• Fröken W

Viktminskning innan graviditet

Hej!

Jag och min sambo vill gärna försöka få ett syskon till vår dotter. Vi skulle vilja börja försöken i höst. Innan jag bli gravid igen så vill jag gå ner i vikt då jag dels inte trivs med min nuvarande vikt och kropp och dels pga att det inte är hälsosamt att ha så stor övervikt som jag har.

För att nå en normalvikt så skulle jag behöva gå ner drygt 30kg så som ni förstår har jag alldeles för hög vikt nu.

Jag söker någon som är i samma sits, eller i alla fall vill gå ner i vikt, så vi kan peppa varandra.

Finns du där ute?

• Svar på tråden Viktminskning innan graviditet
  • Trullis82

Mitt mål var ju aldrig att väga mycket under en graviditet men tyvärr blev det så.

Det är svårare att bli gravid som överviktig men även snabba upp o nedgångar av vikten är en anledning till icke gravid.

Jag vägde 95 båda gångerna.

Med barn 1 gick jag ner 22 kg under graviditeten pga gallsten. Så läkarna sa att hade jag varit normal viktig hade min bebis inte överlevt.

Med barn 2 gick jag bara upp 7kg

Jag är i samma sits nu. Men tänker kanske mer på vad jag äter.

Jag känner att jag inte heller kan bromsa allt.

Min man är liksom 50år o har sagt att det är nu eller inte alls för han vill inte vara allt för gammal.

Men jag äter inga kolhydrater

Dricker inga söta drycker

Dragit ner på kaffe till max 2 koppar om dagen

Har hund så promenad 1 Tim ggr 4

Vet inte vad mer jag kan göra

• Jsv17
    henkeshumla skrev 2018-02-22 18:58:10 följande:

Välkommen till vårt lilla forum, Jsv17!

Vad bra jobbat att inte gå upp så mycket under grav och att lyckas hålla det. Det var min kamp.... att inte släppa på mitt goda leverne... Alla tips tas emot här. Du verkar ha kämpaglöd och j*vlar anamma så det räcker till oss alla, så du ska såklart hänga på resan här. :)

Hur är din plan för att nå dit du vill?

Hej, tack Härligt med en sån här tråd, alltid bra med pepp.

Jag försöker gå 10.000 steg om dagen, så lång vagnpromenad varje dag. Blir ju inte alltid just nu då det ibland är för kallt eller snöar.

Vi la om kost tillsammans hemma iom min graviddiabetes, helt frisk från den nu, och vi har lyckats hålla i den. Inget extremt alls, men försiktig med det söta och vi dricker ingen läsk, saft etc. Men mat, vi är båda väldigt mat intresserade så vi såg det lite som en utmaning att laga god mat med de kostdirektiv vi fick på diabetesmottagningen. Just nu helammar jag också och jag hade turen att vara en sån där kilona rasar av sig själv i början, men nu har det börjat stanna av så måste nog se över kosten lite till (blir ju lätt att äta för mkt när man är hemma hela dagarna) och se till att komma igång med lite styrketräning också, enkel hemma med kroppsvikt är tanken.

Hur ser planen ut för dig?
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Stora My

Jag behöver också gå ner i vikt innan graviditet. Jag har försökt i över 1.5 år med både ock. Men har istället gått upp i vikt pga stress, för lite rörlighet och för mycket chips.

Vid tidigare graviditeter har jag vägt kring 104 och graviditeterna har varit bra, ingen graviditetsdiabetes eller högt blodtryck. Nu väger jag mer.

Min plan är att dra ner på kolhydrater. Måste bli sockerfri och bort med all chips. Jag har kommit igång med träning efter årsskiftet. Jag ska åka utomlands till veckan och kommer försöka tänka på kosten redan nu och under resan samt promenera varje morgon men det blir först helgen om två veckor jag börjar mer strikt. Jag har tidigare ätit lchf och blev då gravid efter -10 kg (som jag gick upp under graviditeten plus mera).

Jag tycker det är bra med en peppande grupp. Då kan vi hålla motivationen uppe.

• Fröken W
    henkeshumla skrev 2018-02-22 19:06:29 följande:

Bikt är nog rätt grej. Och att våga visa den bittra, fula delen av det. Att faktiskt skriva om dumma tankar, dumma val OCH allt bra. 

Idag var jag nöjd och samtidigt inte nöjd. Min vän frågade om vi skulle luncha med barnen. Det finns en schysst kina/thai-buffé i stan och vi cyklade dit. Man kan ju göra riktigt bra val: ta sallad, undvika friterat, undvika riset.... det gjorde jag inte. Lite måttligt av allt var valet jag gjorde. Så det var väl kanske okej. Dock är jag glad att jag hoppade över mjukglassen som ingår. Jag tog en skiva melon och nöjde mig där. Var inte alls jobbigt. Ofta tror jag att jag tar sött av "vana" och för att "följa gruppen" liksom. Att man inte tänker själv. Eller känner efter. Är jag VERKLIGEN sugen? 

En promenad på 30 min hann jag med också. Skönt med ljudbok och lite egentid på kvällen. Hade kunnat gå längre, men tycker det är lite läskigt att gå ute själv när det är mörkt. Vill helst gå på motionsslingan som går 20 m från vår tomt, men där är så mycket buskar mm. Nästa gång kan jag ju gå mer där det finns folk - på gator och så. Det var skönt att komma över tröskeln igen. Det var något motigt i början då jag var lite stel och så, men efter 5 minuter så släppte det och jag stampade på. 

Dagens plus: promenad + ingen glass

Dagens ajabaja: ätit lite väl onyttig lunch

Hur har er dag sett ut? Hur går era tankar kring mat/motion/hjärnspöken? 

Läste någonstans att människor med övervikt inte blivit överviktiga för att det ÄLSKAR mat utan för att de använder mat som straff/belöning etc. Om man kommer underfund med vad som en gång triggat måendet och hur maten stjälpt/hjälpt så är man mer än halvvägs. Hur tänker ni kring det?

/Henkes humla

Härligt jobbat med att skippa efterrätten! Jag började på riktigt idag.

Det jag känner mig nöjd med är att jag inte stannade på vägen hem från jobbet och köpte godis och läsk.

Mindre bra att jag inte tog mig ut på någon promenad som jag tänkt...ska jag försvara/bortförklara mig så blev jag sen hem från jobbet och det var snöade som tusan.

Jag har laddat ner appen Lifesum, där fick jag först lägga in info om mig (nuvarande vikt, målvikt och när jag vill nå vikten). Appen räknar sedan ut hur många kalorier jag får äta varje dag. Varje gång jag äter så kan jag lägga in det i appen så visar den snabbt hur mycket jag ätit. Man kan också lägga in om man tränat så får man fler kalorier att utnyttja. Den verkar bra så det kan jag rekommendera.

Intressant det där med anledningen till övervikt. Jag håller absolut med. Jag älskar inte mat, har aldrig gjort. Men absolut använder jag godsaker som belöning eller som morot ?ja men jag har ju gjort...så jag förtjänar lite godis? eller ?nu ska jag göra...så jag behöver det här för att orka?. Hur ser det ut för dig?
  • Fröken W

Kul att fler hittat hit och är sugna på att följas åt.

Kanske kan vi köra lite vägningar, varje/varannan vecka? Jag väger 99kg nu, vill gå ner till 60-65 egentligen men siktar på 70-75 till augusti/september

Någon mer som vill skriva?

• henkeshumla
    Fröken W skrev 2018-02-26 20:42:07 följande:

Kul att fler hittat hit och är sugna på att följas åt.

Kanske kan vi köra lite vägningar, varje/varannan vecka? Jag väger 99kg nu, vill gå ner till 60-65 egentligen men siktar på 70-75 till augusti/september

Någon mer som vill skriva?

Låter som en bra plan. Man kan till och med vara så "hård" att man fotograferar vågen! :O Då kan man inte smita... hehe, känner jag mig själv eller? :O

Jag är pepp på vägning med jämna mellanrum. Frågan är hur ofta och vilken dag i veckan? Vad känner övriga? Fler som är intresserade? 
  • henkeshumla
    Fröken W skrev 2018-02-26 20:32:27 följande:
    Härligt jobbat med att skippa efterrätten! Jag började på riktigt idag.

Det jag känner mig nöjd med är att jag inte stannade på vägen hem från jobbet och köpte godis och läsk.

Mindre bra att jag inte tog mig ut på någon promenad som jag tänkt...ska jag försvara/bortförklara mig så blev jag sen hem från jobbet och det var snöade som tusan.

Jag har laddat ner appen Lifesum, där fick jag först lägga in info om mig (nuvarande vikt, målvikt och när jag vill nå vikten). Appen räknar sedan ut hur många kalorier jag får äta varje dag. Varje gång jag äter så kan jag lägga in det i appen så visar den snabbt hur mycket jag ätit. Man kan också lägga in om man tränat så får man fler kalorier att utnyttja. Den verkar bra så det kan jag rekommendera.

Intressant det där med anledningen till övervikt. Jag håller absolut med. Jag älskar inte mat, har aldrig gjort. Men absolut använder jag godsaker som belöning eller som morot ?ja men jag har ju gjort...så jag förtjänar lite godis? eller ?nu ska jag göra...så jag behöver det här för att orka?. Hur ser det ut för dig?
    Bra att du inte stannade och köpte godis, Fröken W! Förstår hur lätt det är att skippa promenad.... jag tycker det är obehagligt att gå ut på vår slinga när det är mörkt.... och nu är det värsta stormen. Så då blir det liksom inget av det. Dock fick jag jobba hårt till och från jobbet: jag cyklar. I storm. Alltid motvind. Alltid. :S

Jag har klarat att hålla mig borta från tårtan på jobbet som fanns både igår och idag. Dock kunde jag inte motstå frestelsen att ta en ruta Marabou....ajabaja... Har försökt bli bättre på frukost - äter ägg på mackan varje dag och försöker att minska till 1-2 mackor istället för 2-3. 

Något jag verkligen vill förändra är att dricka mer vatten. Vi har bubbelmaskin på jobbet och jag passerar den mellan varje lektion - så det är lätt att fylla på. Ska försöka få i mig ett glas på fm och ett på em. 

Hur har starten av veckan sett ut för er andra?
  • Stora My

För mig har det gått så där. I helgen blev det lite för mycket av det goda så gått upp. Jag väger mig nästan varje dag men måndagar är min officiella vägningsdag. Hade alltså plus 1.5 kg från förra veckan. Aj aj! Jag har nog checkat ut mentalt då jag reser bort och börjar på allvar efter resan.

• Trullis82
    Stora My skrev 2018-02-27 20:40:57 följande:

För mig har det gått så där. I helgen blev det lite för mycket av det goda så gått upp. Jag väger mig nästan varje dag men måndagar är min officiella vägningsdag. Hade alltså plus 1.5 kg från förra veckan. Aj aj! Jag har nog checkat ut mentalt då jag reser bort och börjar på allvar efter resan.

Sådär höll jag på, vägde mig varje dag. Akta dig för det. För mig blev det typ maniskt. Så hade jag gått upp några gram åt jag inget men om jag gått ner kunde jag äta.

Det blev till slut ohållbart o det slutade i kbt träffar. Våg får jag aldrig äga mer. Fick gå till vc o väga mig 1 gång i veckan o sedan blev det 1 gång i månaden.

Så var rädd om dig
  • Stora My

Tack för omtanken. Du har rätt man inte ska väga sig varje dag. Det har nog mest blivit en vana för mig, inte ett tvång. Tycker det är bra veta var jag står men egentligen är det knäppt. Beroende på var man befinner sig i cykeln kan man ju samla på sig mycket vätska. Det är ju bara så det är, inget att hetsa upp sig för.

Svar på tråden Viktminskning innan graviditet