• Anonym (Tar aldrig slut?)

Vuxen bonusdotter

Jag tycker att jag och min sambo har det överlag bra i vår relation. Vi kan väl "tjafsa" om saker som de flesta andra par, men vi trivs tillsammans och har en kärleksfull relation. Har dock inte varit en "dans på rosor" på vägen dit. Men vi har egentligen bara hamnat i "konflikt" när det rör hans numera vuxna dotter. Hon hade svårt att acceptera att pappa hade träffat någon, då hon växt upp ensam med sin pappa och var van att ha honom föt sig själv. Jag tycker att jag har varit förstående och gått försiktigt fram. Vi har dock nu levt ihop i 11 år och dottern har flyttat hemifrån för länge sedan och hon är idag 27 år. De senaste åren har gått bra för det mesta, även om jag ibland kan tycka att hon kan få "styra" lite i vårt liv. Hennes önskemål om att besöka oss kan få styra vår semester t ex. Nyss uppstod det en konflikt igen och jag känner mig less på detta. Hon besökte oss ett par dagar och fick då för sig att storstäda och flytta om på lite saker och arrangerade om i en garderob. Jag försökte då förklara att jag uposkattade tanken på att hjälpa till, men att jag inte var helt bekväm med att hon ändrade om hemma hos oss utan att fråga. Hon blev då vansinnigt och kallade mig för dum i huvudet och sa att hon gjorde vad hon ville här eftersom det var hennes hem också. Är det någon som har tankar om detta och ev har erfarenhet av egna barn eller bonusbarn som har haft svårt att släppa föräldrahemmer. Borde jag låta henne vara med och bestämma här hemma, trots att hon flyttat och har eget boende och sambo?

• Svar på tråden Vuxen bonusdotter
    Anonym (Stolt sambo med vuxna bonusbarn) skrev 2018-03-03 18:09:41 följande:

Tråkig attityd du har ts, precis som många så kallade bonusmammor (helt fel ord i sammanhanget) har.

Själv har jag inga problem med min sambos barn eftersom jag inte vaktar något revir. För mig är det självklart att min sambo har en egen relation med sina vuxna barn och jag vill att dom ska känna sig hemma här när dom är på besök.

Således hade jag inte alls reagerat så som du gjorde i den situationen, big deal.

Lite omarrangerade handdukar, dom kommer ju ändå hamna på sin vanliga plats igen efter ett tag i takt med att man tvättar och lägger in själv.

Uppenbart har du själv varit svartsjuk på dottern hela tiden då du inte accepterar att hon som barn har en särskild plats i din sambos hjärta (precis som att mina har i mitt och min sambos har i sitt...)

Alla bittra kommentarer om att din såkallade bonusdotter (vilket hon helt uppenbart inte är) skulle vara störd och allt möjligt tycker jag är lite otäckt att läsa. Vill inte att mina egna barn ska ha sådana ?bonusmödrar? och själv har jag som sagt inga problem med min sambos vuxna barn då jag har förståelsen för att vår relation inte ska radera deras relation eller stå över deras.

Jag har inte kallat henne störd......jag har sagt att hon i perioder har varit skör. Jag har inga pro lem med att han har en egen relation till sin dotter. Jag har också älde utflyttade barn. Hon och mina barn är alltid välkomna hit. Men det innebär inte automatiskt att de får göra vad de vill i mitt och sambons hem. Jag hade inte varit okej med att min dotter gjort så heller, men henne hade jag kunnat prata med utan att bli kallad för det ena och det andra. Jag och bonusdottern har haft flera "utredande" samtal tidigare. Och hon har ju medgett att hon inte tyckte om när vi kom in i deras liv och att hon ville ha pappa för sig själv, men att det inte handlade om mig. Jag har tyckt att vår relation har varit helt okej de senaste åren, så därför kom det oväntat och fick oanade konsekvenser. Men läget tycker jag också är annorlunda nu, med tanke på att hon är vuxen har eget hem och sambo. Hon har ett eget liv att skapa......och med der menar jag inte att inte hennes pappa är en del av det. Men det är kanske dags att hon inser att hennes pappa också har ett eget liv.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Katya) skrev 2018-03-01 21:28:28 följande:

Det är hennes hem du flyttade in i den dagen för många år sen. Om sambon och du hade flyttat in i ett nytt gemensamt hem utan minnen hade det nog varit annorlunda.

Minnen är irrelevant! Känslorna får aldrig ta över förnuftet, då blir man som du. Oavsett vad du har för känslor så är fakta att din pappas och hans nyas hem är DERAS hem där DERAS regler gäller. Att du vid din ålder inte fattar detta är bara att beklaga.
    Anonym (mjnhg) skrev 2018-03-03 19:54:18 följande:
    Och precis av den här anledningen bör man inte flytta in i någon annans hem utan skaffa ett eget gemensamt. 

Alternativt att man gemensamt renoverar och skaffar gemensamma möbler. Dessutom behöver pappor, för det är oftast pappor, lära sig att barnen inte dör om man har regler och krav på dem. 

Kvinnor å andra sidan behöver lära sig att mer stå på sig och kräva av sina nya partners att de uppfostrar sina barn. 

I TS fall undrar jag om dottern har någon ångestproblematik eller autism eller liknande? 
    Vi har både byggt ut, byggt om och renoverat och jag är delägare i huset och vi betalar båda på lån och fasta avgifter......så jag skulle inte kalla mig någon "golddigger" (var nu den kommentaten kom ifrån???) I stort sett alla möbler är nyinskaffade tillsammans, så jag känner att detta är vårt gemensamma hem. Jag hade inte velat flytta in här om min sambo bott med en annan kärlekspartner här, men såg inte det som något problem .........iaf inte då......eftersom han bott själv med son dotter.

Jag upplever att hon fortfarande/återigen har obearbetade känslor med att acceptera att pappa har annat/andra än henne i sitt liv nu......och då är det nog något HON behöver bearbeta. Jag kan inte stå som måltavla för hennes mående.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Wtf) skrev 2018-03-04 16:56:17 följande:

Minnen är irrelevant! Känslorna får aldrig ta över förnuftet, då blir man som du. Oavsett vad du har för känslor så är fakta att din pappas och hans nyas hem är DERAS hem där DERAS regler gäller. Att du vid din ålder inte fattar detta är bara att beklaga.

Och detta gäller naturligtvis även TS omogna bonusdotter. Hon borde skämmas ögonen ur sig att agera som en bortskämd 14-åring.
  • Anonym (Katya)
    Anonym (Wtf) skrev 2018-03-04 16:56:17 följande:

Lugna ner dig. Vilket hysteriskt skrikande. Drick lite kamomillte.
  • Anonym (Stolt sambo med vuxna bonusbarn)
    Anonym (mia) skrev 2018-03-03 18:44:52 följande:

Jag tror inte på att du har vuxna bonusbarn. Jag tror tvärtom att du själv är ett vuxet bonusbarn som nu försöker få ut lite aggressioner mot en främmande människa som får representera den "idiot" som en eller båda av dina föräldrar valde att dra in i ditt hem när du var barn. Du kanske borde gå och prata med nån, det är aldrig för sent att skaffa sig en bättre barndom.

Jaha du. Det kan du ju tro så att det känns bättre. Alla vuxna med vuxna bonusbarn resonerar precis som du. Nej, så är det inte. Det finns oss som har bra relationer med dom och inte har problem med sjuklig svartsjuka och revirtänk.
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-04 16:47:26 följande:

Jag har inte kallat henne störd......jag har sagt att hon i perioder har varit skör. Jag har inga pro lem med att han har en egen relation till sin dotter. Jag har också älde utflyttade barn. Hon och mina barn är alltid välkomna hit. Men det innebär inte automatiskt att de får göra vad de vill i mitt och sambons hem. Jag hade inte varit okej med att min dotter gjort så heller, men henne hade jag kunnat prata med utan att bli kallad för det ena och det andra. Jag och bonusdottern har haft flera "utredande" samtal tidigare. Och hon har ju medgett att hon inte tyckte om när vi kom in i deras liv och att hon ville ha pappa för sig själv, men att det inte handlade om mig. Jag har tyckt att vår relation har varit helt okej de senaste åren, så därför kom det oväntat och fick oanade konsekvenser. Men läget tycker jag också är annorlunda nu, med tanke på att hon är vuxen har eget hem och sambo. Hon har ett eget liv att skapa......och med der menar jag inte att inte hennes pappa är en del av det. Men det är kanske dags att hon inser att hennes pappa också har ett eget liv.

Varför gör DU en grej av det där linneskåpet? Du menar att du hade blivit lika kränkt om din egen dotter gjort så?

Det tror jag inte på.

Jaha ja. Själv hade jag inte rivit upp himmel och jord över sånt. Du gör detta till ett problem, skapar en höna av en fjäder osv.

Ja det är ju rätt naturligt att hon kände så när du kom in i deras liv och hur kände du själv? Du har uppenbarligen haft problem med deras relation hela tiden eftersom du blir så arg över det här.
    Anonym (Stolt sambo med vuxna bonusbarn) skrev 2018-03-04 17:39:05 följande:

Varför gör DU en grej av det där linneskåpet? Du menar att du hade blivit lika kränkt om din egen dotter gjort så?

Det tror jag inte på.

Jaha ja. Själv hade jag inte rivit upp himmel och jord över sånt. Du gör detta till ett problem, skapar en höna av en fjäder osv.

Ja det är ju rätt naturligt att hon kände så när du kom in i deras liv och hur kände du själv? Du har uppenbarligen haft problem med deras relation hela tiden eftersom du blir så arg över det här.

Du väljer hela tiden att missförstå mig eftersom du verkar ha någon tanke att alla andra bonusmammorr, förutom du, lider av sjuklig svartsjuka. JAG gjorde ingen grej av detta. Jag tackade inte henne, men sa inget negativt om det heller. Utan valde att ha den inställningen att hon gjorde det för att vara snäll. Det var hon som valde att gå på mig och ville klargöra att det var hennes rättighet att göra vad hon ville, eftersom det var hennes hem. Jag kan väl i så fall erkänna mig "skyldig" till att ha revirtänk om mitt och sambons hem. Anser att det är han och jag som bestämmer hur vi vill göra/ha det i vårt hem. Jag tror inte att hon skulle ha accepterat syt jag gjort samma sak hemma hos henne och hennes sambo.

Jag har/haft full förståelse för att det var en omställning för henne. Men hon kanske bör komma över det någon gång. Hon är som sagt alltid välkommen hit.
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-04 18:02:54 följande:

Du väljer hela tiden att missförstå mig eftersom du verkar ha någon tanke att alla andra bonusmammorr, förutom du, lider av sjuklig svartsjuka. JAG gjorde ingen grej av detta. Jag tackade inte henne, men sa inget negativt om det heller. Utan valde att ha den inställningen att hon gjorde det för att vara snäll. Det var hon som valde att gå på mig och ville klargöra att det var hennes rättighet att göra vad hon ville, eftersom det var hennes hem. Jag kan väl i så fall erkänna mig "skyldig" till att ha revirtänk om mitt och sambons hem. Anser att det är han och jag som bestämmer hur vi vill göra/ha det i vårt hem. Jag tror inte att hon skulle ha accepterat syt jag gjort samma sak hemma hos henne och hennes sambo.

Jag har/haft full förståelse för att det var en omställning för henne. Men hon kanske bör komma över det någon gång. Hon är som sagt alltid välkommen hit.

Men herregud människa, var har jag skrivit att alla bonusmammor utom jag är sjukligt svartsjuka?

Det får du faktiskt citera om du ska anklaga mig för.

Snarare är det den attityden jag fått möta i tråden, att alla bonusmammor känner och ser likadant på det här, annars ljuger man.

Man är väl lite som man umgås, jag har både systrar och vänner med ungefär samma avslappnande, inkluderande inställning som jag.

Det ser småsint ut när du understryker att det är ERT hem. Du markerar mot din sambos egna barn. Jag vet inte hur du känner för dina egna barn men JAG känner att mina alltid kommer vara mina barn som alltid är välkomna hem oavsett hur gamla dom blir.

Därför tycker jag att det är det naturliga för min sambo också, att han och sina barn ska kunna ha den relationen.

Om jag skulle gå omkring och vakta och hävda att det är MITT hem och att dom inte ska känna sig som hemma när dom är på besök tror jag nog att jag också skulle bli sedd som en riktig bitch.

Man väljer ju själv vilken stämning man vill ha i familjen, för mig går kärlek och tolerans före egot.
  • Ess
    Anonym (Stolt sambo med vuxna bonusbarn) skrev 2018-03-04 18:15:44 följande:
    Det ser småsint ut när du understryker att det är ERT hem. Du markerar mot din sambos egna barn. Jag vet inte hur du känner för dina egna barn men JAG känner att mina alltid kommer vara mina barn som alltid är välkomna hem oavsett hur gamla dom blir.

Därför tycker jag att det är det naturliga för min sambo också, att han och sina barn ska kunna ha den relationen.

Om jag skulle gå omkring och vakta och hävda att det är MITT hem och att dom inte ska känna sig som hemma när dom är på besök tror jag nog att jag också skulle bli sedd som en riktig bitch.

Man väljer ju själv vilken stämning man vill ha i familjen, för mig går kärlek och tolerans före egot.
    Att dom är välkomna som GÄSTER är väl rätt självklart. Men hade de börjat stöka runt här och "städa", då hade de inte varit lika välkomna längre.
    Vi har markerat mot den enas sambo som har noll förmåga att känna av en situation, utan bara trampar på så att man känner sig trampad på tårna och väldigt irriterad på hen.
Svar på tråden Vuxen bonusdotter