Inlägg från: ventilera mera |Visa alla inlägg
  • ventilera mera

Kräva att skolan betalar?

Men för i helvete... har alla FL:s puckon samlats i en och samma tråd??? Naturligtvis är det skolans ansvar att ersätta ett hjälpmedel som man själv bett om.

Och NEJ, det ska inte jämföras med tillhörigheter som barnen själva tar med, antar att man då menar, telefoner, leksaker, kläder och liknande. Dessa tas med på egen risk och det är en helt annan sak.

Men som sagt, LÄRAREN HAR BETT OM DEN. Rektorn var dessutom uppenbarligen införstådd med det, vilket gör det till en skolfråga och utesluter ju faktiskt frågan om läraren ska anses ha lånat den som privatperson.

Ja - jag jobbar själv i skolan, och ja - jag jobbar med barn som har hjälpmedel. Samma regler gäller där som i ?vanliga skolan?, ber vi föräldrarna ta med något hemifrån (förutom uppenbart logiska saker som t ex stövlar och adekvata kläder naturligtvis) så tar vi självklart ansvar för att dessa saker också kommer tillbaka hem i samma skick som det lånades ut i. Detta innebär också att sakerna verkligen kommer hem och inte tappas bort, och händer det så är det vårt ansvar att införskaffa ersättning till den som lånade ut från början, i detta fall föräldern.

Så ja - har skolan bett att få låna en sak som sedan skolan tappar bort, så ska skolan ersätta den.

• ventilera mera
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-11 22:06:39 följande:

Det har inte framkommit någonstans att skolan bett att få låna den, det var läraren som ville ha den för sin egen del och TS lånade ut den primärt för att lugna denna enskilda lärare för att TS är en snäll person som gärna hjälper andra.

Jo, med tanke på att man hade ett möte med både rektor och skolsköterska, att det skrevs in i barnets dokumentation och eftersom TS inte någonstans nämner att rektorn skulle poängterat att läraren gör detta på eget bevåg och som privatperson, så är det i så fall skolan som lånat den.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-11 09:06:57 följande:

Med tanke på att vi hade möte med både rektorn och skolsköterskan innan och det skrevs upp i dotterns papper att hon kommer ha en i skolan, vilket hela lågstadiets personal inkl fritids känner till, så tycker inte jag att det är personligt oss emellan, även om det först och främst var för hennes oros skull.

• ventilera mera
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-11 22:34:33 följande:
    Varför ska rektorn poängtera det? Det verkar ju vara regel att skolan inte tar något ansvar för ägodel, så om något ska poängteras så borde der istället vara ifall man ska göra ett undantag. Att det har noterats att ett hjälpmedel finns i en lärares besittning betyder inte att skolan tar på sig något ansvar.
    Men herregud... om en lärare ber om att få låna en sak i tjänsten, och rektorn uppenbarligen är införstådd med det - vilket ju hen verkar vara eftersom hen medverkar på det möte där hjälpmedlet noteras i elevens dokumentation så är det skolans ansvar att hålla reda på föremålet.

Det är en regel ja, OM ELEVEN ELLER FÖRÄLDRARNA SJÄLVA SKICKAR MED NÅGOT SOM INTE SKOLAN BETT OM.

Jag jobbar på en skola. Ber jag om något från elevens hem så gör jag det i egenskap av skolans representant, vilket gör att jag OCH skolan har ansvar för detta. Tappas saken bort så får i så fall jag och skolan diskutera vems det yttersta ansvaret är, men gentemot föräldern så är det SKOLAN som har ansvaret.
    Jag har, i egenskap av skolans representant, tagit emot hjälpmedel som skickats med av föräldrar och varit jävligt noga med att ta reda på vems ansvarets är då jag inte vill hamna i den situationen att jag har ansvar över något jag inte har total kontroll över och det ÄR skolans ansvar.

Jag jobbar med det här. Jag vet hur reglerna ser ut.
  • ventilera mera
    Anonym (ace) skrev 2018-01-11 22:39:36 följande:
    vilket framkom i inlägg #55, inte i TS.
    ...vilket är helt onödigt att påpeka då jag inte påstått att det framkom i TS eftersom det i inlägget som jag citerade påstods att det "... inte framkommit någonstans..." 
  • ventilera mera
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-12 13:02:53 följande:
    Skolan har ju inte bett om det. Det var läraren personligen som skulle ha dem "för egen del".
    Som sagt... läraren representerar skolan. 
  • ventilera mera
    Anonym (Mella) skrev 2018-01-12 13:07:42 följande:
    Skriv gärna ut reglerna här, ordagran citerat och inte med egna ord eller som du har tolkat dem.
    Eh, ja - absolut! Jag ska genast skita i det jag hade tänkt göra och sätta mig och leta reda på det för att ett knippe knäppgökar på familjeliv behöver bevis på att... ja vad? På att om man lånar något så tar man ansvar för det och att man som anställd i en verksamhet verkar som en representant för den verksamheten?

ELLER så ger jag fullständigt fan i att försöka förklara det här för er och packar ihop och gör helg istället.

...och det är helt okej för mig att du tar gratisbollen nu och kör ett inlägg med "Vad var det jag sa..." osv, jag slutar tidigt och kunde inte bry mig mindre.
Svar på tråden Kräva att skolan betalar?