• Anonym (Tar aldrig slut?)

Vuxen bonusdotter

Jag tycker att jag och min sambo har det överlag bra i vår relation. Vi kan väl "tjafsa" om saker som de flesta andra par, men vi trivs tillsammans och har en kärleksfull relation. Har dock inte varit en "dans på rosor" på vägen dit. Men vi har egentligen bara hamnat i "konflikt" när det rör hans numera vuxna dotter. Hon hade svårt att acceptera att pappa hade träffat någon, då hon växt upp ensam med sin pappa och var van att ha honom föt sig själv. Jag tycker att jag har varit förstående och gått försiktigt fram. Vi har dock nu levt ihop i 11 år och dottern har flyttat hemifrån för länge sedan och hon är idag 27 år. De senaste åren har gått bra för det mesta, även om jag ibland kan tycka att hon kan få "styra" lite i vårt liv. Hennes önskemål om att besöka oss kan få styra vår semester t ex. Nyss uppstod det en konflikt igen och jag känner mig less på detta. Hon besökte oss ett par dagar och fick då för sig att storstäda och flytta om på lite saker och arrangerade om i en garderob. Jag försökte då förklara att jag uposkattade tanken på att hjälpa till, men att jag inte var helt bekväm med att hon ändrade om hemma hos oss utan att fråga. Hon blev då vansinnigt och kallade mig för dum i huvudet och sa att hon gjorde vad hon ville här eftersom det var hennes hem också. Är det någon som har tankar om detta och ev har erfarenhet av egna barn eller bonusbarn som har haft svårt att släppa föräldrahemmer. Borde jag låta henne vara med och bestämma här hemma, trots att hon flyttat och har eget boende och sambo?

• Svar på tråden Vuxen bonusdotter
  • Anonym (eeee)
    nernu skrev 2018-03-02 16:25:49 följande:

Får man fråga exakt vad hon gjorde egentligen? Jag tar egna initiativ hos mina föräldrar ibland. Typ nu har det här skräpet legat här hur länge som helst. Då slänger jag det. Har hon slängt farmors vas eller hon slängt en hög reklam?

fats du frågar väl innan hoppas jag?
  • Anonym (eeee)
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-02 16:37:50 följande:
    Hon städade och arrangerade om vår tvättstuga och tog ut ALLA saker i vårt linneförråd och vek om det och la det på ett sätt som hon tyckte var bättre?!
    Jag skulle bli tokig om nån gjorde så utan att jag sagt det var ok, och det inbegriper både mina bonus och biobarn
  • Anonym (mia)
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-02 16:35:10 följande:
    Det kan nog vara sant att hon är skör och det får pappan att vara vaksam och jag blir "försiktig". Städningen var i mitt tycke utförd med väldigt kontrollbehov och sakerna stod inte och var inte på ett sätt som jag känner mig bekväm med. Vet inte om ni sett filmen "Sova med fienden" där ex-mannen har ett behov av strikt ordning och kontroll och det såg ungefär ut så i garderoben som när Julia Roberts öppnade sina köksskåp.

Jag har inte sett filmen men när jag googlar på den så står det att "ex-mannen" är "pedantisk". Jag känner till vad filmen handlar om och jag vet att det är en thriller så jag antar att känslan är minst sagt obehaglig, därmed inte sagt att bonusdottern i övrigt kan jämföras med antagonisten i filmen. 
    Det finns ju en del trender kring organisering just nu, som till exempel Kon Mari-metoden m fl. Dessa metoder är mycket populära hos vissa men långt ifrån hos alla och man kan definitivt inte gå in hos sin pappa och hans sambo och förvänta sig att de ska uppskatta just din uppfattning av vad en bra organisering innebär. Man har sina egna sätt och preferenser och det måste dottern respektera.

Detta med att hon kallade dig mentalt störd, jag skulle kunna tänka mig att sätta en gräns för att hon inte får komma in i ert hem för en tid framöver eftersom hon har svårt att förstå var hennes egen gräns går för vad hon får göra i ert hem och att hon gick totalt för långt när hon därefter tillät sig att kalla dig för oförskämdheter.
    Alternativt att du bjuder in dig själv till henne, rör runt lite i någon del av hennes bostad och sedan kallar henne för något lämpligt olämpligt. För som du säger, du trodde att du hade ett hem men det är svårt att känna att man har en trygg vrå i världen när det finns en person som tycker sig ha rätt att bete sig så där i ditt hem. ( Jag rekommenderar naturligtvis inte att du beter dig likadant som hon gjort men bilden blir kanske lite klarare om man vänder på situationen:) 

• Anonym (mia)

Sen vill jag också tillägga att oavsett vad hon bär inom sig som gör henne "skör", hon kanske känner att ni eller du har förstört hennes liv, eller vad hon nu bär på så är det hög tid, vid tjugosju års ålder, att söka hjälp att hantera sina känslor, för det här är inte okej. Kan ju vara bra att höra med henne om det är något särskilt som har fått henne att må dåligt, det kan ju som sagt vara något hon bär på, kanske inte ens har med er att göra men något som hon tenderar att ta ut på sina föräldrar ändå (precis som små barn gör, får utbrott där man är trygg) och på något sätt så är ni hennes föräldrar, även om inte du är det så hänger du med i bara farten så att säga.

• Anonym (Nono)

Inte okej! En lösning kan ju vara att ni flyttar till ett nytt hem så att det verkligen bara blor erat om hon är så gränslös. Hon låter mer som en jobbig mamma eller svärmor...

• Egon den stora
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-02 16:46:10 följande:

Hur menar du då? Tyckte du att det var okej?

Nej tvärt om, hon är ju klart över gränsen på vad som ör acceptabelt för normala människor . I första hand borde hennes pappa säga ifrån,men det verkar ju inte hända så då får nog du göra det.
  • Anonym (Tar aldrig slut?)
    Egon den stora skrev 2018-03-02 21:58:55 följande:

Nej tvärt om, hon är ju klart över gränsen på vad som ör acceptabelt för normala människor . I första hand borde hennes pappa säga ifrån,men det verkar ju inte hända så då får nog du göra det.

Jag vill ju forsätta min relation med min sambo och vi har även ett gemensamt barn. Men jag upplever ju att han har svårt att sätta gränser mot sin dotter och blir avig mot mig när jag vill markera att jag tycker att hon går över gränsen.
  • Mella-Bella
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-02 16:37:50 följande:

Hon städade och arrangerade om vår tvättstuga och tog ut ALLA saker i vårt linneförråd och vek om det och la det på ett sätt som hon tyckte var bättre?!

Hann hon göra klart detta innan du märkte vad hon höll på med?

Jag förstår henne på ett sätt, jag ll ockockså gärna städa röja organisera hos min förälder i vad som är mitt barnfdomshem...men det behövs verkligen och hjälpen verkar vara välkommen. När jagäst den här tråden börjar jag rätänka om, det kanske inte är "normalt" att göra så...

Hursomhelst hade jag vvarit du så hade jag tittat på möjligheterna att skaffa ett nytt boende. Bonusbarn eller ej, attflytta in i någon annans hem blir svårt att få mitt eget, då är det bättre att tillsammans börja på ny kula.

Sen kan man undra efter alla dessa tråder där bonusbarnen bestämmer, det verkar ju som att ett förhållande inte riktigt passar för såna föräldrar...
  • Ess
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-03 14:52:19 följande:
    Jag vill ju forsätta min relation med min sambo och vi har även ett gemensamt barn. Men jag upplever ju att han har svårt att sätta gränser mot sin dotter och blir avig mot mig när jag vill markera att jag tycker att hon går över gränsen.
    Kan du inte fortsätta relationen med sambon och även dra en gräns mot dottern?
    Låt honom bli avig, han får komma över det helt enkelt. 
  • Anonym (mia)
    Mella-Bella skrev 2018-03-03 15:25:52 följande:
    Hann hon göra klart detta innan du märkte vad hon höll på med?

Jag förstår hen, ne på ett sätt, jag ll ockockså gärna städa röja organisera hos min förälder i vad som är mitt barnfdomshem...men det behövs verkligen och hjälpen verkar vara välkommen. När jagäst den här tråden börjar jag rätänka om, det kanske inte är "normalt" att göra så...

Hursomhelst hade jag vvarit du så hade jag tittat på möjligheterna att skaffa ett nytt boende. Bonusbarn eller ej, attflytta in i någon annans hem blir svårt att få mitt eget, då är det bättre att tillsammans börja på ny kula.

Sen kan man undra efter alla dessa tråder där bonusbarnen bestämmer, det verkar ju som att ett förhållande inte riktigt passar för såna föräldrar...
    Det ÄR komplicerat att bo med någon som har barn så du behöver nog inte ifrågasätta sådana trådar. "För såna föräldrar", lite svårt att förstå vad du menar men jag antar att du ifrågasätter lämpligheten hos vissa personer att bli tillsammans med någon som har barn. Ja, naturligtvis finns det personer som är rent olämpliga att befinna sig kring barn men skulle gissa att du är lite väl kategorisk och kanske har en föreställning om att om man har valt att bli tillsammans med någon som har barn så har man också valt att bli förälder till dess barn. Så är det inte och det finns inte en generell mall för hur det ska se ut. Men de problem som kan uppstå i bonusfamiljer är egentligen samma problem som kan uppstå i kärnfamiljer, men lägg därtill att där är minst två personer (beroende på hur många barn det handlar om) som inte har den där självklara relationen till varandra som man har i en kärnfamilj. Det behöver inte bara vara negativt i att leva i en bonusfamilj, det finns fördelar också, men när det uppstår problem så tenderar det att vara mer komplicerat än i en kärnfamilj. 

Jag tror för övrigt inte att du behöver oroa dig över vad dina föräldrar tycker om din städning, din känsla är säkert korrekt i att den uppskattas. Annars är det ju inte svårare än att du frågar.
Svar på tråden Vuxen bonusdotter