• Fröken W

Viktminskning innan graviditet

Hej!

Jag och min sambo vill gärna försöka få ett syskon till vår dotter. Vi skulle vilja börja försöken i höst. Innan jag bli gravid igen så vill jag gå ner i vikt då jag dels inte trivs med min nuvarande vikt och kropp och dels pga att det inte är hälsosamt att ha så stor övervikt som jag har.

För att nå en normalvikt så skulle jag behöva gå ner drygt 30kg så som ni förstår har jag alldeles för hög vikt nu.

Jag söker någon som är i samma sits, eller i alla fall vill gå ner i vikt, så vi kan peppa varandra.

Finns du där ute?

• Svar på tråden Viktminskning innan graviditet
  • henkeshumla
    Fröken W skrev 2018-02-20 13:16:58 följande:

Men exakt! Jag vill ju må bra nu, orka leka med mitt barn, kunna åka rutschkanor och karuseller med henne så

småningom. Det går ju liksom inte nu.

Ytterligare ett sammanträffande, jag är också lärare och har sportlov. Men jag har såklart blivit sjuk lagom till ledigheten. Annars hade jag också börjat nu.

Det låter ju toppen att väga in sig tillsammans...man vill ju inte vara den som fortsätter gå upp medan de andra går ner.

Tycker att det är en bra idé att vi peppar varandra här och delar med oss av med- och motgångar.

Wow, vilket sammanträffande. Lärare också! Trist att du är krasslig. Det är väl också typiskt att bli det under ett lov. :( Hoppas du mår bättre snart. 

Nyss inkommen från promenad. Med ljudbok i öronen så promenerade jag i 30 min i måttligt tempo. Skönt med luft. Känns bra att börja lugnt. Det är när man har för stora mål som det ofta fallerar för mig. Tänker att den första tiden får bli promenader mellan 3-5 ggr/vecka (minst 30 min) och att förbättra frukosten. Jag är kolhydrat-junkie och dras ofta till bröd. Ska försöka köra mer ägg-frukost. 

Nu blickar vi framåt mot magar som växer pga bebisar och att ha ork att leka och busa massor med våra ungar under kommande sommarlov! YEAH!
  • Trullis82
    Fröken W skrev 2018-02-20 12:39:57 följande:

Vad jobbigt! Men förhoppningsvis kan vi peppa och stötta varandra nu.

Jag vägde 96-97 när jag blev gravid, vägde 99 vid förlossningen. Jag gick sedan ner till 85 efter förlossningen men när dottern var runt 6 månader så började jag gå upp igen och så har det fortsatt.

Idag väger jag 99 och vill verkligen gå ner innan en ny graviditet. Drabbades av grav.diabetes och skulle gärna slippa det igen.

Jag tänker att jag först och främst måste sluta med sådana mängder läsk och sötsaker som jag trycker i mig. Sen måste jag börja röra mig regelbundet. Jag har svårt att se att jag skulle kunna lägga om min kost som du, skulle inte kunna utesluta något. Men skulle det behövas efter att jag tagit bort sötsaker och lagt till träning så absolut, men det blir som ett sista alternativ för mig.

Hur gamla är dina barn?

Mina barn är 13&7 år gamla så det skulle bli en liten sladdis

Men så efterlängtad. Ger inte upp utan kamp.

Så får vi se vad som händer

Vi skulle inte ha fler. Jag är 35 o min man 50 så vi hade bestämt att det absolut täcker därför började jag med p-spruta.

Men med åren har det växt fram mer o mer den här längtan efter en liten till....

Så nu kämpar vi på med att det ska ta sig. Slutade med p-spruta september 2016
  • Fröken W
    henkeshumla skrev 2018-02-20 14:11:08 följande:

Wow, vilket sammanträffande. Lärare också! Trist att du är krasslig. Det är väl också typiskt att bli det under ett lov. :( Hoppas du mår bättre snart. 

Nyss inkommen från promenad. Med ljudbok i öronen så promenerade jag i 30 min i måttligt tempo. Skönt med luft. Känns bra att börja lugnt. Det är när man har för stora mål som det ofta fallerar för mig. Tänker att den första tiden får bli promenader mellan 3-5 ggr/vecka (minst 30 min) och att förbättra frukosten. Jag är kolhydrat-junkie och dras ofta till bröd. Ska försöka köra mer ägg-frukost. 

Nu blickar vi framåt mot magar som växer pga bebisar och att ha ork att leka och busa massor med våra ungar under kommande sommarlov! YEAH!

Absolut, klart att man blir sjuk när man är ledig. Men känner mig redan bättre så förhoppningsvis så kan jag börja lite smått med promenader i slutet av veckan.

Härligt med din promenad, bra att du tog dig ut! Du har verkligen en viktig poäng, ofta sätter man upp för höga mål och orkar inte hålla ut hela vägen dit. Låter lagom med 3-5 promenader á 30 minuter/vecka.

Jag är också en sucker för kolhydrater. Men det är inget jag vill/tänker göra något åt. Åtminstone inte som ett första steg. Jag tänker att jag först och främst behöver sluta med smygätandet och alla onödiga sötsaker och samtidigt börja med promenader.
  • henkeshumla
    Fröken W skrev 2018-02-20 21:06:58 följande:
    Absolut, klart att man blir sjuk när man är ledig. Men känner mig redan bättre så förhoppningsvis så kan jag börja lite smått med promenader i slutet av veckan.

Härligt med din promenad, bra att du tog dig ut! Du har verkligen en viktig poäng, ofta sätter man upp för höga mål och orkar inte hålla ut hela vägen dit. Låter lagom med 3-5 promenader á 30 minuter/vecka.

Jag är också en sucker för kolhydrater. Men det är inget jag vill/tänker göra något åt. Åtminstone inte som ett första steg. Jag tänker att jag först och främst behöver sluta med smygätandet och alla onödiga sötsaker och samtidigt börja med promenader.
    Hej Fröken W!

Hoppas du mår bättre idag! Bra mål du har, tycker jag. Ta bort sådant som är mest onödigt. Att bryta vanorna. Jag vet hur det är - det ingen annan ser att jag äter "räknas inte"... yeah, right?! Att äta onödigt och när ingen ser är ett viktigt steg. Ett svårt steg, tycker jag. Vi kan ju köra bikt här, haha! Om vi ätit ngt dumt och onödigt så berättar vi det här. Försöker reflektera kring varför, hur det kändes och hur det ska undvikas i framtiden.... 

Idag var jag på bio med min son. Var mycket sugen på godis. VI köpte en liten popcorn som jag tog halva av. Vi hade morötter med också - vi såg ju Pelle Kanin! :) Kändes klokt. Glad att jag inte köpte godis till mig själv. En dag - ett steg. 

Imorgon kommer nästa kamp. Heja oss!
  • Fröken W
    Trullis82 skrev 2018-02-20 14:44:51 följande:

Mina barn är 13&7 år gamla så det skulle bli en liten sladdis

Men så efterlängtad. Ger inte upp utan kamp.

Så får vi se vad som händer

Vi skulle inte ha fler. Jag är 35 o min man 50 så vi hade bestämt att det absolut täcker därför började jag med p-spruta.

Men med åren har det växt fram mer o mer den här längtan efter en liten till....

Så nu kämpar vi på med att det ska ta sig. Slutade med p-spruta september 2016

Ja det där verkar svårt tycker jag. Hur vet man när man är klar med barn? Jag har ett barn nu och vet att jag vill ha ett till. Sen tänker jag att det räcker, samtidigt som att jag redan nu innan jag ens är gravid tänker att det kommer vara sista gången och att det känns sorgligt på något vis.

Vet egentligen inte varför jag tänker att två barn räcker...kanske har jag fallit för den rådande samhällsnormen två vuxna och två barn, fast det verkar ju faktiskt bli allt vanligare med tre barn. Hmm...

Oj, ni har fått kämpa på ett tag nu då med andra ord. Hoppas att det går vägen för er snart!
  • Fröken W
    henkeshumla skrev 2018-02-21 20:11:06 följande:

Hej Fröken W!

Hoppas du mår bättre idag! Bra mål du har, tycker jag. Ta bort sådant som är mest onödigt. Att bryta vanorna. Jag vet hur det är - det ingen annan ser att jag äter "räknas inte"... yeah, right?! Att äta onödigt och när ingen ser är ett viktigt steg. Ett svårt steg, tycker jag. Vi kan ju köra bikt här, haha! Om vi ätit ngt dumt och onödigt så berättar vi det här. Försöker reflektera kring varför, hur det kändes och hur det ska undvikas i framtiden.... 

Idag var jag på bio med min son. Var mycket sugen på godis. VI köpte en liten popcorn som jag tog halva av. Vi hade morötter med också - vi såg ju Pelle Kanin! :) Kändes klokt. Glad att jag inte köpte godis till mig själv. En dag - ett steg. 

Imorgon kommer nästa kamp. Heja oss!

Tack, känner mig nöjd med målen men det är nu det svåra börjar - att faktiskt följa dem.

Helt ärligt så låter bikt som ett fantastiskt bra förslag! Det kör vi på tycker jag!

Men wow, sjukt duktigt att låta bli sötsaker på bio. Det är ju annars ofta sådana tillfällen, åtminstone för mig, som det bara inte går att låta bli.

En annan fråga; är du kaffe- eller tedrickare? Jag dricker inget av det och försvarar ofta mitt läsk (coca cola) drickande, för mig själv, som att jag behöver bli uppiggad av något jag med. Sjukt mycket mer socker än kaffe och te såklart så det är ju inget bra alternativ tyvärr...
  • Jsv17

Hej!

Fick min son i December, och vi vill gärna ha syskon hyfsat tätt (jag fyllde nyss 35 så känns inte som vi har all tid i världen att vänta) men jag vill också gå ner. Vi blev gravida med sonen relativt enkelt och min graviditet var helt ok men fick gravid diabetes och vill iaf ge mig själv en chans att slippa det genom att gå ner i vikt innan syskon.

Planen är väl att börja försöka till hösten och jag skulle vilja få ner 30kg tills dess, gick bara upp 7kg under grav och har redan tappat dem och fem till så jag har 25kg kvar, känns inte som nån omöjlighet

Skulle vara jättekul att dela resan med några kämpat mot samma mål

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • henkeshumla
    Jsv17 skrev 2018-02-21 20:56:00 följande:

Hej!

Fick min son i December, och vi vill gärna ha syskon hyfsat tätt (jag fyllde nyss 35 så känns inte som vi har all tid i världen att vänta) men jag vill också gå ner. Vi blev gravida med sonen relativt enkelt och min graviditet var helt ok men fick gravid diabetes och vill iaf ge mig själv en chans att slippa det genom att gå ner i vikt innan syskon.

Planen är väl att börja försöka till hösten och jag skulle vilja få ner 30kg tills dess, gick bara upp 7kg under grav och har redan tappat dem och fem till så jag har 25kg kvar, känns inte som nån omöjlighet

Skulle vara jättekul att dela resan med några kämpat mot samma mål

Välkommen till vårt lilla forum, Jsv17!

Vad bra jobbat att inte gå upp så mycket under grav och att lyckas hålla det. Det var min kamp.... att inte släppa på mitt goda leverne... Alla tips tas emot här. Du verkar ha kämpaglöd och j*vlar anamma så det räcker till oss alla, så du ska såklart hänga på resan här. :)

Hur är din plan för att nå dit du vill?
  • henkeshumla
    Fröken W skrev 2018-02-21 20:44:22 följande:
    Tack, känner mig nöjd med målen men det är nu det svåra börjar - att faktiskt följa dem.

Helt ärligt så låter bikt som ett fantastiskt bra förslag! Det kör vi på tycker jag!

Men wow, sjukt duktigt att låta bli sötsaker på bio. Det är ju annars ofta sådana tillfällen, åtminstone för mig, som det bara inte går att låta bli.

En annan fråga; är du kaffe- eller tedrickare? Jag dricker inget av det och försvarar ofta mitt läsk (coca cola) drickande, för mig själv, som att jag behöver bli uppiggad av något jag med. Sjukt mycket mer socker än kaffe och te såklart så det är ju inget bra alternativ tyvärr...
    Bikt är nog rätt grej. Och att våga visa den bittra, fula delen av det. Att faktiskt skriva om dumma tankar, dumma val OCH allt bra. 

Idag var jag nöjd och samtidigt inte nöjd. Min vän frågade om vi skulle luncha med barnen. Det finns en schysst kina/thai-buffé i stan och vi cyklade dit. Man kan ju göra riktigt bra val: ta sallad, undvika friterat, undvika riset.... det gjorde jag inte. Lite måttligt av allt var valet jag gjorde. Så det var väl kanske okej. Dock är jag glad att jag hoppade över mjukglassen som ingår. Jag tog en skiva melon och nöjde mig där. Var inte alls jobbigt. Ofta tror jag att jag tar sött av "vana" och för att "följa gruppen" liksom. Att man inte tänker själv. Eller känner efter. Är jag VERKLIGEN sugen? 

En promenad på 30 min hann jag med också. Skönt med ljudbok och lite egentid på kvällen. Hade kunnat gå längre, men tycker det är lite läskigt att gå ute själv när det är mörkt. Vill helst gå på motionsslingan som går 20 m från vår tomt, men där är så mycket buskar mm. Nästa gång kan jag ju gå mer där det finns folk - på gator och så. Det var skönt att komma över tröskeln igen. Det var något motigt i början då jag var lite stel och så, men efter 5 minuter så släppte det och jag stampade på. 

Dagens plus: promenad + ingen glass
    Dagens ajabaja: ätit lite väl onyttig lunch

Hur har er dag sett ut? Hur går era tankar kring mat/motion/hjärnspöken? 

Läste någonstans att människor med övervikt inte blivit överviktiga för att det ÄLSKAR mat utan för att de använder mat som straff/belöning etc. Om man kommer underfund med vad som en gång triggat måendet och hur maten stjälpt/hjälpt så är man mer än halvvägs. Hur tänker ni kring det?

/Henkes humla
  • Natta93

En fråga lite så här i tråden, såg att några legat på 90,95 å 100kg men ja väger 80 och påväg neråt.. men om ja skulle få barn nu hade de varit helt okej kanske inte hälsosamt eller? Tänkte gå ner till 65kg...

Svar på tråden Viktminskning innan graviditet