna göra det lite tidigare?"

Han är så här mot alla i familjen. Alltså inte bara mot mig. Så fort någon avbryter honom i hans spelande så är det starka reaktioner och mest "gåååå, neeej, sluuuuta, hejdå"

Jag menar inte att de är lortgrisar som du uttrycker det utan mer att mina barn älskar att duscha och bada och gör det gärna varje dag medan hans barn avskyr det och därför har vi duschdagar där det är bestämt att de gör det efter middagen. Ändå blir det mycket tjat på alla.

Hans relation med sina systrar är... Ingen aning faktiskt. Han sitter ju bara och spelar och när de frågar om han vill gå ut och hoppa studsmatta eller äta, baka eller vad som helst faktiskt, så säger han bara gåååå.

Han har varit så här så länge jag känt honom, men i början var han inte fullt så beroende utan kunde ta pauser när vi var honom att stänga.

Jag trodde att hans "gåååå" berodde på en saknad efter mamma. De bor här på heltid då mamma är tablettmissbrukare och efter mycket kontakt med soc så har pappan vårdnaden och de har umgänge med mamma några dagar i månaden.

Han har ingen diagnos men jag har misstänkt det länge. Dock vill inte pappa att det ska vara så, så det blir inget av det. Tidigare hade han vänner men nu är det obefintligt. Vi uppmuntrar att han träffar vänner men de har tröttnat för han vill bara spela.

Han gick på parkour tidigare men vill inte göra det längre. Han har provat diverse sporter men aldrig fastnat.

Skolan går okej, men han glömmer ofta ta med böcker hem. Han har en regel, som alla andra. Läxor innan spel men ändå blir det inte så.

Jag har försökt prata med honom men han säger bara gåååå.

När pappa pratar med honom så gråter kan och säger att han är taskig.
  • Anonym (Elakingen)
    Ess skrev 2018-03-17 09:18:25 följande:

Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska behöva ta uppfostran och tjatande på andras ungar, sannolikheten är rätt stor att det inte blir så bra.

Jag tycker det var dåligt av pappan att lämna dig ensam med barnen när det ena inte är självgående, han får lägga kvällsaktiviteterna den veckan han inte har barnen i alla fall tills det funkar bättre.

Saken är den att pappan aldrig gör något hemifrån. Detta var en gång, så han var verkligen värd det. Jag kan ju strunta i tjatet idag men det är ju det problem generellt.
  • Anonym (Elakingen)
    NELJ skrev 2018-03-17 09:59:03 följande:

Ja, det låter som mycket tjat oavsett om du vore mamma eller bonusmamma.

Du skriver att ni har samma regler för barnen och när du sagt till pojken verkar motiven vara av typen - så här gör vi inte i den här familjen. För många barn (och vuxna för den delen) duger inte sådana argument och man vill bara slå bakut om de kommer (jag är själv sån).

Mitt tips för att få ett bättre samarbetsklimat är att ni sätter er med pojken och pratar om vilka regler som ska gälla och varför de är viktiga men låt då honom också tycka till. Han kanske vill duscha på en egen dag för att hinna ta ett långt bad i stället för att behöva skynda sig så ett syskon ska hinna duscha också. Angående speltid så försök hitta ramar för det som han också kan acceptera. I min familj har vi regelbundna diskussioner om skärmtid, ett tag hade vi hela lördagen skärmfri men det har jag backat ifrån efter att barnen klagat och nu har vi skärmfria pass på både lördag och söndag i stället. Barnen behöver inte gilla alla regler men de måste förstå varför de finns.

Hur mycket umgås hans pappa och du med honom? När mina barn (som visserligen är mindre) fastnar i för mycket spel behöver jag kliva in och aktivera dem med annat. Brädspel, pyssel, högläsning mm. Spel ger så mycket snabba belöningar till hjärnan att det kan vara för mycket begärt av en liten gamer att bara sluta och komma på andra saker att göra. Där behöver vi vuxna kliva in.

Det kan ju också vara en möjlighet för honom att få egentid med sin pappa. En del av hans tjurig beteende den kvällen kan ju ha berott på att han såg dig mysa med dina barn och kände sig utanför.

Alltså ni är så kloka här och jag tycker ni kommer med jättebra förslag. Grejen är också när vi är med honom och inte spelar så förstör han för alla andra.

Spelar vi spel så ska han förstöra I det. Läser vi bok sitter han och gör konstiga ljud.

Gör vi en utflykt vägrar kan gå ur bilen, alternativt drar benen efter sig och bidrar till tråkig stämning. Han får välja, komma med förslag osv men inte hjälper det.

Mutor funkar inte.

Han är så himla välkommen I allt vi gör och igår ville jag verkligen att vi skulle göra något tillsammans när mina minsta gått och lagt sig. Jag behandlar alla barn lika och mina barn kryper gärna upp hos sin bonuspappa likadant som hans barn gör det hos mig. Utom killen. Jag har låtit det bero men är ändå inbjudande i samtal osv. Men det är mycket "när för jag spela". Sitter av tiden.

När han slutade äta sig mätt vid måltiderna och slängde i sig lite grann för att springa upp på rummet, så satte vi en regel att 30 min skulle en måltid ta. Så att han visste att så länge måste han ändå sitta med vid bordet så han fick i sig maten.

Då räknat han ner tiden och stör de andra.

Vi har gjort så många anpassningar för honom så att han ska trivas och nu ballar jag snart ur.

Har precis haft ett jättebråk med sambon om detta för han tycker att jag har alldeles för höga krav på dom. Att jag inte duger är dom.

Och jag vet inte vad som är vad längre.

Vi har känt varandra i 4 år. Bott ihop i två. Han har nog alltid varit så här mer eller mindre men han behandlar alla sämre nu och Sitter vid datorn 06 till 21 varje dag med undantag från skola och de ggr vi tvingat honom att göra annat.

Jag känner att det är ett stort misslyckande att det var blivit så här och har börjat fundera I banor som att flytta härifrån. Är det pga mig som det har blivit så här?
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (Så här) skrev 2018-03-17 10:15:10 följande:

Sluta spela vid 22 när man är 10 år??? En 10-åring behöver dels varva ner innan läggdags och dels sova minst 10 timmar. Visst kan jag förstå att det inte alltid blir så men som jämförelse kan jag säga att min 10-åring får lägga ifrån sig mobilen vid 19.30 och lägger sig vid 20. Nu stiger vi upp rätt tidigt men lägg på någon timme så har du nog en mer rimlig läggtid.

Så nej, du är inte för tuff på det sättet. Men som någon annan skriver, försök prata när ni är vänner om vad som gäller så att det blir ett positivt samtal. Tycker också pappan ska ta hand om sina barn själv i detta läge. Så din och bonusbarnens relation kan få växa fram.

Hur länge har ni bott tillsammans?

Det är dina tider jag hade velat ha. Eller närmre iaf. 20.30 hade varit jättebra och stänga allt en timme innan.

Vi har bott ihop I 2 äår. När vi träffades så var barnen uppe till 24 varje dag. Ångest och sömnproblem hos mellantjejen. Första året hjälpte jag med rutiner och ramar som pappan kunde få igenom. Då fick de och lade sig 22. Sömnproble och ångest blev obefintligt.

Allt började läsa sig tillrätta. Vi kände oss lyckliga och starka ihop och pratade om att flytta ihop.

Och nu har vi bott ihop i två år och det har väl gått sådär. Han tycker inte jag kan ändra på rutinerna mer än vad jag gjort och han tror att jag bara vill ändra på honom och att han inte duger.

Han är världens underbaraste man och pappa men lyckas liksom inte med rutinerna.

Jag å andra sidan har ett hetsigt temperament, inte så mycket tålamod och vill gärna att allt ska funka direkt. Men jag jobbar på det. Och är uppenbarligen värdelös på detta. Att vara bonusförälder.
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (rrr) skrev 2018-03-17 11:06:36 följande:

Jag har barn med autismspekturm, båda kan bete sig exakt så där och just att avbryta mitt i spel går nästan inte (det blir som ett "övergrepp" för dem, som att de måste göra våld på sig själva för att kunna sluta - och för er som tror det handlar om att vara spelberoende så handlar det inte om det). Att duscha eller bada/borsta tänder är heller inte prioriterade aktiviteter för de flesta med autism. Jag säger inte att barnet har autism men eftersom du noterat att det bara är det här barnet som har svårt följa reglerna så kanske ni bör fundera på hur hela vardagen för detta barn ser ut? (kan ju vara annat också, eller bara trots) 

Det jag lärt mig som förälder till dessa barn är att lågaffektivt bemötande fungerar bättre än tjat. Googla om du inte vet vad det är. 

Jag har ett barn själv med autism och Adhd. Bemöter lågaffektivt och försöker ge honom förutsägbarhet. Rutiner, rutiner och rutiner.

Och jag misstänker faktiskt att han har adhd eller autism. Kanske båda. Men pappan vill inte se det alls.

Och jag kan inte initiera något.

Någon skrev att jag inte ska försöka ändra något som är ett generellt problem och det är faktiskt sant. Så då har jag ändå inte gjort något tokigt igår.

Är bara orolig över hur det går ska bli.
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2018-03-17 11:34:37 följande:

Jag tycker inte du ska fostra dina bonusbarn, deras biologiska föräldrar får göra det. Rent allmänt är det oftast otacksamt att fostra andras barn, det kan leda till konflikt med föräldrarna. Tänk på att ni aldrig kommer att bli en familj, ni är två familjer under samma tak. Du får koncentrera dig på dina egna barn och sluta tjata på mannens barn. Du kan säga en gång, om det inte hjälper, får pappan ta tag i saken.

Så har vi agerat, alltid, men blir svårt när inte pappan är hemma. De är nästan inte alls hos sin mamma.
  • Anonym (Elakingen)
    MammaKajsa skrev 2018-03-17 12:05:53 följande:

Vi har också en son som verkligen gillar att sitta vid datorn och spela. Det är på så sätt han umgås med sina kompisar, dom spelar spel gemensamt online.

Men när det bara blev tjat hela tiden när det var dags att göra läxor, äta mm, och sonen var snäsig och inte ville lämna datorn - då satt vi in skärmtidsbegränsningar på hans datorspelande. Detta gjorde vi för att vi kände att han var på väg in i ett datorspelsberoende, vilket vi även pratade med honom om så han förstod varför vi gjorde förändringar.

Nu får han spela två timmar när han kommer hem från skolan och sen går "låset" på och då kan han inte använda datorn. Sen blir det ingen mer datortid om inte läxorna är gjorda, duschen avklarad etc.

Fungerar mycket bättre än tidigare, även om det ibland blir tjat om att han vill ha mer speltid.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Vi bestämmer via en Microsoft-konto inställning hur många timmar och när han får ha speltid - du kan läsa mer om hur det fungerar här:

support.microsoft.com/sv-se/help/4028244

Detta är nog precis vad vi behöver! Tack för tipset!

Stänga av internet har vi försökt men alla drabbas ju och så kan vi inte ha det.

Jag har tänkt mycket på konsekvenser. Jag är för konsekvenser men som for min dotter med autism så funderar inte det på det viset jag vill. Och jag tror att 10 åringen inte heller klarar konsekvenser så bra.

Eller vad är en bra konsekvens?
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (Så här) skrev 2018-03-17 13:37:15 följande:

Jag tror inte att ni ska börja med konsekvenser i första hand utan fasta rutiner som ni faktiskt håller. Jag hade lätt stängt av dator och uppkoppling till exempel vid den tid då de ska sluta spela. Det är liksom inget tjafs utan handling som gäller. Lugnt och tydligt att nu är det dags att stänga av.

En viktig sak som du säkert känner till är att förbereda för avstängning en stund innan. Kanske tio minuter innan, att snart är det dags att stänga av. Då hinner barnet förbereda sig.

Förbereda funkar inte heller. Vi brukar säga till 30, 15 och 5 min innan på allt. Funkar inte. Det är som att han verkligen ska bestämma själv även om vi tex alltid har en bestämd tid på vardagar. Det ska alltid skjutas på tider. Jag rör mig mellan tanken att han har en svårighet eller att han är ouppfostrad.
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (T) skrev 2018-03-17 14:58:20 följande:

Oj ursäkta, jag såg inte att någon redan hade rekommenderat datorlås! Men då har du två som rekommenderar det iallfall 

Ingen fara! Det är verkligen något sånt vi behöver göra. Igår pratade vi med honom och diskuterade fram tider som vi kommer låsa datorn. Han lyssnade nog med ett halvt öra och vi bad honom komma med sina tankar så sa han bara okeeeeeej.

Vi har engagerat oss mycket I spelandet då vi också att Det har utvecklat hans engelska.bland annat. Han blir jätteglad när vi tttar på så det känns inte som att det är det som är problemet. När han inte spelar så försöker vi få honom att berätta om spelet och på så vis köpa honom fortsätta med sitt spel kan at spela. Inget funkar.

Mannen pratar om någon jäkla router som låser datorn men då behövs alltså inte det?
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (Ålder) skrev 2018-03-17 18:07:35 följande:

Du har fått många bra råd här i tråden ,det är inte lätt att förhålla sig till bonusbarn alla gånger just för att man inte har den där självklara rollen ,man är inte förälder man är Bonusförälder.... Sedan kan jag säga att även om killen har en ev diagnos så behöver det inte vara hela förklaringen till hans beteende ..jag har själv flera barn ,äldsta har autism och add ,just att komma igång med vissa saker tex förstå att man behövde duscha regelbundet var avårt, att byta från en aktivitet till en annan etc.. Men jag har också en 11 -åring utan diagnoser ( och definitivt inga misstankar om diagnoser heller) som kan uppföra sig liknande din bonus..ber man om hjälp är det suck och stön och snäsiga svar."JAAA JAG SKA !!!!" I sur och grinig ton bara man ber honom att ta hand om sin gympapåse. Snäser och beter sig allmält illa åt både föräldrar och syskon - däremot i skolan och borta bland andra beter sig han på ett bra och väluppfostrat sätt mot dem ( dvs om någon utanför familjen tilltalar honom,ber honom hjälpa dem med något får de ett trevligt bemötande..) Eftersom detta är minstingen i en större barnaskara så gör vi inte så stor affär av det...han håller på att frigöra sig både från oss som föräldrar och från att vara i " skuggan" av sina äldre syskon och deras försök till " uppfostran" ( sedan ryker datatid,mobil och andra förmåner med jämna mellanrum när han går över gränsen här hemma ) Han är på väg in i tonåren och många hormoner börjar röra sig runt inom honom ,han är stor och liten samtidigt , livet är inte alltid så lätt och då är det mot dem han är trygg med som han "trotsar "mest Här hemma tänker vi som så att han just nu behöver extra tid och uppmärksamhet av oss vuxna - egen tid utan syskon men en eller båda föräldrarna Har ni testat att ge bonus egentid med sin pappa i första hand och dig i andra hand utan syskon? Om jag fattat det hela rätt har bonus varit yngst i sin " ursprungsfamilj" och så när ni flyttade ihop blev han " storebror" till dina barn som är yngre?? Detta kan isåfall också spela in i hans attityd ,om man varit van vid att vara " bebisen"/minstingen i 6 år och den som man " måste" anpassa efter eftersom han är minst och så helt plötsligt får man en annan roll med andra krav på sig ( ålders advekata men ovana )så kan det också förklara en del av beteendet Det gör det INTE ok..men det förklarar lite varför det kan bli så och ett sätt att bryta det kan vara att under en period ge honom lite mera uppmärksamhet och förstärka de positiva saker han faktiskt gör ,lytfta honom när han gör något bra

Har inte alls tänkt så!! Jättebra tänkt! At han alltid blivit anpassad efter och nu är det annorlunda!

Vi ska definitivt bli bättre på att ägna honom ensam uppmärksamhet! Alltså! Jag är så glad att jag bokade prata här. Ibland kommer en dömande skara, men hör har jag bara fått råd!
  • Anonym (Elakingen)
    Anonym (rrr) skrev 2018-03-18 09:36:25 följande:

Så trist när en förälder inte vill inse (alltså pappan), det blir ju verkligen tokigt om en förälder inte vill ta reda på om de eventuellt finns en orsak bakom ett beteende. Kan du ta upp det med pojkens mamma? 

Eftersom du har ett eget barn med diagnos så bör ni ju kunna se om det finns något i det andra barnets beteende som är liknande? (nu är mina barn rätt olika sinsemellan trots "samma" diagnos så jag vet att det inte behöver vara så, men om det kan få pappan att öppna ögonen). Att du försöker bemöta pojken så som du bemöter ditt eget barn är nog en bra strategi, jobba på det själv om inte pappan fattar.

Dessutom är barnet 10 år. Det kan öka markant med problem ju äldre han blir om man inte tar detta på allvar nu (mina barn fick diagnoser under högstadietiden och jag kan säga att hade man förstått tidigare så hade de klarat skolan hundra gånger bättre än det nu blev, då skolan inte riktigt visste hur de skulle hantera - mina barn är supersmarta (särbegåvade) båda två men autismen satte käppar i hjulen).

Tycker pappan borde vilja det bästa för sitt barn och det bästa är inte att blunda och låtsas som ingenting. 

Jag vet det är väldigt frustrerande att pappan inte förstår varför man kanske utreder en ev diagnos. Jag har börjat prata om att vi kanske ska göra det for att han isf kan få mer anpassning på vägen, större förståelse osv.

Att utreda för att se OM... Har han inte något så är det ju lugnt. Då kan vi jobba vidare på andra sätt.

Jag tror att pappan är rädd. I familjen pratade man mycket om adhd som ett skällsord och något farligt och dåligt och alla som har adhd slåss. Det tog ett tag innan jag berättade att min tjej har dessa diagnoser och då trodde dom det knappt just för att vi kommer så långt med anpassningar och medicin.

Nu när vi blir ihop märker de det lite mer när medicinen är ur kroppen och när hon har dåliga dagar. Men de är väldigt lugna med henne och tar det bra!

At prata med mamman är omöjligt då anledningen till att de blir här på heltid är för att hon är missbrukare.

Jag har tänkt mycket på att hon kanske har någon diagnos. Och själv medicinerar. Hon är väldigt igång och kreativ och fantastisk men kan tyvärr inte vara mamma just nu.

Jag har absolut inte tagit över hennes roll så att ni inte börja hacka på mig nu utan tänker, som jag skrev innan, att detta kan vara en reaktion på att de inte får träffa mamma så mycket just nu...

Usch stackars barn. Jag vill faktiskt bara de väl.
  • Anonym (Elakingen)

Liten uppdatering!

Vi har infört strikta tider för spelande, vilket genererat mer good med barnen. Inte utan gnäll givetvis men det har gett en positiv effekt! Dessutom kan vi styra pojken lite genom att förklara att om man inte håller tiderna så kan spelstoppet bli längre.

Vi har låst datorn vissa tider för det absolut inte ska spelas och det går framåt! Tänk att det skulle vara så enkelt (svårt att genomföra, men vi gör likadant varje dag nu i början så alla vet vad som gäller!)

Tack för alla råd och att ni inte dömt!

Svar på tråden Hur mycket tjat som bonusförälder?