• Fröken W

Viktminskning innan graviditet

Hej!

Jag och min sambo vill gärna försöka få ett syskon till vår dotter. Vi skulle vilja börja försöken i höst. Innan jag bli gravid igen så vill jag gå ner i vikt då jag dels inte trivs med min nuvarande vikt och kropp och dels pga att det inte är hälsosamt att ha så stor övervikt som jag har.

För att nå en normalvikt så skulle jag behöva gå ner drygt 30kg så som ni förstår har jag alldeles för hög vikt nu.

Jag söker någon som är i samma sits, eller i alla fall vill gå ner i vikt, så vi kan peppa varandra.

Finns du där ute?

• Svar på tråden Viktminskning innan graviditet
  • Jsv17

Jag är på på vägning, men jag blir stressad av vågen så jag väger mig bara varannan vecka nästa vägning är på måndag så kan börja ?rapportera? då

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Fröken W

Härligt att fler verkar vilja haka på vägningar! Kanske ska vi ?bara? väga varannan vecka eller tom en gång i månaden? Precis som Stora My skriver så har det ju betydelse var i menscykeln man befinner sig men om vi alltid väger oss t.ex. den första varje månad så är det ju lättare att jämföra med sig själv. Men jag är absolut öppen för förslag.

Jag hoppas verkligen att vi håller den här tråden levande.

Veckan började ok för mig men från onsdag har det gått åt skogen. Jag har ätit godis och druckit läsk varje dag :( Men om jag ska försöka vara positiv så har jag haft dåligt samvete när jag stoppat i mig onyttigheterna. Innan har jag inte reflekterat över det så värst mycket. Jag har såklart alltid vetat att det inte är bra men jag har inte tänkt mer på det utan bara ätit ändå. Men nu kändes det inte bra så förhoppningsvis är det något bra.

• Ylvagill86

Hej ! Jag vill oxå vara med i denna tråd ???? väger alldeles för mkt vi har fyra barn varav den senaste är född i december 17 ! Vill gå ner 28 kg ungefär ????! Jag älskar kakor godis och bullar så där ligger mitt problem ????vill bli smalare och gravid med en 5:e ????????! Försöker äta gott 1 dag i veckan blir oftast 3 dagar ???? försöker träna 20 min varje dag blir ofta 1-2 ggr i veckan ????! Har ingen att bolla prata med så jag hoppas jag får vara med er ?! Jag tänkte köra hårt och ordentligt från måndag ????

• Trullis82

Ja, jag vill oxå ha hjälp.

Har typ 30kg som ska bort bara att jag inte vet hur.

Lördags kväll äter jag ca 1 dl chips. Det är vad jag unnar mig.

Dricker ingen läsk

Äter ingen skräp mat

Äter protein rik mat o mycket grönt

Ingen ris potatis el pasta om det inte är typ pastagratäng el så, (vilket det är sällan) då äter jag väldigt lite.

Jobbar inom vården så rör på mig konstant.

Har hund så många promenader

Alltså jag vet inte vad jag gör för fel o inte dietisten heller. Har varit hos tre olika dietister o inget vet....

Så någon här som har svar???

Prover tagna o jag e frisk som en nötkärna

Fortsatt trevlig helg

• Jsv17
    Trullis82 skrev 2018-03-03 20:33:31 följande:

Ja, jag vill oxå ha hjälp.

Har typ 30kg som ska bort bara att jag inte vet hur.

Lördags kväll äter jag ca 1 dl chips. Det är vad jag unnar mig.

Dricker ingen läsk

Äter ingen skräp mat

Äter protein rik mat o mycket grönt

Ingen ris potatis el pasta om det inte är typ pastagratäng el så, (vilket det är sällan) då äter jag väldigt lite.

Jobbar inom vården så rör på mig konstant.

Har hund så många promenader

Alltså jag vet inte vad jag gör för fel o inte dietisten heller. Har varit hos tre olika dietister o inget vet....

Så någon här som har svar???

Prover tagna o jag e frisk som en nötkärna

Fortsatt trevlig helg

Jag antar då du säger att prover är tagna att de tog prover på sköldkörteln? Det är ju annars en vanlig bov i sammanhanget.

Min mammas kompis hade liknande, hon kunde gå ner i vikt om hon körde extremt strikt och kaloribegränsad kost men så fort hon började lägga på kalorier för att ?hålla vikten? så gick hon upp igen. Jag har för mig att de till sist hittade nåt fel i ämnesomsättningen som de kunde korrigera med medicin efter många år.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Trullis82
    Jsv17 skrev 2018-03-04 05:58:27 följande:

Jag antar då du säger att prover är tagna att de tog prover på sköldkörteln? Det är ju annars en vanlig bov i sammanhanget.

Min mammas kompis hade liknande, hon kunde gå ner i vikt om hon körde extremt strikt och kaloribegränsad kost men så fort hon började lägga på kalorier för att ?hålla vikten? så gick hon upp igen. Jag har för mig att de till sist hittade nåt fel i ämnesomsättningen som de kunde korrigera med medicin efter många år.

Min ämnesomsättning är kanon. Som sagt, man har tagit alla möjliga prover på mig men jag e frisk på alla plan
  • Freijah

Jag är i samma sits.

Fick vår lille i april förra året, och skulle behöva gå ner 20-30 kilo.

Vill ju helst bli gravid till sommaren så jag har inte mycket tid på mig.

• Stora My

Min gissning är att man antingen äter för mycket eller för lite. Jag brukar hamna på för många kalorier per dag. Jag har laddat ner appen Lifesum som man kan lägga in sin mat på (kaloriräkning). Gillar inte räkna kalorier men tänker det är bra för att ha ett hum ungefär. Att äta färre snabba kolhydrater brukar funka bäst för mig. Det är det jag ska köra på från nästa helg.

• henkeshumla

Jag tycker vägning en eller två gånger i månaden låter klokt. Räcker det med en gång i månaden? Jag kan tycka att det känns rättvist, för vissa veckor är verkligen katastrof.... man samlar på sig vätska och svullnar upp. 

Ska vi sikta in oss på ett datum? Förslag någon? Att vänta till 1 april känns lite väl länge, kanske? 

Hojta vad ni känner!

• Trullis82
    henkeshumla skrev 2018-03-04 20:46:42 följande:

Jag tycker vägning en eller två gånger i månaden låter klokt. Räcker det med en gång i månaden? Jag kan tycka att det känns rättvist, för vissa veckor är verkligen katastrof.... man samlar på sig vätska och svullnar upp. 

Ska vi sikta in oss på ett datum? Förslag någon? Att vänta till 1 april känns lite väl länge, kanske? 

Hojta vad ni känner!

Jag gör som jag blev sagd hos dietisten o väger mig på tisdagar.

Så börjar from imorgon o varje tisdag
Svar på tråden Viktminskning innan graviditet