Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som gör äd 2018!

Öppen donator kan man få i Danmark, Finland, Island och USA vad jag vet. Kanske fler länder?

Hör gärna av dig sen och berätta vad du fick för besked av Försäkringskassan.

• UndrandeSökare

myran- Jag tycker att du tänkte rätt, då har din son möjligheten att bestämma själv sen vid 18års ålder. Om öppen donation fanns i många fler länder så tror jag fler hade valt det. Men i Lettland som vi valde är endast anonym donation tillåten enligt lag.

Eftersom jag har svårt att få barn pgr av immunproblem, och att jag hade fått 5 missfall innan pgr av embtyon som var felaktiga kromosommässigt, så behövde vi välja en klinik där vi fick göra PGS (kromosomtest på embryona först innan insättning) så jag kunde utesluta kromosomfel på embryona som felkälla, och om det ändå blev missfall, då gå vidare med mer immunutredning. Vilket vi nu gjort i London.

Avaclinic i Riga har PGS, men jag känner inte till nån klinik där man kan få öppen donator OCH PGS. Det går säkert i USA, men det blir för långt bort och för dyrt för oss. Men om någon känner till en sån klinik i Europa får ni gärna tipsa mig.

Lycka till alla här itråden, hoppas ni snart lyckas få era barn.

• UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-22 20:39:35 följande:

Tack för att du delar med dig av dina tankar. Tror också att det är något som måste mogna. Och det är ju inte så att någon tar barnet ifrån mig - det är ju mitt. Och vi bor ju inte ens i samma länder....

Så skönt med detta forum som får en att se saker från olika perspektiv.

Sen vet man ju inte vad som händer om 18år, om barnet kommer vara intresserad av att ta reda på vem donatorn är eller ej, eller ha kontakt med hen. Sen kan ju donatorn ha hunnit avlida eller inte längre vara intresserad av att ha kontakt/ träffas. Så mycket kan hinna hända på 18år. Det är ju också en sak man kan fundera på.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-21 16:00:29 följande:

Jag är egentligen inne på anonym donator jag också. Det räcker med att barnet får veta hur det har kommit till. Av rent egoistiska skäl så skulle det även kännas bättre för mig att inte veta att mitt barn vet hur det blev till (genom donerade ägg) men vem som har donerat dem.
    Men om det är så att man kan få en behandling betalad så borde man kanske sätta sin egoism åt sidan.

Ringde du och frågade Försäkringskassan ang hur gammal man max får vara när man ansöker om ersättning för ÄD utomlands? Vad fick du för svar? Så du vet om du ska välja öppen eller anonym donator?
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-23 15:43:21 följande:

Har inte tagit tag i det än. Har påsklov nästa vecka, tänkte ta tag i det då. Måste ju också ta en ordentlig diskussion med sambon också. Jag tror att jag kommit mycket längre än han i den här processen. 

Men det är ju aldrig fel att kolla upp så mycket fakta som möjligt - så man är väl förberedd när det väl gäller.

Står mycket i valet mellan de olika klinikerna - vissa erbjuder blastocyster tillbaka samt garanterade blastocyster till frysen. Andra sätter tillbaka efter 3 dgr (kliniken jag varit i kontakt med) fördelen med Köpenhamn för oss är ju att vi bor strax söder om Malmö.

Du som undersökt många olika kliniker i många länder - hur är det med mediciner. Vissa kliniker har ju samarbeten med svenska läkare som hjälpa till med vissa tester samt medicin och liknande.

Hur mycket mediciner behöver jag vid en äd? Själva donatorns mediciner brukar väl ingå i priset på hela behandlingen.

Många av klinikerna som har samarbeten har väl det i Sthlm så där är det ju mkt närmare för oss att ta oss till Cph och det kanske blir billigare i längden med tanke på att vi kan åka över dagen.

Sedan är det ju det andra som du är inne på  - att kunna testa äggen innan de sätts tillbaka.

Jag tror inte att jag har några problem med mitt immunförsvar - men skulle det ändå vara säkrare att kolla? 

Hej ! Det var många frågor och funderingar. Ja, börja med att sätt dig ner med sambon och prata igenom

1. Vilken typ av behandling kan ni båda tänka er?

2. Vilka länder kan ni tänka er ?

3. Hur mycket pengar, tid och ork kan ni lägga på barnprojektet ?

4. Vill ni göra PGS eller ej?

5. Misstänker du att ditt immunförsvar är ett problem eller ej?

Om du misstänker att immunförvaret är ett problem kan jag rekommendera att man köper och läser boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr

Det finns inte "ett speciellt prov" man kan ta i Sverige för att få veta om man har immunoroblem, utredningen görs utomlands.

Till frågan hur mycket mediciner du behöver inför ÄD? Om man inte har immunproblem, så behöver man bara 3 olika mediciner. 1 nedregleringsspruta, östrogentabletter och progesteronvagitorier.

Har du immunproblem så blir listan längre, då behöver du förutom dessa 3 tidigare nämnda, också Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin, trombyl etc plus man kan också behöva LIT, Neupogen, Humira etc etc

Vid immunproblem gör man först en immunutredning i Aten, London eller USA där en mängd blodprover tas och skickas till ett speciallabb i USA, för att ta reda på exakt vilja immunproblem man har och medicinerar sen utifrån det.

Om du inte tror att du har immunproblem, men är rädd om pengarna, välj då en klinik med babygaranti, så ni får tillbaka stordelen av pengarna om ni inte lyckas.

Hos AvaPeter i Ryssland har de ett garantipaket, om man köper det och inte har fött ett barn efter 4 insättningar, så får man 80% av pengarna tillbaka.

Det finns andra länder och kliniker som har babygarantier också.

Men välj färska ägg i första hand och 5-dagars embryon (många embryon dör mellan dag 3 och 5, och de hade ändå inte blivit några barn).

Hör av dig om du har fler frågor.
  • UndrandeSökare
    Flowerpower skrev 2018-03-23 17:31:24 följande:

Hej starka tjejer!

Jag hoppar gärna här om det går bra med er. Kort bakgrund: har en 4 åring tack vare IVF, är 39 år ung , och har precis gjort ett ET där det inte gick vägen. TD var igår.

Pga lågt AMH har vi redan varit inne på ÄD, har läst och följt många av er här på FL. Vi bestämde oss för Invimed redan i januari. Så vi var där i februari och gjorde alla prover. Vi ville ändå försöka en sista gång med mina ägg. Men det gick inte. Så nu är det tanken att jag ska vänta 2 perioder i mellan. 

Har ni några tips på hur jag kan hjälpa kroppen med processen? Jag kommer att få recept på en hel del tabletter, cortison bl annat, som man ska börja med CD3. Men jag funderade på ifall man kan ta något annat i de här 2 månaderna som jag ska vänta på. 

Tack för hjälpen och ha en fin helg! 

Jag rekommenderar folsyra, d-vitamin, omega 3 och järntabletter. Lycka till med ÄD.
  • UndrandeSökare
    Flowerpower skrev 2018-03-23 17:51:53 följande:

Tack snälla, ska utöka med järntabletter 

Tänk på att om du använder Levaxin får du inte ta järn samtidigt !

Järn ska gärna tas med c-vitamin tex C-vittabletter eller apelsinjuice- men INTE med mjölk eller kalicum !
  • UndrandeSökare
    Flowerpower skrev 2018-03-23 19:38:14 följande:

När ska man använda Levaxin? Jag har tagit folsyra, vitamin C, zink och omega 3 rätt länge nu. 

Man tar Levaxin om man har sköldkörtelsjukdom eller om man har för högt TSH (ska vara max 1.0 i fertilitetssyfte). Har man mycket högt TSH så kan man inte bli gravid pgr av det, då tar man Levaxin för att sänka TSH.

Det är Vitamin D som är viktigt.
  • UndrandeSökare
    Flowerpower skrev 2018-03-23 20:40:18 följande:

Hmmm min TSH låg på 1,9 i december och enligt läkarna var toppen ???  Då var det OK att göra IVF. Man blir ju fundersam!

Tack för din hjälp! Har följt dig i flera trådar  Nu känner jag mig som värsta förföljare :D

Hmm, ja jag har hört historier där svenska läkare har tyckt att TSH på över 6 var ok också, hemska tanke !

Svenska läkare är tyvärr inte så bra på fertilitet.

Ja, nu har du hittat mig

Du kan inboxa mig om du vill prata privat.

Klicka på mitt blåmarkerade namn.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-23 21:48:50 följande:

Du är fantastisk! Tack! <3

Varsågod

Hoppas ni hittar en klinik ni är nöjda med !

Första steget brukar vara att välja en klinik, sen behöver man ta vissa blodprover och skicka resultaten till kliniken. Det brukar vanligast vara från båda:

Blodgrupp

Rhesusfaktor

Hiv

Syfilis

Hepatit B

Hepatit C

Ev andra infektionsprover

Från mannen Spermaprov med morfologi (eller så gör man Sperm dna fragmentationstest utomlands).

Dessa resultat får vara max 6 månader gamla, är de för gamla får man ta om dem (gälker ej blodgrupp, rehesusfaktor).

När dessa provsvar är inskickade brukar man också få fylla i patientformulär samt donatorsformulär (hur man vill donatorn ska se ut).

Sen brukar kliniken maila några förslag på donatorer dom man får välja bland, eller hos vissa kliniker får man välja ur deras katalog.

Vissa kliniker har läkare de samarbetar med, när du valt klinik kan du fråga om de har en lista på läkare som just den kliniken samarbetar med.

Det kan vara bra att ha en läkare/gyn i Sverige som är villig att hjälpa dig med blodprovsremisser, medicinrecept samt att mäta slemhinnan i livmodern.

Men om man inte har det går det att ordna allt själv genom att be kliniken om EU-recept, köpa blodprovsremisser genom tex Werlabs eller Blodkollen samt att man åker till kliniken utomlands för att mäta slemhinnan.

Lycka till !
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!