• Anonym (Mamma)

Kräva att skolan betalar?

Skolan har under lovet slarvat bort min dotters saturationsmätare. De bad öht inte om ursäkt eller nåt, bara konstaterade att den är försvunnen.

Om den inte kommer tillbaka, kan jag kräva att de betalar en ny då? Den går inte på nån försäkring då den är köpt privat, den från sjukhuset får vi inte ta med till skolan.

• Svar på tråden Kräva att skolan betalar?
  • Anonym (Självklart)
    ventilera mera skrev 2018-01-11 22:23:08 följande:
    Jo, med tanke på att man hade ett möte med både rektor och skolsköterska, att det skrevs in i barnets dokumentation och eftersom TS inte någonstans nämner att rektorn skulle poängterat att läraren gör detta på eget bevåg och som privatperson, så är det i så fall skolan som lånat den.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-11 09:06:57 följande:
    Med tanke på att vi hade möte med både rektorn och skolsköterskan innan och det skrevs upp i dotterns papper att hon kommer ha en i skolan, vilket hela lågstadiets personal inkl fritids känner till, så tycker inte jag att det är personligt oss emellan, även om det först och främst var för hennes oros skull.

Jag är helt enig med dig. Är folk korkade eller provocerar dom? Det är klart som korvspad att skolan ansvarar.

Meeeen jag antar att för att helt vara på säkra sidan så bör kontrakt upprättas mellan ägare och lånare, i framtiden.

Ts berätta gärna hur det går, om skolan kommer ersätta mm.
  • ventilera mera
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-12 13:02:53 följande:
    Skolan har ju inte bett om det. Det var läraren personligen som skulle ha dem "för egen del".
    Som sagt... läraren representerar skolan. 
  • Anonym (Mella)
    ventilera mera skrev 2018-01-12 12:40:03 följande:

Men herregud... om en lärare ber om att få låna en sak i tjänsten, och rektorn uppenbarligen är införstådd med det - vilket ju hen verkar vara eftersom hen medverkar på det möte där hjälpmedlet noteras i elevens dokumentation så är det skolans ansvar att hålla reda på föremålet.

Visa mig en regel eller lagtext som säger att när rektorn känner till och dokumenterar så betyder det automatiskt att skolan tar på sig et juridiskt etsättningsansvar.
  • ventilera mera
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-12 13:07:42 följande:
    Skriv gärna ut reglerna här, ordagran citerat och inte med egna ord eller som du har tolkat dem.
    Eh, ja - absolut! Jag ska genast skita i det jag hade tänkt göra och sätta mig och leta reda på det för att ett knippe knäppgökar på familjeliv behöver bevis på att... ja vad? På att om man lånar något så tar man ansvar för det och att man som anställd i en verksamhet verkar som en representant för den verksamheten?

ELLER så ger jag fullständigt fan i att försöka förklara det här för er och packar ihop och gör helg istället.

...och det är helt okej för mig att du tar gratisbollen nu och kör ett inlägg med "Vad var det jag sa..." osv, jag slutar tidigt och kunde inte bry mig mindre.
  • Anonym (Mella)
    ventilera mera skrev 2018-01-12 12:40:03 följande:

Jag jobbar på en skola. Ber jag om något från elevens hem så gör jag det i egenskap av skolans representant, vilket gör att jag OCH skolan har ansvar för detta. Tappas saken bort så får i så fall jag och skolan diskutera vems det yttersta ansvaret är, men gentemot föräldern så är det SKOLAN som har ansvaret.

Jag har, i egenskap av skolans representant, tagit emot hjälpmedel som skickats med av föräldrar och varit jävligt noga med att ta reda på vems ansvarets är då jag inte vill hamna i den situationen att jag har ansvar över något jag inte har total kontroll över och det ÄR skolans ansvar.

Hur du personligen agerar och tänker är ointressant när man ska utröna om det föreligger ett ersättningsansvar.
  • Anonym (Självklart)

Så... KONTRAKT... i framtiden... så skolan inte kan smita från sitt ansvar.

Eller, oj, jag glömde. De hade redan detta kontrakt. Muntligen (Muntliga kontrakt gäller också). Mellan rektor och Ts, med vittne; skolsköterskan och användare; läraren.

• Anonym (Mella)
    ventilera mera skrev 2018-01-12 13:20:12 följande:

Eh, ja - absolut! Jag ska genast skita i det jag hade tänkt göra och sätta mig och leta reda på det för att ett knippe knäppgökar på familjeliv behöver bevis på att... ja vad? På att om man lånar något så tar man ansvar för det och att man som anställd i en verksamhet verkar som en representant för den verksamheten?

ELLER så ger jag fullständigt fan i att försöka förklara det här för er och packar ihop och gör helg istället.

...och det är helt okej för mig att du tar gratisbollen nu och kör ett inlägg med "Vad var det jag sa..." osv, jag slutar tidigt och kunde inte bry mig mindre.

Det gör dina inlägg till åsikter och inte fakta. Om du inte vill bemöda dig med att belägga det du påstår. Du hjälper inte TS ett dugg med att få rätt gentemot skolan.

Trevlig helg.
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Självklart) skrev 2018-01-12 13:26:35 följande:

Så... KONTRAKT... i framtiden... så skolan inte kan smita från sitt ansvar.

Eller, oj, jag glömde. De hade redan detta kontrakt. Muntligen (Muntliga kontrakt gäller också). Mellan rektor och Ts, med vittne; skolsköterskan och användare; läraren.

Hur löd det muntliga kontraktet?
  • Anonym (Mella)
    ventilera mera skrev 2018-01-12 13:20:12 följande:

Vad du planerar för dagen är också ointressant för disdiskussionen. Lika osakligt som vad du tycker om medlemmar på familjeliv. Det hjälper inte TS.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-12 13:38:45 följande:

Vad du planerar för dagen är också ointressant för disdiskussionen. Lika osakligt som vad du tycker om medlemmar på familjeliv. Det hjälper inte TS.

Men nu får du väl ändå ge dig?! Det är flera som arbetar som lärare i tråden som sagt att ansvaret ligger på skolan och/eller läraren, varför kan du inte bara acceptera det? Varför är din åsikt mer värd än deras som arbetar med det?
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Nja) skrev 2018-01-12 15:44:39 följande:

Men nu får du väl ändå ge dig?! Det är flera som arbetar som lärare i tråden som sagt att ansvaret ligger på skolan och/eller läraren, varför kan du inte bara acceptera det? Varför är din åsikt mer värd än deras som arbetar med det?

Min åsikt är helt ointressant. Jag har efterfrågat belägg för det som påstås.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-12 13:31:09 följande:
    Hur löd det muntliga kontraktet?

Jaså, har du inte läst TS inlägg?

Att läraren skulle låna den där apparaten under skoltid! Skolan ansvarar för den eftersom den var i skolan hela tiden och inte togs hem varje dag vid skoldagens slut!

Klart som korvspad!
  • Anonym (Anonym)

Satsa i första hand på att skolan ska ersätta den, och inte läraren privat.
    För läraren är det en kännbar utgift, och det har betalats skatt och arbetsgivaravgifter för att få fram de pengarna i lärarens "plånbok".

Om skolan betalar så drabbas ingen enskild individ.

• Anonym (Mella)
    Anonym (Självklart) skrev 2018-01-14 01:52:04 följande:

Jaså, har du inte läst TS inlägg?

Att läraren skulle låna den där apparaten under skoltid! Skolan ansvarar för den eftersom den var i skolan hela tiden och inte togs hem varje dag vid skoldagens slut!

Klart som korvspad!

Jag har uppenbarligen missat inlägget där TS skriver att det var muntligt avtalat att skolan skulle ta ansvar för den. Vart står det?
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-14 09:59:49 följande:
    Jag har uppenbarligen missat inlägget där TS skriver att det var muntligt avtalat att skolan skulle ta ansvar för den. Vart står det?

Spela inte dum!

Ts BERÄTTAR om att ett möte hölls där rektor, lärare, hon och skolsyster var närvarande. TS berättar inte ordagrant vad som sades men att det som bestämdes var att läraren skulle få låna den apparaten under skoltid.

Är du den ENDA i tråden som inte greppar detta enkla?
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Självklart) skrev 2018-01-14 14:52:05 följande:

Spela inte dum!

Ts BERÄTTAR om att ett möte hölls där rektor, lärare, hon och skolsyster var närvarande. TS berättar inte ordagrant vad som sades men att det som bestämdes var att läraren skulle få låna den apparaten under skoltid.

Är du den ENDA i tråden som inte greppar detta enkla?

Ingenting du skriver säger att skolan avtalade om att ta på sig ett ersättningsansvar.
Svar på tråden Kräva att skolan betalar?