• Anonym (Tar aldrig slut?)

Vuxen bonusdotter

Jag tycker att jag och min sambo har det överlag bra i vår relation. Vi kan väl "tjafsa" om saker som de flesta andra par, men vi trivs tillsammans och har en kärleksfull relation. Har dock inte varit en "dans på rosor" på vägen dit. Men vi har egentligen bara hamnat i "konflikt" när det rör hans numera vuxna dotter. Hon hade svårt att acceptera att pappa hade träffat någon, då hon växt upp ensam med sin pappa och var van att ha honom föt sig själv. Jag tycker att jag har varit förstående och gått försiktigt fram. Vi har dock nu levt ihop i 11 år och dottern har flyttat hemifrån för länge sedan och hon är idag 27 år. De senaste åren har gått bra för det mesta, även om jag ibland kan tycka att hon kan få "styra" lite i vårt liv. Hennes önskemål om att besöka oss kan få styra vår semester t ex. Nyss uppstod det en konflikt igen och jag känner mig less på detta. Hon besökte oss ett par dagar och fick då för sig att storstäda och flytta om på lite saker och arrangerade om i en garderob. Jag försökte då förklara att jag uposkattade tanken på att hjälpa till, men att jag inte var helt bekväm med att hon ändrade om hemma hos oss utan att fråga. Hon blev då vansinnigt och kallade mig för dum i huvudet och sa att hon gjorde vad hon ville här eftersom det var hennes hem också. Är det någon som har tankar om detta och ev har erfarenhet av egna barn eller bonusbarn som har haft svårt att släppa föräldrahemmer. Borde jag låta henne vara med och bestämma här hemma, trots att hon flyttat och har eget boende och sambo?

• Svar på tråden Vuxen bonusdotter
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-04 16:59:19 följande:

Vi har både byggt ut, byggt om och renoverat och jag är delägare i huset och vi betalar båda på lån och fasta avgifter......så jag skulle inte kalla mig någon "golddigger" (var nu den kommentaten kom ifrån???) I stort sett alla möbler är nyinskaffade tillsammans, så jag känner att detta är vårt gemensamma hem. Jag hade inte velat flytta in här om min sambo bott med en annan kärlekspartner här, men såg inte det som något problem .........iaf inte då......eftersom han bott själv med son dotter.

Jag upplever att hon fortfarande/återigen har obearbetade känslor med att acceptera att pappa har annat/andra än henne i sitt liv nu......och då är det nog något HON behöver bearbeta. Jag kan inte stå som måltavla för hennes mående.

Så du har köpt in dig till 50 % av vad husets verkliga värde var den dagen du köpte in dig och du står med på lagfarten? Det är hennes barndomshem och det kommer aldrig att förändras. Hur hade du reagerat om ni hade ett gemensamt barn i samma ålder som hade gjort samma sak?
    Anonym (Fia) skrev 2018-03-04 19:34:10 följande:

Så du har köpt in dig till 50 % av vad husets verkliga värde var den dagen du köpte in dig och du står med på lagfarten? Det är hennes barndomshem och det kommer aldrig att förändras. Hur hade du reagerat om ni hade ett gemensamt barn i samma ålder som hade gjort samma sak?

Om det nu har någon betydelse, så har jag köpt in mig och står på lagfarten.

Jag har också ett barndomshem, men jag har flyttat hemifrån och anser inte att jag har rätt att städa, sortera och ändra om något. Det är ju mina föräldrars hem och det är deras ansvar/rättighet. Som jag redan sagt, vare sig mina enskilda barn eller vårt gemensamma hade fått göra så efter de flyttat hemifrån och tror ärligt talat inte de kommit på tanken. Skillnaden är väl att de har jag kunnat prata med utan denna reaktion som hon har visat mot mig.
  • Ess
    Huruvida ts äger 50% eller vad hon betalt för det, och betalar för att bo där spelar noll roll eftersom hans dotter ändå inte har i deras skåp att göra. 
    Att hålla på om att det är hennes barndoms hem osv, är bara fjantigt. Hon har ett eget hem där hon kan ha det precis som hon vill. 
    Eller ts ska åka dit och hjälpa dem städa ut och ställa iordning?
  • Egon den stora

Men det spelar väl ingen roll om hon köpt in sig för en krona eller vad som helst. Är man 28 år skall man väl ha ett eget liv om man inte har något speciellt hinder.
  • Pope Joan II
    Anonym (Stolt sambo med vuxna bonusbarn) skrev 2018-03-04 18:15:44 följande:
    Men herregud människa, var har jag skrivit att alla bonusmammor utom jag är sjukligt svartsjuka?

Det får du faktiskt citera om du ska anklaga mig för.

Snarare är det den attityden jag fått möta i tråden, att alla bonusmammor känner och ser likadant på det här, annars ljuger man.

Man är väl lite som man umgås, jag har både systrar och vänner med ungefär samma avslappnande, inkluderande inställning som jag.

Det ser småsint ut när du understryker att det är ERT hem. Du markerar mot din sambos egna barn. Jag vet inte hur du känner för dina egna barn men JAG känner att mina alltid kommer vara mina barn som alltid är välkomna hem oavsett hur gamla dom blir.

Därför tycker jag att det är det naturliga för min sambo också, att han och sina barn ska kunna ha den relationen.

Om jag skulle gå omkring och vakta och hävda att det är MITT hem och att dom inte ska känna sig som hemma när dom är på besök tror jag nog att jag också skulle bli sedd som en riktig bitch.

Man väljer ju själv vilken stämning man vill ha i familjen, för mig går kärlek och tolerans före egot.
    Svärmor då? Det är okej att hon också kommer hem till er, går i skåp och lådor, omarrangerar linneförråd och underklädeslådor? Hon är ju mamma till din man och tydligen är släktskap mellan vuxna människor som har varsina hem ändå en gångbar anledning till varför man ska ha fri tillgång till varandras hem och tillhörigheter. 

Vilka ytterligheter det tydligen finns. Bonusföräldrar som anser att barn och tonåringar ska vara gäster i deras förälders hem och vuxna människor som vars flytande gränser ger dem för evig bestämmanderätt i föräldrarnas hem. 

Märkligt. Själv bildar jag lag med Ess i den här tråden.
  • Anonym (Bella)

Jag har också en vuxen bonusdotter som jag tycker beter sig som en tonåring ibland, samt att min mamma träffade en ny man när jag var 18 så jag befinner mig på båda sidor. jag tycker det är sjukt störigt att bonusdottern styr och ställer och beter sig på ett sätt som hon inte skulle göra hemma hos någon annan, å andra sidan kan jag reflektera över hur jag beter mig hemma hos min mamma och hennes nya och trots att de har nytt hus där jag aldrig bott så känner jag att jag är "hemma hos mamma" och där får man känna sig som hemma. Jag kan alltså både störa mig på att mina bonusbarn tar grejer i kylen utan att fråga samtidigt som jag skulle kunna göra det själv hemma hos mamma.

• Houdini

Mina föräldrar skulle ha blivit tokiga på mig om jag fått för mig att börja omorganisera hemma hos dom, dom är skilda.

Makens föräldrar är också skilda med nya partners och inte där heller skulle vi börja rota och omorganisera.

Springer inte heller och tar vad vi vill ha utan att fråga först. Även om plastsvärmor tycker att deras hem är även alla barnens hem både de två styvbarnen och hennes tre egna.

Men hon är något alldeles eget speciell och underbar en sådan styvmor borde alla styvbarn ha.

• Pope Joan II
    Anonym (Bella) skrev 2018-03-28 13:11:55 följande:

Jag har också en vuxen bonusdotter som jag tycker beter sig som en tonåring ibland, samt att min mamma träffade en ny man när jag var 18 så jag befinner mig på båda sidor. jag tycker det är sjukt störigt att bonusdottern styr och ställer och beter sig på ett sätt som hon inte skulle göra hemma hos någon annan, å andra sidan kan jag reflektera över hur jag beter mig hemma hos min mamma och hennes nya och trots att de har nytt hus där jag aldrig bott så känner jag att jag är "hemma hos mamma" och där får man känna sig som hemma. Jag kan alltså både störa mig på att mina bonusbarn tar grejer i kylen utan att fråga samtidigt som jag skulle kunna göra det själv hemma hos mamma.

Ja, det var ju om möjligt ännu mer rubbat.
  • Anonym (Emmi)
    Anonym (Bella) skrev 2018-03-28 13:11:55 följande:

Jag förstår och håller med. har man en nära relation till sina föräldrar känner man sig alltid "hemma" hos dem, vare sig ny partner tryckt in sig i boet eller ej. jag tror att man som styvis får inse att barnen ser hemmet som delas med partnern (deras förälder) som en del av deras hem också. som en slags trygghet. Med det sagt kanske de inte borde omorganisera dock... men att t.ex. ta från kylen och sånt känns som en självklarhet. Dock om man vet att föräldrarna är fattiga så gör man väl givetvis inte så 
    Anonym (Emmi) skrev 2018-03-28 17:48:22 följande:

Jag förstår och håller med. har man en nära relation till sina föräldrar känner man sig alltid "hemma" hos dem, vare sig ny partner tryckt in sig i boet eller ej. jag tror att man som styvis får inse att barnen ser hemmet som delas med partnern (deras förälder) som en del av deras hem också. som en slags trygghet. Med det sagt kanske de inte borde omorganisera dock... men att t.ex. ta från kylen och sånt känns som en självklarhet. Dock om man vet att föräldrarna är fattiga så gör man väl givetvis inte så 

Hon är som sagt välkommen hit när hon vill och har fri tillgång till kylskåp och innehåll och ska känna sig välkommen på så sätt, men att storstäda och omorganisera tycker jag inte är samma sak.
  • Anonym (Emmi)
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-28 19:31:37 följande:
    Hon är som sagt välkommen hit när hon vill och har fri tillgång till kylskåp och innehåll och ska känna sig välkommen på så sätt, men att storstäda och omorganisera tycker jag inte är samma sak.
    Nej det förstår jag. Men bara en tanke, kan det vara så att hon tänkte att hon hjälpte dig när hon gjorde detta med storstädningen? Typ att hon ville underlätta för dig? (Har inte läst hela tråden). 
    Anonym (Emmi) skrev 2018-03-28 19:51:37 följande:

Nej det förstår jag. Men bara en tanke, kan det vara så att hon tänkte att hon hjälpte dig när hon gjorde detta med storstädningen? Typ att hon ville underlätta för dig? (Har inte läst hela tråden). 

Har svarat på det och jag valde först att tänka så, men hon påpekade att hon gorde bara det hon ansåg nödvändigt och att det var hennes hem också, och det var där jag tyckte våra åsikter och "rättigheter" gick isär
Svar på tråden Vuxen bonusdotter