• Galet lurad

Bedragen

Varnar er alla redan nu för lång text.

Jag träffade min förra sambo via en gemensam vän för två år sedan. Allt flöt på bra, givetvis med mindre "bråk" ibland som i alla förhållanden men inte så att vi skrikit på varandra. Efter ett och ett halvt år så flyttar vi ihop. Köper en fantastisk bostad och det mesta av möblerna nytt. Livet känns jäkligt bra. Jag har tidigare fått en ny tjänst och hon likaså.

I våra jobb så krävdes en del resor. Hon var borta några dagar varje vecka och jag en hel vecka med några månaders mellanrum. Detta var för mig helt okej och för henne med. Däremot så när hon fick sin tjänst så pratade hon gott om en kollega. Inte på den nivån att jag var orolig eftersom det lät som att han var omogen (40 bast). Vi runt 30.

Månaderna gick och det var slut på resorna. I denna vevan var det dags för företagsfest med hotell och paket för hennes del. Jag hade märkt att de hade börjat sms:a privat och jag ska inte gå in på detaljer men jag blev fundersam och ställde vanliga frågor om vem han var. Hon visste inte mycket sa hon men ändå hade de rest i yrket en längre tid. Hon var på festen och jag fick inget svar på ett god natt-sms förrän på förmiddagen dagen efter.

Vi var sen båda hemma och jag märkte att hon vinklade mobilen när jag var nära, ljudet avstängt, notiser avstängt så hon klickade upp sin mobil hela tiden för att se om där var något.

Jag tog upp frågan med henne, ingen anklagelse utan bara oro. Det var absolut inget och hon var förstående. Dock flera timmar senare går hon åt mig och hur jag är som person och vad jag gjort mindre bra som sambo och att hon vill kunna skriva till honom eftersom de har bra kontakt.

Veckan går och jag märker att det fortsätter med konstigt beteende, långa toalettbesök, en del övertid på jobb, mobilen etc.

Jag tar upp det igen och jag blir attackerad för det är han som skriver till henne. Redan här borde jag lämna? För hon väljer att svara och tycka det är okej och bryr sig inte om mig. Vi sover inte i samma rum den natten.

Vi går nu runt med viss spänning i luften men känns ändå okej. Kanske hade jag fel? Hon ska träffa en väninna några dagar senare och det är dusch och fix som aldrig förr. Jag får en klump i magen. Tre timmar är hon iväg och beter sig väldigt märkligt när hon kommer hem. Slänger sig i sängen och ska sova men bara stirrar. Jag säger inget.

Dagarna går och till slut blir jag varse om att de sexmailat och bokat in en träff när hon meddelat mig att hon ska göra annat. Jag ställer frågor. Hon ljuger. Relationen är över och bostaden såld. Jag har fått skit kastad på mig, fortfarande inget erkännande även om jag vet mer än hon tror. Hon har ljugit för vänner eftersom jag hör hur hennes historia går isär, antagligen inför hennes familj också. Vi har noll kontakt.

Det är väldigt kort av allt som varit. Hade jag gått in mer på detaljer om allt och vardagen där jag blev rejält lurad hade ni blivit konfunderade.

Ska sägas att jag är den snälla typen, lite försiktig men kan säga ifrån när jag anser att jag har rätt till det. Jag är den som klandrar mig själv givetvis även om jag innerst inne vet att detta är inte okej oavsett vad.

Jag har blivit bedragen tidigare. Hon har haft det i familjen och varit strängt emot det så hon var den jag litade på.

Dumt nog går jag nu och undrar hur hon mår, vad hon gör om dagarna (även om jag inser att hon träffar honom), om hon släppt mig redan efter några veckor osv.

Jag vill inte ha tillbaka henne men det hade varit skönt med bekräftelsen att hon ångrar sig, kommit till insikt, kanske mår lite uselt av detta och framförallt tänker på mig.

Vad tror ni? Jag har aldrig varit den otrogna så jag vet inte hur tankarna går.

Men för mig förstår jag inte hur man kan putta ut några års minnen och förhållande och bara gå vidare. Ska också sägas att jag inte vet när allt började. Detta kan ha startat tidigare under resorna. Det kan ha varit hon som tagit första steget etc.

Men livet känns piss helt enkelt.

• Svar på tråden Bedragen
  • Anonym (Caroline)
    Galet lurad skrev 2018-02-21 08:27:51 följande:

Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att skriva. Jag har tagit ledigt från jobb resten av veckan för jag känner nu vid denna tidpunkt att det kommer ikapp mig. Även om jag vetat det tidigare så inser jag att vi är historia. Det ska vara så givetvis men tidigare har det ändå känts som att hon funnits runt hörnet. Vi har som sagt ingen kontakt och det börjar bli påtagligt nu. Inte komma hem genom dörren och mötas efter en arbetsdag, inga helger att spendera tillsammans, gå och handla, inga sms om allt möjligt etc. Jobbigt!

Upplever hon också detta fast det var såhär hon ville ha det? Inga tecken (till mig) som tyder på att hon gjort fel.

Jag var väldigt tydlig med henne att om det är något jag gör fel så vill jag veta det. Om hon funderade på något om oss, om samboskapet så ville jag ha kommunikation just för att jag var rädd om det.

Känns lite som att jag har blivit utnyttjad. Jag gav upp det jag hade tidigare för detta. Nu har jag ingenting. Hon är antagligen redan vidare.

Jag tänker att hon inte sett mig som en trygg punkt i sitt liv. Jag har aldrig hört något som tyder på att hon varit stolt över mig. Lite i början av förhållandet kanske. Hon har gärna "satt dit" mig inför annat folk istället för att "skydda mig" om du förstår hur jag menar. Jag har ofta tolkat detta som kärlek och lite jävlandes sinsemellan men nu tyder jag det klart annorlunda.

Är jag egoistisk som säger att förhållandet inte var dåligt? De har jobbat ihop ett tag, nära inpå varandra, någon har tagit kontakt på ett annat sätt och det har fortsatt trots att jag varit i princip bredvid. Något hände plötsligt och sen var det en utdragen kamp i att hitta fel hos mig. Så känns det.

Jag har tänkt tillbaka till situationer precis innan jag la märke till att han skickade sms och det var inget konstigt och hon hade själv planer för oss.

Hon är kall och orättvis ja. Jag undrar om hon anser sig ha rätt till det eller om det är en försvarsmekanism. Det är som att jag är världens skit och hon tog skydd hos kollegan. Två år och allt vi gjort mot en kollega jag inte hade gett mycket för som betett sig så. Och jag hade önskat att hon insåg det alternativt att någon sa det till henne. "Kära vän, vad är det för kollega du har?!".

Jag kan ha uppfattat henne som stark och hon kan anse det själv men när jag läser ditt svar så håller jag med. Efterspelat men även när jag ställde frågor har bara varit fegt.

Ber om ursäkt för att det är rörigt. Jag är väldigt splittrad.

Kan vara att hon anser sig ha gått vidare men långt där inne finns säkert något!! Och hon inser nog att slutet inte sköttes snyggt....

Det låter som att du ville ha dialog men inte hon.... då har du gjort vad du kunnat. Ibland vet man inte vad man har förrän det är borta och hon kanske inser det en dag även om det nu handlar om att visa upp någon form av stolthet!!!!

Även om hon väljer kollegan borde du tänka att hon gjoft sig ett nedköp.... han visste att du fanns och höll på ändå och hon var otrogen. Hur ska de kunna lita på varandra?? Och han som gör så verkar ju inte vara en vettig person....

Alla har sina brister, både du och ditt ex... men det har alla. Så är livet.... hon kommer hitta något hos en ny paftner oclså så småningom!!!!
  • Anonym (Fia)
    Anonym40 skrev 2018-02-18 13:14:34 följande:

Hej!

Mycket sorgligt att läsa din historia, denna är tyvärr ganska vanlig!

Din kvinna har med sig ett bagage som du inte varken sett eller förstått,,, så på det sättet instämmer jag att du känner dig lurad!!

Själv har jag stora egna erfarenheter av detta!

Dessa problem är vad jag kallar symptom på något annat!

Ofta saker som hänt under uppväxt där delar av ens personlighet skapas!

Tex om dina föräldrar aldrig tar tag i problem utan sopar dom under mattan, stoppar huvudet i sanden och kör vidare, utan att ta eller lära sitt barn konflikt,gränser osv med allt vad det innebär!!( kärlek,trygghet osv)

Dessa personer går ofta i en relation( även med vänner och sina egna barn) utan att kunna lösa prata, hantera, förmedla konflikter, se egna eller andras behov, vilket resulterar att dom tillslut inte mår bra i relationen och tex kvävs! ( ohållbar)

Att då vara öppen för ny partner är oftast endast en flykt (qvick fix), då de inte är klara med sig själva och sina inersta egna problem!

Svårigheten med dessa personer är att dom kommer sällan till insikt eller kan vara objektiva på sig själv,, därav tar dom sällan hjälp utan dom kör på i liknade mönster och får ofta samma produkt tillbaka i sitt liv gång på gång!

Att få en fungerande relation måste man enskilt må bra,,och det är inte alltid lätt att se bagaget en människa har,, vare sig från uppväxt eller tidigare liv!

Jätteintressant och bra skrivet. Tack!
  • Anonym (Fia)
    Galet lurad skrev 2018-02-18 18:16:52 följande:

Tack för ditt svar!

Väldigt intressant att läsa. Jag har givetvis reflekterat mycket över detta. Vad som finns i bagaget. Ska också sägas att jag försökt närma mig och ta upp detta flertalet gånger men blivit bortviftad med att det inte är något. Har också märkt om jag sagt något lite fel och menat något helt annat så har hon bestämt bildat sin egen uppfattning och mer eller mindre bestämt sig för vad jag menade. Detta klandrar jag mig en del för eftersom jag borde tagit tag i henne och satt mig ner och krävt en diskussion. Dock inte så lätt! Jag har försökt.

Innan vi flyttade ihop så kom också många viktiga diskussioner via sms. Hon kunde bli arg för minsta lilla men väntade med att ta upp det tills det blev läge för henne att skicka sms.

Nu hoppas jag inte att det låter som att hon har världens problem. Hon var världens finaste på alla sätt och vis men då med allt detta i slutet som förstörde precis allt!

Känner så Igen beteendet på min partner som jag misstänker är otrogen.
  • Anonym (Caroline)
    Anonym (Fia) skrev 2018-02-22 18:55:44 följande:

Känner så Igen beteendet på min partner som jag misstänker är otrogen.

Vill du dela med dig varför du misstänker det?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Caroline) skrev 2018-02-22 20:52:26 följande:

Vill du dela med dig varför du misstänker det?

Sena utgångar, smusslande med mobil , magkänsla osv..men han nekar, men det gör ju ofta otrogna så det säger inget. Har släppt det för tillfället.
  • Anonym40

Hej!

Hmm,, dessa otrohets historier ser ungefär lika ut och med samma syfte!

En stark person, en person som mått bra och mår bra under sin uppväxt samt livsgång, gör sällan på detta sätt!

Man är kapabel till att analysera och problemlösa sina problem i relationen genom kommunikation med sin partner! Ibland krävs tid och distans i en relation det kan även behövas en separation för att komma till insikt!

Återigen svaga, trasiga personer har svårt att komma till insikt iallafall inte inom en kortare period. Detta sker ibästa fall när dom varit destruktiva mot sig själva och rasat ordentligt!

Men det finns en fortsättning eller en baksida på denna process oavsett var man än befinner sig i den!

Finns lite studier gjorda i bla England på par som får legitimt vara otrogna, och många hittar tillbaka till varandra och lever lyckliga många år, i Frankrike är det mera ok och det är en annan mentalitet!

Jag menar inte att det kanske är ok men det ger en viss förståelse!

Hur många otrohetsaffärer håller? Däremot bygger ett långvarig förhållande på vänskap som växer sig stark till kärlek! Dessa relationer har en grund att stå på men är personligheterna för olika beroende på uppväxt KAN det ändå vara kört speciellt om problemen gått för långt innan man tar hjälp!! Och då pratar vi hjälp på riktigt ingen familje rådgivning utan riktig terapi skräddarsydd för var och ens enskilda problem!

Finns lite böcker som är intressanta

• Anonym (Caroline)
    Anonym (Fia) skrev 2018-02-22 20:59:16 följande:

Sena utgångar, smusslande med mobil , magkänsla osv..men han nekar, men det gör ju ofta otrogna så det säger inget. Har släppt det för tillfället.

Jobbigt!! Magkänslan brukar ju vara den man ska ta på allvar...

Vill säga till dig och galet lurad att gräset är INTE grönare på andra sidan!! Hoppas de fattar det och sen sitter där.....
  • Anonym (Inte ensam)

Beundrar ditt lugn i din text! Förstår att det känns jobbigt. Har själv varit där. Förhoppningsvis kan hon ge dig ett svar såsmåningom på vad som egentligen pågick.

• Anonym40

Ja elände mindre bra beslut tas när man krisar med sig själv! Ett stort problem är att parterna blir känslostyrda mer eller mindre, den som är klokast/sundast går mest levande ut ur dessa situationer! Försök tänk på er själva och gratulera eran partner till dennes beslut även om det är vansinne många gånger! Sätt barn i första rum!!

Försök tänk bort straff,hot och idiot tänk,,, försök och se den svaga, trasiga person det är! Själv destruktivitet som kanske inte syns från början när ny partner och lycka falsk målas upp! Sexet är fantastisk med en ny person och verklighet är långt bort,,men som ni klar tänkta vet kommer baksidan!

Inte alltid man styrs av en ny relation utan kan ibland vara en ny relation med sitt inre, makt över sig själv!

Oftast en kombo där givetvis man söker ny partner för att uppfylla sina behov, bekräftelse, bli hörd o sedd!

Men även för man helt enkelt inte klarar sig själv tex praktiskt!

De kommer få tillbaks detta i någon form,, bortkastade år av ens liv!

• Galet lurad
    Anonym (Caroline) skrev 2018-02-22 18:41:56 följande:

Kan vara att hon anser sig ha gått vidare men långt där inne finns säkert något!! Och hon inser nog att slutet inte sköttes snyggt....

Det låter som att du ville ha dialog men inte hon.... då har du gjort vad du kunnat. Ibland vet man inte vad man har förrän det är borta och hon kanske inser det en dag även om det nu handlar om att visa upp någon form av stolthet!!!!

Även om hon väljer kollegan borde du tänka att hon gjoft sig ett nedköp.... han visste att du fanns och höll på ändå och hon var otrogen. Hur ska de kunna lita på varandra?? Och han som gör så verkar ju inte vara en vettig person....

Alla har sina brister, både du och ditt ex... men det har alla. Så är livet.... hon kommer hitta något hos en ny paftner oclså så småningom!!!!

Ja. Jag var väldigt tydlig när vi flyttade ihop om att dialogen behövdes. Oavsett vad. Minsta lilla så skulle ingen gå och hålla det inom sig men ju mer jag tänker på det ju mer inser jag att hon ville detta. Det var bara ett fett minus att hon blev påkommen. Undrar bara hur lång tid hon tänkte gå och låta mig tro att det ändå var okej även om jag hade börjat ställa försiktiga frågor om det.

Nedköp och nedköp. Något är det ju. Det som jag hänger upp mig på är hennes ståndpunkt till otrohet, hennes syn på män som gör så som han har gjort för han är högst delaktig. Plötsligt var det helt okej... Visserligen hade inte jag gett mycket för en sådan person så nedköp, kanske det. Brukar inte se på människor på det sättet även om jag ärligt talat inte tycker han verkar vettig... Konstigt formulerat kanske.
Svar på tråden Bedragen