• Anonym (Emma)

Jag blev gravid och då förändrades allt!!!!!!

Söker råd från er som suttit i liknande sits eller ni som bara kan ge mig lite tips.

Lever sen 2,5 år tillbaks med min sambo och hans barn som vi har boendes varannan vecka. Är dessutom höggravid och ska föda inom närmsta månaden, och det är i samma veva som jag blev gravid som problemen uppstod.

Jag och bonus har haft en bra relation och kommunikation tidigare men sen jag blev gravid så har den försämrats. Dels så kan bonus uttrycka väldigt otrevliga saker om bebisen som ska komma. Hoppas att hon blir utvecklingsstörd etc. Den biten har jag försökt att bortse från men sista tiden har mina hormoner tagit över och jag börjar känna mig förbannad och hatisk! Det är en hemsk känsla som jag inte har känt tidigare.

Häromdagen fick jag reda på att sambons ex bråkar med min sambo om att hon tycker att han måste åka iväg på en utlandsresa med deras barn precis när jag fött vår bebis för att deras inte ska bli åsidosatt? Min sambo har sagt ifrån mot exet och sitt barn men jag märker att han mer och mer distanserar sig från mig och min graviditet. Alla tycker så synd om hans barn nu när vårt gemensamma ska komma, bonus grinar och tjatar hela tiden på min sambo att han måste älska denne mest. Sambons föräldrar tycker så synd om bonus som ska få ett syskon så att dom funderar på att göra vårar arvlös (who cares)....

Från att vi har längtat efter detta tillsammans så har jag mer och mer blivit övergiven av min konflikträdda sambo.

Jag har fått betala alla kostnader för bebisen själv och kommer antagligen få göra det, han har dessutom sagt att jag får spara till vårt gemensamma barn under de närmsta åren eftersom han nu har fullt upp med att spara och betala för sitt tidigare barn.

Jag orkar inte fylla i allt som händer och sker men jag behöver få häva ur mig lite innan jag blir galen.

Från att ha varit världens lyckligaste så känner jag mig som ensammast och olyckligast.

Hur har andra lyckats få ihop det? Har ni andra som skaffat barn med barn sen tidigare drabbats av allas jävla ångest över det?

• Svar på tråden Jag blev gravid och då förändrades allt!!!!!!
  • Anonym (övergiven)

Jag vet att tråden är gammal men det kunde vara mitt liv du beskriver och jag känner ett sådant medlidande med dig. Därför undrar jag hur det går för dig. Har bebisen kommit än? Hur går det för er?

• GGN

Han ska väl ändå spara lika mycket till båda sina barn??? Vilken idiot. Bra att han säger ifrån mot exet dock.

Ni behöver nog prata med någon. Fråga på mvc. Inte långt kvar nu...

• Anonym (Emma)
    Anonym (övergiven) skrev 2018-05-24 17:40:10 följande:

Jag vet att tråden är gammal men det kunde vara mitt liv du beskriver och jag känner ett sådant medlidande med dig. Därför undrar jag hur det går för dig. Har bebisen kommit än? Hur går det för er?

Har sällan tid att vara inloggad numera men gick in för att läsa trådar och blev väldigt chockad när jag såg att min 'gamla' tråd fortfarande va aktuell.

Har fått barn och sista perioden har varit den bästa o sämsta i hela mitt liv. Den bästa för att jag är helt galet kär i min bebis men värsta för att jag känner mig helt övergiven o sviken.

Min sambo va med på förlossningen o första veckan med bebis så va allt tjafs bortglömt när vi va inne i den berömda babybubblan fast sen så har allt återgått till det vanliga.

Det har såklart inte blivit ett dugg bättre utan det har verkligen blivit så att jag ombesörjer bebisen helt själv medans min trötts sambo bara jobbar eller åker runt med sitt barn på diverse aktiviteter o nöjen. De få gånger vi är själva så tar han ut sin frustration över mig o det slutar alltid med bråk! Vi är utmattade båda två men på helt olika sätt.

Han har ett behov av att leka hjälte inför sin omgivning o han behandlas också som en sån. Hans föräldrar,vänner o syskon är ofta hemma hos oss o springer. Vill bara skrika för är så trött på att hela tiden höra hur lyckligt lottad jag är som har en så fin man men att jag måste förstå att min sambo måste få jobba o ta hand om sin äldsta. Hela jävla tiden får jag höra den där jävla skiten om o om igen. Fräste faktiskt ifrån mot hans föräldrar o frågade hur det kommer sig att de klarade av att uppmärksamma o ta hand om fler barn än sambon när han va liten? Varför skulle inte sambon kunna ha fler än ett? Ingen som fattar piken när jag säger så utan det är fortfarande samma visa om hur jag ska ta hand om babyn o han ska prioritera sitt tidigare.

Hans barn då? Har ingen ork att skriva alldeles för mycket otrevliga saker om denne eftersom jag inte bör eller kan skuldbelägga ett barn. Men känslan är däremot min egen o den känner absolut inga varma tankar längre. Omgivningen har skapat sitt lilla monster, en sån som måste stå i centrum under alla omständigheter o det blir nog en bra framtida medborgare av den där? Knappast!

Jag avvaktar lite o försöker att ge mig själv lite tid. Är däremot på bristningsgränsen. Känner sånt hat just nu!
  • Anonym (Emma)
    GGN skrev 2018-05-24 17:44:52 följande:

Han ska väl ändå spara lika mycket till båda sina barn??? Vilken idiot. Bra att han säger ifrån mot exet dock.

Ni behöver nog prata med någon. Fråga på mvc. Inte långt kvar nu...

Mvc är redan på. Har uppmärksammats att jag av outgrundliga orsaker har börjat grina på efterkontrollerna. Verkligen inte min mening men tacka fan för att man är deprimerad! Blir liksom inte bättre av att jag inte får sova mer än en timme i stöten.
  • Ystadtjejen
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-27 09:07:44 följande:

Mvc är redan på. Har uppmärksammats att jag av outgrundliga orsaker har börjat grina på efterkontrollerna. Verkligen inte min mening men tacka fan för att man är deprimerad! Blir liksom inte bättre av att jag inte får sova mer än en timme i stöten.

Men stackare! Jag känner verkligen med dig men har tyvärr inget konstruktivt att skriva. Vill bara att du ska känna att du har mitt stöd i vad du än tar dig till!
  • Anonym (Emma)
    Ystadtjejen skrev 2018-05-27 09:47:41 följande:
    Men stackare! Jag känner verkligen med dig men har tyvärr inget konstruktivt att skriva. Vill bara att du ska känna att du har mitt stöd i vad du än tar dig till!
    Konstruktiva råd är ändå svåra att ta till sig när man är så känslig o utmattad som jag är just för tillfället. Blir bara glad av att få ventilera mina fula tankar och funderingar.

Just det! Det är mors dag idag, får gratulera alla mammor därute.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-27 10:07:41 följande:
    Konstruktiva råd är ändå svåra att ta till sig när man är så känslig o utmattad som jag är just för tillfället. Blir bara glad av att få ventilera mina fula tankar och funderingar. Just det! Det är mors dag idag, får gratulera alla mammor därute.
    Grattis själv!
    Det är en omtumlande tid med supersmå barn...

Kolla på möjligheten att pappan också tar ut föräldraledighet tillsammans med dej. Läs in dej på gamla trådar om knep för att få ekonomin att fungera ändå tex att pappan tar ledigt varje måndag och tar ut SGI-dagar lördag + söndag + måndag = får ut 3 st SGI-dagar men förlorar bara 20% lön.
    Det kan vara en livräddare!

Ni får mer vardag tillsammans, när bonus är i skolan/förskolan och ni båda kan ägna er helt åt det lilla barnet. Båda hinner vila lite och umgås "ensamma".
    Gissar att ni inte heller får en massa släktbesök på måndagar så ni får rå om varandra i lugn och ro.

Är det värt att vara hemma någon månad extra eller ha några hundra extra i ekonomin om ni inte orkar eller reder ut det här?
    Satsa på gemensam ledighet och ta tag i problemet.
    Han måste ju förstå att han är på väg att bli ensam pappa (igen...) fast nu med 2 barn med helt olika behov och 2 mammor att jonglera vardagen med. Är han beredd på det?

Kämpa på! Helst tillsammans!

• Anonym (Hm)
    Anonym (signe) skrev 2018-03-16 14:58:18 följande:
    Jag tror att det dels är könsroller men även för att man själv har tagit på sig för mycket ansvar utan att tänka sig för. Kanske gör man det utifrån någon mall man tror att man måste leva upp till. Jag tror att min sambo har haft lite för lätt att bara luta sig tillbaka och tro att vi löser problemen själva. 
    Jag har inte heller en bra relation med bonusen men jag har också släppt mina förväntningar på det. Just nu är jag nöjd om vårt vardagsliv flyter på och vi kan vistas i samma hem. När bonusen inte är här har vi ett avslappnat liv, när hen är här byggs spänningarna på och det är då bråken uppstår. En bra vecka är när irritationen inte har växt under veckans gång. 
    Väl talat
  • GGN
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-27 09:01:21 följande:

Har sällan tid att vara inloggad numera men gick in för att läsa trådar och blev väldigt chockad när jag såg att min 'gamla' tråd fortfarande va aktuell.

Har fått barn och sista perioden har varit den bästa o sämsta i hela mitt liv. Den bästa för att jag är helt galet kär i min bebis men värsta för att jag känner mig helt övergiven o sviken.

Min sambo va med på förlossningen o första veckan med bebis så va allt tjafs bortglömt när vi va inne i den berömda babybubblan fast sen så har allt återgått till det vanliga.

Det har såklart inte blivit ett dugg bättre utan det har verkligen blivit så att jag ombesörjer bebisen helt själv medans min trötts sambo bara jobbar eller åker runt med sitt barn på diverse aktiviteter o nöjen. De få gånger vi är själva så tar han ut sin frustration över mig o det slutar alltid med bråk! Vi är utmattade båda två men på helt olika sätt.

Han har ett behov av att leka hjälte inför sin omgivning o han behandlas också som en sån. Hans föräldrar,vänner o syskon är ofta hemma hos oss o springer. Vill bara skrika för är så trött på att hela tiden höra hur lyckligt lottad jag är som har en så fin man men att jag måste förstå att min sambo måste få jobba o ta hand om sin äldsta. Hela jävla tiden får jag höra den där jävla skiten om o om igen. Fräste faktiskt ifrån mot hans föräldrar o frågade hur det kommer sig att de klarade av att uppmärksamma o ta hand om fler barn än sambon när han va liten? Varför skulle inte sambon kunna ha fler än ett? Ingen som fattar piken när jag säger så utan det är fortfarande samma visa om hur jag ska ta hand om babyn o han ska prioritera sitt tidigare.

Hans barn då? Har ingen ork att skriva alldeles för mycket otrevliga saker om denne eftersom jag inte bör eller kan skuldbelägga ett barn. Men känslan är däremot min egen o den känner absolut inga varma tankar längre. Omgivningen har skapat sitt lilla monster, en sån som måste stå i centrum under alla omständigheter o det blir nog en bra framtida medborgare av den där? Knappast!

Jag avvaktar lite o försöker att ge mig själv lite tid. Är däremot på bristningsgränsen. Känner sånt hat just nu!

Vilka vidriga idioter. Har du ingen vän eller familjemedlem som kan råka vara där och verka förvånad? Typ "- Men herregud, vad säger ni??"

Varför ber du inte bara alla att dra åt helvete..?
  • Anonym (övergiven)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-27 09:07:44 följande:
    Jag brast ut i okontrollerad gråt vid ett bvc-besök. Det ledde till att jag fick träffa en kurator för att få lite stöd i början. Det hjälpte lite.

Men eftersom problemet kvarstod (jag känner igen precis allt du skriver) så fanns det inget utrymme för mitt mående och alltså ingen chans att kunna må bättre.

Jag känner igen det du skriver utom en sak, jag älskade inte mitt barn. Under graviditeten hände en mycket traumatisk sak som jag inte kunnat bearbeta ordentligt och det ihop med mannens totala svek under graviditet, förlossning och första tiden efter gjorde att anknytningen totalt havererade.

Jag blev djupt deprimerad, sågs som den riktigt onda styvmodern av alla (mannen, exfrun, farmor, mannens syskon, min mamma och mina systrar) när jag sa ifrån att jag inte orkade ta hand om bonusen när maken jobbade, tränade, jagade...

Min man var under den här perioden totalt oförstående för mitt mående. Det enda han såg/brydde sig om var hur det påverkade honom och hans första barn. Det sades en hel del från hans sida som tyvärr aldrig går att sudda bort

Hur otroligt det än verkar är jag fortfarande gift med samma man. Vår äldsta är idag i övre tonåren. Vi fick ett barn till och den gången gick det något bättre. Men det svek han utsatt mig för ligger alltid strax under ytan.

Jag har lärt mig att "kapsla in" det och ältar inte i vardagen. Men de konstigaste saker kan få kapseln att spricka och då kommer smärtan igen. Jag är kanske en hårdhjärtad människa men jag kan varken glömma eller förlåta, bara gömma undan.

Vi har numera ett "normalt" familjeliv. Våra barn är vanliga trevliga ungdomar och vardagen flyter på. Jag försöker att älska min man och i perioder går det ganska bra. Men jag släpper honom aldrig helt inpå mig igen. Jag anförtror inte mina innersta tankar till honom.

Jag ser mig fortfarande som en i stort sett ensamstående förälder eftersom jag aldrig vågar lita på att han finns där för oss när vi behöver honom.

Varför jag stannar? Jag vet faktiskt inte. För barnens skull kanske, eller för att jag ändå inte vill kasta bort 20 år, kanske jag hoppas att jag en dag ska hitta tillbaka till de känslor jag hade för honom förr?

Detta var ju inte särskilt tröstande för dig att läsa och kanske jag inte borde skrivit det men nu gjorde jag det i alla fall.
Svar på tråden Jag blev gravid och då förändrades allt!!!!!!