• Anonym (Emma)

Jag blev gravid och då förändrades allt!!!!!!

Söker råd från er som suttit i liknande sits eller ni som bara kan ge mig lite tips.

Lever sen 2,5 år tillbaks med min sambo och hans barn som vi har boendes varannan vecka. Är dessutom höggravid och ska föda inom närmsta månaden, och det är i samma veva som jag blev gravid som problemen uppstod.

Jag och bonus har haft en bra relation och kommunikation tidigare men sen jag blev gravid så har den försämrats. Dels så kan bonus uttrycka väldigt otrevliga saker om bebisen som ska komma. Hoppas att hon blir utvecklingsstörd etc. Den biten har jag försökt att bortse från men sista tiden har mina hormoner tagit över och jag börjar känna mig förbannad och hatisk! Det är en hemsk känsla som jag inte har känt tidigare.

Häromdagen fick jag reda på att sambons ex bråkar med min sambo om att hon tycker att han måste åka iväg på en utlandsresa med deras barn precis när jag fött vår bebis för att deras inte ska bli åsidosatt? Min sambo har sagt ifrån mot exet och sitt barn men jag märker att han mer och mer distanserar sig från mig och min graviditet. Alla tycker så synd om hans barn nu när vårt gemensamma ska komma, bonus grinar och tjatar hela tiden på min sambo att han måste älska denne mest. Sambons föräldrar tycker så synd om bonus som ska få ett syskon så att dom funderar på att göra vårar arvlös (who cares)....

Från att vi har längtat efter detta tillsammans så har jag mer och mer blivit övergiven av min konflikträdda sambo.

Jag har fått betala alla kostnader för bebisen själv och kommer antagligen få göra det, han har dessutom sagt att jag får spara till vårt gemensamma barn under de närmsta åren eftersom han nu har fullt upp med att spara och betala för sitt tidigare barn.

Jag orkar inte fylla i allt som händer och sker men jag behöver få häva ur mig lite innan jag blir galen.

Från att ha varit världens lyckligaste så känner jag mig som ensammast och olyckligast.

Hur har andra lyckats få ihop det? Har ni andra som skaffat barn med barn sen tidigare drabbats av allas jävla ångest över det?

• Svar på tråden Jag blev gravid och då förändrades allt!!!!!!
  • Ess

Det enda du egentligen kan göra eftersom han inte lyssnar på dig är att gå till handgripligheter. Ta helt enkelt och lämna över bebisen till pappan och låt honom och hans barn lösa situationen, när du tex går och shoppar eller gör din hobby.
    Var även tydlig med att i natt är det du som tar bebis och se verkligen till att han går upp och gör det, även om det innebär att du ändå vaknar. 
    När han gör något med sitt tidigare barn så se till att göra bebisen klar och lämna över hen när de ska åka, inte varje gång men många.
    Vv kommer han ha röven full eftersom han ska ta hand om 1½ barn. Se till att han lever upp till sitt fantastiska rykte om att han är den perfekte fadern och maken.
    Dra upp reglerna stenhårt med att han ska ansvara och betala och spara lika mycket åt båda sina barn. Passar det inte honom så peka på dörren och sen är valet hans!!

• Ess

Sen kan jag tillägga att det blev lättare med två barn för då föll det sig naturligt att jag tog en och han den andra, även när hans tidigare barn var här.
    De var så pass gamla att de skulle förstå att han varken orkade eller kunde agera betjänt åt dem längre eftersom han hade små barn som kräver uppmärksamhet på ett helt annat sätt.  Den ena var inga större problem, men den andra var liksom primadonnan som skulle stå i rampljuset och bli uppassad, det blev ett uppvaknande för hen...................

• Anonym (signe)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-27 09:01:21 följande:
    Har sällan tid att vara inloggad numera men gick in för att läsa trådar och blev väldigt chockad när jag såg att min 'gamla' tråd fortfarande va aktuell.

Har fått barn och sista perioden har varit den bästa o sämsta i hela mitt liv. Den bästa för att jag är helt galet kär i min bebis men värsta för att jag känner mig helt övergiven o sviken.

Min sambo va med på förlossningen o första veckan med bebis så va allt tjafs bortglömt när vi va inne i den berömda babybubblan fast sen så har allt återgått till det vanliga.

Det har såklart inte blivit ett dugg bättre utan det har verkligen blivit så att jag ombesörjer bebisen helt själv medans min trötts sambo bara jobbar eller åker runt med sitt barn på diverse aktiviteter o nöjen. De få gånger vi är själva så tar han ut sin frustration över mig o det slutar alltid med bråk! Vi är utmattade båda två men på helt olika sätt.

Han har ett behov av att leka hjälte inför sin omgivning o han behandlas också som en sån. Hans föräldrar,vänner o syskon är ofta hemma hos oss o springer. Vill bara skrika för är så trött på att hela tiden höra hur lyckligt lottad jag är som har en så fin man men att jag måste förstå att min sambo måste få jobba o ta hand om sin äldsta. Hela jävla tiden får jag höra den där jävla skiten om o om igen. Fräste faktiskt ifrån mot hans föräldrar o frågade hur det kommer sig att de klarade av att uppmärksamma o ta hand om fler barn än sambon när han va liten? Varför skulle inte sambon kunna ha fler än ett? Ingen som fattar piken när jag säger så utan det är fortfarande samma visa om hur jag ska ta hand om babyn o han ska prioritera sitt tidigare.

Hans barn då? Har ingen ork att skriva alldeles för mycket otrevliga saker om denne eftersom jag inte bör eller kan skuldbelägga ett barn. Men känslan är däremot min egen o den känner absolut inga varma tankar längre. Omgivningen har skapat sitt lilla monster, en sån som måste stå i centrum under alla omständigheter o det blir nog en bra framtida medborgare av den där? Knappast!

Jag avvaktar lite o försöker att ge mig själv lite tid. Är däremot på bristningsgränsen. Känner sånt hat just nu!

Man kunde ju önska att föräldrar, och i det här fallet de andra i omgivningen, kunde förstå att man inte hjälper hans första barn genom att påstå att hen behöver högprioriteras. Mamman till hans barn som blir rabiat och tycker att pappan ska prioritera diverse aktiviteter med deras barn nu, är det för att hon är rädd att barnet ska känna sig utanför? Att en ny familj har skapats nu där barnet inte blir inkluderad? Man önskar ju att hon skulle förstå att barnet blir ännu mer utanför av de spänningar som skapats inom deras familj nu. Farföräldrar och vänner som tycker att du ska förstå hur viktigt det är att han prioriterar sitt första barns känslor nu, förstår inte att det just nu byggs upp en mur mellan dig och hans första barn och att det i sig gör att ni kommer att landa i ett hushåll med två familjer. Det behöver inte vara så illa i sig med två familjer i ett hushåll men rädslan och omtänksamheten de har att första barnet ska känna sig utanför resulterar sannolikt i en framtida situation med iskyla och en stor buffertzon mellan de två familjerna.
    Troligtvis förväntar de sig en altruistisk hållning från den nyblivna mamman till pappans första barn och till hennes barns "syskon" och att hon har ett samvete inför ett "oskyldigt barn". Om sitt eget ansvar tänker de inte två gånger.

• Anonym (Emma)
    nnnnnnnn skrev 2018-05-27 10:14:01 följande:
    Grattis själv!
    Det är en omtumlande tid med supersmå barn...

Kolla på möjligheten att pappan också tar ut föräldraledighet tillsammans med dej. Läs in dej på gamla trådar om knep för att få ekonomin att fungera ändå tex att pappan tar ledigt varje måndag och tar ut SGI-dagar lördag + söndag + måndag = får ut 3 st SGI-dagar men förlorar bara 20% lön.
    Det kan vara en livräddare!

Ni får mer vardag tillsammans, när bonus är i skolan/förskolan och ni båda kan ägna er helt åt det lilla barnet. Båda hinner vila lite och umgås "ensamma".
    Gissar att ni inte heller får en massa släktbesök på måndagar så ni får rå om varandra i lugn och ro.

Är det värt att vara hemma någon månad extra eller ha några hundra extra i ekonomin om ni inte orkar eller reder ut det här?
    Satsa på gemensam ledighet och ta tag i problemet.
    Han måste ju förstå att han är på väg att bli ensam pappa (igen...) fast nu med 2 barn med helt olika behov och 2 mammor att jonglera vardagen med. Är han beredd på det?

Kämpa på! Helst tillsammans!

Vi hade inte tänkt gå på föräldraledighet samtidigt men tack för tipset, aldrig tänkt på att man kan lägga upp det så.

Men sen återstår det att se hur allt blir? Jag ser knappt röken av honom nuförtiden, han har fullt upp med jobb, tonåringar, släkt o familj.

Han jonglerar bara med exet och sitt stora barn. Han litar på att jag fixar markservicen och bebisen till 100 %.

Ska däremot prata med honom om de här sakerna, är så jävla trött på att bli tagen för given.
  • Anonym (signe)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-29 12:08:56 följande:
    Vi hade inte tänkt gå på föräldraledighet samtidigt men tack för tipset, aldrig tänkt på att man kan lägga upp det så.

Men sen återstår det att se hur allt blir? Jag ser knappt röken av honom nuförtiden, han har fullt upp med jobb, tonåringar, släkt o familj.

Han jonglerar bara med exet och sitt stora barn. Han litar på att jag fixar markservicen och bebisen till 100 %.

Ska däremot prata med honom om de här sakerna, är så jävla trött på att bli tagen för given.
    Vet inte om det här är till någon hjälp men jag tänker på det här med markservicen: se till att han gör all markservice som rör hans barn. Plocka inte undan nånting efter hans barn, laga inte maten när de är där. Du har en liten bebis och du behöver egentligen inte laga nån mat för att ni två ska få i er något, i alla fall behöver du inte göra några stora middagar för fyra, du behöver bara laga det lilla som du äter. Se till att han planerar och lagar maten när hans barn är där. Annars kommer du inte att orka. Du är nybliven mamma. Du är enbarnsmamma. Du är bebismamma. Det är stora stövlar att växa in i att dessutom ta hand om någon annans stora barn och det finns absolut ingenting som säger att det ska ligga på dig att ta hand om markservisen för hans stora barn. Särskilt inte när du just har blivit mamma och särskilt inte när du känner det så som du gör. Vill han inte samarbeta med dig fullt ut kring det här hushållet så lägg över det som tillhör vad han har tagit med sig in i hushållet på honom. 
  • nnnnnnnn
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-29 12:08:56 följande:
    Vi hade inte tänkt gå på föräldraledighet samtidigt men tack för tipset, aldrig tänkt på att man kan lägga upp det så. Men sen återstår det att se hur allt blir? Jag ser knappt röken av honom nuförtiden, han har fullt upp med jobb, tonåringar, släkt o familj. Han jonglerar bara med exet och sitt stora barn. Han litar på att jag fixar markservicen och bebisen till 100 %. Ska däremot prata med honom om de här sakerna, är så jävla trött på att bli tagen för given.
    Vi tog 3 månader helt lediga tillsammans, sen jobbade maken 50% ca 4,5 mån och sedan 80% ca 4,5 mån.
    Då kände vi att vi hade mer tid tillsammans och att vi båda var delaktiga i det nyfödda barnet, inte att den ena var chef och den andre kom förbi "företaget familjen" ibland...

Tycker att man bör tänka på tiden tillsammans som en investering i framtiden, även om det kanske innebär att barnet får börja dagis vid 12-18 månaders ålder istället för 18-24 mån. Det är viktigt att man hinner med varandra.

Tänkte att ni kanske behöver ha måndag ledigt tillsammans för att måndagar jobbar "alla" och då är det bara ni tillsammans, tar man fredagar så går den åt till att handla, städa eller åka iväg på långhelg. Men måndagarna brukar man inte stressa runt på! En riktig bonusdag alltså!

Lycka till!
  • Anonym (Emma)

Bläääää och fy fan vilken jävla skithelvetes dag det är. Jag har vaknat på helt fel sida idag och eftersom hans barn också har haft en riktigt pissig dag så har vi kolliderat här hemma.

Sambo o hans barn stack tidigt imorse för att åka ut på sjön. Nu kom de hem igen för ett tag sen och då vräker ungjäveln ur sig - är du fortfarande hemma o latar dig hela dagarna? Börja träna som maaaaamma gör för du har inget liv. Sa åt ungen att skaffa ett liv själv för helvete för normala tonåringar klänger inte på sin pappa hela tiden. Tappade fan humöret helt och landade på samma jävla barnsliga nivå som tonåringen.

Usch! Inte min dag idag och så jävla trött på allt just nu känns det som.

• Anonym (Emma)
    Ess skrev 2018-05-27 17:17:53 följande:

Sen kan jag tillägga att det blev lättare med två barn för då föll det sig naturligt att jag tog en och han den andra, även när hans tidigare barn var här.
    De var så pass gamla att de skulle förstå att han varken orkade eller kunde agera betjänt åt dem längre eftersom han hade små barn som kräver uppmärksamhet på ett helt annat sätt.  Den ena var inga större problem, men den andra var liksom primadonnan som skulle stå i rampljuset och bli uppassad, det blev ett uppvaknande för hen...................

Åh va jag väntar på det där jävla uppvaknandet. När jag inte längre är den vandrande mjölkmaskinen så ska jag börja lämna över ansvar på honom. Det som stör mig nu är att vi har haft hans barn här flera veckor i sträck och inte fan en gång har jag fått avlastning av min partner.
  • Anonym (l)
    Anonym (Hmkvg) skrev 2018-03-14 10:16:30 följande:

Herregud vilken jävla psyko familj du kommit in i. Om jag vore dig skulle jag tacka för mig och ta mitt pick och pack och flytta ifrån dårarna! Ta hand om dig!

Håller med
  • nnnnnnnn
    Anonym (Emma) skrev 2018-06-02 16:12:39 följande:
    Åh va jag väntar på det där jävla uppvaknandet. När jag inte längre är den vandrande mjölkmaskinen så ska jag börja lämna över ansvar på honom. Det som stör mig nu är att vi har haft hans barn här flera veckor i sträck och inte fan en gång har jag fått avlastning av min partner.
    Har ni pratat mer om att vara lediga båda på måndagar?
Svar på tråden Jag blev gravid och då förändrades allt!!!!!!