• Anonym40

Bedragen

Hej!

Mycket sorgligt att läsa din historia, denna är tyvärr ganska vanlig!

Din kvinna har med sig ett bagage som du inte varken sett eller förstått,,, så på det sättet instämmer jag att du känner dig lurad!!

Själv har jag stora egna erfarenheter av detta!

Dessa problem är vad jag kallar symptom på något annat!

Ofta saker som hänt under uppväxt där delar av ens personlighet skapas!

Tex om dina föräldrar aldrig tar tag i problem utan sopar dom under mattan, stoppar huvudet i sanden och kör vidare, utan att ta eller lära sitt barn konflikt,gränser osv med allt vad det innebär!!( kärlek,trygghet osv)

Dessa personer går ofta i en relation( även med vänner och sina egna barn) utan att kunna lösa prata, hantera, förmedla konflikter, se egna eller andras behov, vilket resulterar att dom tillslut inte mår bra i relationen och tex kvävs! ( ohållbar)

Att då vara öppen för ny partner är oftast endast en flykt (qvick fix), då de inte är klara med sig själva och sina inersta egna problem!

Svårigheten med dessa personer är att dom kommer sällan till insikt eller kan vara objektiva på sig själv,, därav tar dom sällan hjälp utan dom kör på i liknade mönster och får ofta samma produkt tillbaka i sitt liv gång på gång!

Att få en fungerande relation måste man enskilt må bra,,och det är inte alltid lätt att se bagaget en människa har,, vare sig från uppväxt eller tidigare liv!

• Anonym40

Ja,,, finns mycket att säga runt dessa problem!

Jag läser det du skriver och tänker så här!!

Att stänga in saker (känslor som inte får utlopp) blir oftast katastrofala följder,, det kan gå många år men tillslut går det inte! Efter 40 år small det i mitt fall! Eller egentligen för min partner!

Dessa personer som oftast har en dålig självkänsla,hittar strategier att överleva och anpassa o förhålla sig!

Det är sorgligt och ledsamt och se hur illa dom innerst inne far o mår!

Detta att närma sig att ta upp problem eller saker som du tyckt man ska kunna prata om funkar på det enkla sättet att du rör,utlöser dessa innestängda känslor som har kanske tom blivit till bomber och du har inte en aning, helt plötsligt smäller det!! Bla Illska o frustration utlöses mot dig,, i mildare variant undviker dom att prata om det!

Ta tag i personen och tvinga sig till ett svar brukar inte funka då panik, agg, lögner eller annat kommer som svar!

Mycket handlar om att känna sig styrd, ägd inte blivit sedd o hörd,, men som motpart har man ingen aning för skenet och budskapet som ges är något annat!!

En svag person Försöker oftast dölja sina svaga sidor istället för att öppna för hjälp och förståelse!

Ordet kommunikation har en otroligt stor betydelse som alla säger,,ordens betydelse och vad är vad i kommunikationen!! Tex säger/gör man saker för att man ska vara tillags( för att inte vara dålig).

En person som har låg självkänsla vänder mycket av det du säger mot sig själv, fast du säger/menar på ditt sätt i välmening/kärlek så Omvandlas budskapet till en anklagelse eller något negativt!

Ord,meningar, kroppsspråk kan tolkas på många

sätt!

Detta med att prata genom sms är ett tydligt tecken på konflikt rädsla och svårigheten med att prata!

Garanterat i många fall skapat under uppväxten!!

Otrohet är en flykt och inte en lösning på individens problem, sen kan olika personligheter funka mera eller mindre bra ihop, och en annan partner kan se och bemöta problemen bara genom att vara på ett annat sätt i relationen! Kunskap är den stora räddningen och det skaffar man sig inte genom en ny partner!

Hoppas jag inte krånglade till det för mycket!

• Anonym40

God kväll, jag delar gärna med mig!

Jag läser din text, lite rörigt med reservation för feltolkning!

Ligger saker o skaver inom någon är det bara personen själv som kan ta itu med det, helst via BRA terapi!

Du som partner kan bara förhålla/anpassa dig på bästa sätt,för att det ska blir så bra som möjligt krävs kunskap om problemen och människan!

Man kan bara göra så gott man kan utefter den kunskap man själv har, samt gå i terapi själv för att utveckla/förstå sig själv! Som känt,,,du kan bara förändra andra genom dig själv!

Detta med att få styra/fixa saker eller bestämma,kan ha att göra med självkänsla att göra!!

Om man hela tiden fixar o donar,styr blir det en bekräftelse på att jag duger till och är bra,, detta boostar den låga självkänslan! Ett bekräftelse hjul! Som snurrar fortare o fortare!

Många blir utbrända pga detta, man jobbar ihjäl sig för att vara arbetsgivaren tillags som kan sluta med kollaps o utbrändhet,stesssyndrom osv!

Det går inte riktigt ihop för mig det du skriver,, om man är en stark person klarar man en dialog, ett konflikt och blir starkare när man löst allt, man skulle med största sannolikhet inte vara otrogen och skulle man få känslor för någon annan berättar man det för sin partner!

En stark person bygger en relation som blir bättre o bättre med tiden för man klarar av det och vill det!

Svaga personer brukar inte kunna bygga något utan dom söker andra saker som tex trygghet för att må bra!

Om du är hennes trygghet eller pappa brister det förr eller senare, man vill klara sig själv, ha makten över sitt liv och göra hur o vad man vill!

Men fly till någon ny Karl gör ingen skillnad man byter oftast bara trygghet till en annan trygghet!

Det bästa för dessa är att klara sig själva och bygga upp sig själv för att må bra och nå självständighet!

Livet har kriser läs om dessa separat googla,, men saker som tex barn kan spela in runt 30! Och tänk dig att du går i ett förhållande som du inte mår bra i men kan inte förmedla det,, då blir väl en ny partner en lösning!

Otrohet är hemskt/sorgligt men egentligen inte konstigt

Den kan bero på många olika saker,,,,

Jag läser din frustration i de sista tre styckena!

Det är så du ser på saken, inte hon i detta läge!

Att fly till en kollega som man redan känner är ett tryggt kort,,en redan påbörjad relation finns!

Hon trycker undan dig och det du står för, trycker undan sundheten o klokheten!

Man bli kall o hård o elak för det är bara hennes behov som styr, egot som blir större o större!

Hon känner att du alltid haft rätt, du vet bättre än henne

Hon vart och kände sig kvävd!

Det är rörigt för henne, hon kan inte tänka klart, hon mår säkert inte bra för det som hänt!

Du kunde inte gjort något mer än skaffat dig kunskap!

Kär,,, nja levt i en dålig relation och bli ihop med kollegan

Knappast,,,mera än flykt, där hon mår bättre än med dig!

Inte heller konstigt,, när hon mår dåligt med kollegan efter spänningen lagt sig och förälskelse fasen över, vad tror du hon gör då?

Agg mot dig,, handlar om obearbetade känslor!

Ytligt, ville hon detta?dessa personer har inte den kontakten med sina egna känslor,, utan mera det blir som det blir,, däremot är dom mycket känslo styrda!

Tex jag mår bra i hans sällskap varför ska jag inte vara med honom då! Man tänker inte på vad man har( det är ändå dåligt)

Slut ändå,, ja tyvärr dessa personer hoppar från förhållande till förhållande och tillslut sitter dom och gråter i förtvivlan varför dom aldrig lyckas träffa den rätte!

Räddningen för dom själva är terapi för att förstå sig själva och därmed komma till insikt!

Dessutom när dom flytt till en ny partner tror dom att dom lärt sig något av den gamla relationen och den nya blir mycket bättre, men flyr man sina problem förstår man dom väl inte! Personligheterna spelar till viss del in!

Man matchar varandra bättre och det funkar på så sätt bättre! Men deras egna jag och det innersta problem kommer alltid finnas där!

• Anonym40

Hej!

Hmm,, dessa otrohets historier ser ungefär lika ut och med samma syfte!

En stark person, en person som mått bra och mår bra under sin uppväxt samt livsgång, gör sällan på detta sätt!

Man är kapabel till att analysera och problemlösa sina problem i relationen genom kommunikation med sin partner! Ibland krävs tid och distans i en relation det kan även behövas en separation för att komma till insikt!

Återigen svaga, trasiga personer har svårt att komma till insikt iallafall inte inom en kortare period. Detta sker ibästa fall när dom varit destruktiva mot sig själva och rasat ordentligt!

Men det finns en fortsättning eller en baksida på denna process oavsett var man än befinner sig i den!

Finns lite studier gjorda i bla England på par som får legitimt vara otrogna, och många hittar tillbaka till varandra och lever lyckliga många år, i Frankrike är det mera ok och det är en annan mentalitet!

Jag menar inte att det kanske är ok men det ger en viss förståelse!

Hur många otrohetsaffärer håller? Däremot bygger ett långvarig förhållande på vänskap som växer sig stark till kärlek! Dessa relationer har en grund att stå på men är personligheterna för olika beroende på uppväxt KAN det ändå vara kört speciellt om problemen gått för långt innan man tar hjälp!! Och då pratar vi hjälp på riktigt ingen familje rådgivning utan riktig terapi skräddarsydd för var och ens enskilda problem!

Finns lite böcker som är intressanta

• Anonym40

Ja elände mindre bra beslut tas när man krisar med sig själv! Ett stort problem är att parterna blir känslostyrda mer eller mindre, den som är klokast/sundast går mest levande ut ur dessa situationer! Försök tänk på er själva och gratulera eran partner till dennes beslut även om det är vansinne många gånger! Sätt barn i första rum!!

Försök tänk bort straff,hot och idiot tänk,,, försök och se den svaga, trasiga person det är! Själv destruktivitet som kanske inte syns från början när ny partner och lycka falsk målas upp! Sexet är fantastisk med en ny person och verklighet är långt bort,,men som ni klar tänkta vet kommer baksidan!

Inte alltid man styrs av en ny relation utan kan ibland vara en ny relation med sitt inre, makt över sig själv!

Oftast en kombo där givetvis man söker ny partner för att uppfylla sina behov, bekräftelse, bli hörd o sedd!

Men även för man helt enkelt inte klarar sig själv tex praktiskt!

De kommer få tillbaks detta i någon form,, bortkastade år av ens liv!

• Anonym40
    Anonym (Caroline) skrev 2018-02-25 19:29:26 följande:

Det blir alltid smutsigt när en tredje part finns!! Nästan så det bästa är att de blir de två skithögarna som förtjänar varandra så det inte var i onödan om du förstår hur jag menar.... istället för att prata och reda ut saker så slängde hon bort allt.... har som sagt varit med om det själv och man påminns då och då. Det tar verkligen musten ur en!!!! Lågt ocksp när du hade investerat tid, pengar, kärlek etc och ändå ingen vettig förklaring. Usch!!!!!!

Läser trådar där folk funderar... vissa pratar och vissa lägger iallafall fram att de verkligen funderar..... ditt ex verkar ju inte ha vetat vad hon gjorde!!!!

• Anonym40

Jag instämmer att när man påminns om dessa saker tar det musten ur en,,,en stor hjälp för mig var att vi hann med djupgående terapi både ihop och enskilt så man förstod varför och vad som kommer hända framöver!!

Men visst blir man känslostyrd och det är väl högst normalt!!!

Detta med att slänga bort allt,,istället för att kämpa,har jag funderat mycket på!!

Det tror jag beror på att vi bla är olika personligheter vissa bygger en relation genom den kunskap vi har, man ger mycket till relationen kanske utan att veta om det!

Man är trygg, säker i sig själv och mår bra, man bygger med barn o partner!!

Den andra parten har andra saker som styr och det ser man inte i relationen, vissa problem märker man men blundar för der är bekvämast och tänker att det löser sig!

Dom bygger absolut inte upp relationen så den blir stark när svackor kommer, för det kan dom inte, vet inte hur man gör, dom bara är i den och konstaterar saker och kör på! Inget eget problemresonemang med sig själv utan löser problem när dom står akut inför ett!!

Jag tog tom upp massa saker på ett bra och sunt sätt i relationen där jag ville skapa en förändring och stå bredvid min kvinna som stöd! Under 20 år!!Men Vi gödde bara våra olikheter som skapats under uppväxt!!

Jag tycker det är självklart att alla som blivit bedragna ska stå stolta med raka ryggar, försöka se sunt på saken, ni är förståndigare/klokare och har mycket bättre förutsättningar att få ett fint och sunt nytt förhållande!!

• Anonym40
    Galet lurad skrev 2018-02-26 19:21:49 följande:

Musten ja! Minst sagt. Vissa dagar tillbringas enbart i sängen. Det kommer tas kontakt med psykolog men inte just nu. Jag orkar inte helt enkelt.

För mig kändes det som att jag gav mycket. Hon också givetvis. Men jag värdesatte allt. Om det var att gå en promenad eller en fika någonstans så var det lika viktigt som att resa ihop. Till och med handla mat tillsammans var stort för mig. För henne var det bara något som skulle finnas med. Inget konstigt. Hon var bara i det har jag insett nu.

Jag såg en relation, en framtid och att varje dag betydde något. Även om det blev slentrian ibland. Hennes tålamod visslade dock om annat.

Anonym40/

Får jag fråga dig hur det gått till och vart allt står idag?

• Anonym40

Det du beskriver är din sorg över hur det vart, självklart är separationer oavsett upplösning en stor sorg för båda!

Vissa visar sina känslor, bearbetar osv andra flyr sina känslor och stänger inne! Man kanske sysselsätter sig hela tiden så man slipper känna efter!

Sen kan du ju vända på steken, om du nu hade varit otrogen och lämnat en bra och snäll person som du visste satt och var ledsen! Skulle du kunna släppa det helt känslomässigt även om du var med en ny partner!

Knappast många som klarar! Empati lösa personer och då pratar vi diagnos! En del klarar kanske stänga av det tillviss del genom strategier dom haft hela livet! Men som jag sagt det kommer tillbaka i någonform!

Dessutom alla som har barn, blir barnen en känsloutlösare vilket man vill eller inte! Ångest osv kommer när man tänker på att man löste upp sitt förhållande genom otrohet och skuld blir gentemot barnen! Kanske inte först då man bara ser till sina egna behov men sen när allt lagt sig!

Det finns oftast när man levt ihop länge en fortsättning

På något sätt,,,mycket sällan otrohets affärer funkar och blir en sund o bra relation!

Däremot ökar oddsen för en bättre o längre relation om man känner personen innan otroheten blir av men sällan funkar det inte livet ut heller!

Utav den enkla anledningen att problemen du lämnat din relation av handlar bara om dig själv och så

Länge du inte jobbar med dig själv finns dom ju kvar och kommer upp för eller senare!

Sen beror det på vad du bär på för problem,, men denna svårighet att kunna kommunicera vad man känner och tycker i en relation är något som ställer till det i nästa relation! Det är ett ganska stort jobb för individen och många trösklar ska övervinnas!

• Anonym40

Jag förstår hur du känner, och det är naturligt och sunt och ta det tid du behöver för att bearbeta detta, men försök att inte älta! Ta proffs hjälp om du behöver!

Ta lärdom,,,eller nu kan hon helt plötsligt prata med den nya! Det tror du ja!!!!!

Lärdom kanske några procent (av vad?),,men man lär sig inget genom att fly sina problem!

Hon har sina kommunikations problem såklart kvar, innestänger saker som senare kommer upp i dåligt mående o beslut! Hon stänger fortfarande in känslor!!, nu är allt glatt o trevligt!! Men när nyförälskelsen om man nu kan få det med en jobbar kompis har lagt sig kommer saker tillbaka!

En människa som löser saker på detta sätt har svårt att bygga upp en sund o lång relation!

Dessutom har du bara sett en liten del av hennes problem!

• Anonym40

Mycket bra konstruktiva idéer, kavla upp ärmarna!

Snöa inte in på henne, det finns hur mycket vettiga kvinnor som helst!

Tänk istället på vad du ska söka för att få det bra!

Nu har du fått massor här som är bara att ta in och förstå

Sen har du kunskap som ger styrka!

Upp med lappen, du kan!!

Lycka till!

Svar på tråden Bedragen