• Mella-Bella

Vuxen bonusdotter

Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-02 16:37:50 följande:

Hon städade och arrangerade om vår tvättstuga och tog ut ALLA saker i vårt linneförråd och vek om det och la det på ett sätt som hon tyckte var bättre?!

Hann hon göra klart detta innan du märkte vad hon höll på med?

Jag förstår henne på ett sätt, jag ll ockockså gärna städa röja organisera hos min förälder i vad som är mitt barnfdomshem...men det behövs verkligen och hjälpen verkar vara välkommen. När jagäst den här tråden börjar jag rätänka om, det kanske inte är "normalt" att göra så...

Hursomhelst hade jag vvarit du så hade jag tittat på möjligheterna att skaffa ett nytt boende. Bonusbarn eller ej, attflytta in i någon annans hem blir svårt att få mitt eget, då är det bättre att tillsammans börja på ny kula.

Sen kan man undra efter alla dessa tråder där bonusbarnen bestämmer, det verkar ju som att ett förhållande inte riktigt passar för såna föräldrar...
  • Mella-Bella
    Anonym (mia) skrev 2018-03-03 17:42:38 följande:

Det ÄR komplicerat att bo med någon som har barn så du behöver nog inte ifrågasätta sådana trådar. "För såna föräldrar", lite svårt att förstå vad du menar men jag antar att du ifrågasätter lämpligheten hos vissa personer att bli tillsammans med någon som har barn. Ja, naturligtvis finns det personer som är rent olämpliga att befinna sig kring barn men skulle gissa att du är lite väl kategorisk och kanske har en föreställning om att om man har valt att bli tillsammans med någon som har barn så har man också valt att bli förälder till dess barn. Så är det inte och det finns inte en generell mall för hur det ska se ut. Men de problem som kan uppstå i bonusfamiljer är egentligen samma problem som kan uppstå i kärnfamiljer, men lägg därtill att där är minst två personer (beroende på hur många barn det handlar om) som inte har den där självklara relationen till varandra som man har i en kärnfamilj. Det behöver inte bara vara negativt i att leva i en bonusfamilj, det finns fördelar också, men när det uppstår problem så tenderar det att vara mer komplicerat än i en kärnfamilj. 

Jag tror för övrigt inte att du behöver oroa dig över vad dina föräldrar tycker om din städning, din känsla är säkert korrekt i att den uppskattas. Annars är det ju intoce svårare än att du frågar.

Jag syftade inte på bonusfamiljer i allmänhet, utan ex här där bonudottern kör över TS, och till och med kallar henne mentalt störd. Och pappan accepterar detta. Och som i en annan tråd, där sonen fick sin viöka att ha sona kamrater boende flera helger i rad utan att föräldrarNakulle betala nåt dessutom och mannen bestämde detta med sonen utöver huvet på partnern. Såna föräldrar syftar jag på. De bör inte skaffa partners som de behandlar så.

Ja det ska jag göra.
Svar på tråden Vuxen bonusdotter