Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som gör äd 2018!

myran skrev 2018-05-04 00:02:54 följande:

Jag har tagit Progynon och Lutinus i samma dos som du. Satte nyligen in en 5-dagars blastocyst som varit fryst som 2-dagars sen 2013 och tinades och odlades. Den enda av 10 nedfrysta som klarade sig. Är nu gravid. Fertinova Helsingfors. Det går bra på den dosen om allt är normalt annars Lycka till!

Vad tråkigt att bara ETT enda embryo av alla de 10 överlevde ! Hoppas allt går bra och det blir plus!
  • UndrandeSökare
    Lovsan skrev 2018-05-05 11:20:49 följande:

Så bra att det finns hjälp att få vid överaktivt immunförsvar, men antar att du behöver göra behandlingarna (LIT) utomlands? Hoppas att behandlingen går bra och att den lilla stannar kvar sedan efter insättning!

Ja, det är tur att det finns kliniker utomlands som gör immunutredningar och immunbehandlingar. För i Sverige "tror inte " läkarna på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem ! Trots att testerna funnits och behandling av såna patienter hållit på i USA sen 1990-talet. Så Sverige är enornt långt efter inom fertilitetsproblemområdet

Immunutredningar görs i Grekland, England och USA.

LIT är tyvärr inget som görs i Sverige. Det finns endast i 3 länder som jag känner till som sysslar med detta, det är Grekland, England och Mexiko.
  • UndrandeSökare
    Lovsan skrev 2018-05-05 11:48:12 följande:

Har förstått att fertilitetsläkare i Sverige inte tror på immunologiska problem bakom infertilitet/barnlöshet. Men har det gjorts mycket studier på området?

(Själv är jag inte så insatt men ganska övertygad om att immunförsvaret kan "spöka" och orsaka missfall/problem för ägg att fästa efter att ha läst om många som blivit hjälpta av att behandla med t.ex. kortisonpreparat. Känns för övrigt väldig logiskt eftersom immunförsvaret har som jobb att göra sig av med inkräktare, vilket ju ett befruktat ägg är..)

Ja det stämmer, på samma sätt som kroppen kan försöka göra sig av med (stöta bort) en ny njure vid organtransplantation, på samma sätt kan också en kvinnas kropp vid immunproblem, försöka göra sig av med ett embryo. Eller på samma sätt som kropoen skulle försöka döda en cancercell eller någon annan inkräktare som bakterier eller liknande.

Kvinnans kropp ska normalt sett "tagga ner" vid graviditet, men hos kvinnor med immunproblem så "taggar den upp" istället och då blir resultatet barnlöshet (minus eller upprepade missfall).

Så då lugnar man den bland annat med Intralipiddropp, kortison, Fragmin och Trombyl (de 2 sista är blodförtunnande för att förhindra proppar, eftersom ett överaktivt immunförsvar kan bilda proppar när ägget försöker fästa, eller bilda proppar i moderkakan för att stoppa blodtillförseln till embryot och då dör det av syrebrist och näringsbrist).

Utomlands har många studier gjorts på immunbehandling, men fertilitetsläkare i Sverige accepterar endast Svenska studier. Så det finns en privat klinik i Sverige (ivfFalun) som nu gör en studie på Intralipiddropp. Vet inte om den är färdig än.
  • UndrandeSökare

Lovsan -  Du undrade ju om det fanns några Svenska studier om Intralipider och immunbehandling.

Äntligen börjar Svenska forskare fatta galoppen om Intralipider och PGS som utländska kliniker sysslat med i många år redan !!! Jag och min man har gjort PGS på våra embryon hos Avaclinic i Riga.

Pågående forskning

Intralipid vid assisterad befruktning

Forskning tyder på att kvinnor som misslyckats med att bli gravida eller som har haft svårt att behålla en graviditet på grund av onormalt högt antal NK-celler (Natural Killer-cells), kan gynnas av behandling med Intralipid vid assisterad befruktning.

NK-celler är en typ av immunceller som finns i blodet och utgör en stor del av immunsystemet. I ett tidigt skede av graviditeten finns ett stort antal NK-celler i livmoderns slemhinna och dessa verkar vara en mycket viktig faktor för en lyckad implantation och graviditet. Tecken tyder på att en obalans i nivå och aktivitet av dessa celler kan bidra till en ökad risk för missfall. Vår hypotes är att Intralipid kan hämma NK-cellsaktiviteten under en tillräckligt lång tid för att förbättra embryots implantation och upprätthålla graviditet. Intralipid är en lösning som ofta används inom hälso- och sjukvård, den innehåller sojaolja, ägg komponenter, glycerin och vatten.

Målsättningen med studien är att se om intravenös Intralipid behandling kan hjälpa dig att uppnå graviditet och motverka missfall.

Studien består av två delar. Först kommer 100 patienter inkluderas där NK-cell koncentration mäts i blod och samtliga får behandling med Intralipid. Rekrytering till studien börjar i januari 2016. Evaluering av resultaten från denna första del av studien kommer sedan ligga till grund för den andra delen som är en prospektiv randomiserad studie där patienter som kommer till sin första behandling vid Livio Fertilitetscentrum randomiseras till behandling med Intralipid eller kontroll.

PGS

Det är sedan många år tillbaka känt att genetiska orsaker ligger bakom infertilitet i vissa fall. Framförallt finns mycket forskning som visar att andel obefruktade och befruktade ägg med felaktig kromosomuppsättning ökar med kvinnans ålder och att infertila par är särskilt utsatta för detta. Vid traditionell IVF-behandling finns inga möjligheter att undersöka äggets eller embryots kromosomuppsättning. Nya forskningsrön tyder däremot på att detta kan vara avgörande, framförallt för par som har gått igenom flera IVF-behandlingar utan framgång eller som drabbats av upprepade missfall. Nu pågår vid Livio Fertilitetscentrum Göteborg en randomiserad studie där kromosomuppsättning i embryot analyseras och endast embryon med korrekt antal kromosomer återförs till patienten.

Livio lägger stor vikt vid utveckling av genetiska analyser vid IVF och vi har planer på att utöka forskningsaktivitet inom detta viktiga område. Vi har pågående samarbete med Klinisk Genetik på Karolinska Institutet och Reproduktionsmedicin på Karolinska Universitetssjukhuset som också deltar i PGS-studien.

Läs mer här:
    livio.se/forskning/pagaende-forskning/
  • UndrandeSökare
    Lovsan skrev 2018-05-08 08:50:15 följande:

Ser att några av er tar hormonprover innan insättning för att kolla om kroppen/livmodern är redo för insättning. Detta är inget som kliniken i Finland har bett oss att göra, de har enbart bett mig göra ett UL och mäta slemhinnan.

Är det någon som skulle vilja berätta lite mer om provet, exakt vad det är man vill kolla och när provet ska tas?

Det finns flera hormonprover man kan kolla upp.
    Men de viktigaste är

Sköldkörtelprover (TSH, T3, T4, TRAK och TPO).
    TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang, men tyvärr tycker många läkare att mycket högre värden är "helt ok", men det är det INTE!
    Har man för högt TSH-värde, så blir man helt enkelt inte gravid pgr av det !
    TSH kan sänkas med hjälp av Levaxinmedicinering (Levaxin är receptbelagt i Sverige). Ta blodprovet fastande på morgonen, utan några mediciner eller vitaminer innan provtagningen.

Vidare rekommenderar jag också att man mäter sitt Prolaktin (ett hormon som ska främja bl a ammning, men kan förhindra graviditet eller ge upprepade missfall), har man över 300 vid insättningen så kommer det troligtvis bli minus eller missfall. Prolaktin mäts på CD21. Mediciner för att sänka Prolaktinet heter Norprolac och Pravidel. Receptbelagt i Sverige.

Det är också bra om man mäter sitt Östrogen/Östradiol samt sitt Progesteron regelbundet både innan och efter insättning vid ivf och vid äggdonation.

Östrogen mäts vanligtvis på CD3.
    Progesteron mäts på CD21 i naturlig cykel för att se om ägglossning har inträffat.

Progesteronbrist efter insättning kan tyvärr leda till minus eller missfall.

Dessa prover kan du ta genom din läkare/gyn i Sverige, eller så kan man också köpa blodprovsremisser själv via www.werlabs.se och www.blodkollen.se

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Bappen skrev 2018-05-09 16:25:01 följande:

Hej på er,

Nu ruvar jag sedan igår på en fin liten blasto som jag fick på Ava Riga. Slemhinnan var 9.5 mm men lite blodfattig (mörk på uv) tydligen så jag hoppas det går ändå. Det här är vårt första syskonförsöket och jag är inställd på att det här är den första behandlingen av många.

Grattis till att du blivit Ruvare Bappen ! Vilket datum har du testdag? Hoppas allt går bra !
  • UndrandeSökare
    Bappen skrev 2018-05-09 20:02:52 följande:

Tack :)

Testdag 17 maj. Usch, hade nästan glömt hur påfrestande det är att ruva.

På Norges nationaldag !!! Jag hoppas allt går bra och att det blir plus, så du också får anledning och fira då precis som Norrmännen ! Jo, det är jobbigt att ruva, men jag hoppas tiden går fort !

Jag och mannen går också hos Avaclinic, jag hoppas göra insättning nr 2 efter sommaren.
  • UndrandeSökare
    Sara761 skrev 2018-03-17 14:36:30 följande:
    Hej!

Har tagit immunprover i Sverige med extra prover i Riga sedan immunprover i Ryssland inkl hysto m impl snitt.

Detta var hos Ava Peter. Har ej kollat KIR el LAD. Vet ej vad det är. Men måste man inte hitta något avvikande i första hand för att sedan se om man bör ta fler prover?

När ska ni köra på m nytt försök? Ni hade frysta i Riga va?

Vad kostar lit och lad behandling? I England?

Har ej testat spermier för fragmentering mm för att de säger i Riga att iomed att det blir SP många fina blasto är det ej troligt att det är fel på spermier. Men man undrar ju...
    Hoppas nästa insättning går bra för dig i Riga.

Här kan du läsa om Dr Gorgys klinik i London som vi varit hos och gjort immunutredning:
    www.fertility-academy.co.uk/has-your-ivf-been-unsuccessful-so-far/

www.fertility-academy.co.uk/immune-fertility-testing-and-treatment-process/

www.fertility-academy.co.uk/immune-testing/

www.fertility-academy.co.uk/immune-treatments/

www.fertility-academy.co.uk/fees/

• UndrandeSökare
    Smil skrev 2018-05-10 15:18:06 följande:

Jag var på Ava Riga igår, 9/5. Fick 2 st 3-dagars insatta. Slemhinnan var 12,5. Test dag den 21/5. Nu är det bara att vänta och se.

Grattis till att du blivit ruvare Smil ! Hoppas på plus den 21 maj
  • UndrandeSökare
    myran skrev 2018-05-10 18:03:02 följande:

Idag hade min man och mina kompisar fixat överraskningsfest till mig då jag fyllt jämnt. Mitt i firandet började jag blöda. Har kramper och har blött en del och ser en liten blodig grej i blodet, så jag gissar att det här var slutet på min graviditet... Kul kalas :'(

Så tråkigt att höra myran ! Jobbigt att börja blöda under födelsedagsfesten förstår jag. I vilken vecka är du? Har du tagit blodhcg regelbundet och gjort vul och sett foster med hjärtslag?
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!